تبیان، دستیار زندگی

خواص باور نکردنی خرمالو

یکی از میوه های پاییزی خوشمزه و پرطرفدار که خواص فراوانی برای سلامتی دارد،خرمالو است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرمالو

نام خرمالو ترکیبی از کلمه خرما و آلوست. این میوه گونه های مختلفی ازجمله ژاپنی، خرمالو آمریکایی، خرمالو سیاه، دارد که بیشتر  این گونه ها  در مناطق گرمسیری  هستند . میوه بسیاری از گونه‌های خرمالو خوراکی است؛ رنگ آن‌ها از نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره متفاوت است.

همه‌ی گونه‌های خرمالو که در کشورهای مختلف رشد می‌کنند، مواد و ارزش غذایی تقریبا یکسانی دارند. تفاوت‌های کمی مانند میزان فیبر بین انواع مختلف این میوه وجود دارد. خرمالو را می‌توان به صورت تازه، خشک و پخته مصرف کرد. بافت خرمالوی رسیده و تازه آنقدر نرم و لطیف است که می‌توان آن را به دو نیم کرد و با قاشق داخل میوه را خورد.

خرمالو طبع گرم و تری دارد و خواص این میوه پاییزی از طعم خوش آن زیاد تر است و برای سلامتی مزیت های فراوانی دارد.

 مصلح خرمالو؛ میوه هایی مانند انار ترش ،لیمو و نارنج است. همچنین عرقیجاتی مانند  دمنوش بهار نارنج و دمنوش چای سبز طبع مخالف با طبع خرمالو دارند.

خرمالو یکی از میوه‌های پاییزی پرطرفدار است که از نظر طب سنتی، برای بیشتر مزاج‌ها مناسب است. اما باید توجه داشت از آنجایی که طبع خرمالو گرم و تر است ممکن است در برخی افراد موجب بروز عوارضی شود.

باید به این نکته توجه داشت که مصرف خرمالو در افراد مختلف، ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد ممکن است این میوه در مزاج یک نفر تغییری ایجاد نکند و در فردی دیگر تاثیر آشکاری بگذارد. هر فرد می‌تواند با توجه به شرایط جسمانی خود به اندازه مناسب از این میوه مفید استفاده کند مگر اینکه به خرمالو حساسیت داشته باشد که باید همراه با مصلح آن مصرف شود.

 به دلیل گرمی و تری که طبع خرمالو داراست بهتر است پس از مصرف آن از میوه یا دمنوش و عرقیجاتی با طبع سرد و خشک استفاده شود.

  مصلح خرمالو؛ میوه هایی مانند انار ترش ،لیمو و نارنج است. همچنین عرقیجاتی مانند دمنوش بهار نارنج و دمنوش چای سبز طبع مخالف با طبع خرمالو دارند.


نگهداری از خرمالو


خرمالوهای سخت زمانی که سفت اما کاملاً رسیده هستند چیده می شوند. خرمالوهای نوع نرم زمانی که کاملاً رنگ پیدا می کنند و نرم می شوند آماده برداشت هستند. خرمالوهای سخت می توانند بعداً در دمای اتاق برسند. هر دو نوع خرمالو باید با استفاده از چنگک های دستی مخصوص برداشت از درخت جدا شوند. در نگهداری، میوه های تازه خرمالو با رنگ زرد و نارنجی روشن و بدون هرگونه فساد یا بریدگی روی آن ها را انتخاب کنید. خرمالوی سخت و رسیده می تواند در یخچال تا چند ماه نگهداری شود.


ارزش غذایی خرمالو:


خرمالو سرشار از ویتامین (آ) ویتامین (ث) ویتامین (6ب) ویتامین (ای) می باشد. این میوه  دارای ترکیبات  ارگانیک مانند کاتچین catechin،گالوکاتچین gallocatechin،اسید بوتولینیک betulinic acid و ترکیبات کارتینوئیدی مختلف است که در گروه ویتامین های (ب) قرار می گیرند.

خواص خرمالو


خواص ضد سرطانی

این میوه کوچک و خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عوامل سرطان‌زا کمک کند. رادیکال‌های آزاد در پس سوخت و ساز سلول‌ها تولید می‌شوند و توانایی تبدیل سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی را دارند. محققان در تحقیقاتی که روی تاثیر عصاره برگ خرمالو بر سلول‌های سرطانی معده انجام داده اند ، به تاثیرات ضدسرطانی این عصاره پی بردند.

تقویت سیستم ایمنی


 همانطور که گفتیم این میوه سرشار از ویتامین (ث) می باشد و به همین دلیل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این میوه جزء آن میوه هایی است که بیشترین میزان ویتامین (ث) را دارد.

 محققین به این نتیجه رسیده اند که ویتامین (ث) باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و تولید سلول‌های سفید را افزایش می‌دهد. سلول‌های سفید اولین خط دفاعی بدن دربرابر میکروب‌ها، ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و سموم هستند.

درمان اسهال خونی


یکی دیگر از خواص خرمالو، درمان اسهال خونی است. اسهال خونی از علائم و نشانه های برخی از بیماری ها بوده و فرد مبتلا بسیار دچار رنج و عذاب می باشد. اگر افرادی که به این عارضه دچار هستند در صبح و بصورت ناشتا خرمالو بخورند، اسهال خونی آنان درمان می شود خرمالو بدن را در برابر بیماری ها حفظ می کند.

 مفید برای سنگ کلیه


از آنجایی که این میوه آبدار و ادرار آور است، برای کسانی که که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است.حتی هسته ی کوبیده شده خرمالو به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

بهبود هضم غذا


یکی دیگر از خواص خرمالو، هضم غذاست. این میوه هم مانند دیگر میوه ها ، سرشار از فیبر است و در نتیجه فیبر موجود در آن هضم غذا را راحتتر می کند و به حرکت غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند.

همچنین ترشحات و اسید معده را جهت هضم بهتر غذا زیاد می کند  و با این کار علائمی مانند یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد.

به طور کل میوه‌ای مانند خرمالو با میزان فیبر زیاد، می‌تواند عملکرد سیستم گوارش را تا حد زیادی بهبود دهد و فرد را در برابر سرطان روده بزرگ و بیماری‌های مشابه ایمن کند.

 خرمالو از میوه های کم چربی بوده و کربوهیدرات آن نیز اندک می باشد و باعث لاغری و کاهش وزن هم می شود و از انباشته شدن سلول های چربی جلوگیری می کند.

 همچنین فیبر موجود در این میوه از یبوست جلوگیری می کند و می تواند بعنوان ملین طبیعی عمل می کند. بنابراین افرادی که دچار مشکلات شکمی هستند حتما خرمالو مصرف کنند.
خرمالو

جلوگیری از پیری زودرس

این میوه ی خوشمزه علاوه بر ویتامین (ث) دارای ویتامین (آ) از جمله بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و کریپتوزانتین دارد. این ویتامین‌ها در بدن مانند آنتی اکسیدان عمل و با کاهش استرس اکسیداتیو، از ظهور نشانه‌های پیری زودرس مثل چین و چروک صورت، لک و تیرگی، بیماری آلزایمر، خستگی، کاهش بینایی چشم، ضعف عضلانی و عوارض دیگر جلوگیری می‌کنند.

کنترل فشار خون

یکی از مواد معدنی موجود در خرمالو پتاسیوم است که به فراوانی در آن یافت می‌شود. پتاسیوم می‌تواند به عنوان بازکننده رگ‌های خونی عمل کند و فشار خون را پایین بیاورد. با این کار جریان خون بهتر به اعضای مختلف بدن می‌رسد. فشار خون پایین همچنین فشار را از روی سیستم قلبی عروقی کم و از بسیاری از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. خاصیت خرمالو در باز کردن رگ‌ها، آن را تبدیل به یک میوه بسیار مفید برای قلب کرده است.

تنظیم گردش خون

در ترکیبات خرمالو مس وجود دارد که یکی از عناصر اساسی برای ساخت سلول‌های قرمز جدید است. بدون مس بدن نمی‌تواند بسیاری از مواد غذایی حیاتی دیگر برای تولید هموگولوبین را جذب کند. افزایش سلول‌های قرمز خون سالم در بدن، باعث بهبود عملکردهای شناختی، حجم عضله، متابولیسم، میزان انرژی و همچنین التیام زخم و رشد سلول‌ها می‌شود.

خوردن خرمالو باعث کنترل و کاهش فشار خون شده و در نتیجه از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. کسانی که به بیماری قلبی دچار هستند، برای درمان خود از خرمالو شیرین و گس بطور منظم استفاده کنند تا سلامتی خود را به دست آورند.

تسکین درد سینه


درد سینه به دلیل عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود و برای رفع درد آن می توانید از خرمالوی رسیده استفاده کنید. خرمالوی رسیده حاوی اواع ویتامین ها و مواد مغذی بدن بوده و با داشتن ترکیباتی خاص در تسکین درد بسیار موثر می باشد.

فواید خرمالو برای زن باردار و بارداری
خوردن خرمالو در دوران حامگی بسیار مفید بوده و به رشد بیشتر جنین کمک می کند.خرمالو سرشار از دو ماده معدنی مهم کلسیم و فسفر بوده که مصرف آن برای زن باردار مفید بوده و باعث حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن وی می شود.

خاصیت خرمالو برای پوست

خرمالو اگر طعم گس داشته باشد، باعث باز شدن منافذ پوست می شود  و در نتیجه پوست جوان و درخشان می شود. برای تهیه ماسک صورت می توانید خرمالو را با عصاره ی لیمو و زرده تخم مرغ ترکیب کنید ، این کار باعث درخشان شدن صورت می شود مصرف این میوه برای افرادی که دچار حسایت پوستی هستند، مفید می باشد.

خواص خرمالو برای سلامتی چشم

مصرف کردن خرمالو بعد از هویج می‌تواند بهترین راه تأمین سلامتی چشم و مقابله با بیماری‌های چشم باشد. خرمالو سرشار از ویتامین (آ) است. این ویتامین به طور خاص در قسمت شبکیه چشم شروع به فعالیت می‌کند و از بروز واکنش‌های رادیکالی که در نهایت منجر به آب مروارید یا تاری دید می‌شود، جلوگیری می‌ کند.

 خرمالو اگر طعم گس داشته باشد، باعث باز شدن منافذ پوست می شود و در نتیجه پوست جوان و درخشان می شود. برای تهیه ماسک صورت می توانید خرمالو را با عصاره ی لیمو و زرده تخم مرغ ترکیب کنید ، این کار باعث درخشان شدن صورت می شود مصرف این میوه برای افرادی که دچار حسایت پوستی هستند، مفید می باشد.


درمان هموروئید


 یکی دیگر از خواص خرمالو ، درمان هموروئید است. خرمالو از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان درمان کننده بواسیر بوده است. در بیشتر داروهای ضد هموروئید نیز معمولا از ترکیبات موجود در خرمالو استفاده می‌شود.

کاهش افسردگی


خرمالو می تواند برای درمان افسردگی  مفید باشند. از جمله میوه‌های پاییزی، خرمالو است. ویتامین‌های زیادی که در خرمالو وجود دارد باعث می‌شود خلق و خوی انسانی نسبت به گذشته بهتر شود.


کاربرد و نحوه مصرف


بهتر است خرمالو را به صورت خام مصرف کنید. البته به روش های دیگری هم می توانید آن را مصرف کنید. می‌توان با آن مربا، شیره، ترشی و سرکه درست کرد و یا در تهیه دسر، کیک و شیرینی از آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید خرمالو  را به سالاد‌های میوه یا سبزیجات اضافه کنید و یا آن را به صورت برگه‌های خشک شده درآورده و میل کرد.

مضرات مصرف خرمالو


خرمالو مقدار زیادی تانن دارد که مصرف زیاد آن تاثیرات سمی بر بدن دارد.

همانطور که گفیتم فیبر موجود در این میوه برای کسانی که یبوست دارند مفید است ، چون این میوه ملین است، اما باید توجه داشته باشید که میوه رسیده و نرم باشد و میوه ی نرسیده و گس برای یبوست بسیار مضر می باشد، زیرا تانن موجود در این میوه یبوست را تشدید می‌کند.
زیاده روی در مصرف خرمالو باعث افزایش وزن و در برخی افراد موجب انسداد روده می‌شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .