تبیان، دستیار زندگی

توسط حجت الاسلام شهریاری؛

برنامه های سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تشریح شد

برنامه های سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، توسط دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشریح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کنفر انس خبری
نشست خبری سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز با حضور رسانه های مختلف داخلی و خارجی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به گسترش کرونا در جهان گفت: شرایط پیش آمده مانع از برگزاری حضوری کنفرانس وحدت شده است.ما حدود ۸ ماه پیش زمانی که کرونا هنوز گسترش چندانی پیدا نکرده بود، بیش از ۳ ماه برای حضور مهمانان در کنفرانس وحدت برنامه‌ریزی کردیم ولی با حاد شدن شرایط تصمیم بر آن شد که کنفرانس وحدت برای نخستین بار به صورت غیر حضوری برگزار شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین یاد و خاطره طلایه داران تقریب را گرامی‌داشت و تصریح کرد: یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله تسخیری، آیت‌الله خسروشاهی، سردار حاج قاسم سلیمانی، شهدای مقاومت، مهندس شیخ‌الاسلام و خانم دکتر کرمانی را گرامی می‌داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری در ادامه سخنان خود تأکید کرد: سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی زمانی برگزار می‌شود که جهان اسلام با شرایط پیچیده روبرو بوده و ما نیازمند وحدت هستیم.جهان اسلام دارای ظرفیت‌های وسیعی برای ایجاد وحدت میان امت‌ها است و باید تلاش ما رسیدن به آرمان بزرگ وحدت باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این‌که استکبار جهانی در صدد ایجاد جنگ، نزاع، ترور و تکفیر میان امت اسلامی است، یادآور شد: آخرین اقدام شوم آن‌ها برای ایجاد جنگ و نزاع، عادی سازی روابط برخی از کشورها با رژیم صهیونیستی است که ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم. بنابراین هفته وحدت فرصتی برای برادری، دوستی و... میان ملل مختلف است.

شهریاری در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت‌های سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخت و گفت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۷ فعالیت گسترده انجام می‌گیرد.نخستین فعالیت سخنرانی بیش از ۱۶۷ شخصیت برجسته جهان اسلام از ۴۷ کشور خواهد بود. همچنین ۱۲۰ سخنران داخلی که همگی از شخصیت‌های مهم هستند به ایراد سخن خواهند پرداخت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: به طور کلی ۳۵۰ سخنران از مناطق مختلف جهان شامل آفریقا، غرب آسیا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی، شبه قاره هند و... خواهیم داشت که در طول یک هفته مطالب خود را بیان خواهند کرد. سخنرانی بیشتر این افراد برای ما ارسال شده و باقی مانده سخنرانی‌ها نیز ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: سخنرانی هایی که به آنها اشاره کردم به زبان‌های مختلف فارسی، انگلیسی، ایتالیایی، روسی، عربی، مالایی، ترکی و... خواهد بود. این حجم از سخنران فرصت استثنایی برای جهان اسلام جهت گسترش گفت‌وگوهای میان فرهنگی به شمار می‌آید که تاکنون شاهد آن نبودیم. محورهای سخنرانی نیز توسط خود سخنرانان انتخاب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری همچنین از سخنرانی مراجع معظم تقلید، سران قوا و شخصیت‌های مهم کشور در مراسم افتتاحیه سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی هفته وحدت خبر داد.

وی بررسی مسائل مهم جهان اسلام را محور سخنرانی‌های هفته وحدت بیان کرد و یادآور شد: این سخنرانی‌ها بر روی سایت اصلی کنفرانس وحدت بارگذاری می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، فعالیت دوم سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را برگزاری سمینار غیر حضوری عنوان کرد و گفت: در این سیمنار مقالاتی که از سوی نویسندگان حوزوی و دانشگاهی ارسال شده، ارائه خواهد شد.ما پیشتر فراخوان مقالات را داده بودیم و اکنون حجم زیادی از مقالات به دست ما رسیده است. محور اصلی این مقالات همکاری‌های اسلامی در مواجه با مسائل و بلایا است و در هفته وحدت چکیده آن‌ها عرضه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری، فعالیت سوم و چهارم را برگزاری میزگردی با عنوان «خیانت قرن به آرمان‌های فلسطین» و «نقش سردار حاج قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام» برشمرد و اظهار داشت: بزرگان جهان اسلام در این دو میزگرد حضور خواهند داشت. همچنین از دو کتاب با موضوعات فتواهای علمای جهان اسلام درباره حرمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و دیگری درباره فقه مقارن رونمایی می شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، فعالیت ششم را افتتاح رادیو وحدت روی موج ۵/۹۵ هرتز و رونمایی از پایگاه اطلاع رسانی ویکی وحدت بیان کرد و تصریح داشت: در پایگاه ویکی وحدت در گام نخست بالغ بر ۱۰۰۰ مقاله بارگذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: برگزاری چهار نشست علمی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه هفتمین فعالیت سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی است که در این نشست‌ها مسائل مختلفی همانند رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی، تعامل دانشگاهی برای وحدت جهان اسلام، همکاری کشورهای اسلامی، ایجاد ظرفیت تعاون اسلامی و... مورد بررسی قرار می گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری زمان مراسم اختتامیه سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت را شب ۱۷ ربیع دانست که با حضور و سخنرانی چهره های مطرح کشور برگزار می شود.

در ادامه این نشست خبری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

شهریاری در پاسخ به پرسشی درباره اهانت مسوولان فرانسوی نسبت به اسلام تأکید کرد: هدف اصلی دشمنان اسلام ایجاد تفرقه میان مسلمانان است به همین دلیل به مشاجرات و توهین و اهانت دامن می‌زند تا تحریک احساسات و عواطف برخی عوام را داشته و موجبات اجرای کارهای خشونت بار شوند. دشمنان با این کار به دنبال ترویج اسلام هراسی در دنیای غرب هستند.

وی ادامه داد: باید با آگاه سازی و گفتمان سازی، اسلام ناب که اسلام صلح و وحدت است را به جهان معرفی کنیم و اجازه ندهیم دشمنان با برنامه ریزی و ساخت نوعی اسلام دروغین که خشونت را ترویج می‌کند، چهره اسلام واقعی را مخدوش کنند. ما معتقدیم به هیچ وجه در اسلام خشونت نداریم و کسانی که تلاش می‌کنند اسلام را دین خشونت معرفی کنند، خود ایجاد کننده تروریست هستند. این‌ها خود تولید کنندگان و تأسیس کنندگان گروه‌های افراطی هستند.

وی درباره تضاد رفتاری غربی‌ها در برخورد با ارزش‌ها نیز تأکید کرد: جهان غرب گفتار گسست در ارزش‌ها شده است. دموکراسی و آزادی بیان را به عنوان ارزش معرفی می‌کنند ولی هیچ کدام اعتقاد عملی به این ارزش ندارد. برای نمونه ممانعت از حضور بانوان محجبه در جامعه و جلوگیری از صحبت کردن درباره هولوکاست نمونه‌های بارزی از این کارهاست.

دنیا غرب دچار یک خلأ ارزشی شده است. توصیه ما این است که دلدادگان ارزش‌ها، به سمت اسلام ناب بیایند. آزادی بیان، نقاب و ابزاری است که سیاستمداران غربی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. ارزش اصلی آن‌ها منافعشان است و از این نقاب‌ها استفاده می‌کنند تا چهره واقعی خود را پنهان کنند. منبع : خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .