تبیان، دستیار زندگی

وظایف مرد و زن در زندگی مشترک

زن و شوهر در زندگی مشترک در قبال همدیگر وظایفی دارند که اگر آنها را به خوبی انجام دهند، می توانند زندگی خوب و موفقی را برای خود داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زندگی عاشقانه

در زندگی زناشویی برای هریک از زن و مرد وظایفی تعیین شده است که هر کدام از آنها با انجام وظایف خود می توانند زندگی راحتی را برای زندگی خود فراهم کنند.

برای حفظ یک زندگی زناشویی هم مردان و هم زنان باید برخی از انتظارات همسرشان را برآورده کنند.اگر انها نسبت به وظایف خود آگاهی نداشته باشند و نسبت به آنها بی توجه باشند ، ممکن است در زندگی با مشکلات زیادی روبرو شوند و زندگی شان تهدید شود.

زن ومرد با عمل به وظایف ،می توانند  وحدت زندگی را حفظو به آرامش برسند.در زندگی مشترک یک سری وظایف زن به عهده دارد که باید آنها را انجام دهد و یک سری دیگر به عهده مرد است. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

وظایف زن و مرد در زندگی مشترک


احترام به یکدیگر

احترام گذاشتن به همسر، از وظایفی است که بر عهده ی هر دو طرف می باشد. یعنی هم مرد باید به زن احترام بگذارد و هم زن به مرد.زن با احترام گذاشتن به همسر در واقع از او قدر دانی و تشکر می کند. عشق ورزیدن به شوهر باعث می شود که همه آنها به خود شما برگردد.

 اما اگر زن به مرد  و یا هر شخص دیگری بی احترامی و توهین کند، نباید انتظار احترام داشته باشد.

 احترام گذاشتن مرد هم نوعی توجه و عشق ورزیدن او را نشان می دهد . در واقع هر کاری که زن انجام میدهد ،مرد  با شدت بیشتری تکرار می کنند، بنابراین خوب است که  عشق و محبت و احترام بیشتری برای همسر قائل باشید تا احترام و محبت بیشتری دریافت کنید. به طور کلی یکی از وظایف زن نسبت به شوهر، آموزش اصول رابطه به او است.

  حفظ اسرار ، یکی از وظایفی است که بیشتر مخصوص زن می باشد.یعنی یک زن باید بتواند اسرار شوهر خود را در مقابل با دیگران نگه دارد، چرا که فاش کردن اسرار همسر موجب بی اعتمادی او خواهد شد. مردان نسبت به چارچوب زندگی و رعایت و حفظ مسائل خصوصی بسیار پایبند هستند.


اظهار عشق و علاقه نسبت به همدیگر

 یکی دیگر از وظایفی که زن و شوهر در قبال یکدیگر دارند، اظهار عشق و علاقه نسبت به هم است. هر یک از زوجین باید بدانند که آنها تشنه ی عشق و محبت نسبت به یکدیگر هستند و در واقع دلهای یکدیگر به محبت هم زنده است.

اگر شوهر بداند که محبوب واقعی زنش نیست، احساس بی کسی، تنهایی و غربت می کند و همیشه پژمرده، غمگین و ناراحت و مضطرب است.به همین خاطر زن نیک اندیش و مهربان، محبت و دوستی خود را نسبت به شوهرش به زبان آورده و عشق و علاقه ی خود را در قالب واژه های طیب و زیبا و پر مفهوم عینیت می بخشد.

زن با ابراز عشق و علاقه نسبت به شوهرش، دل او را همیشه شاداب وخرم نگه می دارد و به کسب و کار و زندگی علاقه مند و دلگرم و امیدوارش می کند.

 بیشتر مردها محبت خود به همسر و فرزند را به صورت غیر کلامی نشان می دهند. اما باید توجه داشت که زنان به محبت های کلامی نیز احتیاج دارند. بنابراین نباید از آنها توقع ذهن خوانی داشت. بیان برخی جملات ساده مانند دوست دارم گاه بیش از تصور می تواند در روابط زوج ها تاثیرگذار باشد.

وفاداری نسبت به همدیگر


وفاداری به همسر یكی از خصوصیاتی است كه از زمانی كه ازدواج می‌كنید یك لحظه نیز نباید از زن و شوهر جدا شود و این وفاداری به هیچ‌وجه نباید مشروط به حضور همسر یا هر چیز دیگری باشد و اگر همسرتان نبود و وفادار ماندید، كار بزرگی انجام نداده‌اید و فقط به وظیفه خود عمل كرده‌اید.

مردان موظف به حفاظت از خانواده خود هستند، یک زن نیز در نقش همسر و حتی یک مادر وظیفه دارد تا نسبت به همسر خود متعهد و وفادار باشد و هرگز خیانت نکند. خیانت زندگی مشترک و آینده فرزندان را نابود می کند.

هیچ دو انسانی وجود ندارند كه در كنار هم بدون اصطكاك و اختلاف نظر زندگی كنند، پس لحظاتی اتفاق می‌افتد كه شما از دست همسرتان عصبانی هستید اما این دلیل نمی‌شود كه بخواهید وفاداری‌تان را نسبت به او نادیده بگیرید. در این مواقع سعی كنید به وسیله كاری كه شما را آرام می‌كند، عصبانیت‌تان را كنترل كنید و هیچ‌گاه هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید.

زن و شوهر با رفتار های خود می توانند وفاداری خود را نشان دهند. وفاداری تنها به معنای پایبندی در مسائل جنسی نیست بلکه معنایی فراتر از رابطه جنسی دارد که باعث حفظ سلامت خانواده نیز می‌شود.
 تبعیت از خود همسر و نظرهای او

شاید بتوان گفت که این وظیفه بیشتر مختص زنان باشد که آنها باید دز زندگی از همسر و نظرهای او تبعیت کنند. تبعیت از شوهر در مورد محل اقامت و مسکن، حق کار کردن و نوع اشتغال. البته بسیاری از مردان قبل از ازدواج، این حقوق را به خود زن واگذار می‌کنند.

بهتر است زن ،نظر شوهر را  در مورد خارج شدن از منزل و ورود دیگران به منزل در حد عرف در نظر بگیرد ؛ مگر این‌ که برای انجام تکالیف دینی مثل حج واجب و یا برای انجام مداوا باشد و یا ماندن در خانه ضرر جانی، بدنی و شرافتی ‌برای زن به همراه آورد. تنها در این شرایط است که تبعیت از نظر همسر جز وظایف زن در زندگی مشترک محسوب نمی‌شود.
زندگی عاشقانه

آراستگی و رعایت بهداشت

آراستگی و رعایت بهداشت هم از جمله وظایفی است که زن و شوهر باید رعایت کنند.در حقیقت آراستگی، حفظ نظم در خانه، آرایش، پوشش مناسب و آماده کردن خود برای شوهر یکی از وظایف مهم زن در در برابر شوهر است. رعایت این نکات در ایجاد صمیمیت و جلب رضایت شوهر بسیار اهمیت دارد. جلب خاطر و رضایت شوهر می‏شود.

احترم به خانواده های یکدیگر

یکی دیگر از وظایف زن و مرد در قبال یکدیگر، احترام گذاشتن به خانواده همدیگر ، مخصوصا پدر و مادر است. زیرا آنها با تلاش و تربیت خود، نزدیک ترین و مهمترین همراه زندگی آنهارا پرورش داده اند.

حفظ اسرار

 حفظ اسرار ، یکی از وظایفی است که بیشتر مخصوص زن می باشد.یعنی یک زن باید بتواند اسرار شوهر خود را در مقابل با دیگران نگه دارد، چرا که فاش کردن اسرار همسر موجب بی اعتمادی او خواهد شد. مردان نسبت به چارچوب زندگی و رعایت و حفظ مسائل خصوصی بسیار پایبند هستند.

توجه و اعتنا به احساسات همسر


 یکی دیگر از وظایف زن و شوهر ، توجه و اعتنابه احساسات همسر می باشد. این وظیفه بیشتر مربوط به مردان می باشد. در حقیقت می توان گفت که مهمترین وظیفه مرد در برابر همسر همدلی و همزبانی و اعتنا به احساسات همسرش میباشد .

انجام هر یک از آنها به صورت ویژه ای به رابطه کمک میکند . زنان بهتر است از ابراز احساسات به عنوان سلاح بهره نگیرند . بهتر است زن احساساتش را برای همسرش توصیف کند . حتی آنها را با صراحت بیان کنید . « من واقعا در حال حاضر احساس خستگی و انزوا میکنم … . از مهمترین وظیفه مرد در برابر همسر آن است که از جملات نیشدار استفاده نکند.

 در حقیقت آراستگی، حفظ نظم در خانه، آرایش، پوشش مناسب و آماده کردن خود برای شوهر یکی از وظایف مهم زن در در برابر شوهر است. رعایت این نکات در ایجاد صمیمیت و جلب رضایت شوهر بسیار اهمیت دارد. جلب خاطر و رضایت شوهر می‏شود.


پرهیز از آزردن یکدیگر
 زن و شوهر در زندگی مشترک و زناشویی خود نباید به خاطر مسائل مختلف ، یکدیگر را آزار دهند. اخلاق خوب، معاشرت نیکو و تعامل پسندیده یکی از وظایف زوجها در زندگی مشترک است و هم زن و هم مرد حق آزردن یکدیگر در زندگی را ندارند. زن باید از هر کاری که موجب رنجش شوهر می شود دوری کند و هرگز درصدد آزار شوهر که از گناهان بزرگ است برنیاید.

 همچنین باید از رفتار های خشونت آمیز دوری کنند. مردان با رفتارهای تند و خشونت آمیز به صورت ناخودآگاه یا آگاه، تاثیر بسیار منفی روی زنان می گذارند، عزت نفس آنها را خدشه دار می کنند  و سلامت روانی آنها را تحت تاثیر قرار می دهند.

 زنانی که با خشونت خانگی مواجه می شوند به احتمال زیاد دچار افسردگی و اضطراب می شوند. علاوه بر این زنانی که محبت کافی از سوی همسر خود دریافت نکنند در تربیت فرزندان و محبت به آنها دچار مشکل می شوند.
سخن آخر:
زن و مرد با کمک گرفتن از مشاور می توانند  نسبت به وظایف خود در زندگی مشترک آگاهی بیشتری به دست آورند و با توجه به نیازهای همسر و خانواده‌، این وظایف را به بهترین نحو انجام دهند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .