تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه بورک گوشت

بورک یکی از غذاهای معروف و بسیار خوشمزه ترکیه‌ای است که با مواد اولیه مختلفی می‌توان آن را تهیه و طبخ کرد. این غذای لذیذ بهترین گزینه برای وعده شام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بورک گوشت
بورک نوعی خوراک خمیری است که این روزها، برای تهیه این غذای خوش طعم از مواد غذایی متنوعی استفاده می شود. این خوراک را می توان به عنوان صبحانه، پیش‌غذا، غذای اصلی و یا میان‌وعده استفاده کرد.از معروف‌ترین انواع بورک می‌توان به بورک گوشت و قارچ، بورک گوشت و پنیر، بورک پنیری، بورک اسفناج، بورک اسفناج و پنیر، بورک گوشت و پنیرو بورک مرغ اشاره کرد. 

بورک گوشت

طرز تهیه بورک گوشت در خانه


مواد لازم:

یکی از میان وعده های معروف در بین مردم ترکیه بورک است.این غذا تشکیل شده از خمیر یوفکا است و برای مواد داخل آن میتوانید از گوشت ، مرغ ،سیب زمینی و یا هر چیز دیگری که دوست دارید استفاده کنید.


- گوشت چرخکرده            250 گرم
- قارچ                             100 گرم
- پیاز                              1 عدد
- خمیر آماده                    به مقدار لازم
- پنیر پیتزا                       100 گرم
- تخم مرغ                       1 عدد
- رب گوجه فرنگی              1 قاشق غذاخوری
- پودر آویشن                   به میزان لازم
- نمک، فلفل و زردچوبه       به میزان لازم
- کنجد برای تزیین             به میزان لازم
- آب لیمو ترش                  به مقدار لازم
- روغن                             به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا قارچ ها را شسته و آبکشی می کنیم سپس به صورت ورقه ای یا نگینی خرد می کنیم. قارچ ها را به همراه مقدار کمی روغن مایع در یک تابه کمی تفت می دهیم. حالا آب لیمو ترش را اضافه کنید تا قارچ ها سیاه نشوند.

پس از اینکه آب قارچ ها تبیخر شد و به خوبی سرخ شدند آنها را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه مقدار خیلی کمی روغن در تابه تفت می دهیم تا پیاز سبک و طلایی شود.

پس از اینکه پیاز طلایی شد مقداری آویشن، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در ادامه گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و چند دقیقه به همراه پیاز تفت می دهیم تا گوشت سرخ شده و تغییر رنگ بدهد.

پس از تغییر رنگ گوشت، رب گوجه فرنگی را وسط تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا کاملا سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود. در آخر قارچ را اضافه کرده و یکی دو دقیقه دیگر مواد را تفت می دهیم تا با هم ترکیب شوند.مایع داخل بورک آماده است.

حالا می رویم سراغ خمیر، برای این منظور خمیر آماده را روی یک سینی بزرگ باز می کنیم و با یک قلموی تمیز آغشته به آب آنرا نم دار می کنیم. یک قاشق از مایه گوشت داخل خمیر می ریزیم.

سپس مقداری پنیر پیتزا روی آن می ریزیم و خمیر را به صورت لوله ای می پیچیم. در آخر لبه های خمیر را کمی خیس می کنیم تا خمیر باز نشود. به همین ترتیب تمام بورک ها را می پیچیدم، سپس کف سینی فر را با روغن چرب کرده و بورک ها را داخل سنی فر می چینیم.

برای راحتی کار و کثیف نشدن سینی فر می توانید به جای چرب کردن سینی فر از کاغذ روغنی هم استفاده کنید. حالا در یک کاسه تخم مرغ را به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود، سپس ۱ قاشق شیر به آن اضافه کرده و هم می زنیم. حالا روی بورک ها را با ترکیب تخم مرغ و شیر رومال می کنیم و مقداری کنجد هم روی بورک ها می پاشیم.

فر را باید از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا گرم شود، سپس سینی فر را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم ت بورک ها آماده شوند. بعد از اینکه بورک ها آماده شد، شعله بالای فر را روشن کرده تا روی بورک ها طلایی شود.

بورک گوشت

طرز تهیه بورک گوشت با خمیر خانگی


مواد لازم:
- گوشت چرخکرده         250 گرم
جعفری خردکرده            ٢ قاشق غذاخوری
- پیاز متوسط                 1 عدد
- نمک و فلفل و ادویه     به مقدار لازم

مواد لازم برای خمیر:
- آرد سفید             500  گرم
- بکینگ پودر         یک قاشق چایخوری
- زرده تخم مرغ      ٢ عدد
- ماست                ٢ قاشق غذاخوری
- آب                    به مقدار لازم
- نمک و فلفل        به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا یک کاسه بردارید و زرده تخم مرغ ها را از سفیده آن جدا کرده و داخل کاسه بریزید. سپس ماست را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

آرد، نمک، فلفل و بکینگ پودر را در کاسه دیگری ریخته و با هم مخلوط کنید و کم کم به تخم مرغ و ماست اضافه کنید. آب را به مواد اضافه کرده و ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود. سپس روی خمیر را یک پلاستیک بکشید و صبر کنید تا خمیر شما برای یک ساعت استراحت کند.  

در این فاصله مواد میانی خمیر را آماده کنید، پیاز را نگینی خرد کرده و با مقداری روغن داخل تابه سرخ کنید، سپس گوشت چرخ کرده را افزوده و تفت دهید تا بپزد. جعفری خرد شده را هم بریزید و نمک ، فلفل و ادویه را اندازه کنید.

روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید و خمیر را سه قسمت کرده و هر قسمت را بوسیله وردنه باز کنید و به شکل دایره دربیاورید.

روی لبه های خمیر ها کمی زرده بمالید سپس مقداری از مواد میانی آماده شده را داخل خمیر بریزید و آن را از وسط تا بزنید تا به شکل نیم دایره شود. (برای اینکه لبه های خمیر بهم بچسبند از زرده تخم مرغ روی خمیر استفاده میشود)

داخل تابه گودی مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن بورک ها را داخل آن سرخ کنید.  وقتی یک طرف بورک ها  سرخ شد آنها را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود.بورک های سرخ شده را روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. سپس در ظرف مورد نظر قرار داده و با سس مورد نظر سرو کنید. می توانید فر را با دمای 180 درجه داغ کنید و کف سینی را چرب کنید و خمیر های بورک را داخل سینی فر بچینید و به مدت  20-30 دقیقه داخل فر بپزید

بورک گوشت

طرز تهیه بورک گوشت و قارچ با خمیر یوفکا


مواد لازم:
- گوشت چرخکرده            300 گرم
- خمیر یوفکا                    1 بسته
- قارچ خردکرده                1 پیمانه
- ماست                         1 پیمانه
- شیر                            1 پیمانه
- پیاز بزرگ                     1 عدد
- تخم مرغ                     2 عدد
- نمک، فلفل و زردچوبه    به میزان لازم
- سیاه دانه و کنجد         به مقدار لازم برای تزیین 

طرز تهیه:
برای تهیه بورک گوشت و قارچ ابتدا باید به روش تهیه مایه ماکارونی یا مایه لازانیا، مایه میانی بورک را تهیه کنید پس اول پیاز را رنده کرده و یا نگینی ریز خرد کنید. 

پیازهای خردشده را با کمی زردچوبه و فلفل تفت دهید. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. درب ظرف را ببندید تا گوشت و پیاز باهم پخته‌شده و نرم شوند. 

وقتی گوشت پخته شد، قارچ‌های خردشده و مقدار کمی نمک به مواد اضافه کرده و تفت مختصری بدهید و بعد شعله را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا مایه گوشتی کمی خنک شود.

در این فاصله، خمیر بورک را آماده کنید. برای این‌کار باید 1 عدد تخم مرغ کامل را با 1 فنجان ماست و 1 فنجان شیر و 4الی5 قاشق غذاخوری روغن مایع مخلوط کنید. 

حالا خمیر یوفکا یا خمیر فیلو را که در بسته‌بندی‌های مستطیل یا مثلثی به فروش می‌رسد جلوی دست بگذارید و یکی‌یکی آن‌ها را از پاکت خارج کرده و روی سطح کار قرار دهید. دقت کنید که هر بار یک خمیر را آماده کرده، بپیچید و بعد سراغ خمیر بعدی بروید چون این خمیر در مجاورت هوا زود خشک می‌شود و ترک می‌خورد.

پس یک ورقه خمیر برداشته و روی سطح کار پهن کنید. با برس یا قلموی آشپزی و یا یک قاشق، مقداری از مایه تخم‌مرغی که آماده کرده‌اید را روی خمیر ریخته و تمام سطح آن را بپوشانید.  سپس یک قاشق از مایه گوشتی را نزدیک لبه خمیر قرار دهید.

حالا شروع به پیچیدن خمیر کنید و آن را به صورت سیگاری بپیچید. کف سینی فر یک تکه کاغذ روغنی پهن کنید و هر بورکی که می‌پیچید را داخل این سینی با کمی فاصله از دیگری قرار دهید. 

وقتی تمام خمیرها را پیچیدید و آن‌ها را داخل سینی فر قرار دادید، یک عدد زرده تخم مرغ را داخل یک کاسه شکسته و با چنگال هم بزنید و با قلمو، از این زرده روی همه بورک‌ها بمالید.

در نهایت روی بورک‌ها مقداری سیاه دانه یا کنجد بپاشید و سینی فر را به مدت 30 دقیقه، با دمای 180 یا 200 درجه سانتی‌گراد در طبقه وسط فر قرار دهید.  بورک‌های خوشمزه شما آماده هستند. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را به عنوان پیش‌غذا و یا شام سرو کنید.

طرز تهیه گول بورک ترکمنی (غذای محلی استان گلستان)

طرز تهیه گول بورک ترکمنی (غذای محلی استان گلستان)


مواد لازم:
- آرد گندم       3 پیمانه
- ماست          یک دوم پیمانه
- سرکه            1 قاشق چایخوری
- آب              به مقدار لازم
- نمک           به مقدار لازم
- روغن مایع   یک دوم پیمانه

مواد لازم میانی گول بورک:
- گوشت چرخکرده     250 گرم
- پیاز متوسط            1عدد
- جعفری خرد شده    3 قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل سیاه    به مقدار لازم
- روغن مایع             یک سوم پیمانه

مواد لازم رومال گول بورک:
- زرده تخم مرغ    2 عدد
- روغن مایع        3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
آرد را الک کنید. ماست، روغن و سرکه و نمک و آب را به آرد اضافه کنید و خمیر درست شده را خوب ورز دهید تا به دست نچسبد.

خمیر را به تکه هایی به اندازه تخم مرغ تقسیم کنید. به کمک وردنه هر تکه را به قطر 2- 3 میلی متری پهن کنید. سپس آن را به چهار قسمت تقسیم کنید، روی خمیرها را چرب کنید.

پیاز را رنده کرده با روغن تفت دهید.گوشت را به پیاز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید. گوشت که خوب سرخ شد شعله را خاموش کنید و در آن جعفری، نمک و فلفل بریزید.

از این مایه گوشتی تقریبا یک قاشق غذاخوری لبه خمیر قرار دهید سپس آن را لوله کنید و دور خودش به صورت حلزون بپیچید. سینی را چرب کرده، بوروک ها را داخل سینی بچینید.زرده های تخم مرغ را هم بزنید و 3 قاشق غذاخوری روغن به تخم مرغ اضافه کنید و روی بورک ها بمالید. در دمای 180 درجه سانتی گراد فر قرار دهید به مدت زمان 40الی50 دقیقه بپزد .

طرز تهیه گول بورک ترکمنی

طرز تهیه بورک سلطنتی خوشمزه

مواد لازم:

بورک یکی از غذاهای معروف و بسیار خوشمزه ترکیه‌ای است که با مواد اولیه مختلفی می‌توان آن را تهیه و طبخ کرد. این غذای لذیذ بهترین گزینه برای وعده شام است.


- گوشت چرخکرده         200 گرم
- خمیر یوفکا                 1 بسته
- سیب زمینی               2 عدد
- پیاز متوسط                2 عدد
- زرده تخم مرغ             یک عدد
- ماست                       یک پیمانه
- شیر کم چرب               نصف پیمانه
- جعفری خرد شده         یک چهارم پیمانه
- گردو نگینی خرد شده    1 پیمانه
- کنجد                         به مقدار لازم
- کره                           50 گرم
- نمک و فلفل سیاه        به مقدار لازم
- روغن مایع                 یک پیمانه

طرز تهیه:
ابتدا پیاز هایی را که قبلا به صورت نگینی خرد کرده ایم را در روغن تفت می دهیم، به طوری که کاملا طلایی رنگ شود، سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا خوب پخته شده و آب آن گرفته شود.

سپس سیب زمینی را به همراه مقداری نمک و فلفل به آن اضافه کرده و هم بزنید، در آخر گردو را اضافه کرده و تفت دهید. حال تابه را از روی حرارت برداشته و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا مخلوط خنک شود.

در مرحله بعد دو لایه از خمیر یوفکا را بردارید و با استفاده از قلموی مخصوص آشپزی داخل آن را به مقداری روغن و ماست آغشته نمایید و بعد، از مخلوط گوشت که در مرحله قبل با طرز تهیه آن آشنا شدید، مقداری بردارید و در وسط خمیر قرار دهید، حال خمیر یوفکا را رول کرده و لبه ها را به سمت داخل می پیچیم تا مواد داخل آن  به بیرون نریزد.

حالا سینی فر را با استفاده از مقداری روغن مایع چرب کرده و رول هایی را که در مرحله قبلی درست کرده اید، در داخل سینی بچینید و روی آنها را با استفاده از قلمو به زرده تخم مرغ آغشته نمایید. و سپس مقداری کنجد را بر روی آنها بپاشید.

حالا رول های آماده شده را داخل فر که از قبل آن را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید،بگذارید. بعد از گذشت 30 دقیقه که رول ها خوب پخته و طلایی رنگ شد، آن را خارج کرده و همراه سس میل کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .