تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه لواشک با رب انار

لواشک یکی از خوراکی های خوشمزه ای است که بدون شک طرفدار ان زیادی دارد و می توان انواع مختلفی از آن را با طعم های بسیار متنوع به آسانی درست کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لواشک

 لواشک انار هم مانند لواشک آلو، زرد آلو بسیار خوش طعم  است و طرفدار ان خاص خود را دارد.این خوراکی خوش مزه خواص زیادی برای سلامتی دارد. لواشک انار سرشار از ریزمغذی‌هاست و سرشار از ویتامین های (آ و ب و ث) می باشد.

 بهتر است بدانید که مواد معدنی انار از جمله پتاسیم و کلسیم و آهن و املاح موجود در میوه با تبدیل شدن به لواشک از بین نمی رود، بلکه غلظت آن بیشتر هم می شود.

 میوه ی انار یک آنتی اکسیدان قوی است و دارای مولکول یورولیتین (آ) است که به بازسازی سلول‌ها، تقویت ماهیچه‌ها و جلوگیری از پیری بسیار کمک می‌کند.میوه انار ، به‌دلیل اسیدیته‌ی بالا هضم غذا را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند بیشتر کالری غذا جذب شود؛ درنتیجه، برخلاف تصور، مصرف آن برای افراد لاغر هم مفید است.

 
میوه ی انار یک آنتی اکسیدان قوی است و دارای مولکول یورولیتین (آ) است که به بازسازی سلول‌ها، تقویت ماهیچه‌ها و جلوگیری از پیری بسیار کمک می‌کند


 تهیه لواشک انار:


 برای تهیه لواشک انار به یک عدد به، دو لیوان دانه انار و چند قطره آبلیمو نیاز دارید. به را خوب بشوید و به قطعات کوچک تر خرد کنید و تخم آن را جدا کنید.دانه های انار را هم داخل میکسر بریزید تا عصاره آن خارج شود.حتی میتوانید از آب انار هم استفاده کنید که راحت تر است.

سپس به ریز شده را به همراه آب انار و 3 قاشق آب لیمو داخل قابلمه ای بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از اینکه به جوش آمدند اجازه دهید تا با حرارت کم مواد لواشک به مدت نیم ساعت آرام آرام بجوشند.اگر حس کردید لواشک خیلی ترش میشود میتوانید در این مرحله یک قاشق شکر هم به آن اضافه کنید تا به همراه بقیه مواد بجوشد.
 بعد از گذشت این زمان مواد را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا کمی خنک شود.سپس داخل میکسر بریزید تا به شکل پوره شوند. داخل سینی فر یک کاغذ روغنی بیندازید و موااد پوره شده را به صورت نازک روی کاغذ پخش کنید. سینی را داخل فر به مدت 1 تا 2 ساعت  با دمای 120 درجه سانتی گراد  قرار دهید تا لواشک خودش را بگیرد. سینی را از فر خارج کنید تا لواشک سرد شود و بتوانید مصرف کنید.

اما اگر بخواهید لواشک انار را با رب آن تهیه کنید، ابتدا  طرز تهیه رب انار را می گوییم. برای تهیه آن باید دانه های انار را از پوست آن جدا کنید و بعد آن را بشویید و درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا دانه ها نرم شوند و بپزند. البته یک لیوان آب بریزید که دانهد ها با مقدار کمی آب بپزند، بعد از انکه دانه پخت ؛ آن را میکس کنید و آب و دانه ها را از هم جدا و صاف کنید و بعد آب انار را روی حرارت بگذارید تا سفت شود. به این ترتیب رب انار درست می شود. حال اگر بخواهید با آن لواشک درست کنید.

البته از آنجایی که لواشک انار ترش است، بهتر است آن را با میوه ی دیگر مانند زرد آلو ، سیب یا آلو اضافه کنید.

 البته از آنجایی که لواشک انار ترش است، بهتر است آن را با میوه ی دیگر مانند زرد آلو ، سیب یا آلو اضافه کنید.


اگر بخواهید آن را با آلو درست کنید، ابتدا باید آلوها را بشویید و دم آن را جدا کنید و در ظرفی بریزید و  روی آن آب بریزید و روی حرارت قرار دهید،تا آلوها بوسیله حرارت کمی له شوند سپس زیر قابلمه را خاموش کنید و منتظر بمانید تا آلوها سرد شود بعد از سرد شدن آلوها، به هر طریق که دوست دارید له کنید و بهترین روش پنجه کردن با دست است چرا که خیلی راحت تر پنجه می شودو بهتر متوجه له شدن آلوها می شوید.

نکته:برای تهیه لواشک بهتر است از آلوهایی استفاده کنید که نرم تر هستند، اما توجه داشته باشید که خراب نباشند.

 بعد از این که آلو ها نرم شد و هسته آن جدا شد، مقداری نمک به آن بزنید و بعد مقداری رب انار و یا آب انار هم به آن اضافه کنید. در واقع بجای آب ولرم که باید روی آلوی صاف شده بریزید تا به خوبی بپزد، آب انار اضافه کنید تا لواشک خوشمزه تر و ملس شود.

بعد لواشک را روی سینی که چرب شده یا سفره ای که پهن کرده اید ،بریزید و در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود . و در اینجا می توانید برای تمیزتر ماندن لواشک روی آن را پارچه ای نازک پس از خشک شدن تقریبی لواشک پهن کنید که برای خشک شدن در هوای تابستان دو تا سه روز و در هوای پاییزی و خنک تا یک هفته طول می کشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .