تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه ترشی بندری

ترشی بندری ،یکی از چاشنی های خوشمزه و پرطرفدار سنتی ایرانی،که متعلق به جنوب ایران می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترشی بندری
این ترشی خوشمزه  را می توان در کنار بسیاری از غذاها استفاده  کرد و لذت غذا خوردن را با آن دو چندان نمود.


 در ادامه طرز تهیه ترشی بندری جنوب ایران را می گوییم:


مواد لازم برای تهیه ترشی بندری:

موسیر50 گرم

سیر 8 حبه

خیار قلمی ۳ عدد

کرفس۲ شاخه

گل کلم۱ کیلوگرم

رب انار۱۰۰ گرم

فلفل سبز۵۰ گرم

گوجه فرنگی۳ عدد

هویج۳ عدد متوسط

تمرهندی۱۰۰ گرم

سیب ترشی۵۰۰ گرم

سبزی ترشی۱۰۰ گرم

بادمجان قلمی۳ عدد

ادویه ترشی۱ قاشق غذاخوری

آب گوجه فرنگی

سرکه و نمک به اندازه کافی
طرز تهیه ترشی بندری:

 برای تهیه این ترشی خوشمزه ابتدا موسیرها را داخل کاسه ای قرار دهید  و روی آن  آب بریزید و اجازه  دهید  تا چند ساعت خیس بخورند و بعد تمیز کنید و قسمت های اضافه موسیر را با دقت از آن جدا کنید.

 در مرحله بعدی ، هویج ، سیر ها، سیب ترشی،بادمجان ها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و داخل قابلمه ای بزرگ بریزید و خیارها را هم بشویید و نگینی خرد  کنید و داخل آبکش بریزید  و کمی نمک روی خیارها بپاشید تا آب اضافه آن خارج شود.

 در مرحله ی بعدی برگ کرفس ها را از ساقه های آن جدا کنید و ساقه ها را بشویید و آنها را هم خرد کنید و  داخل قابلمه ای که  مواد ترشی را ریخته اید ، بریزید و گوجه فرنگی ها را هم بشویید  و آنها را هم خرد کنید و همراه با خیار های خرد شده و موسیر به مواد اضافه کنید.

مرحله بعدی گل کلم را بشویید و در آبکش قرار دهید  تا آب اضافه آن خارج شود و آن وقت کمی بزرگتر از دیگر مواد همان طور نگینی خرد کنید و به مواد اضافه کنید.سبزی ترشی را هم پاک کنید  و بشویید و داخل آبکش قرار دهید  و اجازه دهید تا آب اضافه آن خارج شود و روی تخته آشپزخانه نه خیلی ریز و نه درشت خرد کنید و داخل مواد ترشی بریزید.

 سپس فلفل سبزها را نیز بشویید و خرد کنید و روی مواد ترشی بریزید . پس از تهیه مواد ترشی، نوبت به تهیه طعم دهنده ترشی است. حالا طعم دهنده ها را آماده کنید.بریا این منظور ، تمبرهندی و مقداری سرکه را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید و از روی حرارت بر دارید و بعد آن را در صافی بریزید و صاف کنید.

در مرحله بعد رب انار را در کاسه ای بزرگ بریزید  و کمی نمک و ادویه ترشی و یک  لیوان آب جوش به رب انار اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد در آب حل شوند و بعد آب گوجه فرنگی و مخلوط سرکه ،تمبرهندی صاف شده را به آن اضافه کنید و به مواد ترشی داخل قابلمه اضافه کنید .

 مرحله آخر ، مرحله مخلوط کردن همه مواد با هم است.در این مرحله مواد را خوب زیر و رو کنید و هم بزنید و بعد در ظرف شیشه ای که کاملا خشک باشد ترشی را بریزید و روی ترشی سرکه به حدی بریزید که روی مواد ترشی کاملا پوشیده شود و درب شیشه ها را محکم ببندید و در جای خنک قرار دهید تا به مدت ۲ هفته بعد ترشی ها خوب جابیافتند و آماده مصرف شوند.

 نکته: سبزی ترشی می تواند، گشنیز، ترخون ، نعنا باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .