تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه کیک با خمیر فوندانت

تزیین کیک ،موجب زیبا شدن آن می شود و این هنر طرفداران زیادی دارد.کیک را می توان به روش های مختلفی تزیین کرد که یکی از آنها با خمیر فوندانت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیک

فوندانت به معنی ذوب شده نوعی خمیر قنادی  است که کاملاً سفید رنگ است و برای پوشش کیک استفاده می شود.گاهی منظور از فوندانت ، آیسینگ فوندانت است که به تزیینات خوراکی روی کیک و شیرینی گفته می‌شود.

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه کیک با خمیر فوندانت را بیان کنیم:

 برای اینکار باید بعد  از این که کیک ساده و اسفنجی درست کردید؛ خمیر فوندانت را تهیه کنید.برای تهیه این خمیر به مقداری پودر قند، پودر ژلاتین، گلوکز مایع، گلیسیرین خوراکی،وانیل و آب نیاز دارید.

طرز تهیه خمیر فوندانت


ابتدا پودر قند رو الک کنید . پودر قند باید به اندازه ای باشه که دانه های پودر قند زیر انگشتان حس نشود . پودر ژلاتین را با آب مخلوط کنید. گلوکز اضافه کنید. گلوکز برای کشدار شدن خمیر استفاده می شود گلیسیرین خوراکی اضافه می شود.

 هنگام اضافه کردن رنگ به این نکته دقت کنید که رنگ به کار رفته در خمیر پس از خشک شدن پر رنگ تر می شود پس در به کار بردن رنگ زیاده روی نکنید.


 در مرحله بعدی مواد را روی بخار کتری قرار دهید یا می توانید داخل مکروفر بگذارید. یک دقیقه زمان بدهید اگه شفاف شد که خوبه وگرنه باز هم زمان بدهید تا مایع شفافی بدست بیاد . مایع باید کاملا” شفاف شود . اگر دانه های ژلاتین کاملا حل نشوند مایع م شفاف نخواهد شد و بعدا داخل خمیر این دانه ها دیده می شوند.

وقتی محلول کمی سرد شد پودر قند رو کم کم اضافه و مخلوط کنید. مخلوط کردنش کمی سخت است چون عین چسب می ماند . از اینجا به بعد دیگه باید ورزش مچ و انگشت ها رو شروع کنید . باید انقدر ورز بدهید که خمیر نرم شود و در عین حال حالت چسبناکی نداشته باشد.

 اگر طعم پودر ژلاتین را دوست ندارید، کمی وانیل همراه با پودر قند به خمیر اضافه کنید.

برای اینکه خمیررا رنگی کنید از رنگ های ژله ای ویلتون استفاده  کنید.یک خلال دندان برداشته و یکی دوبار خلال دندان را رنگی کرده و به خمیر منتقل کنید و ورز دهید و در صورتیکه کمرنگ بود باز هم رنگ اضافه کنید.

موقع رنگی کردن خمیر فوندانت ممکن است با ورز دادن ، خمیر فوندانت دوباره چسبنده  شود، برای اینکار پودر قند نیاز دارید. پس پودر قند کنار دستتان باشد و هر وقت حس کردید با ورز دادن خمیر به دستتان می چسبد آن را به پودر قند آغشته کنید.
کیک

نکته: هنگام اضافه کردن رنگ به این نکته دقت کنید که رنگ به کار رفته در خمیر پس از خشک شدن پر رنگ تر می شود پس در به کار بردن رنگ زیاده روی نکنید.

همینطور گلیسیرین برای جلوگیری از چسبندگی خمیر به دست هست پس گلیسیرین هم کنار دستتان باشد و به ازای هر سه بار پودر قند یکبار گلیسیرین به خمیر بزنید.

حالا که خمیر فوندانت هم آماده شد، نوبت تزیین کیک می باشد. برای این کار ابتدا کیک را برش بزنید و لایه های آن را با خامه قنادی و فیلینگ های مورد علاقه بپوشانید و در انتها آستر کشی مناسب را برای فوندانت کشی انجام دهید و کیک را  چند ساعت در یخچال قرار دهید. منظور از آستر کشی این است که دیواره کیک با خامه قنادی زده شده پوشانده شود.
 در مرحله بعدی روی سطح کار را پودر قند بپاشیدبرای اینکه خمیرنچسبد. خمیر فوندانت را با وردنه مخصوص فوندانت به قطر یک یا یک و نیم میلی متر باز کنید. خمیر را به اندازه ای باز کنید که مطمئن باشید سطح و ارتفاع کیک را به راحتی بپوشاند و چه بهتر که کمی هم بزرگتر باشد تا کار فوندانت کشی به راحتی انجام شود.

نکته:موقعی که خواستید خمیر را با وردنه باز کنید ممکن است سفت بودن خمیر کار را برایتان سخت کند . برای اینکار خمیرتان را اندازه چند ثانیه داخل مکروفر بگذارید.

زمانی که خمیر را  به خوبی باز کردید به کمک وردنه آن را از سطح کار جدا کنید و روی کیک پهن کنید.

 در مرحله بعدی خمیر پهن شده را با اتوی مخصوص فوندانت صاف کنید تا پوشش روی کیک کاملا یکدست و صاف شود و بعد با پیتزا بر ،قسمت های اضافی خمیر را جدا کنید.

مهم ترین بخش تزیین کیک با فوندانت، کاور کردن کیک است . کیک کاور شده با فوندانت آیسینگ را می توان با مواد مختلف به ویژه فوندانت های رنگی و گیپور  خوراکی تزیین کرد.

 این مراحل برای خمیر سفید است و اگر خمیر رنگی داشتید از مراحل زیر استفاده کنید.

 موقعی که خواستید خمیر را با وردنه باز کنید ممکن است سفت بودن خمیر کار را برایتان سخت کند . برای اینکار خمیرتان را اندازه چند ثانیه داخل مکروفر بگذارید.


 در این مرحله خمیر های رنگ شده را با وردنه باز کنید و به وسیله قالب ساده یا طرح دار قالب بزنید و خمیر های رنگی یا قالب زده شده  را به وسیله آب بچسبانید. به کمک یک قلمو پشت خمیر ها را کمی آب مرطوب کنید و به دقت روی کیک قرار دهید و دور کیک را با خمیر های رنگی بپوشانید. کیک را در ظرف در دار قرار دهید و اجازه دهید 24 ساعت استراحت کند.

 نکته: برای تزیین کیک فوندانت دمای محیط اهمیت زیادی دارد. دمای محیط باید متعادل رو به سرما باشد یعنی نه آنقدر گرم که خمیر نرم شود و نه آنقدر سرد که خمیر سفت شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .