تبیان، دستیار زندگی

برنامه‌هایی برای نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان

چگونه تلفن همراه کودک و نوجوانمان را کنترل کنیم؟

امروزه کودکان و نوجوانان به‌راحتی جذب شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی و یا هر برنامه موبایلی دیگری می‌شوند که این امر به‌مرورزمان باعث اعتیاد جدی آنها به موبایل خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که 22% از نوجوانان بیش از 10 بار در روز وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و 75% کودکان برای خودشان تلفن همراه مستقل دارند اما چگونه می‌توان بر فعالیت‌های موبایلی کودکان و نوجوانان نظارت کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کودکان،والدین،کنترل از راه دور، نرم افزار،کنترل والدین،برنامه های موبایلی،اینترنت،کودکان و نوجوانان،آنلاین،زمان مطالعه،زمان نمایش صفحه،تلفن همراه،گوگل پلی،تصاویر مستهجن،غیر اخلاقی،مسدود سازی وب سایت ها،تنظیم اولیه،موقعیت مکانی،تماس،جستجوی امن
هیچ سن مشخصی برای شروع دسترسی کودکان به تلفن همراه وجود ندارد و برخلاف بزرگ‌سالان،کودکان نمی‌توانند به‌خوبی تشخیص دهند که کدام مطالب و برنامه‌های موبایلی مفید و کدام‌یک مضر است. حتی کودکان هیچ ایده‌ای در مورد چگونگی استفاده سالم از آن و نحوه گذراندن وقت با تلفن همراه ندارند، بنابراین لازم است والدین به روش‌های مختلفی بر نحوه استفاده آنها نظارت و کنترل نمایند. یکی از این روش‌ها، استفاده از برنامه‌های موبایلی برای نظارت والدین بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان و نوجوانان است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

1- FamiGuard 

وقتی صحبت از نرم‌افزار قابل‌اعتماد نظارت بر فعالیت‌های اینترنتی کودکان توسط والدین می‌شود، FamiGuard در رأس لیست قرار دارد.

ویژگی‌های اصلی FamiGuard
-این‌یکی از برنامه‌های قابل‌اعتماد موجود است که امنیت کودکان در فضای اینترنت را تضمین می‌کند.
-با این برنامه شما می‌توانید تاریخ حضور کودکتان در وب و همچنین تاریخ استفاده از تمام برنامه‌ها به‌صورت آنلاین را چک کنید.
-حتی می‌توانید استفاده از برنامه‌های نامناسب را مسدود کنید تا فرزندتان نتواند هنگام مطالعه یا خواب از آنها استفاده کند.
- با کمک این نرم افزار، می توانید دسترسی به وب‌سایت‌ها را فیلتر کنید. با این کار کودک از ورود به هرگونه سایت مضر مانند خشونت و پورنو گرافی در امان است.
-یکی دیگر از قابلیت‌های مهم این برنامه، محدودیت زمان نمایش صفحه است. اگر شما نمی‌خواهید کودکتان در زمان‌های خاص مثل زمان مطالعه یا خواب از تلفن همراه استفاده کند، محدودیت زمانی را در دستگاه تنظیم کنید و یا استفاده از تلفن همراه را متوقف کنید. با این کار، تلفن کودک شما به‌طور موقت در طول زمان تنظیم‌شده خاموش می‌شود.
-با کمک این برنامه از راه دور فعالیت‌های کودکتان را کنترل کرده و برنامه‌هایی را که او نصب یا حذف می‌کند را مشاهده کنید.
- از ویژگی‌های متمایز این برنامه این است که شما با فعال کردن تشخیص تصاویر مشکوک می‌توانید، در صورت وجود داشتن تصاویر نامناسبی در گالری تصاویر تلفن کودکتان، هشدار فوری دریافت کرده و تصاویر را مستقیماً روی تلفن همراه خودتان مشاهده کنید.

نحوه استفاده از FamiGuard برای محافظت از کودک و تنظیم محدودیت‌ها
1- FamiGuardرا بر روی تلفن همراه خود و کودکتان نصب‌کرده و سپس یک حساب کاربری ثبت کنید.
کنترل از راه دور،نرم افزار،موبایل،کودک، والدین
2- با دنبال کردن دستورالعمل‌های روی صفحه ، دستگاه کودک خود را پیکربندی کرده و قوانینی برای فعالیت آنلاین فرزند خود تعیین کنید.
3-پس از اتصال می‌توانید تمام تنظیمات کنترل والدین را از طریق برنامه تنظیم کرده و شروع به نظارت بر آنچه کودک به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهد،کنید.
 
کنترل از راه دور،نرم افزار،موبایل،کودک، والدین

2- Kids Launcher

 با استفاده از این برنامه شما به‌راحتی می‌توانید با مسدود کردن دسترسی به برنامه‌های موردنظر، محدود کردن زمان صفحه‌نمایش، هشدار زمان توقف استفاده از تلفن همراه 10 دقیقه قبل از خاموش شدن، محدودیت استفاده از اینترنت و برنامه‌ها و...برفعالیت‌های  کودکتان در استفاده از تلفن همراه نظارت داشته باشید.

نحوه استفاده از این برنامه برای والدین به این صورت است:
-ابتدا برنامه Kids Launcher را بر روی تلفن یا تبلت فرزندتان نصب‌کرده و نام و جنسیت فرزندتان را انتخاب کنید.
-بعدازاین کار برنامه‌ای که می‌خواهید کودکتان به آنها دسترسی داشته باشد را انتخاب می‌کنید.
-بعد از انتخاب برنامه‌ها باید زمان استفاده از برنامه را تنظیم کنید. به فرض اگر شما به کودکتان اجازه استفاده از اینستاگرام را دادید می‌توانید زمان آن را 30 دقیقه در روز تعیین کنید.-در مرحله آخر، برنامه به شما می‌گوید که می‌توانید برای فرزندتان بخش تصاویر و ویدئوهای مجزایی شکل دهید. برای این کار از شما می‌خواهد که تصاویر و ویدئوهای موردنظرتان را اضافه کنید.
- پس از طی کردن مراحل فوق، لازم است این برنامه را به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه پیش‌فرض دستگاه تعریف کنید. پس از نمایش پیام روی صفحه، کافی است دکمه Set Default را انتخاب کنید و از بین دو گزینه نمایش یافته، Kids Launcher را انتخاب نمایید و درنهایت Always را انتخاب کنید. با نصب این برنامه کودک شما می‌تواند تنها از برنامه‌های محدود و بازمان مشخصی استفاده کند

3-  Kaspersky Safe Kid

والدین با استفاده از برنامه Parental Control & Kids GPS  امکان مسدودسازی مطالب ناخواسته و غیراخلاقی، محدودیت استفاده از برنامه‌های تلفن همراه، نظارت از سطح باتری، مدیریت تنظیمات از راه دور ، محدودیت زمانی صفحه‌نمایش و بسیاری امکان دیگر را خواهند داشت.

نحوه استفاده از Kaspersky Safe Kids:
 1-برنامه را در دستگاه خود روی حالت Parents و در دستگاه کودک روی حالت kids نصب کنید.
2- برای تنظیم اولیه می‌توانید با استفاده از اکانت خود در سایت  my.kaspersky.com ، نحوه فعالیت کودک خود را تنظیم کنید، دسترسی کودک به سایت‌های نامناسب را مسدود نمایید، مدت‌زمان استفاده از اپلیکیشن ها و اینترنت را مدیریت کنید، از موقعیت مکانی کودک خود مطلع شوید و همچنین بر تماس‌ها،پیام‌ها و فعالیت‌های او در فیس بوک نظارت داشته باشید.
کنترل از راه دور،نرم افزار،موبایل،کودک، والدین

 4-  Family Time

این‌یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین برنامه‌های کنترل والدین است که تاکنون میزان دانلود و رأی بالایی را به خود اختصاص داده است. از نکات قابل‌توجه این برنامه این است که در صورت ایجاد مشکل و یا نحوه کار با این برنامه به‌راحتی می‌توانید با وارد شدن به سایت https://familytime.io/features/calls.html  با کارشناسانه مربوطه به‌صورت زنده چت کرده و سؤالاتتان را بپرسید.

ویژگی‌های اصلی این برنامه عبارت است از:
قفل فوری
قابلیت منحصربه‌فرد این برنامه این است که به‌محض آنکه احساس کردید کودکتان باید از موبایلش دور شود یا زمان خواب و مطالعه‌اش است، می‌توانید فوراً از راه دور تلفن همراه کودک را قفل کنید.

‏ امکان تنظیم محدودیت زمانی برروی صفحه‌نمایش
این برنامه به شما امکان می‌دهد تا به‌منظور دستیابی کودکتان از تلفن هوشمند، زمان و روز استفاده از برنامه را به‌صورت دستی تنظیم کنید. مثلاً می‌توانید زمان استفاده از یک برنامه خاص مثل اینستاگرام را یک روز در هفته تنظیم کنید، در این صورت کودک نمی‌تواند در سایر روزها از برنامه موردنظر استفاده کند. همچنین می‌توانید برای استفاده از هر برنامه زمان تعیین کنید مثلاً زمان استفاده از وات‌ساپ را 10 دقیقه در روز تنظیم نمایید.

مسدودسازی استفاده از برخی برنامه‌ها
FamilyTime به شما امکان می‌دهد وب‌سایت‌های پورنو را کاملاً مسدود کنید تا حتی کودک نتواند نتایج جستجو را با استفاده از مطالب پورنو گرافی مشاهده کند. برای انجام این کار، SafeSearch را در Google ، Bing و YouTube فعال کنید؛ با این کار،تمام محتواهای نامناسب از طریق موتورهای جستجو برای آنها کاملاً غیرقابل دسترسی می‌شود.

‏ امکان نظارت بر نحوه استفاده از تلفن
FamilyTime این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا دریابید که کودکتان از چه برنامه‌هایی و برای چه زمانی استفاده کرده است.

امکان بررسی و پیگیری تماس‌ها
FamilyTime به شما امکان می‌دهد تماس‌های دریافتی و ارسالی و پیامک‌ها را در تلفن همراه فرزندتان بررسی کنید. با کمک این برنامه می‌توانید مدت‌زمان مکالمه، نام یا شماره هر تماس و تاریخ تماس‌ها را چک کنید.

5- Qustodio

Kids App Qustodio یکی دیگر از برنامه‌های نظارت والدین است که به شما امکان می‌دهد تا میزان استفاده فرزندتان از موبایل را در دستگاه‌های عامل ازجمله Android ، iOS ، macOS و سایر سیستم‌عامل‌های مهم مدیریت کنید.

ویژگی‌های این برنامه:
 -تنظیم محدودیت‌های زمانی صفحه‌نمایش روزانه
- نظارت بر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها
- مسدود کردن وب‌سایت‌های نامناسب(مسدود کردن بازی‌ها ، پورنو و قفل‌کردن مطالب ناخواسته)
-فعال کردن جستجوی ایمن
-فعال کردن هشدار به والدین

نحوه استفاده از برنامه‌ Qustodio
1- ابتدا برنامه را بر روی دستگاه خود نصب کنید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و یا از طریق سایت https://family.qustodio.com/  وارد سیستم شوید.
2- Kids App Qustodio را روی دستگاهی که می‌خواهید روی آن نظارت کنید نصب کنید.
3- وارد شوید و دستورالعمل‌های راه‌اندازی و قوانین لازم برای نظارت بر دستگاه موردنظر را دنبال کنید.