تبیان، دستیار زندگی

دومین کنفرانس بین المللی صلح پژوهی برگزار می‌شود/ارسال ۱۹۲ مقاله از ۲۶ کشور جهان

سیاحت اسفندیاری از برگزاری دومین کنفرانس بین المللی صلح پژوهی در تهران و به صورت مجازی خبرداد و گفت: ۱۹۲ مقاله از ۲۶ کشور جهان به این همایش ارسال شده که ۲۸ مورد برگزیده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
توسعه بین المللی
«عابدین سیاحت اسفندیار» در نشست خبری «دومین کنگره بین المللی صلح پژوهی» که در مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت برگزار شد، اظهار داشت: این مرکز در سال 95 با مجوز وزارت ارشاد، فعالیت خود را آغاز کرد و اولین حوزه ای که در آن ورود داشتیم، حوزه های پژوهشی بود.

رئیس مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت افزود: ما با گرفتن پروانه انتشار نشریه های بین المللی آغاز به کار کردیم و برای دو نشریه بین المللی مجوز گرفتیم که نخستین مورد آن، نشریه مطالعات تطبیقی حقوق بشر به پنج زبان است که تا به امروز شش شماره آن منتشر شده است.

این کنفرانس، تنها کنفرانسی است که هیچ خدمتی غیر از درب کنفرانس نداریم و شخصیت های علمی که حضور پیدا می‌ کنند، تمام مخارج برعهده خودشان است ولی استقبال بسیار خوبی از این همایش دارند.



وی با اشاره به این که این نشریه ها به صورت دو فصلنامه منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: نشریه دوم نیز با عنوان صلح و عقلانیت تا کنون در دو شماره منتشر شده است؛ همچنین بیش از 20 نشست علمی برگزار شده که هم به صورت علمی تخصصی و هم به صورت کرسی های نظریه پردازی است که از دبیرخانه شورای کرسی های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز آن را گرفته بودیم.

این پژوهشگر حوزه صلح و عقلانیت بیان داشت: امروز همچنین موجودیت انجمن سفیران صلح از سوی این مرکز اعلام می‌شود که از مدت ها قبل در شمال غرب کشور شکل گرفته و به صورت غیر رسمی عضو گیری را شروع کرده ست که این سفیران، نمایندگان و بازوهای اجرایی ما در سراسر دنیا خواهند شد، این افراد شبیه دیده بان حقوق بشر سازمان ملل، مسائل حقوق بشری را دنبال می‌ کنند تا در پایگاه خبری تحلیلی که تحت عنوان «رصد بانان» مجوز گرفته است، منعکس کنند.

سیاحت اسفندیاری در ادامه عنوان کرد: قریب به 20 جلد کتاب به زبان های فارسی و آذری منتشر شده است و برخی کتاب های ما به زبان های دیگر در حال ترجمه است؛ همچنین اولین کنفرانس مناسبات علوم انسانی و تمدن اسلامی را آذر ماه 95 در آلمان و اسفندماه 95 در ایران برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: در بخش کنفرانس ها بین المللی، همچنین کنفرانس «اسلام و محیط زیست» را با همکاری دانشگاه امام صادق(ع) در این دانشگاه داشتیم و کنفرانس بین المللی «ظرفیت شناسی و تاثیر گذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش های دینی» را با همکاری جامعه المصطفی را برگزار کردیم.

رئیس مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری دومین کنفراس بین المللی «صلح پژوهی» در تهران خاطرنشان ساخت: کنفرانس صلح پژوهشی اولین رویدادش دهم اسفند 97 در جزیره کیش بود و قرار بود که دومین کنفرانس را نیز در اسفندماه 98 برگزار کنیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا و با وجود این که تعدادی از اندیشمندان خارجی هم به ایران آمده بودند، به تعویق انداختیم.

وی با بیان این که الان در آستانه کنفرانس دوم هستیم، ابراز داشت: دومین کنفرانس بین المللی صلح پژوهی به صورت مجازی و با حضور اندیشمندانی از سراسر جهان برگزار می‌شود و تنها در کمیته علمی این کنفرانس چند تن از اعضای اصلی، حضور فیزیکی خواهند داشت و بقیه اعضا و سخنرانان به صورت مجازی در ارتباط خواهند بود.

سیاحت اسفندیاری با اشاره به این که خروجی فعالیت های انجام شده این کنفرانس ها، تأسیس بنیاد ملی نظریه پردازان بوده است، گفت: این بنیاد برای اولین بار در ایران درحال تأسیس است که همه نشست های خود را با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و چند زبانه برگزار می‌کند، در حالی که کنفرانس هایی که در ایران برگزار می‌ شود عمدتا به زبان فارسی است.

وی اضافه کرد: ما از اندیشمندان محتلف سراسر دنیا دعوت کرده ایم که در قالب این بنیاد نظرات خود را ارائه بدهند، الان نیز در مرحله عضو گیری هستیم و یک جمع نخبگانی در آینده شکل خواهد گرفت.

رئیس مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت با بیان این که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برای کنفراس صلح پژوهی فراخوان داده شد، گفت: مقالاتی از 26 ملیت دریافت کردیم که کشورهای عمان لبنان، عراق، پاکستان، سودان، کشمیر، ترکیه، فلسطین، کره جنوبی، کومور، دانمارک، امارات متحده عربی، افغانستان از جمله آنها است.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: مجموعا 192 مقاله دریافتی از 26 کشور داشتیم که پذیرش کنفرانس را دریافت کرده اند که 10 مقاله برگزیده انگلیسی و 18 مقاله برگزیده فارسی در روز همایش از سوی صاحبان آثار ارائه خواهد شد.

سیاحت اسفندیاری یادآور شد: این همایش در سه بخش برگزار می‌ شود؛ روز پنجشنبه هشتم آبان از ساعت8:30 تا 10 برنامه افتتاحیه است که دکتر علی باقری معاون قوه قضائیه و دبیر کمیته حقوق بشر قوه قضاییه، حجت الله ایوبی سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران و خانم سیلین ویکتور صلح پژوه و ژورنالیست بین المللی و استاد تمام دانشگاه برزیل که نمایندگی ما را در آمریکای لاتین نیز بر عهده دارد، سخنرانی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بعد از برنامه افتتاحیه پنل های فارسی و انگلیسی در فضای مجازی برگزار می شود و در نهایت در بخش عصر برنامه اختتامیه را داریم دکتر قنبری معاون بین الملل جامعه المصطفی و احتمالا دکتر سید محمد حسینی وزیر اسبق ارشاد سخنرانی خواهند کرد که مورد دوم هنوز نهایی نشده است.

رئیس مرکز توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت با تأکید بر این که مقالات این همایش در آی اس سی، سیویلیکا و نورمگز نمایه می‌ شود، گفت: یک گواهی مازاد شرکت در همایش نیز در اختیار مخاطبان قرار می‌ دهیم.

وی بیان داشت: از مجموعه های همکار می‌ توان به مجمع فلاسفه ایران، کمیسیون ملی یونسکو، پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت ارشاد، دستیار رئیس جمهور در حقوق شهروندی، جامعه المصطفی، پایگاه اطلاعاتی جهاد دانشگاهی، جمعیت حمایت از حقوق زنان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات، دانشگاه ابن سینا افغانستان، دانشگاه بخارست مجارستان و انجمن علمی ارتباطات حوزه اشاره کرد.

سیاحت اسفندیاری در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: با برگزاری این کنفرانس ها و شرکت اندیشمندان و نخبگان از سراسر جهان، نگاه به ایران تغییر پیدا کرده است، همچنانکه امروز نماینده ما در آمریکای لاتین نه ایرانی بلکه برزیلی است و جزو فعالان حوزه صلح است و همین شبکه در حال ایجاد است و نمایندگان ما به صورت افتخاری بدون دریافت هزینه ای در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: این کنفرانس، تنها کنفرانسی است که هیچ خدمتی غیر از درب کنفرانس نداریم و شخصیت های علمی که حضور پیدا می‌ کنند، تمام مخارج برعهده خودشان است ولی استقبال بسیار خوبی از این همایش دارند.

رئیس مرکز توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت با اشاره به طرح ریزی برای اعطای جایزه صلح از سوی این مرکز نیز خاطرنشان ساخت: جایزه بین المللی صلح را به نخبگانی از سراسر جهان فارغ از مسائل سیاسی تقدیم می کنیم و بنا داریم به صورت یک فستیوال از فعالان حوزه صلح در عرصه هایی نظیر پزشکی، هنر، اقتصاد، سیاست، زن، ورزش، سینما، خانواده و حقوق بشر تقدیر کنیم که برنامه ریزی های دقیق و رصدهای جامعی برای این امر انجام شده است.
منبع: خبرگزاری شبستان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .