تبیان، دستیار زندگی

بهبود کیفیت اسپرم

تأثیر تغذیه و سبک زندگی بر قدرت باروری آقایان

با وجود اینکه همه به تأثیر تغذیه روی باروری و سلامت نوزاد اذعان دارند اما با کمال تعجب همیشه نگاه‌ها به سمت بهداشت زندگی مادر است. این در حالی است که تقریباً کسی صحبتی از نقش مردان به میان نمی‌آورد. با این حال باید بدانید که نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که برخی از ریزمغذی‌ها کیفیت اسپرم آقایان را بالا می‌برد و برخی عادت‌ها عملاً باعث نابودی آن می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرزندآوری
متأسفانه امروزه حتی بین مردان جوان نیز اختلالات بیشتری در سطح اسپرموگرام مشاهده می‌شود. استرس، تلفن‌های همراهی که داخل جیب قرار می‌گیرند، آفت‌کش‌ها، آلاینده‌ها و غیره نیز نقش مؤثری در بروز چنین اختلالاتی دارند. خوشبختانه تغذیه خوب به مقابله با اثرات منفی محیطی تأثیر می‌گذارد. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل بخصوص قبل از فرزندآوری باعث می‌شود که پدر آینده ذخیره آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی بدن خود را بازسازی کند و این مسئله روی سلامت جنین و نوزاد تأثیر زیادی دارد. در ادامه بیشتر در خصوص تأثیر تغذیه روی سلامت اسپرم و باروری آقایان صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

تأثیر تغذیه روی باروری آقایان

تغذیه و سبک زندگی به طور مستقیم روی قدرت باروری تأثیر می‌گذارد. استفاده از محصولات سمی، الکل و داشتن تغذیه نامناسب می‌تواند روی کیفیت اسپرم و در پی آن تلاش برای باروری تأثیر منفی بگذارد. برای مقابله با این مسئله توصیه می‌شود که عادت‌های غذایی‌تان را اصلاح کنید و مصرف ماهی و سبزیجات را در اولویت برنامه غذایی‌تان قرار دهید. در عین حال نیز از مصرف محصولات غذایی دستکاری شده بپرهیزید و حتماً فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید.

مصرف الکل و تأثیر آن بر کیفیت اسپرم

الکل جزو نوشیدنی‌هایی است که اثرات منفی و مخربی روی بدن دارد. مصرف این نوشیدنی علاوه بر اینکه هشیاری فرد را به طور موقت کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های پیچیده در کوتاه و بلندمدت می‌شود. افرادی که عادت به مصرف الکل دارند سلامتی‌شان را بسیار آسیب‌پذیر می‌سازند. نتایج پژوهشی که در مجله Reproductive Biomedicine Online به چاپ رسیده نشان می‌دهد که مصرف الکل باعث کاهش حجم اسپرم می‌شود. واقعیت این است که برای داشتن فرزند، اسپرماتوزوئیدها باید به دستگاه تناسلی زنانه راه یابند. اگر حجم اسپرمازوئیدهای تخلیه شده کاهش پیدا کند، تعداد سلول‌های موجود برای لقاح نیز کمتر می‌شود. به این ترتیب نیز شانس باروری و فرزندآوری کمتر می‌شود.

مواد مغذی و افزایش تحرک اسپرم

کمبود مواد مغذی بدن در کوتاه یا طولانی مدت باعث بروز بیماری‌های کمابیش جدی می‌شود. مثال بارز آن نیز کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. کمبود مواد مغذی در بدن مردان به آسیب دیدن جدی اسپرم نیز ختم می‌شود. به طور روشن اینکه کیفیت حجم اسپرم و تحرک اسپرمازوئیدهای موجود در آن به طور مستقیم به جذب زینک (روی) از طریق مصرف مواد غذایی مربوط می‌شود. نتایج پژوهشی که در مجله  International Journal of Reproductive Biomedicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد میزان ناکافی مواد مغذی روی تولید اسپرم و کیفیت آن تأثیر می‌گذارد و این مسئله نیز باعث بروز مشکل ناباروری در آقایان می‌شود.

تغذیه و سبک زندگی به طور مستقیم روی قدرت باروری تأثیر می‌گذارد. استفاده از محصولات سمی، الکل و داشتن تغذیه نامناسب می‌تواند روی کیفیت اسپرم و در پی آن تلاش برای باروری تأثیر منفی بگذارد. برای مقابله با این مسئله توصیه می‌شود که عادت‌های غذایی‌تان را اصلاح کنید


تأثیر قند زیاد بر کیفیت اسپرم

قندهای ساده یکی از ترکیبات رایج در تغذیه روزگار ماست. این ترکیب قادر است خطر بروز بیماری‌های متابولیک را افزایش دهد. از طرف دیگر، اگر یک فرد بی‌تحرک که هیچ ورزشی انجام نمی‌دهد قند زیادی مصرف کند خطر چاقی مفرط را به جان می‌خرد. علاوه بر این، مصرف قندهای ساده با کاهش کیفیت اسپرم ارتباط دارد. این وضعیت نیز روی شانس باروری تأثیر گذاشته و ممکن است باعث بروز ناباروری موقت شود. خوشبختانه با بهبود عادت‌های غذایی می‌توان کیفیت طبیعی اسپرم را احیا کرد. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که تغذیه نامناسب والدین و وضعیت نامناسب سلامتی فرزندان در ارتباط هستند. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندان سالمی داشته باشید به تغذیه‌تان و مواد غذایی که مصرف می‌کنید دقت کنید.

مواد مغذی مورد نیاز آقایان برای افزایش کیفیت اسپرم

آنتی‌اکسیدان‌ها
ویتامین‌های C ،A ،E و پولیفنول‌ها نقش مؤثری در مقابله با آسیب‌های خارجی مانند استرس، مصرف دخانیات و آلودگی هوا دارند و از سلامت اسپرمازوئیدها محافظت می‌کنند. بنابراین لازم است که سبزیجات برگ سبز، میوه، ادویه‌هایی مانند زردچوبه، زنجبیل، کاری و همچنین چای سبز و شکلات سیاه بیشتری مصرف کنید.

امگا 3
امگا 3 ها باعث نرمی و انعطاف غشای سلولی شده و تبادل بین تخمک و اسپرمازوئیدها را تسهیل می‌کند. برای جذب این مواد مغذی ماهی‌های چرب، روغن کلزا، گردو و غیره را دریابید.

منیزیم
منیزیم شهرت زیادی در برطرف کردن استرس دارد. علاوه براین توصیه می‌شود اگر قصد فرزندآوری دارید نیز منیزیم بیشتری جذب کنید. بهتر است بدانید که استرس دشمن اصلی میل جنسی است و همچنین تأثیر زیادی در مشکلات باروری دارد. برای جذب منیزیم بیشتر به سراغ غلات و حبوباتی مانند عدس، لوبیا سفید، لپه و غیره بروید و علاوه بر آن از جذب مواد معدنی دیگری مانند آهن، کلسیم و پتاسیم نیز در کنار منیزیم غافل نشوید.

ویتامین B9
نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که ارتباط زیادی بین ناباروری و مصرف اندک ویتامین B9 وجود دارد. برای جذب بیشتر این ویتامین مصرف سبزیجات سبزرنگ مانند کاهو و بروکلی، مخمر آب جو و جگر مصرف کنید.

زینک یا همان روی
زینک با استرس اکسیداتیو مقابله می‌کند و نتایج پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که این ماده معدنی به میزان زیادی در مایع منی وجود دارد. برای جذب این ماده معدنی، جوانه گندم و مصرف مکمل گزینه مناسبی است. متأسفانه کمبود زینک با کاهش قدرت باروری در آقایان ارتباط دارد.

سلنیوم
نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که سلنیوم نقش مؤثری در بلوغ اسپرم دارد. غذاهای دریایی و گردوی برزیلی تأمین‌کننده این ماده مغذی است.

کارنیتین و کوآنزیم Q10
کارنیتین از مشتقات آمینواسید و کوآنزیم Q10 نیز آنتی‌اکسیدان است که هر دو باعث تولید انرژی در بطن سلول‌ها می‌شوند و برای اسپرمازوئیدها از اهمیت زیادی برخوردارند. برای جذب این ترکیبات پروتئین (گوشت و ماهی) مصرف کنید.

گیاهان و تأثیر آن‌ها بر کیفیت اسپرم

گیاه تریبولوس و گیاه موکونا شهرت زیادی در افزایش اسپرم دارند. مکمل این گیاهان به صورت کپسول در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند که می‌توانید با مشورت پزشک از آن‌ها استفاده کنید.

حرف آخر

حرف آخر مربوط به سبک زندگی شماست. واقعیت این است که علاوه بر تغذیه خوب، نوع زندگی شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید پدر شوید ورزش کنید، سیگار را روانه سطل زباله کنید، الکل ممنوع!، به میزان کافی بخوابید و از ترکیبات شیمیایی و آفت‌کش‌ها دور باشید. در نهایت بدانید که اسپرمازوئیدها باید در دمایی با 2 درجه سانتی‌گراد کمتر نسبت به سایر اعضای بدن بمانند. این یعنی اینکه سونا و جکوزی داغ و همچنین لباس‌های تنگ را فراموش کنید و لپ‌تاپتان را روی پاهایتان قرار ندهید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.