تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای کاهش هزینه پوشک بچه

پوشک بچه از تولد تا 2.5 سالگی؛ 15 میلیون تومان!

آیا می‌دانید یک نوزاد تازه متولدشده روزانه 10 عدد پوشک مصرف می‌کند و شما تا 2.5 سالگی تقریباً 15 میلیون تومان صرف هزینه پوشک خواهید کرد؟! اینکه باید هزینه زیادی را برای چیزی که دور ریخته می‌شود صرف کنید، بسیار آزاردهنده است؛ اما چگونه می‌توانیم هزینه پوشک را کاهش دهیم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوشک بچه،پوشک،گرانی،صرفه جویی،خانواده،بچه داری،جنسیت،هزینه پوشک،مارک پوشک،سایز پوسک،مواد غذایی،سوپرمارکت،تخفیف،محافظ پوشک،التهاب و سوختگی،پوشک پارچه ای،محصولات طبیعی،سرطان،اسپرم،آسم،سیستم ایمنی بدن،دوراندیشی،خرید عمده
چند وقتی است که خبر از کمبود و گرانی پوشک به گوش می‌رسد. این موضوع در کنار گرانی مواد مصرفی همچون گوشت، مرغ، روغن و... نگرانی خانواده‌ها را مضاعف کرده است چراکه با توجه به درآمدهای اندک، مردم با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حالا این موضوع به یکی از دغدغه خانواده‌های بچه‌دار تبدیل‌شده است؛ در چنین شرایطی ما تصمیم گرفتیم تعدادی از روش‌های صرفه‌جویی در هزینه پوشک را به شما معرفی کنیم تا بتوانید کمی از هزینه‌های سرسام‌آور این روزها کم کنید.

کودک از تولد تا 2 و نیم سالگی چه تعدادی پوشک استفاده می‌کند؟

ارزیابی تعداد پوشکی که کودک استفاده می‌کند بستگی به سن، اندازه، جنسیت و زمان از پوشک گرفتن کودک دارد اما ما در اینجا  با در نظر گرفتن حداکثر مصرف روزانه به شما می‌گوییم که کودک از تولد تا 2.5 سالگی چه تعداد پوشک استفاده می‌کند:

- 1 تا 3 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 9 الی 10 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 90 روز 900 عدد پوشک استفاده خواهد کرد.

-4 تا 5 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 7 الی 8 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 60 روز 480 عدد پوشک استفاده خواهد کرد.

-6 تا 12 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 6 الی 8 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 180 روز 1440 عدد پوشک استفاده خواهد کرد.

-12 تا 24 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 4 الی 5 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 365 روز 1825 عدد پوشک استفاده خواهد کرد.

-24 تا 30 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 3 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 180 روز 540 عدد پوشک استفاده خواهد کرد.

با این حساب یک کودک به‌طور متوسط تا 2 و نیم سالگی 5185 پوشک استفاده خواهد کرد.

هزینه پوشک بچه برای یک سال چقدر است؟

هزینه متوسط هر عدد پوشک از 1500 تا 4000 تومان بسته به مکان خرید، سایز و مارک پوشک متغیر است. اگر فرض کنیم پوشک را با تخفیف از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا به‌صورت عمده خریدار می‌کنید و تعداد هر عدد پوشک 3000 تومان برای شما تمام می‌شود، هزینه  پوشک کودک به شرح زیر خواهد بود:

-1 تا 3 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 9 الی 10 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 90 روز 2میلیون و 700 هزار تومان هزینه پوشک خواهد شد.

-4 تا 5 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 7 الی 8 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 60 روز 1 میلیون و 440هزار تومان هزینه پوشک خواهد شد.

-6 تا 12 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 6 الی 8 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 180 روز 4 میلیون و 320 هزار تومان هزینه پوشک خواهد شد.

-12 تا 24 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 4 الی 5 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 365 روز 5میلیون و 475هزار تومان  هزینه پوشک خواهد شد.

-24 تا 30 ماهگی: اگر کودک به‌صورت روزانه 3 عدد پوشک استفاده کند، در مدت 180 روز 1 میلیون و 620 هزار تومان هزینه پوشک خواهد شد.

با این حساب مجموع هزینه پوشک یک کودک از تولد تا 2.5 سالگی، تقریباً چیزی حدود 15میلیون تومان تمام خواهد شد اما برای کاهش هزینه پوشک چه باید کرد؟

1-آنلاین خرید کنید

شاید شما مجبور باشید برای خرید مواد غذایی و اقلام موردنیازتان به سوپرمارکت محلتان مراجعه کنید اما توصیه می‌کنیم پوشک را به‌صورت آنلاین از سایت‌های معتبر تهیه کنید تا هم از تخفیف‌های مناسب استفاده نمایید و هم تعداد و قیمت پوشک‌ها را سر فرصت باهم مقایسه کرده و مقرون‌به‌صرفه ترین آنها را سفارش دهید.

2-از محافظ پوشک استفاده کنید

محافظ پوشک لایه‌ای بسیار نرم، لطیف و ضد حساسیت است که به‌راحتی می‌توانید از داروخانه‌ها باقیمت بسیار مناسب تهیه کنید. این محافظ هم برای پوشک یک‌بارمصرف و هم پوشک پارچه‌ای قابل‌استفاده است. شما می‌توانید یک‌لایه و در مواقع بیرون‌روی کودک دولایه از محافظ را روی پوشک پهن کرده و سپس کودک را پوشک نمایید. با این کار شما به‌جای تعویض زودبه‌زود پوشک می‌توانید محافظ را دور بیندازید.

3-چندساعتی کودک را پوشک نکنید

متأسفانه پوشک‌های یک‌بارمصرف در عین گران بودن، برای بسیاری از کودکان حساسیت‌زا هستند و پوست پای بچه‌ها را دچار قرمزی و سوزش می‌کنند؛ حال اگر بتوانید چندساعتی کودک را پوشک نکنید هم به کاهش التهاب و سوختگی پای کودک کمک کرده‌اید و هم باعث شدید تا حداقل در طول روز یک پوشک کمتر استفاده شود. البته توصیه می‌کنیم هنگام باز نگه‌داشتن کودک حتماً پارچه‌ای زیر و روی پای کودک بیندازید تا در صورت ادرار یا مدفوع به زمین سرایت نکند.

4-از پوشک پارچه‌ای استفاده کنید

بین استفاده از پوشک پارچه‌ای و یک‌بارمصرف اختلاف‌نظرها زیاد است. عده‌ای از مادران امروزی حاضر نیستند حتی به استفاده از پوشک پارچه‌ای فکر کنند چه برسد به آنکه بخواهند از آن برای پوشک بچه‌هایشان استفاده کنند! اما قبل از هر تصمیمی بهتر است این دو پوشک را از برخی لحاظ باهم مقایسه کنید:

-هزینه پوشک پارچه‌ای در مقایسه با پوشک یک‌بارمصرف:
شما می‌توانید پوشک پارچه‌ای را حداقل با مبلغ 44 هزار تومان خریداری کرده و چند بار از آنها استفاده نمایید، درحالی‌که قیمت هر عدد پوشک یک‌بارمصرف به‌طور متوسط 3000 تومان است؛ بنابراین اگر به فرض هرماه 3 عدد پوشک پارچه‌ای باقیمت 44 هزار تومان خریداری کنید، سالانه یک‌میلیون و 584 هزار تومان هزینه پوشک خواهد شد درحالی‌که در صورت استفاده از پوشک یک‌بارمصرف، کودک حداقل روزانه 5 عدد پوشک با قیمت متوسط سه هزارتومان استفاده خواهد کرد و برآورد هزینه سالانه آن 5 میلیون و 475 هزار تومان می‌شود؛ یعنی بین پوشک پارچه‌ای و یک‌بارمصرفی چیزی حدود 3 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد!

-مواد تشکیل‌دهنده پوشک پارچه‌ای و یک‌بارمصرف
پوشک‌های یک‌بارمصرف حاوی مواد شیمیایی هستند. این پوشک‌های از موادی همچون دیوکسین و سدیم پلی اکریلات تشکیل‌شده‌اند. دیوکسین باعث سرطان، کاهش تعداد اسپرم در پسران، افزایش آسم در کودکان، تضعیف سیستم ایمنی بدن، تغییر عملکرد کبد و اختلال در دستگاه سیستم عصبی می‌شود. همچنین سدیم پلی اکریلات، ماده جذب‌کننده‌ای است که ادرار و مدفوع را به خود جذب کرده و باعث می‌شود کودک برای مدت طولانی بتواند در پوشک آلوده باقی بماند. این ماده با واکنش‌های آلرژیک مرتبط بوده و به دلیل وجود این ماده است که پوست برخی کودکان دچار سوزش و قرمزی می‌شود. این درحالی‌که است که پوشک پارچه‌ای از محصولات طبیعی مانند بامبو و پنبه ساخته‌شده و تحریک پوستی کودک را به حداقل می‌رساند.

-تنوع پوشک پارچه‌ای نسبت به پوشک یک‌بارمصرف
رنگ‌ها، الگوها و بافت‌های پوشک پارچه‌ای بسیار استانداردتر و بهتر از پوشک‌های یک‌بارمصرف است. پوشک‌های پارچه‌ای را می‌توانید گلدوزی کنید و یا آنها را در طرح و رنگ‌های مختلف تهیه‌کرده و حتی بالباس کودک خود ست کنید اما پوشک‌های یک‌بارمصرف از جنس پلاستیک بوده و رنگ و طرح متنوعی ندارد.

5-در خرید پوشک افراط نکنید

اگرچه توصیه ما این است که پوشک را به‌صورت عمده و فله‌ای خریداری کنید اما اولاً این کار را با دقت انجام دهید و همه جوانب ازجمله مارک و سایز سازگار با کودکتان را بررسی کنید دوماً دقت کنید کودکان هرماه که بزرگ‌تر می‌شوند ممکن است سایزشان هم‌تغییر کند، بنابراین برای خرید بیش‌ازاندازه پوشک دوراندیشی کنید و با توجه به نیازتان حداقل برای یک تا دو ماه پوشک تهیه کنید نه برای 2 سال! در این صورت شما متضرر خواهید شد زیرا هم برای خرید پوشک در تعداد زیاد پول بیشتری هزینه کرده‌اید و هم دوباره باید پوشک بزرگ‌تر بخرید.