تبیان، دستیار زندگی

فواید و مضرات اسلایم برای کودکان

اجازه بازی با اسلایم را به کودکانمان بدهیم یا نه؟

اسلایم نوعی ماده ژلاتینی و خمیری مانند است که در بسیاری از رنگ‌ها، شکل و مدل‌ها در بازار موجود است. اسلایم در سال 1976 وارد بازار شد و اواخر سال 2010 محبوبیت زیادی در بین کودکان پیدا کرد اما آیا چیزی درباره فواید و مضرات اسلایم می‌دانید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسلایم،بازی،کودکان،ذهن اگاهی،بازی های ویدیویی،تلفن همراه،تنهایی بازی کردن،مهارت حرکتی،ضداسترس،آرامش بخش،اضطراب،آرامش اعصاب،خطرات اسلایم، فواید اسلایم، بوارکس،مشکلات پوستی،سوزش چشم،تحریک چشم،تورم پوست،سرماخوردگی،مشکلات تنفسی
کودکان امروزی برخلاف کودکان نسل قبل زمان کمتری را برای بازی در خارج از خانه صرف می‌کنند و آنها بیشتر وقتشان را پای بازی‌های موبایلی می‌گذارند. این بدان معناست که کودکان امروزی زمان کمتری را به انجام فعالیت‌های آزادانه و بازی‌های کثیف اختصاص می‌دهند. این در‌حالی است که بازی‌هایی که همراه با کثیف‌‌کاری هستند، حواس پنج‌گانه کودک را تحریک کرده و برای رشد و نمو کودکان ضروری است. اسلایم نوعی بازی حسی و نسبتاً کثیف است که به خاطر بافت نرم و ظاهر فریبنده به یکی از اسباب‌بازی‌های محبوب در بین کودکان تبدیل‌شده و دارای فوایدی است:

1-افزایش ذهن آگاهی
این روزها باوجود عوامل مختلف برای پرت شدن حواس ازجمله تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و تلفن همراه، چیزی که می‌تواند توجه کودک را از وسایل الکترونیکی دور کرده و به لحظه فعلی و حال برساند، بازی با اسلایم است. درواقع، اسلایم باعث می‌شود کودک در لحظه حضورداشته باشد و تمرکز و آگاهی خود را بالا ببرد. ذهن کودک در زمان بازی با اسلایم درگیر جزئیات و رنگ و بوی آن می‌شود و همین عوامل اجازه نمی‌دهد حواس کودک پرت شود.

2-افزایش زمان بازی به‌صورت مستقل
بچه‌های این دوره و زمانه باوجودآنکه اغلب تنها هستند اما مهارت تنهایی بازی کردن را بلد نیستند. بازی اسلایم فعالیت مستقلی است که بچه‌ها می‌توانند به‌تنهایی انجام دهند؛ مستقل بازی کردن برای کودکان بسیار مهم است زیرا به اعتمادبه‌نفس و تمرکز طولانی‌مدت آنها کمک می‌کند؛ بازی اسلایم نوعی فعالیت است که کودکان را درگیر خودکرده و باعث می‌شود آنها برای مدت کوتاهی مستقل و تنها بازی کنند.

3-تقویت مهارت‌های حرکتی
اسلایم یک بازی حسی است و به همین دلیل می‌تواند به تقویت مهارت‌های حرکتی کمک کند. بازی با اسلایم مستلزم استفاده از دست و چشم بوده و باعث تقویت ماهیچه‌های دست، کنترل حرکتی و چابکی کودک می‌شود. بهترین نوع اسلایم برای تقویت مهارت حرکتی در کودک، اسلایم کرکی، زرق‌وبرقی و ترد است.

4- ضد استرس
مهم‌ترین مزیت بازی با اسلایم آرامش‌بخش بودن آن است. این مزیت اسلایم نه‌تنها برای کودکان بلکه برای بزرگ‌سالان هم مفید است و می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و باعث تقویت روحیه شود. اگر شما فردی اضطرابی و عصبی هستید و یا کودک پرخاشگر و مضطربی دارید، بازی اسلایم یک‌راه حل عالی برای رفع اضطراب و آرامش اعصاب است.

خطرات اسلایم برای کودکان

اسلایم یکی از محبوب‌ترین بازی‌هایی است که امروزه بچه‌ها با آن بازی می‌کنند اما این بازی سرگرم‌کننده علاوه بر فواید بی‌نظیری که دارد، می‌تواند به‌طور بالقوه برای پوست کودکان سمی باشد و باعث مشکلات سلامتی شود.

چرا اسلایم خطرناک است؟!
اسلایم از 5 ماده اساسی زیر تشکیل‌شده است:
-آب
-بوراکس
-چسب (چسب المر)
-کرم اصلاح

 

مهم‌ترین مزیت بازی با اسلایم آرامش‌بخش بودن آن است. این مزیت اسلایم نه‌تنها برای کودکان بلکه برای بزرگ‌سالان هم مفید است و می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد و باعث تقویت روحیه شود.

-رنگ خوراکی
در نگاه اول، لیست مواد تشکیل‌دهنده اسلایم کاملاً بی‌خطر به نظر می‌رسد اما متخصصان پزشکی معتقدند که بوراکس موجود در اسلایم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بوراکس، تترابورات سدیم یا بورات سدیم است که معمولاً در بسترهای دریاچه نمکی وجود دارد. این ماده معدنی به‌طور طبیعی از آب، سدیم، بور و اکسیژن تشکیل‌شده است. در حقیقت، بور یکی از اجزای بوراکس است که به‌عنوان یک ماده مغذی برای بدن لازم است اما این امر، بوراکس را بی‌ضرر نمی‌کند زیرا در بوراکس موادی مانند سرب و آرسنیک وجود دارد که می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

بوراکس سمی در اسلایم

بوراکس ترکیبی غیر‌سمی است که برای تمیز کردن لباس‌ها یا سایر مکان‌های خانه مانند شستن فرش، دفع آفات، خشک‌کردن گل‌های تازه و... از آن استفاده می‌شود. درواقع، بوراکس یک ماده کاربردی است اما استفاده از این ماده کاربردی و بی‌خطر در اسلایم خطرناک است.

خطرات بوراکس موجود در اسلایم

ارزیابی انجام‌شده توسط بهداشت کانادا نشان داد که قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض اسید بوریک (بوراکس تصفیه‌شده) می‌تواند منجر به مشکلات پوستی، رشد و تولیدمثل شود. استفاده بیش‌ازحد و طولانی‌مدت کودکان از اسلایم می‌تواند این مشکلات را در پی داشته باشد بنابراین یکی از نکات مهمی که والدین باید به آن توجه داشته باشند مدت‌زمان استفاده کودکان از اسلایم است.

 سوزش چشم

تماس مستقیم بوراکس با چشم ممکن است باعث تحریک شدید همراه با قرمزی، درد، تاری دید و احتمالاً آسیب به قریه شود. یکی از نگرانی‌های متخصصان پزشکی ناشی از بازی کودکان بدون نظارت والدین است که در آن کودکان اسلایم را روی صورت خود می‌اندازند؛ حتی مالیدن یا لمس چشم پس از بازی با اسلایم، می‌تواند باعث تحریک چشم شود.

واکنش پوستی اسلایم

بوراکس موجود در اسلایم می‌تواند باعث سوزش و تورم پوست شود، به‌خصوص اگر به‌درستی رقیق نشده باشد. دکتر رابین جیکوبسون، متخصص اطفال در مرکز پزشکی نیو لندن اظهار داشت: «بوراکس می‌تواند باعث سوختگی شود، به‌ویژه هنگامی‌که چندین بار آن را لمس کنید.» زخم‌های باز مانند بریدگی، خراش، اگزما، التهاب و حتی آفتاب‌سوختگی می‌توانند واکنش پوستی بوراکس را بدتر کند.

گزارش والدین ناشی از سوزش دست کودکان پس از بازی با اسلایم حکایت از عوارض جانبی بوراکس موجود در اسلایم دارد. به همین دلیل متخصصان اطفال توصیه می‌کنند که کودکان تا حد امکان از بازی با اسلایم خودداری کنند و یا در صورت بازی حتماً از دستکش وینیل یا پلاستیکی استفاده کنند تا خطرات اسلایم را کاهش دهند.

علائم سرماخوردگی و مشکلات تنفسی

همان‌طور که گفتیم بوراکس در مواد شوینده هم استفاده می‌شود، به همین دلیل است که با باز شدن درب یک ماده شوینده، بوی تندی را استشمام می‌کنید. این بو به دلیل وجود بوراکس در مواد شوینده است که می‌تواند باعث ناراحتی تنفسی و سایر علائم شبیه سرماخوردگی شود. اسلایم‌ها به دلیل داشتن بوراکس، نه‌تنها مانند مواد شوینده بوی تند و زننده‌ای ندارند بلکه بسیار هم خوشبو هستند و به خاطر بوی خوشایند آنها کودکان علاقه زیادی دارند که آنها را بو کنند؛ درحالی‌که استنشاق اسلایم می‌تواند باعث ایجاد علائم شبیه سرماخوردگی مانند سرفه مداوم، گلودرد، تنگی نفس و خون‌دماغ در کودکان شود؛ بنابراین اگر دیدید علائم سرماخوردگی برای مدت طولانی در کودکتان ماندگار شده است، بهترین کار این است که اسلایم را از دسترس او دورنگه دارید.

خوردن اسلایم

ممکن است شما در حین بازی کودکتان با اسلایم بر او نظارت داشته باشید و یا هشدارهای لازم در رابطه با بازی با اسلایم را به او داده باشید اما در صورت خوردن اتفاقی اسلایم توسط فرزندتان، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. خوردن اسلایم می‌تواند با عوارضی همچون حالت تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال همراه باشد. اگر کودک شما مقدار زیادی اسلایم را خورده باشد، ممکن است دچار بثورات پوستی(تغییر رنگ پوست) شود که گاهی اوقات از بین رفتن پوست به دنبال آن رخ می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اسلایم و هر نوع ماده حاوی بوراکس را دور از دسترس کودکان خردسال و در یک ظرف محکم نگه‌دارید.