تبیان، دستیار زندگی

درباره گیاه بابونه و خواص و مضرات آن

گیاه بابونه، گیاهی پرمصرف و قدیمی است که خواص و فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گیاه بابونه
از گیاه بابونه برای انواع گوناگونی از کاربردهای درمانی به صورت چای و دمنوش استفاده می شود. در واقع این گیاه جایگزین خوبی برای چای می باشد.

بابونه از جمله گیاهانی است که طبع گرم و خشک داشته و با استفاده از آن میتوان بسیاری از بیماری ها را درمان کرد.در حقیقت مصرف بابونه می تواند یکی از روش های گیاهی برای درمان بیماری است.

 گیاه بابونه در انواع و اشکال مختلفی وجود دارد که شامل بابونه آلمانی و بابونه رومی است.اینها دو گونه اصلی گیاه بابونه هستند که به صورت دم‌کرده استفاده می‌شوند و خواص دارویی فراوانی دارند.

 این گیاه سرشار از مواد مغذی و مفید می باشد و همچنین دارای فلاونوئیدها و سایر آنتی اکسیدان های قدرتمند است که  تأثیر بسیار زیادی بر روی بدن خواهد داشت.

بابونه گیاهی دائمی و کوچک است که بویی معطر دارد و به ارتفاع تقریباً 30 سانتیمتر است، ساقه های بابونه به رنگ سبز مایل به سفید، با برگ های کوچک و متناوب است که دارای بریدگی های باریک، نامنظم و پوشیده از کرک می باشد. گل بابونه در یک سطح و در انتهای ساقه و در تابستان رشد می کند. گلبرگ های گل بابونه به رنگ سفید در اطراف و گل های زرد در قسمت وسط قرار دارند.

 
گیاه بابونه در انواع و اشکال مختلفی وجود دارد که شامل بابونه آلمانی و بابونه رومی است.اینها دو گونه اصلی گیاه بابونه هستند که به صورت دم‌کرده استفاده می‌شوند و خواص دارویی فراوانی دارند.


 در ادامه برخی از خواص این گیاه را بیان می کنیم:

گیاهی ضد افسردگی و اضطراب


یکی از بهترین گیاهان برای کاهش استرس و اضطراب ، گیاه بابونه می باشد.این گیاه باعث آرامش می شود. در واقع نوشیدن یک فنجان چای بابونه می‌تواند سطح سروتونین و کلاتونین در بدن را زیاد کند. این سطوح می‌توانند به خوبی سطح استرس و نگرانی را کاهش دهند و نشانه‌های اضطراب را کمتر کنند.

 همانطور که گفتیم این گیاه در کاهش استرس و اضطراب نقش زیادی دارد، به همین خاطر روغن بابونه به عنوان یک ماده محبوب در محصولات آروماتراپی، شمع ها و درمان های مرتبط با حمام مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این گیاه بابونه به صورت عصاره به عنوان یک آرام بخش برای آرامش اعصاب استفاده می شود و اضطراب را کاهش می دهد. بابونه برای تسکین علائم استرس، اضطراب مزمن، کابوس ها، صرع، بی خوابی و انواع بیماری های گوارشی استفاده می شود.

 سرشار از آنتی اکسیدان


همانطور که گفتیم این گیاه منبعی برای آنتی اکسیدان می باشد. گل های آن گل های سرشار از آنتی اکسیدان ترپنوئید است که مشتقات استیلن و کامازولن را شامل می شود. از آنجا که این ترکیبات ظریف و ناپایدار هستند، به صورت اسانس یا تنتور الکلی حفظ می شوند.

 همچنین بابونه چندین ترکیب فنلی مانند فلاونوئیدها مانند کوئرستین، آپیژنین، پاتولتین و گلوکوزیدها را دارد. بابونه با خنثی کردن آسیب رادیکال آزاد، التهاب را کاهش می دهد و همچنین از جهش سلولی جلوگیری می کند. این ماده دارای آنتی اکسیدان هایی است که با عملکرد سیستم ایمنی بهتر همراه هستند، درد و تورم را کاهش می دهند. بابونه اختلالات خلقی را کاهش می دهد و موها، پوست، چشم، دندان و ناخن را سالم تر می کند.

تحریک خواب


 کسانی که خواب کافی ندارند، می توانند برای برطرف کردن این مشکل ،از گیاه بابونه استفاده کند.همچنین افرادی که با آپنه خواب و سایر اختلالات دست و پنجه نرم می‌کنند هم می‌توانند از مزایای این خواب بهره مند شوند. نوشیدن یک فنجان چای بابونه گرم می‌تواند به خواب سریع‌تر و بهتر کمک کند.


کاهش درد قاعدگی


 تحقیقات نشان داده است که چای بابونه ، دردهای شدید قاعدگی را کاهش می دهد.

زیبایی پوست


 این گیاه در زیبایی پوست هم تاثیر زیادی دارد و می تواند جوش و آکنه های روی صورت را رفع کند. آکنه از جمله مشکلات پوستی است که در آن، منافذ پوست توسط باکتری‌ها، چربی اضافی پوست و دیگر آلودگی‌ها بسته می‌شوند و پس از التهاب، به صورت جوش‌های قرمز بزرگ روی پوست، به ویژه پوست صورت ظاهر می‌شود. بابونه برای درمان آکنه، یکی از معمول‌ترین مشکلات پوستی، مؤثر است.

گیاه بابونه به دلیل خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال خود، که ترکیباتی مانند آلفابیزابولول، فلاونوئیدها و کامازولن دارد، بر کاهش آکنه تأثیر دارد.
چای بابونه


 روشن شدن رنگ پوست با گیاه بابونه


بابونه رنگ پوست را روشن می‌کند. بسیاری از افراد دنبال موادی هستند که رنگ پوست خود را تغییر دهند و آن را روشن کنند.کسانی که روی پوستشان لکه های تیره جمع می شود، می خواهند از موادی استفاده کنند که پوستشان را روشن کند.برای این کار می توانند از گیاه بابونه استفاده کنند.در واقع روشن کردن پوست از جمله خواص گیاه بابونه است.

جلوگیری از پیری پوست


یکی دیگر از خواص بابونه، جلوگیری از پیری پوست می باشد.گیاه بابونه، نشانه های پیری زودرس مانند چین و چروک، مشکلات رنگ پوست و کک و مک را برطرف می کند.

 زمانی که پوست در معرض عوامل مضر محیطی مانند اشعه‌های ماورای بنفش، آلودگی، دود سیگار و دیگر موارد قرار بگیرد، دارای مشکلاتی پوستی می شود و برای جلوگیری از این مشکل ، می توان از گیاه بابونه استفاده کرد.در واقع آنتی اکسیدانهای موجود در این گیاه برای مبارزه با اثرات منفی که از عوامل محیطی به دست می آید و  رادیکال‌های آزاد را از بین می برد، لازم و ضروری هستند.

درمان ریزش مو


 کسانی که ریزش مو دارند، برای رفع این مشکل می توانند بابونه مصرف کنند.گاهی ممکن است سطح زندگی،مشکلات هورمونی،و استفاده زیاد از مواد شیمیایی باعث ریزش مو شود.محصولات گیاهی به طور طبیعی باعث تغذیه مو می شود و بابونه هم با تقویت مو ، از آن در برابر آسیب‌دیدگی‌های خفیف محافظت می‌کند.

 بابونه خواص ضدعفونی دارد که فولیکول‌های مو را از آلودگی و چربی‌های مسدودکننده رهایی می‌بخشد و رشد مو را افزایش می‌د‌هد. بابونه همچنین مانع از رشد باکتری‌ها می شود و موی سر را تمیز و شاداب نگاه می‌دارد.


کم شدن شوره سر


 یکی دیگر از خواص بابونه، رهایی از شوره و خارش سر می باشد.برای اینکار می توانید از شامپوی ضد شوره ی که در آن عصاره ی بابونه به کار رفته است، استفاده کنید.

بهبود مشکلات مرتبط با معده


 کسانی که از مشکلات معده، رنج می برند، چای بابونه بنوشند. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و به تسکین مشکلات روده و معده کمک می‌کند. یک فنجان چای بابونه می‌تواند حال شما را بهتر کند.

 
همچنین برخی از افراد به این گیاه حساسیت دارند. این گروه از افراد نیز نباید از بابونه استفاده کنند. قبل از اینکه بخواهید از چای بابونه در رژیم غذایی خود استفاده کنید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.


افزایش قدرت سیستم ایمنی


اگر می‌خواهید قدرت ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها افزایش دهید، چای بابونه بهترین انتخاب است. مقادیر خاصی از ترکیبات فنولی در این چای وجود دارد که می‌تواند با عفونت‌های باکتریایی در بدن مبارزه کند.


هشدارها و عوارض احتمالی چای بابونه:


به خاطر ترکیبات و مواد شیمیایی قدرتمندی که در این چای پیدا می شود زنان باردار بهتر است از آن استفاده نکنند زیرا باعث سقط جنین می‌شود.

 همچنین برخی از افراد به این گیاه حساسیت دارند. این گروه از افراد نیز نباید از بابونه استفاده کنند. قبل از اینکه بخواهید از چای بابونه در رژیم غذایی خود استفاده کنید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

گاهی استفاده زیاد از آن ممکن است باعث سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد شود.

مصرف همزمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده خون و... و همچنین الکل ممنوع است.

 طرز تهیه چای بابونه:


چای بابونه را می توان در خانه با چند مرحله ساده آماده کرد. برای اینکار قوری چای خود را با ریختن آب جوش به داخل آن و سپس چند تکه سیب گرم کنید و آن را با یک قاشق چوبی له کنید.

مقداری از گل های بابونه را به آب جوش اضافه کنید و روی قوری را بپوشانید و آن را به مدت چند دقیقه رها کنید. چای را صاف کنید و مقداری از آب لیمو یا عسل را برای اضافه کردن طعم و مزه اضافه کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .