تبیان، دستیار زندگی

ترفندهای ساده برای ساخت وسایل کاربردی با مواد بازیافتی

وسایل دوریختنی را در خانه بازیافت کنید!

ارقام سازمان ملل نشان می‌دهد که جهان سالانه 2.12 میلیارد تن زباله تولید می‌کند و این آمار رو به افزایش است اما با کمک برخی ترفندهای بازیافت خلاقانه در خانه می‌توان به نجات کره زمین کمک کرد. در ادامه به معرفی این ایده‌های جذاب می‌پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ساخت دکوری با وسایل دورریختنی
هنگامی‌که یک لامپ می‌سوزد، لباسی قدیمی می‌شود، مواد داخل شیشه سس-رب و نوشابه تمام می‌شود و... آنها را دور نیندازید! شما می‌توانید با بازیافت وسایل دورریختنی و کمی خلاقیت، زندگی جدید به آنها دهید. وسایل زیادی در خانه وجود دارد که روزانه تصمیم به دور انداختن آنها می‌گیرید اما با روش‌های خلاقانه می‌توانید از آنها به روش‌های دیگری استفاده نمایید. ازجمله این وسایل عبارت‌اند از:

دوخت پیشبند با پیراهن مردانه

در هر خانه‌ای یکسری پیراهن‌های مردانه‌ای وجود دارد که به دلیل تغییر ساز و یا قدیمی شدن، دیگر قابل‌استفاده نیست اما شما می‌توانید خیلی راحت با این پیراهن‌ها پیش‌بند درست کنید. چگونه؟!

-آستین و پشت پیراهن را برش بزنید.
-دور یقه را به‌گونه‌ای که یقه دست‌نخورده باقی بماند، ببرید.
-از بغل تا زیرشانه را به‌صورت مورب برش بزنید.
-جاهای برش زده‌شده را دور دوزی کنید.
- با استفاده از پارچه اضافی پیراهن، بندهای پیش‌بند را پایین برش مورب بدوزید.
-می‌توانید زیر پیراهن را مشمای مخصوص آشپزخانه بدوزید تا لباس‌زیر پیشبندتان خیس نشود.

پیشبند،بازیافت خانگی،دکوری

دکوری خلاقانه با لامپ سوخته

از این به بعد لامپ‌های سوخته را دور نیندازید بلکه باکمی خلاقیت از آنها به‌عنوان دکور استفاده کنید. روش‌های خلاقانه و سرگرم‌کننده زیادی وجود دارد که می‌توانید این شی را به بسیاری از چیزهای مفید تبدیل کنید اما در ابتدا لازم است داخل لامپ را خالی کنید. برای خالی کردن لامپ می‌توانید مطابق شکل زیر به کمک یک کاتر یا چاقو و پیچ‌گوشتی قسمت سربی لامپ را جدا کنید.
لامپ سوخته،دکوری،وسایل تزیینی،بازیافت

پس از تمیز کردن داخل لامپ می‌توانید از آن به‌عنوان گلدان استفاده کنید؛ ساخت گلدان کوچک با استفاده از لامپ سوخته یک دکوری بسیار زیبایی است که می‌تواند فضای خانه را دل‌نشین کند. برای کاشت گلدان در لامپ ابتدا لازم است بررسی کنید که چه گیاهی در چنین فضای محدودی به‌خوبی رشد می‌کند و سپس اقدام به کاشت نمایید. اگر بخواهیم گیاهانی را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که گیاهانی همچون حسن‌یوسف، آلومینیوم و بنفشه آفریقایی برای قرار دادن داخل لامپ تزیینی مناسب هستند. علاوه بر کاشت گیاه، می توانید داخل لامپ سوخته را با گل و گیاهان مصنوعی تزیین کرده و به عنوان دکوری از آنها استفاده نمایید.

لامپ سوخته،دکوری،وسایل تزیینی،بازیافت
لامپ سوخته،دکوری،وسایل تزیینی،بازیافت

ساخت ساعت با درب بطری بازیافتی

با استفاده از درب بطری بازیافتی به‌راحتی می‌توانید یک ساعت تزیینی برای اتاق‌خوابتان بسازید. برای ساخت ساعت، به درب فلزی، درب بطری نوشابه (حدود 10-الی 15 عدد) و سیخ چوبی احتیاج دارید.

کنارِ درب بطری‌های نوشابه را با کمک میخ و چکش سوراخ‌کنید؛ طوری که سیخ‌ها از داخل سوراخ رد شود. سپس به همین روش به تعداد درب بطری‌های نوشابه، کنار و وسط درب فلزی را نیز سوراخ نمایید. یک‌سر سیخ را داخل درب فلزی و سر دیگر را داخل درب نوشابه قرار دهید. بعد از سوراخ کردن درب‌ها، سیخ‌های چوبی را با استفاده از چسببه درب‌ها بچسبانید. دقت کنید اندازه سیخ‌ها یک دست باشد.

بعد از درست کردن ساعت نوبت به متصل کردن موتور ساعت می‌رسد که شما می‌توانید آن را آماده بخرید و یا اگر ساعت بلااستفاده‌ای در خانه‌دارید از مهره و عقربه‌های آن استفاده کنید. درنهایت موتور را پشت درب فلزی بچسبانید و مهره و عقربه‌های آن را ببندید.

ساعت،دکوری،وسایل بازیافتی

جا مایع با شیشه

شیشه‌هایی مثل شیشه رب، سس وترشی ازجمله وسایل بازیافتی هستند که یا آنها را دور می‌اندازید و یا در گوشه‌ای از خانه نگه می‌دارید تا شاید روزی به دردتان بخورد اما خیلی راحت می‌توانید برای آشپزخانه، سرویس بهداشتی و یا داخل ماشین جای مایع درست کنید:

-درب شیشه را بازکنید.
-با استفاده از رنگ و قلم‌مو و یا اسپری رنگ، روی درب شیشه را رنگ کنید.
-شیشه را نیز می‌توانید بارنگ دلخواه رنگ کرده و سپس روی آن را اسپری براق‌کننده بزنید تا شیشه جلوه زیباتری پیدا کند.
- پس از خشک شدن درب شیشه، وسط آن را با درل و یا میخ سوراخ‌کنید.

جامایع،دکوری،وسایل دورریختنی
- مایع را داخل شیشه بریزید. درنهایت سر پمپ جای مایع را به درب شیشه‌ای بچسبانید و استفاده کنید.

جامایع،دکوری،وسایل دورریختنی

استفاده مجدد از بطری‌های پلاستیکی

بطری‌های پلاستیکی یکی از مواد بازیافتی است که افراد اغلب آن را غیرقابل استفاده دانسته و دور می‌اندازند؛ درحالی‌که بطری‌های پلاستیکی را می‌توان به روش‌های زیر مورداستفاده قرار داد:

آبپاش
اگر در خانه باغچه یا گلدان دارید می‌توانید با استفاده از آبپاش گیاهانتان را به‌صورت اصولی آبیاری کنید. برای درست کردن آبپاش یک بطری نوشابه خالی را بردارید. درب آن را با کمک چکش و میخ و یا پیچ‌گوشتی برقی چند سوراخ ریز کنید. سپس داخل بطری را آب ریخته و گیاهان را آبیاری کنید.

بطری نوشابه،شیشه نوشابه،دکوری،آبپاش،گلدان
بطری نوشابه،شیشه نوشابه،دکوری،آبپاش،گلدان

استند جواهرات و لوازم‌آرایشی

ساخت استند جواهرات با بطری پلاستیکی یک روش خلاقانه، مقرون‌به‌صرفه و کاربردی است که می‌توانید به‌منظور استفاده بهینه از فضای روی میز و سروسامان دادن به جواهرات و سایر وسایل خود، از آن استفاده کنید.
برای ساخت استند:
-ابتدا ته بطری‌های 1 لیتری و 2 لیتری را با چاق برش بزنید، پس سر آنها را با قیچی مرتب کنید.

استند جواهرات،دکوری،وسایل بازیافتی
-علاوه بر بطری، شما به یک میله رزوه‌دار نیاز دارید تا استند را به شکل سینی طبقه‌ا‌ی به یکدیگر وصل کند. (این میله را می‌توانید از فروشگاه‌های ابزارآلات تهیه نمایید)
-سوراخ‌هایی را متناسب با اندازه میله رزوه‌دار در مرکز هر بطری ایجاد کنید.
استند جواهرات،دکوری،وسایل بازیافتی
-بطری‌ها را به ترتیب از داخل میله رد کنید؛ سپس آنها را بافاصله دلخواه به کمک واشر و دو مهره محکم کنید. دقت کنید بطری اول را باید به‌گونه‌ای ببندید که مطابق شکل زیر قسمت سر بطری روی زمین قرار بگیرد.
استند جواهرات،دکوری،وسایل بازیافتی
استند جواهرات،دکوری،وسایل بازیافتی

جای کیسه کابینتی

بعد از خرید، کیسه‌های زیادی جمع می‌شود که می‌توانید از آنها برای کیسه‌زباله استفاده نمایید؛ ازآنجایی‌که معمولاً این کیسه‌ها جای مشخصی ندارند ما تصمیم گرفتیم با یک ایده خلاقانه به کمک بطری نوشابه، جای کیسه کابینتی بسازیم:

-برای درست کردن جای کیسه بهتر است از بطری‌های پلاستیکی دو لیتری استفاده نمایید.
-ابتدا ته بطری را برش بزنید و دور آن را با قیچی مرتب کنید.
جای کیسه،وسایل بازیافتی،بطری نوشابه
-دور بطری را با کاغذ کادو یا نخ کنفی تزیین کنید.
جای کیسه،وسایل بازیافتی،بطری نوشابه
-درنهایت با استفاده از چسب دوطرفه، بطری را به کابینت بچسبانید و کیسه‌ها را داخل بطری قرار دهید.
جای کیسه،وسایل بازیافتی،بطری نوشابه
- هرزمانی که نیاز به پلاستیک داشتید از قسمت پایین بطری می‌توانید کیسه را بیرون بکشید. از نکات مثبت این جای کیسه‌ای این است که برخلاف جای کیسه‌ای‌های فلزی به دلیل سبک بودن آسیبی به درب کابینت وارد نمی‌کند.
جای کیسه،وسایل بازیافتی،بطری نوشابه

گلدان با قوطی کنسرو

ساخت گلدان با قوطی کنسرو شاید در نگاه اول ساده و تکراری به نظر برسد اما می‌توان با ایجاد خلاقیت، مدل جدید و زیبایی‌تری به گلدان با قوطی‌های کنسروی داد. مثلاً با قوطی‌های کنسرو، گلدان‌های طبقه‌ای بسازید.

شما نیاز خواهید داشت:
-3 قوطی در اندازه‌های مختلف (قوطی کنسرو، قوی تن ماهی و قوطی رب گوجه‌فرنگی)
-رنگ سفید بر پایه روغن
-قلم‌مو
-میله چوبی
-چسب اپوکسی

نحوه ساخت:
-ابتدا قوطی‌ها را با یک‌لایه رنگ سفید روغنی رنگ کنید و اجازه دهید کاملاً خشک شود.
-وسط قوطی‌ها را به‌اندازه قطر لوله چوبی با چکش و میخ و یا درل سوراخ‌کنید.
-یک میله چوبی را از نجاری تهیه کنید و آن را با استفاده از چسب اپوکسی به قسمت داخلی قوطی‌ها بچسبانید و اجازه دهید کاملاً خشک شود.
-پس از خشک شدن کامل قوطی‌ها می‌توانید داخل آنها را خاک ریخته و گیاه موردنظرتان را بکارید.
قوطی کنسروفگلدان،میله چوبی،وسایل بازیافتی