تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روستای وردیج

روستای وردیج، روستایی دراطراف شمال غرب تهران است که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیبایی در آن دیده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستای واریش
این روستا در غربی ترین نقطه ی استان تهران قرار گرفته است و کسانی که اهل تهران هستند و می خواهند ساعاتی را از شلوغی‌ها و آلودگی های تهران دور شوند ،میتوانند برنامه ریزی کنند و یک روز از صبح تا غروب برای دیدن این روستای زیبا زمان بگذارند.

این روستا کمی بالاتر از وردآورد واقع شده است و در واقع مسیری که برای رسیدن به این روستا طی می کنید جاده ای پر پیچ و خم است. این روستای زیبا و پر رمز و راز مخصوصا در روزهای تابستان، مقصد خوبی‌ست برای فرار از گرما و پاییزش هم دیدنی‌ست. آدمک‌های سنگی عجیبی که شاید شبیه‌شان را جایی ندیده باشیم، وردیج را جذاب‌تر هم کرده‌اند.
دامنه ی ارواح سنگی

روستای ارواح سنگی

نام دیگر روستای وردیج، روستای ارواح سنگی و روستای آدمک جیان است. یکی از دلایل نام گذاری روستای وردیج با این عنوان ، وجود دامنه ی ارواح سنگی یا آدمک حاجیان در آن منطقه است. وردیج بزرگ ترین روستا در منطقه ی شمال غرب تهران می باشد و مسیر رسیدن به روستای ارواح سنگی در امتداد رودخانه ای است که در دره ی کن جاری می باشد. جاذبه معروف آدمیان سنگی که شامل سنگ‌هایی عجیب و غریب است در این منطقه قرار دارد.

در این منطقه سنگ هایی وجود دارند که شکل های خاص آن ها باعث زیبایی و متمایز شدن این روستا می شود. هر یک از سنگ ها به صورت طبیعی شکل و طرح عجیبی به خود گرفته اند. با نگاه کردن به هر یک از سنگ ها تصویری از حیوان و یا جمجمه ی انسان برایتان تداعی می شود. در واقع  اطراف روستا شبیه نمایشگاه آثار سنگی‌ست و صورتک‌ها و آدمک‌هایی سنگی و غول‌پیکر در آن دیده می‌شود.

 در این منطقه سنگ هایی وجود دارند که شکل های خاص آن ها باعث زیبایی و متمایز شدن این روستا می شود. هر یک از سنگ ها به صورت طبیعی شکل و طرح عجیبی به خود گرفته اند.


شاید در نگاه اول سنگ تراشه‌های طبیعی وردیج که به شکل صورتک‌های پر از حفره است را بازمانده‌های یک قلعه قدیمی تصور کنید که در کنار جاده ساخته شده است.

 مردم این منطقه این اعتقاد را دارند که این سنگ ها در گذشته جاندارنی بودند که به سنگ تبدیل شده اند. اما  به گفته ی زمین شناسان این سنگ های عجیب حاصل سال های طولانی فرسایش توسط آب و باد هستند.همچنین برخی دیگر معتقدند که در گذشته در این منطقه قلعه ای وجود داشته که با گذر زمان تخریب شده و این سنگ ها بقایای آن قلعه ی تاریخی هستند. جالب‌ترین داستان، افسانه‌ایست که می‌گوید در اینجا موجودات زنده به سنگ تبدیل شده‌اند. یعنی درواقع چیزی که ما می‌بینیم، روح‌های سنگی هستند که چشم‌ها و دهان‌شان مثل یک حفره توخالی‌ست.
آبشار لت مال

آبشار لت مال


 در این روستا جاذبه های طبیعی زیبایی هم وجود دارد و یکی از آنها آبشار لت مال است. آبشاری به نام لت مال در روستای وردیج وجود دارد .لت به معنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ و سنگها .نام آن یعنی مالیده شدن و این نام آبشار دلیلی بر مالیده شدن آب بر روی سنگ و سنگ ها می باشد. رودخانه های این منطقه به صورت فصلی است که از میانه زمستان تا اواخر بهار جریان دارد. برای رسیدن به آبشار فصلی نیاز است که یک ساعتی پیاده روی کنید . این آبشار از سه آبشار تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده اند. بلندی آبشار اول ۵ متر است و روی هم ۳۵ متر ارتفاع دارد.

از جاذبه های مهم این منطقه صخره های روستای وردیچ است که در مسیر جاده کمی پس از وردیچ قرار دارد.

ارتفاعات پهنه حصار


یکی دیگر از جاذبه های دیدنی این منطقه، ارتفاعات پهنه حصار می باشد.پهنه حصار نام رشته کوهی است در این منطقه. رودی که از دامنهٔ شرقی این کوه سرچشمه می‌گیرد، در مسیر خود، آبشار سنگان را می‌سازد و در نهایت به رود کن می‌ریزد.

 یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه ی زیبا، امام زاده بی بی زرین قمر ، می باشد. این امام زاده در محلی به نام پهنه حصار در نزدیکی واریش قرار دارد که دو اتاق دارد و در این دو اتاق یکی قبر بی بی زرین قمر و اتاق دیگر به صورت آشپزخانه که استراحت گاه و پناهگاه کوهنوردان است.


این رشته‌کوه بین جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه وردآورد منتهی می‌شود. این رشته کوه را با نام‌های دیگری مانند پهنه سار، پشته بند و گندم چال هم می‌شناسند.

امام‌زاده بی‌بی زرین قمر


 یکی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه ی زیبا، امام زاده بی بی زرین قمر ، می باشد. این امام زاده در محلی به نام پهنه حصار در نزدیکی واریش قرار دارد که دو اتاق دارد و در این دو اتاق یکی قبر بی بی زرین قمر و اتاق دیگر به صورت آشپزخانه که استراحت گاه و پناهگاه کوهنوردان است.
روستای وردیج

روستای واریش


در کنار روستای وردیج ، روستای زیبای دیگری به نام روستای واریش وجود دارد. این روستا به دلیل قرارگرفتن در منطقه کوهستانی در فصل های گرم سال خنک و مطبوع و در فصل سرد، سرد و خشک است. سرمای منطقه به حدی سخت است که موجب خروج روستاییان از روستا در فصل های سرد می شود.

 کسانی که قصد صعود به قله پهنه حصار را دارند ،باید از این روستا شروع کنند.آب و هوای کوهستانی این منطقه،آن را به محلی عالی برای سفرهای تابستانی تبدیل کرده است. مهم‌ترین دیدنی واریش، چشمه آن است که آب سرد گوارایی را به مردم هدیه می‌دهد.

کنار این چشمه محل خوبی برای گذراندن یک آخر هفته به یادماندنی است و مردم زیادی برای گذراندن ساعاتی خوش به آنجا می روند،حتی برخی به آنجا می‌روند تا کمی از آب چشمه را با خود به خانه ببرند.بهتر است بدانید که در روستاهای وردیج و واریش هیچ اقامتگاه و یا هتلی وجود ندارد و تنها مناسب سفرهای یک روزه هستند.

جاده مسیح الله دین محمد


 کمی که از روستای واریش دور شدید، وارد جاده ای می شوید که بیشتر مسیری برای کوهنوردان و گردشگران است. از بالای این روستا به سمت شمال شرق این جاده امتداد می یابد و بعد از گذراندن یک شیب ملایم به ارتفاعات پهنه ساز منتهی می شود، این جاده به خیابان “مسیح‌ الله دین‌ محمد” نامگذاری شده است.

مسیح‌ الله دین‌ محمد، از خلبانان نیروی هوایی ارتش در عملیات تاریخی و پر تعداد فانتوم های ایرانی بر فراز خاک عراق در اولین روزهای جنگ بود و هواپیمای او  مورد اصابت پدافندهای عراقی قرار گرفت و به شهادت رسید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .