تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دونات خانگی

یکی از شیرینی های خوشمزه که در روغن سرخ می شود و می توان آن را به آسانی در منزل تهیه کرد؛دونات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دونات
دونات؛ کیک و شیرینی گردی است که به عنوان میان وعده خوراکی مناسب ؛ مورد توجه افراد مخصوصا کودکان قرار می گیرد.طرز تهیه این شیرینی خوشمزه بسیار آسان است. دراین مطلب می خواهیم طرز تهیه آن را بیان کنیم.

مواد لازم برای تهیه دونات:


آرد : یک فنجان

شکر : یک چهارم فنجان

تخم مرغ : دو عدد

شیر گرم : یک فنجان

کره نرم شده : یک فنجان

پودر خمیر مایه فوری : یک قاشق غذاخوری

نمک : یک چهارم قاشق چای خوری

روغن : به میزان لازم برای سرخ کردن

مواد لازم برای شهد دونات:


پودر شکر : سه فنجان

شیر : نصف فنجان

وانیل : نصف قاشق چای خوری

نمک : نصف قاشق چای خوری

  برای تهیه شهد این شیرینی پودر شکر، شیر، وانیل و نمک را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا حل شود، حدود ۱۰ دقیقه زمان برای این کار کافی است. بعد آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کاملا خشک شود و دونات ها را بعد از اینکه کمی خنک شدن داخل شهد فرو برده تا شهد جذب دونات ها شود.


طرز تهیه:

 برای تهیه این شیرینی خوشمزه ابتدا شیر ولرم و شکر را مخلوط کنید  و سپس خمیر مایه را به آن اضافه کرده و کنار قرار دهید تا عمل آید.

 در مرحله بعدی تخم مرغ ها را با چنگال هم بزنید تا حدی که تا حدودی کف کند و یکدست شود و سپس تخم مرغ های زده شده را به کره نرم شده اضافه کنید و این مخلوط را به مخمر که عمل آمده است اضافه کنید.

سپس نمک و آرد را با هم مخلوط کنید  و کم کم به مواد اصلی که در مرحله قبل آماده کرده اید اضافه کنید و هم بزنید.

توجه داشته باشید که این کار را تا زمانی که خمیر به دست نچسبد ادامه دهید.اما نباید خمیر بیش از حد آرد را به خود بگیرد، در این مرحله هدف تهیه خمیری نرم و متعادل است. بعد از اینه خمیر به این حالت رسید، ظرف را با پارچه ای تمیز بپوشانید  و آن را به مدت دو ساعت در محلی گرم قرار دهید تا خمیر ور آید.

البته اگر خواستید که دیرتر آماده کنید می توانید خمیر را داخل یخچال قرار دهیدو بعد از چند ساعت که ور آمد ؛ آن را درست کنید.
دونات

بعد از اینکه حجم خمیر زیاد شد و به اصطلاح ور آمد، روی یک تخته تمیز و یا سطح تمیزی آردبپاشیدو خمیر را روی آن بازکنید. سپس با استفاده از قالبی گرد همچون لیوان آن را قالب بزنید و سپس با استفاده از قالب کوچکتر و یا انگشت وسط آن را سوراخ کنید. مانند شکل دادن به شامی ؛همان طور به این خمیر ها شکل دهید و و آنها را به شکل حلقه درآورید.

در مرحله بعدی در ظرف مناسبی مقداری روغن بریزید  و بعد از داغ شدن حلقه های خمیری را داخل روغن داغ بیندازید و با حرارت متوسط سرخ کنید. و بعد از سرخ شدن آنها را از روغن خارج کنید  و صبر می کنیم تا خنک شود و در این میان روغن اضافه آن را با  دستمال بگیرید و سپس در شهد مخصوص آن را قرار دهید.

نکته: طریقه سرخ کردن دونات بسیار مهم است ، کار خیلی راحته ولی اگر دقت نکنید ممکن است خوب پف نکند یا اینکه بسوزد. موقع سرخ کردن دونات ها ؛ حتما ظرف را کمی بالاتر از شعله گاز در دستتان نگهدارید و درحین سرخ کردن ماهیتابه یا قابلمه رو به حالت دورانی بچرخانید تا دونات ها بهتر پف کنند و سرخ شوند.
 برای تهیه شهد این شیرینی پودر شکر، شیر، وانیل و نمک را مخلوط کنید  و روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا حل شود، حدود ۱۰ دقیقه زمان برای این کار کافی است. بعد آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کاملا خشک شود و دونات ها را بعد از اینکه کمی خنک شدن داخل شهد فرو برده تا شهد جذب دونات ها شود.

 می توانید بعد از سرخ شدن به جای شهد؛ پودر قند هم بریزید و برای اینکه دوناتها خوش طعم و خوش عطر باشن می توانید کمی پودر هل یا وانیل  را با پودر قند مخلوط کنید.

 اگر هم خواستید دونات شکلاتی درست کنید؛همان روش بالا را به کار ببرید و به جای شهد از ترکیب شکلاتی استفاده کنید.

 در این ترکیب؛ از شکلات ذوب شده و کره استفاده کنید و قسمتی از دونات را در این مخلوط فرو ببرید.

 طریقه سرخ کردن دونات بسیار مهم است ، کار خیلی راحته ولی اگر دقت نکنید ممکن است خوب پف نکند یا اینکه بسوزد. موقع سرخ کردن دونات ها ؛ حتما ظرف را کمی بالاتر از شعله گاز در دستتان نگهدارید و درحین سرخ کردن ماهیتابه یا قابلمه رو به حالت دورانی بچرخانید تا دونات ها بهتر پف کنند و سرخ شوند.


نکات:


برای سرخ کردن دونات‌ها، داخل ظرف گودی روغن بریزید و اجازه دهید با حرارت کم داغ شود. دونات‌ها را به کمک کاغذ روغنی به داخل روغن بیاندازید. دونات باید داخل روغن شناور باشد. با استفاده از قاشق بر روی دونات‌ها روغن بریزید تا یک دست سرخ شود. حتما از شعله با حرارت کم استفاده کنید تا دونات کاملا مغز پخت شود. دونات‌های سرخ شده را داخل توری یا روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

 زمانی که خمیر ور آمد و پف کرد و خواستید استفاده کنید ؛ دوباره ورز دهید تا پف خمیر گرفته شود. این کار از ترک خوردن خمیر زمان سرخ کردن جلوگیری می‌کند. روی تخته را دوباره آرد بپاشید با وردنه خمیر را به قطر یک سانت باز کنید. با استفاده از قالب دونات خمیر را قالب بزنید و آنها را جداگانه روی کاغذ روغنی قرار دهید. با استفاده از همان پارچه دوباره روی خمیرهای قالب زده را بپوشانید.

در دستور پخت دونات ساده به جای شیر و خمیر مایه فوری می توانید از پکینگ پودر و ماست غلیظ استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .