تبیان، دستیار زندگی

چگونه دختران را با حجاب آشنا کنیم؟

یکی از دغدغه های مهم مادران، این است که دختر خردسال خود را با حجاب آشنا کند. در این مطلب می خواهیم موضوعاتی را درباره چگونگی آشنایی دختران خردسال با حجاب بگوییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجاب دختر
 در قرآن کریم خداوند از پیامبر می خواهد که به زنان و دخترانت و همچنین به زنان مؤمنین بگو خود را بپوشانند تا شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند.

حجاب نوعی باور است که هر فردی اگر بخواهد حجاب را رعایت کند، باید آن را باور کند و اگر آن باورها وجود نداشته باشد و درست نشود، در بهترین حالت تظاهر ایجاد می‌شود.

رعایت حجاب بر هر زن مسلمانی واجب است ، به همین خاطر  خانواده‌های مذهبی همواره دغدغه آموزش حجاب به دختران خود را دارند تا بتوانند به درستی دختران خود را از سنین پایین با حجاب آشنا کنند. این مسئله بسیار مهم است، زیرا اگر به درستی و با رفتار‌های مناسب انجام نشود ممکن است دختران ما از حجاب دلزده شوند.

والدین باید از همان دوران کودکی و خردسالی ، فرزند خود را با حجاب آشنا کنند .دختران در سن  9 سالگی به بلوغ  می رسند. اما برای شروع حجاب و آشنایی فرزند با حجاب ، این سن کمی دیر است و بهتر است والدین از قبل این کار را انجام دهند تا زمانی که دختر به سن بلوغ می رسد ، حجاب برای او شناخته شده باشد.

 وقتی که دختر قبل از سن 9 سالگی آزادانه لباس بپوشد و حجاب خود را رعایت نکند، با رسیدن سن بلوغ به راحتی نمی تواند با این موضوع کنار بیاید.والدین باید به صورت تدریجی فرزند را با حجاب آشنا کنند، البته توجه داشته باشند حجابی که دست و پای او را نگیرد اما او را به پوشش نزدیک کند.

کودک در سنین پایین از رفتارهای اطرافیان خود تاثیر می پذیرد، مثلا به مادر ، عمه ، خاله و خانم های اطرافش نگاه می کند و می بیند که آنها چگونه حجاب خود را رعایت می کنند و همین زمینه ای برای محجبه بودن دختر را فراهم می کند.

خانواده ها در این زمان سنی برای اینکه فرزند خوبی را تربیت کنند ، باید یکسری از موارد را رعایت کنند و از عواملی که باعث تخریب اصول و معیار های خانواده می شود،مانند شبکه های ماهواره ای ، دوری کنند. این شبکه ها به صورت مستقیم بر روح معنوی کودک اثرگذار می گذارد  و یقینا بر روند مطلوب دینی خانواده موثر خواهد بود.

 در ادامه راهکارهایی را برای تشویق دختران به رعایت حجاب را بیان می کنیم:

 والدین باید از همان دوران کودکی و خردسالی ، فرزند خود را با حجاب آشنا کنند .دختران در سن 9 سالگی به بلوغ می رسند. اما برای شروع حجاب و آشنایی فرزند با حجاب ، این سن کمی دیر است و بهتر است والدین از قبل این کار را انجام دهند تا زمانی که دختر به سن بلوغ می رسد ، حجاب برای او شناخته شده باشد.


ایحاد فضای مناسب برای کودک


برای تشویق فرزند خردسال خود به رعایت حجاب ، باید یک فضای مناسب برای او ایجاد کنید.والدین  قبل از تربیت دینی و به خصوص مسئله حجاب باید بدانند که،بهترین سن تشویق به حجاب از سنین پایین است.

 اگر فرزند از کودکی در محیطی قرار گیرد که، در آن خانواده خود به حفظ حجاب بپردازد. در ضمیر ناخوداگاهش بعد از مدتی مفهوم حجاب شکل میگیرد.

زمانی که مادر کودک در برابر نامحرم پوشش لازم را دارد . کودکان به مرور می فهمند که،نحوه پوشش زنان در جلوی افراد غیر خانواده فرق می کند. پدر ومادر باید در ابتدا سعی کنند اول از همه خودشان به عنوان والدین نسبت به پوشش اسلامی و حجاب حساسیت داشته باشید و با افراد بدحجاب و بی بند وبار رابطه خود را کم کنند.

آموزش به کودک از طریق بازی کردن با او


یکی دیگر از راه های تشویق به رعایت حجاب، بازی کردن با اوست. دنیای کودکان با بازی شکل گرفته است و می توان گفت بهترین راه تربیتی برای هر کاری  از جمله حجاب ،بازی کردن با کودک است.

‎یکی از بازی هایی که دختران دوست دارند، خاله بازی است. در این بازی مادر و یا هر کسی می خواهد با کودک بازی کند می تواند در نقش یک خانم محجبه مسلمان باشد و فرزندش در نقش دیگری باشد.

 مادر باید سعی کند در طول مسیر بازی مفهوم حجاب را برای فرزندش روایت کند و او را با تاثیرات منفی نداشتن حجاب آشنا کند .

بازی کردن یکی از تاثیر گذارترین راهها برای تشویق به حجاب در دختران است. هر از چندگاهی برای عروسکهای کودک خود  لباس بدوزید و کودک خود را هم درگیر کنید. دوخت  لباسهای پوشیده و چادر برای عروسک ها نیز روش مناسبی برای تشویق به حجاب فرزندتان است.


شرکت در مهد کودک های قرآنی


 یکی دیگر از روش های تشویق فرزند به رعایت حجاب ، ثبت نام در مهد کودک های قرآنی است. در واقع  آموزش تعالیم دینی از کودکی میتواند در کودک تاثیر گذار باشد ، به همین خاطر باید سعی کنیم کودکانمان را در خارج از منزل در محیط مناسب آموزشی قراردهیم.

در سنین پایین تر کودک منعطف تر از سنین دیگر می باشد و آن چیزهایی را که در کودکی آموخته ، به خوبی در ذهن خود نگه می دارد و در بزرگسالی هم طبق آنچه که در کودکی آموخته؛ عمل می کند.

یکی از بهترین مکانهایی که کودک را میتوانیم بگذاریم مهدهای کودک است . قبل گذاشتن فرزندتان در مهد کودک به این نکته توجه داشته باشید که مهدهای کودک یکی از مهمترین مکانهای آموزشی برای  اوست. به خاطر همین  قبل ثبت نام باید تحقیق جامعی انجام دهید و مطمئن باشید که محیط مهد کودک مناسب است.

مهد کودک های قرآنی جز بهترین مکان ها برای تربیت دینی فرزندان میباشد. این گونه مکان ها جزو مکان های قابل اعتماد برای والدین است. در مهدهای قرانی معمولا اصول و توجه بر بازی و قصه گویی بر اساس روایات دینی و اسلامی می‎باشد و یکی از بهترین مکان ها برای اموزش پوشش اسلامی و تشویق کودکان به حجاب است. با انتخاب مناسب مهد قرانی در واقع میتوانید کودکان را در محیطی قرار دهید که با اداب اسلامی به خوبی اشنا شوند و در مسیر درست تربیتی قرار گیرند.

والدین باید  مهد کودکی را برای کودک خود انتخاب کنند که در کنار آموزش‌های مقدماتی به تربیت قرآنی هم توجه داشته باشد و کودک همراه با بازی‌های کودکانه در محیطی دینی رشد کند.

الگوی مناسب برای کودکان


حجاب دختر

حضرت زهرا (س) بهترین الگو برای زنان مسلمان می باشد. مادر باید دختر خود را از همان دوران کودکی با این بانوی بزرگوار آشنا کند و به او بفهماند که الگوی پوشش و رفتار دینی آنها بر گرفته از حضرت فاطمه بوده است.

 البته در قسمت بالا اشاره شد که بهترین الگوی پوششی برای دختر ، مادر اوست. مادر به دلیل نزدیکی عاطفی به کودک میتواند مهمترین نقش را در تشویق به حجاب برای فرزندش داشته باشد.

 اگر در اطراف شما شخصی بود که مسئله ی حجاب برایش اهمیت نداشت و کودک را تحت تاثیر کلامی و پوششی خود قرار داد ، بهتر است با او به طور صریح صحبت کنید و او را توجیح کنید که  اگر تشویق به حجاب نمیکند حداقل فرزند شما را دلسرد نکند.

مشارکت در مجالس مذهبی


 یکی دیگر از راه های تشویق فرزند به رعایت حجاب، شرکت کردن در مجالس مذهبی می باشد. والدین باید طوری رفتار کنند که اشتیاق کودک خود را برای مراسم مذهبی افزایش دهند.

برای آشنایی هر چه بیشتر کودک خود با فضاهای اسلامی او را در مجالس مذهبی ببرید. قرآن به او بیاموزید و بخواهید در جمع این محافل در حضور دیگران برایتان بخواند، و پس از خواندنش به او جایزه دهید.

بهتر است شما هم اگر قرار است برای او هدیه یا جایزه ای بگیرید، روسری یا چادر باشد . این کار باعث میشود با لذت هر چه بیشتر آن را بپوشد و از داشتن این پوشش به خود افتخار کند.

قصه گویی


 یکی دیگر از راه های تشویق فرزند به حجاب ، قصه گویی است. در واقع یکی ار بهترین روش ها برای انتقال مفاهیم دینی و تشویق به حجاب قصه گویی است.

قصه گویی باعث می شود که کودک رفتارهای برگرفته از قصه گفته شده ی پدر و یا مادر را در طول روز انجام دهد .

والدین باید سعی کنند بر اساس علایق کودکان قصه را طوری برایش بگویند که کودک با شنیدنش خود را در آن موقعیت خیال کند.همچنین  روایت های داستان گونه از کودکان همسنش را بگویند که به مکانهای مختلف می روند و قبل از آن پوشش خود را مناسب می کنند.

در بازگویی قصه خود، از روایات و احادیث امامان هم کمک کنید تا کودک از سن کم با این مفاهیم اشنا شود. برای کودکان خود کتابها با موضاعات مختلف بخرید. در این میان کتابهای مربوط به ائمه اطهار (ع) و و کتاب هایی که  مرتبط با حجاب زنان بزرگوار اسلام را هم بخرید. زمانی که برای کودک خود قصه می گویید، تشویق به حجاب تاثیر زیادی بر رفتار آنها خواهد داشت.


 جایزه دان به کودک


برای تشویق کودک به رعایت حجاب بهتر است برای او جایزه بخرید.  . به کودک خود به مناسبت های مختلف پاداش دهید. زمانی که کودکتان کار خوبی انجام می دهد، برای او جایزه بخرید و سعی کنید جایزه ای را هم که می خرید ،چادر یا روسری های رنگی قشنگ باشد.  زمانیکه دخترتان را در پوششی مناسب مثلا چادر دیدید او را در آغوش خود بگیرید و او را با محبت کردن تشویقش کنید.

در این مواقع احساسات خود را بروز دهید و به او بگویید که از داشتن دختر با حجاب و با وقاری مثل او بسیار خوشحالید. همچنین  از اطرافیان و نزدیکان خود هم بخواهید زمانیکه کودک خود را در پوشش و حجاب مناسب دیدند او را تشویق کنند.

 حرف های اطرافیان در حجاب کودکان تاثیر زیادی دارد و  از طریق کودک متوجه می شود که بجز پدر و مادر اطرافیان هم برای او ارزش قائل هستند و با حجاب بودن آنها باعث شده که در چشم دیگران عزیزتر شود.

جشن تکلیف


 یکی دیگر از راه های تشویق فرزند به رعایت حجاب، گرفتن جشن تکلیف برای او می باشد و همچنین بهتر است  بعد از این که به سن تکلیف رسید و برای او جشن گرفتید سعی کنید هر ساله این جشن را برای او یادآور باشید و با درست کردن کیکی کوچک و خرید یک کادو همچنان به او این حس را القا کنید که از داشتن دختری با این پوشش بسیار خوشنود و راضی هستید. در واقع با این کار نشان میدهید که رسیدن به سن تکلیف یک امر مهم در زندگی هر فردیست.

 اگر در اطراف شما شخصی بود که مسئله ی حجاب برایش اهمیت نداشت و کودک را تحت تاثیر کلامی و پوششی خود قرار داد ، بهتر است با او به طور صریح صحبت کنید و او را توجیح کنید که اگر تشویق به حجاب نمیکند حداقل فرزند شما را دلسرد نکند.


 انتخاب دوستان با حجاب


دوست یکی از عوامل تاثیر گذار در رفتار هر انسانی است. پس سعی کنید با خانواده‌های محجبه که دختری هم سن دختر شما دارند، رفت و آمد کنید؛ پیوند بین بچه‌ها را محکم کنید تا بتوانند به یکدیگر در این امور کمک کنند و به هم الگو بدهند.


استفاده از برنامه های کودک


برنامه های کودک در رفتار و کردار کودکان تاثیر می گذارد  و از این روش می توانید مفاهیم بسیاری را به کودکان انتقال دهید. علاوه بر برنامه های تلویزیونی سعی کنید از انیمیشن ها و برنامه هایی برای آموزش کودکتان کمک بگیرید و با برنامه های کودکی که حجاب و فواید آن را برای کودکان بیان می کند و یا حتی غیر مستقیم کودکان را به حفظ حجاب تشویق می کند ؛استفاده کنید.


 گفت و گو با کودکان


 یکی دیگر از بهترین راه های تشویق کودکان به حجاب و انتقال مفاهیم درست به آنها، گفت و گو کردن با آنهاست. اجازه دهید کودک شما سوال‌های خود را مطرح کند، این گونه شما می‌توانید با پاسخ‌های درست و با زبانی کودکانه مطالب را به کودک خود آموزش دهید.

 مثلا دختر می‌داند که باید حجاب خود را رعایت کند، اما نمی‌داند چرا باید خود را از نامحرمان بپوشاند؟ او سوال‌های خود را با شما در میان می‌گذارد و شما می‌توانید مفاهیم درست را با کمی حوصله به او یاد دهید. اگر شما زمانی را برای پاسخ دادن به سوال‌های کودکتان اختصاص دهید، این موضوع سبب می‌شود تا کودک راحت‌تر با شما صحبت کند و مسائل خود را با شما در میان بگذارد.

 سخن آخر:


 همه والدین باید فرزند خود را از همان دوران کودکی با حجاب آشنا و تشویق کنند و دراین زمینه بهترین الگو، مادر می باشد که باید در حفظ مناسب پوشش خود کوشا باشد و پدر خانواده هم با در آغوش گرفتن و محبت کردن به کودک در هنگام پوشش مناسب حس خوشایندی را به کودک خود منتقل کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .