تبیان، دستیار زندگی

دلایل گریه های نوزاد و روش آرام کردن او

یکی از مشکلات مادرانی که تازه صاحب فرزند شده اند، گریه های نوزاد آنهاست.برخی از نوزادان در ماه های اول تولدشان بسیار گریه می کنند و بعضی از مادران از دلایل آن بی خبرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گریه کردن نوزاد
گاهی برخی گریه های نوزاد حالت غیر عادی به خود می گیرد و پدر و مادر را نگران می کندو حتی آنها دست و پایشان را گم می کنند و نمی دانند که در آن لحظه چه کاری باید انجام دهند.در واقع هیچ نوزادی بی دلیل گریه نمی کند. این تقریبا تنها راهی است که نوزادان می‌توانند از آن استفاده کنند و با مادر یا اطرافیان‌شان ارتباط برقرار کنند. ‌پدر و مادر  از این که دلیل گریه ی نوزاد خود را نمی دانند ، کلافه و خسته می شوند و حتی ممکن است دچار مشکلات روحی و افسردگی شوند.

در این مطلب می خواهیم مختصر درباره این موضوع صحبت کنیم و دلایل گریه نوزاد را بگوییم:

 هر مادری به طور غریزی می تواند متوجه ی مشکل نوزاد خود شود و به دنبال راهی برای حل آن مشکل می رود ، اما گاهی ممکن است نتواند آن را تشخیص دهد و نا امید می شود.دلایل گریه نوزاد می تواند موارد زیر باشد:

گرسنگی


زمانی که نوزاد گریه می کند، اولین چیزی که به ذهن هر مادری می آید این است که نوزاد گرسنه است.مادر با علائمی مانند خوردن لب ها یا انگشتان ، هیجان داشتن و چرخیدن به سمت دست او زمانی که نوزاد را نوازش می کند، ویا زمانی که در آغوش مادر است و سرش را به نشانه ی شیر خوردن به سمت مادر می کشد ،می تواند متوجه گرسنگی نوزاد شود.

بچه‌ها گاهی اوقات بابت گرسنگی فقط نق می‌زنند و البته بعضی وقت‌ها هم ملچ و ملوچ راه می‌اندازند كه اینها همگی می‌توانند نشانه‌های گرسنگی نوزاد باشند.


پوشک کثیف


بعضی از بچه ها تحمل کثیف بودن پوشک خود را ندارند، و به محض اینکه آن را خیس و کثیف کردند، داد و فریاد راه می اندازند تا مادر آن را عوض کند ، اما بعضی از نوزادان بی سروصدا هستند و بهتر است مادر به محض اینکه متوجه کثیفی پوشک شد ، آن را عوض کند،؛چون در غیر این صورت ممکن است پاهای نوزاد دچار سوختگی شود.

 نوزاد در بغل پدر و مادر احساس آرامش می‌کند و وقتی روی زمین می‌گذارید ناراحت می‌شود این علامت نشان می‌دهد که بچه بغل می‌خواهد. بچه از اینکه در بغل پدر ومادرش باشد ضربان قلب آنها را بشنود و به صورت آنها نگاه کند، لذت می‌برد.


نیاز به خواب


 گاهی گریه ها و بهانه های نوزاد به دلیل این است که آنها نیاز دارند که بخوابند.کودک در دو ماه اول بیشتر از دو ساعت نمی تواند بیدار بماند، چون اگر بیدار بماند احساس خستگی می کند و بهانه می گیرد و  گریه می کند. برای خواباندن کودک ، او را بلند کنید و در اغوش بگیرد و برای او شعر و یا لالایی بخوانید و آهسته آهسته تکان دهید تا به خواب برود.

ترس:

گاهی نوزاد از صدای بلند و یا تصویری می ترسد و همین باعث گریه های او می شود.


 نیاز نوزاد به آغوش مادر :


نوزادان بیشتر از آن چیزی كه فكر می‌كنید به نوازش و آغوش مادر یا پدر احتیاج دارند. این نكته مهم را هرگز از یاد نبرید كه نوزادان به شدت دوست دارند صورت پدر و مادرشان را از نزدیك ببینند  صدای آن‌ها را از نزدیك بشنوند و البته به صدای تپش قلب‌شان گوش بدهند.

نوزادان حتی دوست دارند بوی تن  پدر و مادرشان به مشامشان برسد ؛ بویی كه فقط مختص پدر و مادر آن‌هاست و نه هیچ‌كس دیگری. گریه آن‌ها شاید دلیلش این باشد كه آغوش پدر و مادرشان را می‌خواهند. شاید پیش خودتان فكر كنید زیادی در آغوش گرفتن بچه‌ها آن‌ها را لوس می‌كند اما حداقل در چند ماه اول نوزادی اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و به واقع آغوش پدر و مادر برای بچه‌ها یك نیاز ضروری است.

نوزاد در بغل پدر و مادر  احساس آرامش می‌کند و وقتی روی زمین می‌گذارید ناراحت می‌شود این علامت نشان می‌دهد که بچه بغل می‌خواهد. بچه از اینکه در بغل پدر ومادرش باشد ضربان قلب آنها را بشنود و به صورت آنها نگاه کند، لذت می‌برد.

 دمای بدن نوزاد:


گاهی ممکن است لباسهای زیادی به نوزاد پوشانده اید و خیلی گرمش شده و همین دلیل بر گریه ها و بهانه های اوست و گاهی هم زمان عوض کردن لباسها ، آنها را یکدفعه از تن نوزاد در می آورید  و همین باعث می شود که نوزاد احساس سرما کند و آن وقت است كه فریادش به آسمان بلند می‌شود.

یادتان باشد نوزادان معمولا دوست دارند لباس كافی به تن داشته باشند و گرم بمانند و البته نه زیادی گرم! برای این‌كه در سرما و گرمای بچه‌ها دچار اشتباه نشوید، بهتر است یك نكته را به عنوان قانون همواره به یاد داشته باشید. یك نوزاد باید همیشه یك لایه لباس بیشتر از شما به تن كند. بنابراین دمای بدن او را با توجه به سرما و گرمای خودتان و میزان لباسی كه می‌پوشید، تنظیم كنید. بچه‌ها به طور معمول به خاطر گرما كمتر شكایت می‌كنند اما بابت سرما حسابی شاكی می‌شوند و گریه راه می‌اندازند.
گریه کردن نوزاد


مطابقت با محیط:


در چند روز اول بعد از تولد نوزاد باید با محیط اطراف خود به سرعت مطابقت پیدا کند. نوزاد از محیط گرم و نرم رحم به محیطی منتقل می‌شود که پر از صدا نور و انواع حس‌هایی است که قبلا تجربه نکرده بود. بنابر این دور از ذهن نیست که نوزاد به علت شوک برخورد با این موارد احساس ناراحتی بکند و ناراحتی خود را به صورت گریه نشان بدهد.

مشكلات شكمی:


 گاهی کودک دچار دل درد و مشکلات شکمی می شود و گریه می کند. مشكل نفخ معده بچه‌ها اگر حل نشود ممكن است در طول هفته 3 تا 4 بار  بچه‌ها را چنان آزار دهد كه صدای گریه آن‌ها به آسمان بلند شود.

 اگر نوزاد به طور معمول بعد از غذا خوردن ،گریه می کند باید بدانید که معده نوزاد مشکل دارد و باعث درد در او می شود. به طور كلی برای رفع نفخ معده نوزاد و جلوگیری از گریه‌های بی‌امان او ،نوزاد را روی شكم بخوابانید و آرام آرام پشت او را مالش دهید. همچنین می‌توانید پاهای او را در همین حالت به دست بگیرید و به آرامی هر چه تمام‌تر مانند ركاب زدن دوچرخه حركت دهید تا مشكل نفخ معده‌اش حل شود.

لزومی ندارد که هوای معده نوزاد و یا همان اروغ نوزاد را بگیرید، اما اگر كوچولوی شما بعد از غذا خوردن گریه می‌كند، شاید به كمك‌تان نیاز دارد تا هوای معده‌اش را از طریق آروغ زدن خالی كند. بچه‌ها معمولا وقتی از سینه مادر یا بطری شیر می‌خورند مقداری هوا را هم همراه شیر قورت می‌دهند و همین سبب می‌شود بعدا به آروغ زدن احتیاج پیدا كنند و اگر این اتفاق نیفتد صدای گریه‌شان در می‌آید. از یک پیشبند و یا کهنه زیر چانه بچه استفاده کنید تا لباستان کثیف نشود و دهان شیرخوار هم با لباس شما تماس پیدا نکند.

درک اضطراب والدین:


بچه‌ها اضطراب مادر و پدر را درک می‌کنند.به همین خاطر  بچه در بغل کسی که اضطراب دارد نمی‌تواند آرام بگیرد. مادران اغلب به علت استرس ناشی از گریه بچه در سیکل معیوبی می‌افتند که از یک طرف باعث افزایش گریه بچه و در نتیجه افزایش استرس مادر می شود  و به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. در این مواقع بچه در بغل یک فرد دیگر آرامش بیشتری می‌گیرد. مواقعی که بچه به هیچ عنوان آرام نمی‌گیرد بهتر است از یک نفر برای کمک استفاده کنید. آرام شدن بچه در بغل فرد دیگر نشانه این نیست که فرزند مادرش را نمی‌خواهد یا او  بی‌کفایت هست.

نشناختن  نیاز‌های کودک:


در روز‌های اول بعضی از گریه‌های نوزاد برای این است که مادر هنوز با نیاز‌های او آشنا نشده‌ است. بنابراین تا حد امکان به رفتار فرزند توجه کنید شما رفتار‌های او را در داخل رحم می‌شناسید. می‌دانید چه موقعی خوابیده، حرکاتش را درک کردید و فرزندتان نیز ضربان قلب شما را احساس کرده که زمینه ساز ارتباط روحی و جسمی را برای هم فراهم می‌کند. بنابراین فرزندتان را با هیچ بچه‌ای مقایسه نکنید. او موجودی استثنایی و خاص است. او فرزند شماست.

 مادر برای آرام کردن نوزاد خود باید ابتدا علت گریه ی او را بداند و بعد آن را برطرف کند. اگر گرسنه است به او شیر دهد، اگر پوشک خود را کثیف کرده، آن را عوض کند، اگر دل درد دارد، به او داروهای ضد دل درد بدهد ، اگر بینی او گرفته است او را برای درمان نزد پزشک ببرد تا مشکلش بر طرف شود و یا اگر کودک گرمش است ، لباسهای اضافه ی او را در آورد تاگرمای بدن او کم شود .


گرفتگی بینی:


نوزاد با دهان نمی‌تواند نفس بکشد بنابراین در صورت گرفتگی بینی نمی‌تواند خوب شیر بخورد و مدام احساس ناراحتی می‌کند.


نیاز به تغییر وضعیت:


گاهی نوزاد نیاز دارد که وضعیت بدن خود را تغییر دهد ولی نمی تواند ،ممکن است گریه شیرخوار تنها برای اینکه وضعیت ناراحتی دارد اتفاق بیافتد.

حوصله‌اش سر رفته:


حدود ۵ ماهگی تنها به این علت ممکن است گریه کند که حوصله‌اش سر رفته و نیاز دارد که کسی او را سرگرم کند. در این صورت جایی بگذارید تا دور و بر را بتواند ببیند و به اتاقی که دارید کار می‌کنید ببرید و صدایش کنید.

همچنین بهتر است بعضی مواقع بچه‌ها را درك كنید. آن‌ها گاهی به خاطر  سرو صدای زیاد دور و اطراف‌شان كلافه می‌شوند.گاهی برای این‌كه زیاد بغل‌شان می‌كنند، كلافه می‌شوند. گاهی برای این‌كه زیاد بغل‌شان می‌كنند، عصبانی می‌شوند. بوسه‌ها دیوانه‌شان می‌كند!

بنابراین بعضی وقت‌ها گریه‌های از ته دل نوزاد یعنی این‌كه «لطفا این همه محبت دیوانه‌كننده را بس كنید!» در چنین مواقعی بهتر است مادر یا پدر، نوزاد را به گوشه خلوتی ببرند و او را در آرامش برای دقایقی در آغوش بگیرند و به آرامی تكانش دهند

راه های آرام کردن نوزاد:


 مادر برای آرام کردن نوزاد خود باید ابتدا علت گریه ی او را بداند و بعد آن را برطرف کند. اگر گرسنه است به او شیر دهد، اگر پوشک خود را کثیف کرده، آن را عوض کند، اگر دل درد دارد، به او داروهای ضد دل درد بدهد ، اگر بینی او گرفته است او را برای درمان نزد پزشک ببرد تا مشکلش بر طرف شود و یا اگر کودک گرمش است ، لباسهای اضافه ی او را در آورد تاگرمای بدن او کم شود .

 گاهی هم باید مادر استرس را از خود دور کند تا کودک هم به آرامش برسد. در این زمان حتی بهتر است که کودک را به شخص دیگری بسپارد تا استرس او کم شود.

گاهی هم برخی از نوزادان با قنداق کردن آرام می شوند.برخی معتقدند قنداق کردن  با محکم نگه داشتن اعضای بدن نوزاد او را آرام می‌کند.اگر تصمیم دارید نوزاد خود را قنداق کنید، بهتر است سرش را بیرون قنداق قرار دهید و فقط از پارچه‌های نازک و نخی برای این کار استفاده کنید. قنداق کردن تکنیک خاص خود را می‌طلبد که باید آن را بیاموزید. حواس‌تان باشد نوزاد را محکم و سفت نبندید که خود دلیل دیگری برای گریه است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .