تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مرصع پلو

مرصع پلو از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که برای مهمانی های مهم و جشن ها تهیه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرصع پلو

مرصع پلو غذایی غذایی است پر رنگ و لعاب . مرصع کلمه ای است عربی به معنی جواهر نشان که  این غذا را به خاطر مواد رنگارنگی که در آن استفاده می شود مرصع پلو می گویند که بسیار لذیذ و خوشمزه است .

تهیه مرصع پلوی مجلسی کار دشواری نیست و تنها به کمی حوصله نیاز است تا مواد مختلف را جداگانه آماده کرد.

 مواد لازم برای تهیه مرصع پلو:


برنج 5 پیمانه

مرغ 8 تکه

پیاز بزرگ رنده شده 1 عدد

کشمش پلویی 150 گرم

زرشک 200 گرم

خلال بادام 100 گرم

خلال پسته 100 گرم

خلال نارنج تلخی گرفته یک دوم  پیمانه

هویج متوسط رنده شده 1 عدد

دارچین 1 قاشق چایخوری

پودر هل 1 قاشق چایخوری

گلاب یک دوم قاشق چایخوری

شکر 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم شده غلیظ 1 قاشق سوپخوری

پودر سیر یک دوم قاشق چایخوری

زردچوبه و فلفل از هر کدام 1 قاشق چایخوری

نمک 1 قاشق چایخوری

 برای گرفتن تلخی پوشت نارنج یا پرتقال آن را در آب بجوشانید و آبکش کنید و بافاصله در آب سرد بریزید. این کار را سه مرتبه انجام دهید. در مرحله سوم جوشاندن، به اندازه یک بند انگشت نبات به خلال ها اضافه کنید تا خلال های پرتقال شیرین شوند.


طرز تهیه:

 برای تهیه این غذا ابتدا مرغ را مزه دار کنید. برای مرینیت مرغ، کره نرم شده را آبلیموی تازه، یک دوم  قاشق چایخوری نمک، فلفل، پودر سیر،مقداری  از دارچین  را مخلوط کنید و مرغ را به آن آغشته کنید و در یخچال استراحت دهید.

 در مرحله بعدی مرغ مزه دار شده را سرخ کنید و کنار بگذارید. سپس پیاز رنده شده را تفت دهید تا طلایی شود، رب و ادویه را به آن اضافه کنید و سرخ کنید.

مرغ سرخ شده را با رب مخلوط کنید و مقداری آب روی آب بریزید تا بپزد و جا بیافتد.برای خوش طعم شدن  مرغ و اینکه بوی بد آن گرفته شود ،می توانید یک عدد فلفل دلمه درسته در قابلمه بیاندازید  تا بوی زهم مرغ را هم بگیرد و بعد آن را خارج کنید .

و در آخر هم گلاب و هل و مقداری زعفران دم شده به مرغ اضافه کنید.

 در مرحله بعدی باید برنج را خوب بشویید ونمک را به آن اضافه کنید و دو ساعت قبل از پخت خیس کنید.

در قابلمه ای مقداری آب بریزید و روی شعله بگذارید تا بجوشد و بعد کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید و برنج خیس خورده را در آن بریزید و پس از مغز پخت شدن آبکش کنید. برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید و دم بگذارید تا درون قابلمه بخار بیافتد و دم بکشد. پس از دم کشیدن کمی روغن داغ درست کنید و روی برنج بدهید و پس از یک ربع برنج را از روی حرارت بردارید.

نکته: برای مرصع پلو حتما باید برنج آبکش شود ، نه به صورت کته.
مرصع پلو

 مقداری از پلو را در ظرف بریزید و با زعفران دم شده مخلوط کنید تا پلو زعفرانی مرصع پلو آماده شود.سپس زرشک شسته را با مقداری کره و شکر تفت دهید.توجه داشته باشید که زرشک را خیلی تفت ندهید و فقط در این حد که براق شود کافیست. برای براق شدن زرشک هم مقداری کمی شکر به آن اضافه کنید.

 در مرحله بعدی هویج و خلال نارنج تلخی را بگیرد و اجازه دهید تا خیس بخورد و بعدآن  را با مقدار کمی کره و شکر و نمک تفت دهید.
نکته: برای گرفتن تلخی پوشت نارنج یا پرتقال آن را در آب بجوشانید و آبکش کنید و بافاصله در آب سرد بریزید. این کار را سه مرتبه انجام دهید. در مرحله سوم جوشاندن، به اندازه یک بند انگشت نبات به خلال ها اضافه کنید تا خلال های پرتقال شیرین شوند.

کشمش هم باید با کره تفت بخورد در حدی که کمی تغییر رنگ دهد.

 برای خوش طعم شدن مرغ و اینکه بوی بد آن گرفته شود ،می توانید یک عدد فلفل دلمه درسته در قابلمه بیاندازید تا بوی زهم مرغ را هم بگیرد و بعد آن را خارج کنید .


نکته:اگر کشمش هنگام تفت دادن زیاد سرخ شود سفت و خشک می شود. برای تفت دادن زرشک و کشمش ؛روغن یا کره نباید زیاد داغ باشد چرا که آن را تیره و خشک می کند

سپس خلال پسته و بادام را هم ترکیب کنید و کمی تفت دهید و اگر دوست داشتید مقداری زعفران دم شده اضافه کنید. برای گرفتن تلخی خلال های بادام و پسته آن ها را از شب قبل در آب و مقداری شکر قرار دهید.اگر هم  در گلاب خیس کنید خوشمزه تر و خوش عطر تر میشوند.

در مرحله آخر هم بایدپلو را داخل ظرفی بکشید و در کنار آن تکه های مرغ را قرار دهید؛ البته می توانید تکه های مرغ را روی پلو و در ظرف هم بچینید و و روی آن لا به لا از پلو و مقداری از مواد تزیینی بریزید و در انتها روی برنج را تزیین کنید
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .