تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌هایی برای نگهداری از سالمندان

یکی از وظایف فرزندان در قبال سالمندان نگهداری و نیکی کردن به آنها می باشد.نگهداری از سالمندان ، نیازمند نکاتی است که هر فرد در مواجه با آنها باید بداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سالمند
سالمند به افرادی که بالای 60 سال سن داشته باشند و بازنشست شده اند، گفته می شود.شاید در این سن آنها دیگر نتوانند مثل قبل از خود نگهداری کنند به همین خاطر نیاز به توجه و مراقبت دیگران دارند.در این سن ، سالمندان دوست دارند در خانه ی خود بمانند و اگر قرار است از آنها مراقبت شود ، در همان خانه ی خود انجام شود.

نگهداری از سالمندان


فرزندان باید با شیوه‌های ارائه‌ی بهترین خدمات و فراهم کردن آسایش لازم برای سالمندان آشنا باشند. برخی از آنها ترجیح می‌دهند از سالمندان در خانه مراقبت کنند یا عده‌ی دیگر نیز تصمیم می‌گیرند از امکانات مراکز مخصوص خدمات مراقبتی برای سالمندان استفاده کنند.

نگهداری از سالمند برای بسیاری از آدم‌ها کاری است که با عشق و برکت برای آنها همراه است ، ولی برای برخی دیگر ممکن است  وظایف چالش برانگیزی به همراه داشته باشد.

 در این زمانه که اکثر افراد بیشتر وقت خود را در بیرون از منزل و سرکار سپری می کنند، افراد کمی هستند که وظیفه ی نگهداری از سالمند را با آغوش باز می پذیرند و ممکن است برخی دیگر نتوانند از عهده ی این وظیفه برآیند، در صورتی که می دادند در آینده ی نه چندان دور خودشان هم پیر می شوند.

 ممکن است فرزندان در موقعیتی از زندگی قرار بگیرند که باید از والدینشان نگهداری کنند ، همانطور که آنها قبلا از فرزندان نگهداری می کردند. فرزندان باید این واقعیت را هم بپذیرند که پدر و مادرشان از شرایطی که برای فرزندان به وجود آورده اند، راضی نیستند،چون آن‌ها زمانی مستقل بودند؛ ولی اکنون برای انجام ساده‌ترین کارها به دیگران وابسته شده‌اند.

 در ادامه برخی از نکاتی که فرزندان در هنگام نگهداری از سالمندان باید بدانند را می گوییم:

 گاهی ممکن است فاصله ی فرزندان با پدر و مادر سالمند خود آنقدر زیاد باشد که نتوانند هفته ای یکبار هم به آنها سر بزنند ، در این شرایط بهتر است یک پرستار مجرب و مطمئن را برای انجام کارهای آنها استخدام کنند.


کارهایی که برای نگهداری از سالمند  در خانه نیاز است:

بهترین روش برای نگهداری از سالمند در خانه این است که ابتدا خانه را آماده و مجهز کنید و  از حفظ سلامت و امنیت سالمند مطمئن شوید ، در حل مشکلات مالی و محافظت از منابع مالی  و همچنین برقراری روابط مناسب اجتماعی به آنها کمک کنید .

منظور از مجهز کردن خانه این است که تغییراتی در خانه ایجاد کنید.مثلا هرگونه مبلمان اضافی و به هم ریخته را که داخل و اطراف خانه قرار دارند، و راه رفتن و حرکت آزادانه‌ی سالمند را در خانه دشوار می‌کنند، از سر راه بردارید.

نزدیک دستشویی و حمام میله‌های کمکی بگذارید. شاید این میله‌ها جلوه‌ی زیبایی نداشته باشند ،ولی برای خانه‌ای که در آن سالمند زندگی می‌کند، واجب است.

 حسگر دود نصب کنید که ویژگی‌های لرزشی یداشته باشد و یا قابلیت روشن کردن چراغ‌های چشمک‌زن در آن باشد ، چون می‌تواند در مقایسه با دستگاه‌های قدیمی، به طور موثرتری سالمندان را از خواب بیدار کند.

مطمئن شوید تمام کابل‌ها و سیم‌ها در خانه سامان‌دهی شده‌اند و از جلوی پا کنار رفته‌اند؛ این کار از لغزش سالمندان به زمین پیشگیری می‌کند.

از نصب روشنایی در نقاط خاصی از خانه و اطراف خانه جهت روشن کردن آن نقاط در هنگام شب مطئن شوید .

استخدام پرستار

البته گاهی ممکن است فاصله ی فرزندان با پدر و مادر سالمند خود آنقدر زیاد باشد که نتوانند هفته ای یکبار هم به آنها سر بزنند ، در این شرایط بهتر است یک پرستار مجرب و مطمئن را برای انجام کارهای آنها استخدام کنند. این افراد می‌توانند به عنوان یک همراه در کنار سالمند بمانند، یا هنگامی که سالمند به کمک نیاز داشته باشد یا حتی در مواردی که به طور اورژانسی به خدمات پزشکی نیاز پیدا کند، به آن‌ها کمک کنند.

مدیریت و کنترل مصرف دارو

گاهی ممکن است سالمند دچار بیماری های زیادی  از جمله فراموشی باشد و مجبور است که داروهای متعددی را مصرف کند. در این زمان فرزند وظیفه دارد که زمان خوردن این دارو ها را برای او یاد آوری کند و یا اینکه آنها را در اختیار سالمند قرار دهد.چون ممکن است با خطر تداخل دارویی و همزمان شدن مصرف دارو‌ها و یا حتی واکنش‌ها و حساسیت‌های مشکل‌ساز و گاهی هم خطرناک را افزایش دهد.در واقع مشکل «تداخل دارویی» یک معضل شایع در میان سالمندان است.
سالمند

نگهداری از سالمند با حفظ تعادل در حرکت


 در این سن ، فرزندان باید مراقب باشند تا سالمند، تعادل خود در حرکت را حفظ کند و به زمین نخورد. در این افراد ضعف بینایی و جسمانی، مصرف دارو، موانع خطرناک مانند کفپوش‌های لیز و کمبود نور کافی از عوامل اصلی زمین خوردن به حساب می آیند. البته باید بدانید که می توانید از خیلی از این زمین خوردنها پیشگیری کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه والدین خود را همیشه سرپا نگه دارید این است که این موانع را از خانه آن‌ها دور کنید. مثلا گوشه‌های فرش و موکت را مهار کنید و از جمع شدن و تاخوردگی آن‌ها جلوگیری کنید، یا کف حمام را با چسباندن کفپوش‌های ضدسُرخوردن، ایمن کنید. همچنین روی دیوار دستگیره‌هایی نصب کنید، به آنها بگویید که به جای پا برهنه رفتن در حمام از دمپایی‌هایی استفاده کنند که سُر نباشند.

نگهداری از سالمند به واسطه ورزش

از حفظ سلامت و امنیت سالمند مطمئن شوید. منظور این است که دائما پیگیر وضعیت سالمند شوید. اگر آنها به تنهایی در خانه‌زندگی می کنند، باید شرایط آسایش و امنیت آنها را فراهم کنید.

مطالعات متعدد نشان داده است که  افزایش خون‌رسانی به مغز که ناشی از انجام فعالیت‌های ورزشی است نیز می‌تواند قوای ادراکی مغز را حفظ کرده و ضمن افزایش سلامت مغز، علائم ابتلا به افسردگی را در سالمندان به حداقل برساند. البته منظور این نیست که در مسابقات ورزشی شرکت کنند و یا کوهنوردی بروند،بلکه تنها قدم زدن در پارک برای تحرک بدنی و پیاده‌روی مرتب، کافی است.

کمک به سالمند برای برقراری روابط مناسب اجتماعی

زمانی که فرد به سن پیری و سالمندی می رسد ، ترجیح می دهد که گوشه گیر شود و تنها زندگی کند و از برقراری ارتباط با دیگران خودداری می کند.حتی بعضی از آنها ممکن است دچار افسردگی شوند. اطرافیان باید کمک کنند تا آنها را از تنهایی در آورند.

بهترین راه برای اینکه مجددا سالمند به جهان خارج مشغول شود ،نگه داشتن او به انجام فعالیت‌های اجتماعی مفید است.در این سن  که دیگر سالمندان مجبور به کنترل فرزندان یا مدیریت حرفه‌شان نیستند، بسیاری از آن‌ها به دنبال فرصتی برای ملاقات با دیگران و کمک به آن‌ها هستند.

آن‌ها می‌توانند سال‌ها تجربه‌ و مهارت‌شان را به دیگران منتقل کنند. بسیاری از سالمندان انجام چنین کارهایی را به نشستن در خانه و گذراندن زمان به بطالت و تماشای تلویزیون ترجیح می‌دهند.

 یافتن دوستان جدید برای سالمند


کسانی که بسیار مشغول به کارهای خود هستند و نمی‌توانند به خوبی از والدین یا عزیزان سالخورده‌شان نگهداری کنند، می توانند دوستان جدیدی برای آنها پیدا کنند تا با ایجاد روابط دوستانه با آدم های هم سن  خود زندگی را برای شان آسان کنند.

 در این شرایط سالمند می تواند با دوستان‌شان قرار بگذارند و به انجام سرگرمی‌های مشترک بپردازند. فعالیت‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی‌های دسته جمعی، انجام بازی‌های گروهی، خرید، یا گفتگو می‌تواند حال سالمندان را بهتر کند.

توجه داشته باشید که آدم‌ها در سنین پیری هیچ چیزی را به یک همراهی دوستانه و دلپذیر ترجیح نمی‌دهند.

توجه به ناتوانی های فیزیکی

 توجه داشته باشید که با افزایش سن ممکن است آنها شنوایی، بینایی، لامسه، و سایر حس‌ها را به خوبی قبل نداشته باشند، یا به تدریج رو به زوال بروند. بنابراین، هنگامی که با آن‌ها صحبت می‌کنید، کمی بلندتر حرف بزنید یا به اندازه‌ی کافی نزدیک‌شان بشوید.

 زمانی که فرد به سن پیری و سالمندی می رسد ، ترجیح می دهد که گوشه گیر شود و تنها زندگی کند و از برقراری ارتباط با دیگران خودداری می کند.حتی بعضی از آنها ممکن است دچار افسردگی شوند. اطرافیان باید کمک کنند تا آنها را از تنهایی در آورند.


گفتن جملات دلگرم کننده

 یکی از وظایفی که افراد در قبال سالمندان دارند این است که برخورد خوبی با آنها داشته باشند و جملات دلگرم کننده ای به آنها بگویند. در واقع آنها باید این موضوع را بدانند که این سالمند، پدر یا مادر و یا یکی از عزیزانشان است که در گذشته تمام وقت و زندگی شان را به پای آنها ریخته اند و گذشت زمان باعث پیر شدن و ناتوانی آنها شده است و حالا آنها نیاز دارند که فرزندان به آنها توجه کنند.

آن‌ها با تغییرات کوچک و بزرگ زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، یا دچار بیماری و دیگر مشکلات جسمی و روحی هستند. فقط چند کلمه‌ی دلگرم‌کننده از طرف شما و چند لحظه گفتگو با آن‌ها می‌تواند به اندازه‌ی زیادی روحیه‌ و خلق‌شان را بهبود ببخشد.

این کار باعث شادی و افزایش عزت نفس‌شان می‌شود، و در صورت تجربه‌ی این عزت نفس، آن‌ها آدمهایی سازنده‌تر خواهند بود و حس بهتری نسبت به خودشان خواهند داشت.

 نگهداری از سالمند؛ سعادتی است که نصیب هر کسی نمی شود و هر فرزند شایستگی نگهداری از آنها را ندارد.پس همه فرزندان و اطرافیان باید در حد امکان تلاش کنند تا بتوانند به نحو شایسته از سالمندان عزیز خود نگهداری کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .