تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه آش دوغ

آش دوغ یکی از آش‌های محلی استان آذربایجان است، ولی به دلیل داشتن طعمی بی‌نظیر آن در شهرهای مختلف ایران با مواد اولیه متفاوتی تهیه و طبخ میکنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آش دوغ
آش یکی از ابتدایی‌ترین غذاهایی محسوب می شود، ولی امروزه تبدیل به یک غذای کامل و مغذی شده است. باتوجه به اقلیم هر شهر، انواع متنوعی داشته و بعضی از آنها مانند آش دوغ شهرت بسیار زیادی پیدا کرده اند.آش دوغ مانند آش رشته یکی از آش های سنتی است. این آش را با دوغ ترش و محلی تهیه کرده و در شهرهای اردبیل، ارومیه، شیراز، تبریز، یاسوج، مازندران و  چهار محال و بختیاری ها با دستور پخت متفاوتی تهیه می شود.

آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ ساده


مواد لازم:

آش دوغ از غذای محلی است؛ این آش معمولا در زمستان سرو می‌شود و همه لذتش به خوردن آن در سرما است. بعضی‌ها متناسب با سلیقه و غذایی‌شان این آش را با گوشت قلقلی تهیه می‌کنند.


- دوغ               2 لیتر
- نخود              250 گرم
- برنج              150 گرم
- سبزی آش      700 گرم
- سیر               1 بوته
- نمک و فلفل    به میزان لازم

طرز تهیه:
نخود را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا هم نفخ نخود از بین برود و هم موقع پخت زودتر پخته شود. برنج را هم در یک ظرف مناسب به همراه مقداری آب و نمک خیس کنید تا برای پخت آماده شود.

در مرحله اول نخود ها را پس از آبکشی در یک قابلمه به همراه 6 لیوان آب روی حرارت بگذارید تا بپزند پس از اینکه نخود ها کمی نرم شدند برنج را پس از آبکشی اضافه کنید و دوباره صبر کنید تا برنج هم بپزد.

پس از اینکه برنج ها مغز پخت شدند سبزی آش را که از قبل خرد کرده اید اضافه کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید چونکه اگر درب قابلمه را بگذارید سبزی آش رنگش تیره خواهد شد.

بعد از پخت سبزی آش آن را به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم. بهتر است برای آش دوغ از دوغ محلی استفاده کنید اما اگر به دوغ محلی دسترسی ندارید می توانید مقداری ماست را با دو برابر آب هم بزنید و به آش دوغ اضافه کنید.

حالا دوغ را اضافه کرده و دقت داشته باشید در این مرحله باید به صورت مرتب آش را هم بزنید تا به دوغ بریده بریده نشود. بعد از 15 دقیقه نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم و بعد از چند بار هم زدن آش دوغ را از روی حرارت برمیداریم و بعد از کمی خنک شدن آن را سرو می کنیم.

همچنین اگر می خواهید آش دوغ شما مزه آش دوغ سرعین را بدهد یک بوته سیر را له کنید و تو نصف لیوان آب همراه کمی نمک بریزید و موقع سرو کردن آش ، آن را داخل آش دوغ بریزید.
 
آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ به سبک اردبیلی ها


مواد لازم:
- ماست ترش               2 کیلو
- نخود                        1 پیمانه
-  برنج                        1 پیمانه
- سبزی آش                 1 کیلو
- پیاز رنده شده             1 عدد
- تخم مرغ                   1 عدد
- گوشت چرخکرده        200 گرم
- سیر                          1 بوته خرد شده
- آب                          2 لیتر
- نمک                        به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا نخود را از چند ساعت قبل با آب گرم خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود و سپس بپزید.

در داخل یک قابمله نسبتا بزرگ برنج شسته شده را به همراه یک عدد تخم مرغ و ماست میریزیم و خوب هم میزنیم تا مخلوط شوند. باید به آرامی هم بزنید تا ماست نبرد و گوله گوله نشود. سپس آب را اضافه میکنیم و روی حرارت گاز قرار میدهیم و مدام هم میزنیم تا زمانی که دوغ بجوشد. و بعد از جوش آمدن به مدت 1 الی 2 دقیقه هم بزنید.

ولی بعد از آن نیازی نیست به هم زدن ادامه دهید.ولی قبل از آن باید حتما بدون توقف مدام هم بزنید تا دوغ بریده نشود. حرارت شعله را کم کنید تا دوغ به آرامی بجوشد. نخود پخته شده را اضافه کنید تا در کنار بقیه مواد بجوشد. احتیاجی نیست در ظرف را ببندید.

در این فاصله گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز رنده شده و کمی نمک به صورت توپ های قلقلی به اندازه یک فندق در میاوریم و در داخل آش میریزیم. به اندازه 1 دقیقه بعد از اضافه کردن گوشت ها آش را هم نمیزنیم تا گوشت خودش را بگیرد و بعد به آرامی مواد آش را هم میزنیم.

بعد از 5 تا 6 دقیقه پختن گوشت قلقلی ها، یعنی زمانی که گوشت ها به سطح بالای قابلمه آمدند سیر را اضافه میکنیم. بعد از 1 دقیقه ترکیب سیر با بقیه مواد آش سبزی آش را اضافه میکنیم و هم میزنیم. رنگ این آش باید سفید باشد و اگر از سبزی فریزری استفاده کنید آش شما این رنگ را نخواهد داشت. در ضمن سایز سبزی ها هم نباید زیاد درشت و یا ریز باشد.

 

آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ تبریزی


مواد لازم:
- دوغ                                                           دو لیتر
- نخود پخته‌شده                                            یک پیمانه
- سبزی ‌آش دوغ (برگ سیر، گشنیز، تره و شوید)   500 گرم
- آرد برنج                                                       یک‌دوم پیمانه
- برنج نیم‌دانه                                                 یک پیمانه
- تخم‌مرغ                                                      یک عدد

مواد لازم برای گوشت قلقلی:
- گوشت چرخکرده            150 گرم
- پیاز رنده شده               یک عدد
- زردچوبه، نمک و فلفل   به میزان لازم

طرز تهیه:
برای درست کردن قلقلی در یک کاسه گوشت چرخ‌کرده، پیاز آب‌گرفته، نمک، فلفل و زردچوبه را با هم خوب مخلوط کنید و از آن قلقلی‌های کوچکی درست کرده و در مقداری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.یک لیوان از دوغ را با آرد برنج خوب مخلوط کنید، این کار برای این است که آرد برنج در دوغ سرد خوب حل شود، سپس همه دوغ را در یک دیگ مناسب بریزید و آرد برنج حل‌شده در دوغ و برنج نیم‌دانه را هم به آن اضافه کنید. حالا حرارت را زیاد کنید تا مواد به جوش بیایند، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج و آرد برنج باز شده و لعاب پس دهند.

تخم مرغ را در یک کاسه بشکنید و با چنگال هم بزنید، کم‌کم به اندازه یک قاشق غذاخوری از مواد‌ آش که در حال جوشیدن است را به تخم‌مرغ اضافه کنید و همزمان، تخم‌مرغ را تند هم بزنید تا نبندد، سپس تخم‌مرغ را به‌ آش اضافه کنید.
از این لحظه به بعد مدام باید آش را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه برنج حسابی باز شد و لعاب پس داد نوبت اضافه کردن نخود پخته‌شده و سبزی‌ها و قلقلی‌های سرخ‌شده است. بعد از اینکه آش جا افتاد، می‌توانید آن را سرو کرده و رویش را با پیاز داغ و نعناع داغ تزئین کنید.

طرز تهیه آش دوغ شیرازی

طرز تهیه آش دوغ شیرازی


مواد لازم:
- دوغ                       2 لیتر
- گوشت چرخ کرده      نیم کیلو
- شوید و نعنا خشک    به مقدار دلخواه 
- برنج                        2  پیمانه
- لپه                           1 لیوان
- پیاز                          1 عدد
- نمک و زردچوبه          به مقدار لازم
- روغن                       کمی

طرز تهیه:
برنج و لپه را جداگانه بشویید و با کمی آب خیس دهید. سپس در تابه ای مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و گوشت چرخ کرده را به همراه پیار خرد شده و مقداری نمک و زردچوبه  داخل روغن داغ شده  تفت دهید.

بعد از تفت گوشت ، لپه خیس داده شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. قابلمه ای مناسب انتخاب کنید و برنج و شوید خشک را داخل آن بریزید و با مقداری آب  روی حرارت قرار دهید و تا بپزد.

در حین پختن برنج به آن کم کم آب اضافه کنید تا برنج نرم نرم شود. بعد از پخت دانه های  برنج گوشت و لپه را تفت داده شده را به آن اضافه کنید و دوغ را هم داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید تا مواد کاملا کنار هم بپزند و قوام بیایند. در آخر آش را بچشید و از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظرتان بریزید.

آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ کرمانشاهی


مواد لازم:
- دوغ بی‌نمک، غلیظ و بدون‌گاز      ۲ لیتر
- سبزی آش                                 یک کیلو
- برنج                                         نصف پیمانه
- لپه                                           نصف پیمانه
- آرد                                           یک قاشق غذاخوری
- گوشت چرخ شده                       300 گرم
- پیاز کوچک رنده شده                  یک عدد
- زردچوبه و نمک و فلفل                به میزان لازم
- سیر داغ، پیاز داغ و نعنا داغ         به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
لپه و برنج را جداگانه بپزید. دوغ را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گرم کنید. باید دوغ را مدام هم بزنید تا به اصطلاح نبُرد. پس از جوش آمدن، شعله را کم کنید تا به حالت نیم‌جوش دوغ غلیظ شود

بعد لپه و برنج پخته شده را به دوغ اضافه کنید. پس از این که آش کمی غلیظ شد، سبزی آش، نمک و فلفل را اضافه کنید. در یک کاسه متوسط، پیاز کوچک رنده شده را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت چرخ‌کردهاضافه کنید و خوب ورز دهید.

در یک تابه متوسط، پیاز داغ درست کنید، زردچوبه بزنید و سپس یک پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد. گوشت ها را قلقلی کنید و درون آب در حال جوش بریزید تا پخته شوند. آش را در ظرف مناسب بکشید و روی آن را با گوشت قلقلی، سیر داغ، پیاز داغ و کمی نعنا داغ تزئین و سرو کنید.

طرز تهیه آش دوغ مازندرانی

طرز تهیه آش دوغ مازندرانی


مواد لازم:
- دوغ                                   2 لیتر
- سبزی آش (اسفناج و گشنیز)    نیم کیلو
- آرد                                        یک دوم پیمانه
- برنج نیمه دانه                         یک دوم پیمانه
- سیر                                       به مقدار لازم
- کدو                                       ۲ عدد متوسط
- نمک و فلفل و زردچوبه             به میزان لازم
- روغن                                     به میزان لازم
- نعنای خشک                           به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
ابتدا سبزی را بشویید و به اندازه دلخواه خرد کنید. سیر را رنده کرده و یا خرد کنید. کدو را شسته و به اندازه دلخواه خرد کنید. برنج را با کمی آب بخیسانید و در زمان پخت اب برنج را خالی کرده و برنج را با مواد مخلوط کنید

برای پخت این آش آسان و خوشمزه ابتدا دوغ، ارد، کدو، گشنیز، اسفناج، سیرکوبیده شده، نمک و فلفل و برنج را مخلوط کرده و در ظرفی که برای پخت آش در نظر گرفته اید بریزید.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و از همان ابتدا آش را مرتب هم بزنید تا آش به جوش آید.  بعد از به جوش امدن آش، شعله را کم کرده و اجازه می دهیم آش به غلظت دلخواه برسد.در پایان سیر رنده شده را با کمی روغن تفت می دهیم تا طلایی شود و فلفل و زردجوبه و نعنای خشک شده را اضافه کرده و به مخلوط آش اضافه می کنیم. آش ما آمده است و می توانید برای سرو آن، آش دوغ مازندرانی را با نعنا داغ و سیر داغ تزیین و میل کنید.

طرز تهیه آش دوغ کردی

طرز تهیه آش دوغ کردی


مواد لازم:

آش دوغ یکی از آش‌های محلی استان آذربایجان است، ولی به دلیل داشتن طعمی بی‌نظیر آن در شهرهای مختلف ایران با مواد اولیه متفاوتی تهیه و طبخ میکنند.


- دوغ محلی                                      ۱۰ لیوان
- سبزی آش (شامل: تره، گشنیز و نعنا)   ۵۰۰ گرم
- نخود                                             یک و نیم پیمانه
- برنج                                              یک و نیم پیمانه
- بلغور گندم                                      یک پیمانه
- نمک و فلفل                                  به میزان لازم

طرز تهیه:
برای تهیه آش دوغ بهتر است که نخود و بلغور گندم و برنج را از یک شب قبل بخیسانید. اینگونه که هرکدام را جداگانه در یک ظرف ریخته و روی هرکدام ۱ لیوان آب بریزید. تا 3 مرتبه هر نیم ساعت یک بار آب آن را عوض کنید. بعد آن را در گوشه ای گذاشته تا فردا استفاده کنید. یکی از فواید اینکار اینست که نفخ آنها گرفته شده و زودتر هم می پزد.

حالا برای تهیه آش دوغ باید آب نخود، بلغور گندم و برنج را دور بریزید. انها را در همان ظرف های جداگانه کنار بگذارید. در مرحله بعدی باید سبزی ها را پاک کرده و حسابی بشویید. سپس همه را یکدست خرد کرده و کنار بگذارید.

پس از آن باید بلغور گندم و نخود را باهم مخلوط کرده و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. سپس مقداری آب روی آن ریخته و روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا ۲۰ دقیقه حالت نیم پز بگیرید. زمانی مواد نیم پز شدند، برنج و سبزی خرد شده را به آن اضافه کرده و حدود نیم ساعت صبر می کنیم تا خوب پخته شوند.

در مرحله بعدی باید دوغ را در یک قابلمه بزرگ ریخته و یک تخم مرغ به آن اضافه  کنید. حالا آنها را روی حرارت ملایم اجاق بگذارید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ در دوغ کامل حل شود.

وقتی دوغ شروع به جوشیدن کرد، مواد پخته شده (بلغور، نخود، برنج و سبزی) را به آن اضافه کنید. سپس فلفل و نمک را به آش دوغ اضافه کرده و به مدت ۴۰ دقیقه دائما هم بزنید. تا زمانی که جوش نیامده باید ان را هم بزنید. وقتی چند قل زد آن را از روی حرارت بردارید تا کمی سرد شود. آش دوغ شما آماده است. میتوانید مانند آش رشته برای تزیین از نعناع داغ و پیاز داغاستفاده کنید.نوش جان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .