تبیان، دستیار زندگی

صفر تا صد قرائت کنتور برق

با شیوع ویروس کرونا در کشور شرکت توانیر برای رفاه حال مشترکین خود، از طریق درگاه‌های دیجیتالی امکان قرائت کنتور و ارسال اطلاعات مصرفی برق را توسط مشترکان ایجاد کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کنتور برق
البته استفاده از این درگاه دیجیتالی کاملا اختیاری بوده و در صورت تمایل نداشتن مشترکان برای استفاده از این روش ماموران برق برای قرائت کنتور به درب منزل مراجعه خواهند کرد. این روش مخصوص مشترکانی ست که در هنگام مراجعه مامور برق در محل حضور ندارند و یا به هر دلیلی نمی خواهند ماموران قرائت کنتور برق به محل آنها مراجعه کنند.

به منظور اعلام رقم برق قرائت شده از روی کنتور چهار روش شامل پایگاه‌های اینترنتی، اپلیکیشین های موبایلی، پیامک و تماس تلفنی وجود دارد.

به همین دلیل می توانند بعد از دریافت پیامک شرکت توزیع برق، اطلاعات مصرفی خود را از طریق سایت اینترنتی www.saapa.ir و یا اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق که از سایت شرکت‌های توزیع قابل دریافت است، اعلام نمایند. و شرکت‌های توزیع برق بعد از بررسی داده ها و صحت‌سنجی اطلاعات مصرفی، قبض برق را صادر می نماید.

البته درصورت عدم ارسال اطلاعات و یا ارسال اطلاعات نادرست، ماموران طبق روال قبل برای قرائت کنتور به درب منزل مراجعه خواهند کرد. این نکته قابل ذکر است که روش قرائت هر کدام از کنتورهای برق متفاوت بوده و این موضوع چالشی را برای مشترکان ایجاد کرده است.

در این میان شرکت توانیر امکان قرائت کنتور و ارسال اطلاعات مصرف برق توسط مشترک را از طریق درگاه‌های دیجیتال فراهم کرد. مشترکان می‌توانند پس از دریافت پیامک شرکت توزیع و در بازه زمانی مشخص شده در پیامک ارسالی، اطلاعات مصرف را از طریق سایت اینترنتی www.saapa.ir اعلام کنند.

امکاناتی در اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق پیش‌بینی شده است از جمله:
- امکان ارسال اطلاعات مصرف صرفا با عکس گرفتن از کنتور با گوشی همراه و ارسال آن در محیط نرم‌افزار و راهنمایی نحوه قرائت با توجه به نوع کنتور، به همین دلیل بهتر است که اپلیکیشن را در گوشی همراه نصب و از آن برای این منظور استفاده کنید.

- فراهم کردن امکان ارسال اطلاعات مصرف برق، امکان مشاهده و پرداخت قبض صادر شده را فراهم می‌کند و در آینده‌ای نزدیک تمامی خدمات (غیرحضوری) فروش و پس از فروش شرکت برق از طریق این نرم‌افزار ارائه خواهد شد.

کنتور برق

کنتور برق را چطور بخوانیم؟

خواندن کنتورهای برق برای مشترکان ممکن است سخت باشد، به همین خاطر شرکت برق برای سهولت کار ، با استفاده از فناوری های نوین امکان قرائت مصرف برق برای مشترکین را فراهم کرده است.

به همین دلیل بعد از دریافت پیامک شرکت برق که در زمان بندی معین برای مشترکان ارسال می شود باتوجه به راهنمای اعلام شده با رعایت نکات ایمنی نسبت به ثبت کیلووات ساعت کنتور برق می توانند اقدام کنند.

برای این کار می توان از روی شماره بدنه سریال کنتور اعلام شده در پیامک ارسالی نسبت به شناسایی کنتور خود اقدام کرده و برای کنتورهای دیجیتال سه تعرفه، با فشاردن دکمه نمایشگر و ملاحظه ساعت، تاریخ و تعرفه، مجموع مصارف اعداد، تعرفه یک، میان باری، تعرفه دو، اوج بار و تعرفه سه کم باری را خوانده و یاداشت کنند و با یکی از روش های نسبت به ارسال شماره های یاداشت شده اقدام نمایند و برای کنتورهای مکانیکی تک تعرفه می توان کارکرد کنتور را بدون لحاظ شدن رقم آخر سمت راست قرائت و با یکی از روش‌های اعلام شده ارسال نمایند.

کنتور برق

روش‌های انجام کار به چه صورت است؟


- ثبت از طریق لینک سامانه مندرج در پیامک ارسالی

- ارسال اطلاعات مورد نظر به سرشماره پیامک ارسال شده

- تماس با شماره تلفن مامور قرائت کنتور مندرج در پیامک ارسال شده

- ثبت از طریق وب سایت شرکت توزیع نیروی برق

- استفاده از اپلیکیشن خدمات غیر حضوری برق (این اپلیکیشن قابل دانلود از سایت شرکت توزیع نیروی برق است.)

با توجه به امکانات ویژه‌ای که در اپلیکیشن خدمات غیرحضوری برق در این زمینه پیش‌بینی کرده: امکان ارسال اطلاعات مصرف صرفا با عکس گرفتن از کنتور با گوشی همراه و ارسال آن در محیط نرم‌افزار و راهنمایی نحوه قرائت با توجه به نوع کنتور برای این منظور استفاده می شود.

این نرم‌افزار علاوه بر فراهم کردن امکان ارسال اطلاعات مصرف برق، امکان مشاهده و پرداخت قبض صادر شده را نیز فراهم نموده است.(در آینده‌ای نزدیک تمامی خدمات غیرحضوری از جمله فروش و پس از فروش شرکت برق از طریق این نرم‌افزار ارائه خواهد شد.)

کنتور برق

روش محاسبه قبض برق

نحوه محاسبه قبض برق طبق فرمول خاصی است:
برای این کار می توانید یک قبض برق بردارید و به ارقام روی آن توجه کنید، همانطور که می بینید روی قبض برق مقدار کیلو وات نوشته شده است، در واقع یک کیلو وات ساعت به معنای مقدار مصرف یک وسیله برقی 1000 واتی در مدت زمان یک ساعت است.

به طور مثال اگر 10 لامپ 100 وات را به مدت یک ساعت روشن کنید، یعنی یک کیلو وات ساعت برق مصرف کرده اید و در این حالت کنتور برق یک شماره می اندازد. پس هر شماره ای که کنتور می اندازد، یعنی یک کیلو وات ساعت برق مصرف شده است.
 
کنتور برق

محاسبه هزینه برق در کنتورهای تک زمانه

در کنتورهای برق قدیمی، مقدار کیلو وات ساعت مصرفی به صورت یکسری اعداد روی کنتور نشان داده می شود، که به شکل یک صفحه نقره ای گردان در داخل کنتور دیده می شود و به ازای هر 375 دوری که میزند، یعنی شما یک کیلو وات ساعت برق مصرف کرده اید.اصطلاحاً به کنتورهای قدیمی، کنتورهای تک زمانه می گویند. به این خاطر به آن تک زمانه گفته می شود چون در آنها هیچ زمان سنجی تعبیه نشده است و برق مصرفی در هر ساعتی از شبانه روز که مصرف شده باشد قابل تفکیک نیست. یعنی این کنتورها نمی توانند بفهمند که برق مصرف شده در ساعت های اوج بار بوده یا ساعت های کم باری. پس اگر کنتور برق شما از مدلهای قدیمی ست. تمام مصرف برق شما به صورت میان باری محاسبه می شود.

برای محاسبه مصرف برق یک ماهه می توان از یک قبض برق استفاده کرد به طور مثال اگر در قبض برق مصرفی کل دوره طی 56 روز، 144 کیلو وات ساعت (kwh) نوشته شده است می توانید عدد 144 را بر 56 تقسیم کرده و عدد به دست آماده را در 30 (تعداد روزهای ماه) ضرب کنید تا متوسط مصرف 30 روزه قبض شما به دست آید.

جدول محاسبه پلکانی، یعنی طبق تصمیمی که بعد از یارانه ای شدن برق اتخاذ شد، کسانی که بیشتر برق مصرف کنند باید هزینه چند برابری پرداخت کنند. به طور مثال:

- در سطر اول جدول روی قبوض برق نوشته شده اگر در یک بازه 30 روزه، بین صفر تا 100 کیلو وات ساعت مصرف کنید، نرخ هر کیلو وات ساعت برای شما 409 ریال محاسبه خواهد شد.  

- در سطر دوم جدول، اگر مازاد بر 100 کیلو وات ساعت مصرف کرده باشید. هر کیلو وات ساعت مازاد برای شما 477 ریال محاسبه می شود.

- در سطر سوم، اگر مازاد بر 200 کیلو وات ساعت مصرف کرده باشید، هزینه هر کیلو وات ساعت مازاد 1023 ریال خواهد بود که به نسبت سطر اول بیش از 2 برابر خواهد شد.

علاوه بر این هزینه های دیگری نیز در قبض شما لحاظ خواهد شد. مانند؛ عوارض برق، آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده. آبونمان در واقع همان حق اشتراک است و مبالغ دریافتی از آن صرف هزینه های تعمیر، نگهداری و بهسازی خطوط انتقال می شود.

کنتور برق

محاسبه هزینه قبض برق برای کنتورهای سه زمانه

کنتورهای دیجیتالی را اصطلاحاً کنتور سه زمانه می گویند. در بحث مصرف برق سه اصطلاح اوج بار، میان باری و کم باری وجود دارد که اوج بار یعنی ساعت هایی که بیشترین فشار روی شبکه برق کشور است و در این ساعت بیشتر مصرف کنندگان خانگی در حال استفاده از برق هستند.

میان باری یعنی یک حالت نرمال، که نه در این بازه مصرف برق بالاست و نه خیلی پایین. کم باری هم زمانی ست که کمترین استفاده از برق صورت می گیرد، مثلاً ساعت 11 شب به بعد که بیشتر مردم خواب هستند.

در کنتورهای دیجیتالی یک زمان سنج تعبیه شده که مصرف برق را به تفکیک در سه بازه اوج بار، میان باری و کم باری محاسبه می شود و اگر کنتور برق شما از نوع دیجیتالی ست، هزینه برق مصرفی شما بر حسب مقداری که در بازه زمانی میان باری، اوج بار و کم باری مصرف کرده اید، محاسبه خواهد شد.

نکتهمهم: تعرفه برق مصرفی برای واحدهای تجاری حدوداً 4 برابر واحدهای خانگی است.

کنتور برق

محاسبه آنلاین هزینه قبض برق مصرفی

همچنین جهت محاسبه آنلاین بهای برق مصرفی می توانید از طریق لینک های زیر به سایت وزارت نیرو مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده در جدول مربوطه بهای برقی مصرفی خود را حساب کنید.

با شیوع ویروس کرونا در کشور شرکت توانیر برای رفاه حال مشترکین خود، از طریق درگاه‌های دیجیتالی امکان قرائت کنتور و ارسال اطلاعات مصرفی برق را توسط مشترکان ایجاد کرده است.

در انتها باید اشاره کنیم که با توجه به شیوع بیماری کرونا برای به حداقل رساندن مراجعه مشترکان به ادارات برق و حضور مأمورین قرائت کنتور به درب منازل مشترکین، شرکت توانیر و شرکتهای توزیع، علاوه بر توسعه خدمات غیر حضوری، روش‌های مختلف قرائت از راه دور کنتور توسط مشترکین و ارسال آن از درگاه‌های الکترونیکی را از ابتدای سال جدید در دستورکار قرار داده اند.

همچنین برای اعلام رقم قرائت شده توسط مشترکان نیز راهکارهای مختلفی پیش بینی شده است. به منظور اعلام رقم برق قرائت شده از روی کنتور چهار روش شامل پایگاه‌های اینترنتی، اپلیکیشین های موبایلی، پیامک و تماس تلفنی وجود دارد.

به همین منظور مشترکین برق می‌توانند مطابق زمانبندی تعریف شده که از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود، نسبت به ثبت، قرائت و اعلام کنتورهای برق خود اقدام نمایند.

در اپلیکیشن خدمات برق، این امکان فراهم شده که با گرفتن عکس از شماره کنتور و پردازش تصویر، عدد کنتور بصورت اتوماتیک و بدون نیاز به ورود توسط مشترک، عملیات مورد نظر انجام شود. در همین راستا تا حد امکان مراجعات حضوری مردم به ادارات برق با توسعه خدمات غیرحضوری کاهش یافته و علاوه بر آن مراجعه مأموران قرائت (کنتورنویسان برق) به درب منازل مشترکین را هم به شیوه‌های مختلف دیجیتالی، به حداقل می‌رسد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .