تبیان، دستیار زندگی

آموزش چند نوع غذای سریع

بسیاری از بانوان امروزی یا شاغل هستند و یا بنا به علت تراکم امور منزل و تربیت فرزندان، زمان کمتری برای پخت و پز دارند از این رو، ضروری است تا چند نوع غذای سریع الطبخ اما لذیذ را آموزش ببینند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای فوری
برای تهیه یک غذای فوری می توانید از مواد غذایی مختلفی استفاده کنید و با روشهای متفاوت بهترین و خوشمزه ترین غذاها را طبخ کنید.

طرز تهیه بیف استراوگانف فوری


مواد لازم:

عدسی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است با عدس پخته می شود.


- گوشت فیله                           500 گرم
- پیاز                                      2 عدد
- قارچ                                    500گرم
- خامه                                   200 گرم
- نمک، فلفل سیاه وزرد چوبه     به میزان لازم

طرز تهیه:
برای تهیه بیف استروگانف باید گوشت رو به صورت نوارهایی به پهنای 1تا 2 سانت و ضخامت 1سانت به صورت استیک خرد کنید. پیاز ها رو هم خلالی خرد کرده و در مقداری روغن سرخ کنید تارنگ آنها تغییر کند وطلایی رنگ شود بعد نوبت به اضافه کردن گوشت ها می باشد.

کمی فلفل سیاه به گوشت وپیاز افزوده تفت دهید. شعله گاز را ملایم نگه دارید و بگذارید 12تا15 دقیقه حرارت ببیند و پخته شود چون برش های گوشت نازک هستند زود پخته می شوند.

حالا نمک را اضافه کرده و خامه را هم اضافه کنید، 12 دقیقه روی حرارت ملایم این غذا را بپزید تا بیف استراوگانف حاضر شود، میتوانید آن را سرو کنید.

پیراشکی گوشت

طرز تهیه پیراشکی گوشت


مواد لازم:
- گوشت چرخکرده                    250 گرم
- قارچ                                     1 کیلو
- پیاز                                      2 عدد
- خمیر پیراشکی                       2 بسته
- رب گوجه فرنگی                     1 قاشق سوپخوری
- زرشک                                  2 قاشق غذاخوری
- نمک، زردچوبه و فلفل              به میزان لازم
- پودر آویشن وجعفری خشک    به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
ابتدا گوشت را با پیازسرخ کرده ترکیب کنید وتا زمانی که رنگ گوشت چرخکرده تغییر کند تفت دهید، پس از آن زردچوبه و نمک و فلفل و رب گوجه فرنگی را افزوده ومخلوط کنید، نصف فنجان آب روی گوشت چرخ کرده بریزید وشعله گاز را ملایم نگه دارید، تا گوشت پخته شود.

قارچ را شسته وریز خرد کنید و در ظرف دیگری کنار بگذارید، به قارچ نمک و روغن و چند قطره آب ‌لیموبزنید قارچ را باید با حرارت بالا تفت داد تا آب نیاندازد.

سپس زرشک وقارچ و جعفری و آویشن را هم به مخلوط گوشت چرخ کرده بیافزایید، بعد از این ‌ کاملا آب گوشت کشیده شد، مایه ی پیراشکی آماده است.

مایه ی پیراشکی که کمی خنک شدکنار بگذارید،خمیر پیراشکی را از نایلون خارج کرده و از مایه گوشتی یک قاشق غذاخوری پر مرکز خمیر بریزید.

دو طرف خمیر را روی هم آورده و کناره ‌های خمیر را با چنگال شکل دهید ، بعد که تمام پیراشکی ها از مایه ی گوشتی پر شد آماده سرخ کردن است.

پس از سرخ کردن همه پیراشکی ها آنها را روی دستمال حوله ای قرار داده تا روغن اضافی آنها برود با سس مورد علاقه تان سرو کنید.

سالاد تن ماهی

طرز تهیه سالاد تن ماهی


مواد لازم:
- تن ماهی                    یک قوطی
- پیاز رنده شده              یک عدد
- ماست چکیده             یک چهارم لیوان
- خیار شور خرد شده      یک قاشق غذاخوری
- سس مایونز                یک چهارم لیوان
- سس خردل                یک قاشق غذاخوری
- کرفس خرد شده          یک لیوان
- جعفری خرد شده        یک قاشق غذاخوری
- نمک وفلفل سیاه         به میزان لازم

طرز تهیه:
در مرحله اول درست کردن سالاد ماهی تن باید روغن تن ماهی را کاملا جدا کنید و آن را ظرفی دیگر بریزید ،کرفس و برگ‌های جعفری تازه را که خرد کرده اید به تن ماهی اضافه کنید.

سس مایونز، سس خردل و ماست چکیده را در ظرفی مجزا ترکیب کنید و به مواد قبلی بیافزایید، بقیه مواد یعنی پیازو نمک، فلفل سیاه، خیارشور را نیز اضافه کرده و خوب مواد را هم بزنید تا باهم مخلوط شوند حالا باید روی ظرف را با سلفون بپوشانید و ظرف سالاد را تا قبل از سرو داخل یخچال نگهداری کنید.

سمبوسه

طرز تهیه غذای فوری سمبوسه


مواد لازم:
- سیب زمینی                    2 عدد
- پیاز متوسط                    2 عدد
- گشنیز و جعفری              به مقدار لازم
- نمک وزرد چوبه وفلفل     به مقدار لازم
- کره یا روغن                   به مقدار لازم
- نان لواش                      به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای تهیه مواد میانی سمبوسه باید سیب زمینی را آبپز کنید، پیاز را نگینی خرد کرده وبا زرد چوبه در کره یا روغن تفت دهید تارنگ آنها طلایی شود.

حالا مواد آماده شده را از روی حرارت بردارید و بعد که سیب زمینی ها پخته شد آنها را له کرده به پیاز سرخ شده اضافه کنید.

سبزیجات خرد شده را اضافه کنید، نکته مهم این است که زمانی که سبزیجات را اضافه کردید حرارت را خاموش کنید تا سبزی ها طراوت خود را حفظ کنند.

نان لواش رو به صورت عمودی از وسط برش بزنید به طوریکه مستطیلی با عرض کم و طول زیاد داشته باشید. سایزنان ها را می توانید کم یا زیاد کنیداز مخلوط سیب زمینی که قبلا آماده کرده اید را در گوشه بالای مستطیل بریزید و به شکل مثلثی تا بزنید.

به صورت مداوم مثلث ها را تکرار کنید تا به آخر نان برسید، برای اینکه آخرین تا باز نشود می توانید از مخلوط آرد و آب که کمی هم آبکی باشد استفاده کنید به عنوان چسب تای آخر و سپس سمبوسه ها را در تابه ای که درون آن روغن ریخته اید و داغ شده سرخ کنید.

درآخر هم سمبوسه های سرخ شده را روی حوله های مخصوص قرار دهید تا روغن اضافیش را بگیرید.شما میتوانید با یک سس تند سمبوسه را سرو کنید.نکته مهم: طوری مواد را بپیچید که زمان سرخ کردن بیرون نریزد، این غذا روغن زیادی مصرف می کند.

خوراک سوسیس وسیب زمینی

طرز تهیه خوراک سوسیس وسیب زمینی


مواد لازم:
- سوسیس                       5 عدد
- سیب زمینی                  2 عدد   
- پنیر پیتزا                      به مقدار دلخواه
- فلفل دلمه ای خرد شده   1 قاشق غذاخوری
- نمک وفلفل قرمز            به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای تهیه سوسیس سیب زمینی ابتدا سیب زمینی ها را پوست گرفته ونگینی خرد کنید ودر مقداری روغن تفت دهید، سپس سوسیس ها را که به صورت حلقه ای خرد کرده و به سیب زمینی ها اضافه کنید.

زمانی که سوسیس ها سرخ شد، فلفل دلمه ای ریز خرد شده را هم بیافزایید بعد نمک و فلفل را اضافه کنید و پنیر پیتزا را هم بریزید،

حالا شعله گاز را ملایم کرده تا پنیر پیتزا کمی آب شود سوسیس سیب زمینی شما حاضر است با سبزی تازه میل کنید. نوش جان

کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی


مواد لازم:
- سبزی کوکو               نیم کیلو
- تخم مرغ                 5 عدد
- گردوی خرد شده       2 قاشق غذاخوری
- زرشک                      1 قاشق مرباخوری
- آرد                          1 قاشق غذاخوری
- بکینگ پودر              یک دوم قاشق چایخوری
- ماست                     2 قاشق مرباخوری
- نمک و فلفل             به میزان لازم
- روغن                      به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا سبزی ها را کاملاً شستشه سپس آن ها را خرد کنید. سبزی نباید خیلی ریز خرد شود چون باعث میشود کوکوسبزی له وتکه تکه شودو ظاهر خوبی نخواهد داشت.

برای تهیه یک کوکو سبزی حرفه ای باید ابتدا سبزی‌ها را در یک تابه با مقدار کمی روغن تفت داد. به این دلیل سبزی را تفت می دهیم که درون کوکو سبزی خام نباشد ،در مرحله بعدی در یک ظرف مناسب تخم مرغ ها را شکسته و خوب هم بزنید تا ازلختگی در آید و سفیده و زرده آن با هم ترکیب شود.

پس از آن آرد را بر روی تخم‌مرغ الک کنید و ماست را هم در این مرحله افزوده و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس نمک، فلفل سیاه و قرمز، زردچوبه، بیکینگ پودر، گردوی خرد شده و زرشک را به آن اضافه کرده سبزی تفت داده شده را هم اضافه کنید.

دوباره خوب هم می‌زنیم تا مایه ی کوکو سبزی یکدست شود زمانی به آن فرصت دهید تا مواد کاملاً طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله بعد سرخ کردن کوکو سبزی است. در این مرحله یک تابه تفلون را بر روی شعله گاز قرار دهید تا گرم شود. سپس به آن روغن سرخ کردنی اضافه کنید و صبر کنید .

به اندازه کافی داغ شود. سپس مخلوط کوکو سبزی را به آرامی درون تابه بریزید، و با یک قاشق روی آن را صاف کنید، شعله گاز را باید کم نگه داشته تاکوکوسبزی پخته شود.

بعد از سرخ شدن یک طرف کوکو سبزی، آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کرده کوکو ها را برگردانید، تا طرف دیگر آن کاملاً سرخ شود. پس از سرخ شدن با سس دلخواهتان سرو کنید.

کوکوی چیپس

طرز تهیه کوکوی چیپس


مواد لازم:
- چیپس سیب زمینی    1 بسته
- تخم مرغ                  6 عدد
- پیاز                          1 عدد
- هویج                        1 عدد
- فلفل دلمه ای            نصف یک عدد
- پودر آویشن             1 قاشق چایخوری
- نمک وفلفل سیاه      به مقدار لازم
- روغن                     به مقدار لازم

طرز تهیه:
مرحله اول پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری روغن به خوبی سرخ کنید،فلفل دلمه و هویج را به پیاز افزوده وچند دقیقه آن ها را تفت دهید.

نمک، فلفل سیاه و آویشن را اضافه کرده ،چون از چیپس آماده استفاده کرده اید باید از نمک به میزان خیلی کم استفاده کنید و مواد رو از روی شعله گاز بردارید

در یک مناسب تخم مرغ ها را شکسته و با هم زن دستی به خوبی با هم ترکیب کنید چیپس سیب زمینی راخرد کرده و به تخم مرغ ها اضافه کنید و هم بزنید، سبزیجات تفت داده شده را اضافه کرده تابه را روی حرارت گذاشته و مقداری روغن ریخته بعد از اینکه به اندازه کافی داغ شد مواد کوکو را در تابه بریزید.

بعد از اینکه یک طرف کوکوها پخت آنها را به قسمت های مساوی تقسیم کرده بر گردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود کوکوی چیپس فوری شما حاضر است با سبزی تازه و سس کچاپ سرو کنید.

 غذای فوری املت قارچ

طرز تهیه غذای فوری املت قارچ


مواد لازم:
- قارچ                نیم کیلو
- تخم مرغ          5 عدد
- پیاز                  1 عدد
- نمک فلفل         به میزان لازم
- کره و روغن       به میزان لازم

طرز تهیه:
مرحله اول قارچ و پیاز را پس از شستن نگینی خرد کنید، پیاز راچند دقیقه تفت داده و پس ازآن قارچ را نیز کمی حرارت دهید.

در این مرحله تخم مرغ ها را با نمک و فلفل خوب ترکیب کنید، تخم مرغ ها را پس از هم زدن داخل مواد از قبل سرخ شده بریزید، کمی زمان بدهید تا با حرارت ملایم خوب پخته شود.

زمانی که یک طرف آن سرخ شد ،آن را برگردانید تا طرف دیگرش هم سرخ شود، در آخر کره را به املت پخته شده اضافه بیافزایید .

 نودل مرغ و قارچ

طرز تهیه نودل مرغ و قارچ


مواد لازم:
- نودل با طعم مرغ      1 بسته
- قارچ                       200 گرم
- فیله مرغ                 4 تکه
- خامه                      100گرم
- نمک و فلفل            به میزان لازم
- ریحان خرد شده       2 قاشق سوپخوری
- روغن زیتون            2 قاشق سوپخوری

طرز تهیه:
برای تهیه نودل مرغ و قارچ ابتداقارچ ها را با مقداری آبلیمو تفت داده، مرغ را هم به قسمت های کوچک خرد کرده در روغن زیتون تفت دهید.

سپس مرغ و قارچ را در تابه ای با هم مخلوط کرده آب مرغ، خامه، ادویه جات را به آن اضافه کنید، و بگذارید روی حرارت ملایم تا حدی که آب آن بخار شود و مرغ کمی بپزد.

نودل را در آب جوش ریخته و پس از سه دقیقه آبکش کرده و به مواد بالا اضافه کنید و را مواد خوب مخلوط کرده با ریحان خرد شده سروکنید. نوش جان

 

اشکنه

طرز تهیه غذای فوری اشکنه


مواد لازم:

بسیاری از بانوان امروزی یا شاغل هستند و یا بنا به علت تراکم امور منزل و تربیت فرزندان، زمان کمتری برای پخت و پز دارند از این رو، ضروری است تا چند نوع غذای سریع الطبخ اما لذیذ را آموزش ببینند.


- سیب زمینی         1 عدد
- تخم مرغ             2 عدد
- آرد گندم              1 قاشق غذاخوری
- پیاز داغ              3 قاشق غذاخوری
- شنبلیله خشک      1 قاشق غذاخوری
- زردچوبه              1 قاشق چایخوری
- نمک و فلفل        به میزان لازم
- آب                    3 پیمانه

طرز تهیه:
ابتدا پیازها را سرخ کرده کنار بگذارید، سپس آرد و زردچوبه وپیاز داغ را با روغن کافی دوباره کمی تفت دهید شنبلیله را اضافه کرده هم بزنید سه پیمانه آب را کم کم به مخلوط پیاز داغ اضافه کرده وبه هم زدن ادامه دهید.

حال نوبت اضافه کردن سیب زمینی نگینی خرد شده است نمک وفلفل را هم بیافزایید 30 دقیقه فرصت دهید تا بپزد مراحل پخت باید با شعله ملایم باشد تا آرد به غلظت برسد.تخم مرغ ها را شکسته کمی هم بزنید تا از لختگی در آیند تخم مرغها را درون ظرف در حال پخت بریزید هم بزنید تا یکنواخت شود وقتی تخم مرغ خودش را گرفت وپخت، اشکنه به همین سرعت حاضر شد.

 

عدسی

طرز تهیه غذای فوری عدسی


مواد لازم:
- عدس                                        نیم کیلو
- پیاز                                           1 عدد
- رب گوجه فرنگی                          1 قاشق غذاخوری
سیب زمینی در صورت تمایل           1 عدد
- نمک، فلفل و زردچوبه                  به میزان لازم
- روغن                                        به میزان لازم
- جعفری خردشده  و گلپر               برای تزیین

طرز تهیه:
عدس‌ها را شسته روی آن‌ها به مقدار کافی آب بریزید مدتی زمان بدهید تا خیس بخورد یک ظرف مناسب برای پخت عدس‌ها انتخاب کنید زیرا حجم عدس‌ها بعد از پخت دو برابر می‌شود.

داخل قابلمه کمی روغن بریزید، پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و با روغن سرخ کنید بعد از اینکه پیازها طلایی شدند زرد چوبه و فلفل و نمک را هم افزوده و برای سه دقیقه دیگر تفت بدهید و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.(استفاده از رب گوجه فرنگی در دستور پخت عدسی اختیاری است.)

عدس ها را به مواد اضافه کرده آب کافی روی عدس ها بریزید حرارت را زیاد کرده تا به جوش آید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد شعله را کم کرده وفرصت دهید عدس 30 دقیقه بپزد پس از سپری شدن این زمان سیب زمینی نگینی خرد شده را هم اضافه کنید و 30 دقیقه دیگر زمان دهید پس از پخت با کمی جعفری و پیاز داغ وگلپر سرو کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .