تبیان، دستیار زندگی

دخترم همیشه طلبکار و عصبانی است چه کنم؟

چندین بار به صورت مفصل با دختر 12 ساله‌ام درباره این‌که چرا این‌قدر زود عصبانی می‌شود، صحبت کرده‌ام. او مدام عصبانی است و انگار با همه دعوا دارد. همیشه طلبکار است و نمی‌دانم باید چه کنم؟ راهنمایی‌ام کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پرخاشگری نوجوانان، دوره نوجوانی،  ارتباط والدین با نوجوان،
نویسنده : نجمه عابدی‌شرق | دانشجوی دکترای روان‌شناسی بالینی

پدر یا مادر گرامی، یکی از دلایلی که باعث پرخاشگری بیشتر نوجوانان می‌شود آشنایی نداشتن والدین با ویژگی‌های دوران نوجوانی است. وقتی فرزند شما بی‌احترامی، بداخلاقی و لجبازی می‌کند و شما خود را در این زمینه شکست‌خورده می‌بینید، تحمل‌تان در برابر بداخلاقی‌های او از بین می رود و از روش‌های تنبیهی یا روش‌های طرد و قهرکردن استفاده می کنید که نتیجه آن بسیار بد است. فرزند شما به توجه و محبت‌تان نیاز دارد، در این زمان نه او را طرد کنید و نه برای او دلیل و استدلال بیاورید. نوجوانی دوره‌ای مظلوم در جوامع در حال پیشرفت است. از دید نوجوانان، جامعه از طرفی مسئولیت دوران بزرگ سالی را بر عهده آن‌ها گذاشته و از طرف دیگر آن‌ها اختیارات و استقلال بزرگسالان را ندارند.

به جای این‌که مدام به رفتارهای ناشایست او توجه کنید، کمی رفتارهای مثبت او را تقویت و به آن توجه کنید



حواس‌تان هست که او به دوره نوجوانی رسیده؟

مشکلات دوران نوجوانی بسیار زیاد است. نوجوان مدام در خانه جروبحث می‌کند و به حرف‌های والدین گوش نمی‌دهد یا به آن بی‌توجه است و دعوا می‌کند یا گوشه‌گیر می‌شود و همراه شما به مهمانی نمی‌آید. همه این‌ها نشانه این است که کودک شما به دوران نوجوانی رسیده ‌است. گاهی اشتباه والدین این است که فکر می‌کنند با خرید وسایل گران‌قیمت مثل گوشی، تبلت یا لباس یا ثبت‌نام آن‌ها در کلاس‌های مختلف، توانسته‌اند وظیفه خود را در قبال آن‌ها انجام دهند. این قبیل کارها در حد معمول خوب است، ولی نیاز آن‌ها را به ارتباط با والدین تامین نمی‌کند بلکه آن‌ها هر لحظه دورتر و دورتر می‌شوند. از خودتان بپرسید آیا من نوجوانم را بیش از حد کنترل می‌کنم؟ آیا به حرف‌ها و درددل‌های او گوش می‌دهم؟ آیا به او اجازه می‌دهم زمانی که نظرات او درست است آن را انجام دهد؟

این چند توصیه را جدی بگیرید

* گفته‌اید که چندین بار به طور مفصل با او صحبت کرده اید اما باز هم از شما می‌خواهم که برای فرزندتان زمان بگذارید. برای شروع بهتر است سعی کنید روزانه حداقل یک ربع وقت بگذارید و با او صحبت کنید.
* برای بهترشدن رابطه می‌توانید درباره چیزهایی صحبت کنید که مورد علاقه اوست، مثل لباس، ورزش، فیلم، موزیک و... .
* به جای این‌که مدام به رفتارهای ناشایست او توجه کنید، کمی رفتارهای مثبت او را تقویت و به آن توجه کنید.
* بعد از برگشتن فرزندتان از مدرسه یا بیرون، از او درباره اتفاقات روزانه سوال و سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید.
* بر محبت تاکید و از خشونت دوری کنید. همچنین او را نصیحت و با دیگران مقایسه نکنید. گاهی هم نیاز است که از خطاهایش چشم‌پوشی کنید.
* در آخر سعی کنید بیشتر تغییرات این دوران را طبیعی جلوه دهید. نوجوان هم خود نگران این تغییرات است و علت آن را نمی‌داند. همچنین می‌توانید با استفاده از دوره‌ها و کتاب‌های آموزش مهارت‌های زندگی، با نوجوان تان درباره دوران بلوغ، نحوه دوست‌یابی، مهارت‌های حل مسئله، نحوه برنامه‌ریزی و گذراندن اوقات فراغت صحبت کنید.
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .