تبیان، دستیار زندگی

 دلایل روانی سردردهای صبحگاهی

نداشتن ساعت خواب منظم، افسردگی درمان نشده و ... باعث می‌شود در زمان بیدار شدن از خواب، سردرد داشته باشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سردردهای صبحگاهی،
مترجم : آرزو مومیوند منبع:Reader's Digest
وقتی با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، دیگر صبح شما خوشایند نخواهد بود. هرچند یک سری دلایل پزشکی و جسمی مانند شکل و حالت خوابیدن نامناسب، فشار خون بالا، داشتن تنگی‌نفس و ... از رایج‌ترین علل این اتفاق است اما برخی دلایل روان‌شناسانه هم باعث می‌شود در زمان بیدار شدن از خواب، سردرد را تجربه کنید. در ادامه از چند روان‌شناس و متخصص اعصاب پرسیدیم که چه چیزی باعث سردرد صبحگاهی می‌شود و همین طور چه کارهایی می‌توان انجام داد تا این اتفاق رخ ندهد.

خواب نامنظم و بی‌برنامه

مشخص نکردن یک ساعت خاص برای خوابیدن که این روزها بین جوانان و نوجوانان رایج است، می‌تواند باعث سردرد صبحگاهی شود. «دیوید دانیک»، متخصص اعصاب می‌گوید: «اختلالات خواب مثل از خواب پریدن، یکی از دلایل داشتن خواب نامنظم و بی‌برنامه است و همین از خواب پریدن، یکی از مهم‌ترین عوامل محرک ابتلا به میگرن است. بنابراین به همه افراد توصیه می‌شود که ساعت مشخصی را برای رفتن به رختخواب تعیین کنند و به آن پایبند باشند.»

عوض کردن مدام محل خواب

این موضوع هم که به خصوص برای افراد در سفر اتفاق می‌افتد، یک دلیل روان‌شناسانه محسوب می‌شود. البته بعضی افراد هم گاهی شب‌ها جلوی تلویزیون در پذیرایی، بعضی شب‌ها در اتاق‌خواب و ... می‌خوابند و جای ثابت و مشخصی برای استراحت شبانه ندارند. «ندا میلسالوجویک»، روان‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده هاروارد در بوستون می‌گوید: «نداشتن یک مکان ثابت برای خوابیدن باعث آشفتگی ذهنی و در نهایت سردرد می‌شود. این نکته‌ای است که افراد توجه کمتری به آن دارند.»

اختلالات خواب مثل از خواب پریدن، یکی از دلایل داشتن خواب نامنظم و بی‌برنامه است و همین از خواب پریدن، یکی از مهم‌ترین عوامل محرک ابتلا به میگرن است



اضطراب و نگرانی ذهن

آنا موریسون، یک پرستار خانواده و مربی معتبر سلامت‌روان در فلوریدا می‌گوید: «به طور کلی، اضطراب عامل اصلی درد و بیماری در بدن است. از درد و ناراحتی در فک گرفته تا سردردهای شدید. اضطراب هرچند که یک اختلال روان شناسانه است اما می‌تواند آثار واقعی فیزیکی داشته باشد. اگر صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می شوید، توصیه می‌کنم شب‌ها قبل از خواب و صبح‌ها وقتی بیدار می‌شوید یک تمرین کوتاه و سریع 10 دقیقه‌ای از نفس عمیق کشیدن انجام دهید. این کار کمک می‌کند افکار خود را بازیابی و تا حدودی تنش و فشار روزانه را خنثی کنید.‌»


افسردگی درمان نشده

دکتر «ملوا بینگهام»، روان‌شناس می‌گوید: «دردهای خوشه‌ای، میگرن یا حتی حالت‌های تنشی معمولا موجب سردرد شما بعد از بیدار شدن از خواب می‌شوند. یکی از دلایل رایج این سردردها که کمتر به ‌آن‌ها اشاره شده و مورد توجه قرار گرفته، افسردگی است. برای کاهش احتمال ابتلا به سردردهای صبحگاهی، مهم است که یک خواب خوب شبانه داشته باشید و توصیه‌های روان‌شناسان را برای درمان و جلوگیری از افسردگی و البته تغییر سبک زندگی به مرحله اجرا برسانید. افسردگی درمان نشده، عوارض زیادی دارد که سردرد صبحگاهی، یکی از آن هاست.»
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .