تبیان، دستیار زندگی

چگونه فضای گوشی را خالی و حافظه پنهان را پاک کنیم؟

گوشی های تلفن همراه فضای زیادی برای ذخیره سازی ندارد و و همین پر شدن فضای گوشی می تواند یکی از مشکلات افراد باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوشی موبایل

زمانی که فرد در گوشی خود برنامه های زیادی نصب می کند ، این برنامه ها  روی حافظه گوشی ذخیره می شود و ممکن است گوشی دیگر فضای خالی نداشته باشد و سرعت گوشی هم پایین بیاید. بهتر است فرد بعضی از آن برنامه هایی که برایش اهمیت ندارد را حذف کند، تا هم حافظه ی گوشی خالی شود و هم سرعت گوشی بالا رود.


 حافظه ی پنهان گوشی


 مشکل پر شدن حافظه گوشی را می توان با پاک کردن حافظه ی پنهان گوشی بر طرف کرد. اپلیکیشن ‌هایی که به طور منظم در طول روز استفاده می‌ کنید، فایل ‌های جدیدی را برای ذخیره اطلاعات ایجاد می‌کنند. این فایل ‌های داده‌ ای موقتی، را کش (حافظه ی پنهان) می گویند که مقدار قابل توجهی از فضای ذخیره سازی گوشی اندرویدی را همین فضای کش یا پنهان در بر می‌گیرد.

زمانی که  فرد گوشی خود را روشن می کند و می بیند که سرعت گوشی کاهش یافته و با کندی کارها را انجام می دهد، باید بداند که حافظه ی گوشی پر شده است.

حافظه پنهان، حافظه موقتی است که یک اپلیکیشن آن را در حافظه گوشی برای آخرین مراجعه ذخیره می کند تا بتواند سریعتر آن را بخواند.مثلا زمانی که واتساپ و یا ایتا را در گوشی باز می کنید ، فیلم ها و عکس های ان در گوشی ذخیره می شود و نیازی به دانلود کردن آن نیست.

 یکی از راه های خالی کردن گوشی این است که اپلیکیشن های غیر ضروری را از گوشی حذف کنید.برای این کار هر چند وقت ، اپلیکیشن هایی را که در گوشی خود نصب کرده اید را مرور کنید و اگر نیازی به آنها نداشتید ، آنها را حذف کنید.


دلیل پاک کردن حافظه ی پنهان گوشی


همانطور که گفتیم حافظه کش (پنهان) شامل بخشی از اطلاعات و داده هایی می‌شود که در اپلیکیشن بارگذاری خواهند شد. با ذخیره شدن این اطلاعات به جای بارگذاری آن ها طی هر مرتبه اجرای برنامه، سرعت عملکرد آن برنامه و گوشی افزایش پیدا می‌کند.

 در واقع حافظه ی پنهان گوشی بخشی از فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را اشغال می‌کند. بنابراین وقتی اپلیکیشن هایی اطلاعاتشان را به عنوان کش ذخیره می‌کنند، بخشی از حافظه داخلی گوشی را اشغال خواهند کرد.هر چقدر اطلاعات بیشتری ذخیره شود، فضای بیشتری از حافظه گوشی اشغال خواهد شد. با گذشت زمان،این موضوع می‌تواند فرد را با مشکل کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات روبرو کند. به خاطر همین همیشه پاک کردن حافظه کش گوشی یکی از رایج ترین روش های مقابله با پر شدن حافظه دستگاه بوده است.

 دلیل پاک کردن اطلاعات و برنامه های اضافه از حافظه ی گوشی ، این است که حافظه گوشی آزاد شود و فرد بتواند اطلاعات بیشتری را در دستگاه ذخیره کرد. گاهی ممکن است حجم اطلاعات  حافظه پنهانی گوشی (کش) به چند گیگابایت هم برسد. به عنوان مثال اگر حافظه کش اپلیکیشن واتساپ را در دوره های مختلف حذف نکنید یا تنظیمات آن را به گونه‌ای قرار ندهید که حافظه کش آن در دوره های مختلف به طور خودکار حذف شود، ممکن است ظرف یک ماه حجم اطلاعات کش واتساپ  به بیشتر از ۲ گیگابایت هم برسند.چون همه ی فیلم ها و عکس هایی که در واتساپ باز می کنید ، به طور خودکار در حافظه ی پنهانی گوشی ذخیره می شود.

را های خالی کردن حافظه ی گوشی


حذف اپلیکیشن های غیرضروری


یکی از راه های خالی کردن گوشی  این است که اپلیکیشن های غیر ضروری را از گوشی حذف کنید.برای این کار هر چند وقت ، اپلیکیشن هایی را که در گوشی خود نصب کرده اید را مرور کنید و اگر نیازی به آنها نداشتید ، آنها را حذف کنید.

 حذف عکس های غیر ضروری و آپلود بقیه عکس ها در گوگل فوتو


گوگل فوتو ، اپلیکیشنی است که به صورت پیش فرض بر روی بیشتر گوشی های اندرویدی نصب شده است. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید حافظه گوشی خود را تا حد زیادی خالی کنید. روش کار آن به این گونه است که عکس ها را در یک فضای ابری ذخیره می کند. به این ترتیب می توانید عکس ها را از حافظه گوشی خود پاک کنید و در عین حال همیشه به آنها دسترسی داشته باشید.

حذف فایل های غیر ضروری و انتقال آن به به کارت حافظه


گاهی ممکن است  فایل ها و برنامه هایی را دانلود کرده باشید و بعد از استفاده از آن ، آنها را حذف نکرده باشید . همین فایل ها باعث پر شدن حافظه ی گوشی می شود. بهتر است برای خالی کردن فضای گوشی،این فایل ها را حذف کنید.

فولدری که فایل های دانلود شده در آن ذخیره می شوند، ممکن است متفاوت باشد. اما معمولا در فایل مدیریت  ذخیره می شوند.می توانید آن برنامه را کلا از گوشی حذف کنید و یا می توانید آن را به حافظه ی گوشی منتقل کنید.
گوشی هوشمند

 انتقال اپلیکیشن های نصب شده به کارت حافظه


اگر گوشی یک کارت حافظه با ظرفیت بالا دارد،  بهتر است از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کند. می توانید اپلیکیشن هایی را که بر روی حافظه داخلی نصب کرده اید، به کارت حافظه منتقل کنید.

 شناسایی فایل های پر حجم

یکی دیگر از راه های خالی کردن حافظه ی گوشی آن است که فایل هایی را که بیشترین حافظه را اشغال می کنند، شناسایی  شوند.

اگر می خواهید بدانید کدام فایل ها و فولدرها بیشترین حجم حافظه داخلی گوشی شما را اشغال کرده اند، از اپلیکیشن DiskUsage استفاده کنید

این اپلیکیشن خافظه داخلی گوشی را بررسی می کند و فایل ها و فولدرهای با حجم بالا را شناسایی می کند و اگر خواستید می توانید آنها را حذف کنید.

 خالی کردن حافظه ی پنهانی گوشی


یکی دیگر از راه های خالی کردن حافظه ی گوشی این است که کش اپلیکیشن های نصب شده را خالی کنید. شاید گمان کنید اپلیکیشن ها فضایی را اشغال نمی کند و حذف آنها مشکلی را برطرف نمی کند.در حالی که این تصور اشتباه است.در واقع تعداد اپلیکیشن هایی که نصب می کنید، به مرور زیاد می شود و پس از مدتی بخش زیادی از حافظه داخلی گوشی را اشغال می کند.پس باید این اپلیکیشن ها حذف شود.

 دانلود  اپلیکیشن clean master

یکی دیگر از راه های خالی کردن حافظه ی گوشی این است که این برنامه را نصب کنید. در واقع هر بار که این اپلیکیشن را باز می کنید، فضای اشغال شده توسط فایل های به دردنخور را به صورت خودکار محاسبه می کند. سپس با تایید شما آنها را پاک می کند.


نحوه حذف حافظه کش (پنهانی)گوشی های اندرویدی


حذف حافظه کش در گوشی های اندرویدی با نحوه حذف آن در آیفون های اپل تفاوت دارد.  برای  این کار می‌توانید از دو روش مختلف استفاده کنید. در روش اول کل حافظه کش گوشی موبایلتان حذف می‌شود، یعنی تمام اطلاعاتی که به عنوان کش توسط اپلیکیشن ها و دیگر بخش های گوشی ذخیره شده بودند به یک باره حذف  می شوند.این کار باعث می شود  بخش های زیادی از حافظه داخلی موبایل آزاد شود.

 در گوشی های آیفون اگر گزینه اختصاصی برای حذف داده های کش برنامه در خود آن ارائه نشده باشد،لازم است که آن اپلیکیشن حذف و دوباره نصب شود.


 برای حذف کل حافظه ی کش گوشی اندوردی باید ابتدا وارد بخش Settings گوشی شوید

گزینه Storage را انتخاب کنید

در مرحله بعدی گزینه Cached Data را انتخاب کنید

البته ممکن است نیاز باشد چند ثانیه منتظر بمانید تا حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظ کش موبایل مشخص شود.

 و در آخر هم گزینه Clear را انتخاب کنید.

با انجام این کارها کل اطلاعاتی که به عنوان حافظه کش در گوشی اندوریدی  ذخیره شده اند،حذف می شوند و بخشی از گوشی آزاد می شود.همانطور که گفتیم روش دیگری برای حذف حافظه ی پنهانی گوشی های اندروید وجود دارد. این روش زمانی کاربرد دارد که بخواهید اطلاعات کش برخی از اپلیکیشن ها را حفظ و فقط اطلاعات برخی دیگر را پاک کنید.

برای حذف اطلاعات کش اپلیکیشن های مورد نظر باید کارهای زیر را انجام دهید:

ابتدا وارد بخش Settings شوید.

در مرحله بعدی گزینه Apps یا Applications را انتخاب  کنید.

باید از لیست اپلیکیشن های گوشی آن برنامه‌ای را انتخاب کنید که می‌خواهید اطلاعات کش آن حذف شود.

گزینه Clear Cache را انتخاب کنید و اگر این گزینه موجود نبود گزینه Storage را انتخاب نمایید و سپس گزینه Clear Cache را بزنید

و با این کارها می توانید اطلاعات کش برنامه ای را که انتخاب کرده اید ، حذف کنید.

پاک کردن حافظه کش آیفون های اپل


 همانطور که گفتیم نحوه حذف حافظه ی پنهانی گوشی های اندروید با گوشی های اپل متفاوت است . در این قسمت می خواهیم نحوه حذف کردن حافظه ی کش گوشی اپل را هم بگوییم.

در گوشی های آیفون اگر گزینه اختصاصی برای حذف داده های کش برنامه در خود آن ارائه نشده باشد،لازم است که آن اپلیکیشن حذف و دوباره نصب شود.

 البته اپلیکیشن هایی مثل مرورگر سافاری در آیفون گزینه Clear Cache را شامل می‌شوند

برای دستیابی به این گزینه در مرورگر سافاری باید کارهای  زیر را انجام دهید:

وارد بخش Settings شوید.

گزینه Safari را انتخاب کنید.

گزینه Clear History and Website Data را انتخاب کنید.

در منوی کشویی نمایان شده هم گزینه Clear History and Website Data را انتخاب کنید.

و با این روش ها اطلاعات کش مرورگر سافاری از آیفون یا آیپد حذف می‌شود. این اطلاعات می تواند تاریخچه جستجو های کاربر و همچنین اطلاعات وبسایت های مختلف را در برگیرد. برای پاک کردن اطلاعات کش دیگر برنامه های نصب شده روی آیفون و آیپد هم باید به دنبال گزینه های مشابهی باشد که برای انجام این کار در محیط برنامه ارائه شده‌اند.

اگر اپلیکیشن خاصی گزینه‌ای برای حذف حافظه کش نداشته باشد تنها راه پاک کردن حافظه کش از آیفون این است که برنامه مورد نظر را حذف و دوباره نصب کنید.برای اینکار باید مراحل زیر را طی کنید:

وارد بخش Settings شوید.

گزینه General را انتخاب کنید.

گزینه iPhone Storage را انتخاب کنید.

و سپس می توانید از لیست برنامه هایی که دیده شده، اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید.

بعد گزینه Delete App را انتخاب کنید.

با انتخاب مجدد گزینه Delete App با حذف آن موافقت کنید.

و بعد دوباره از طریق اپ استور آن اپلیکیشن را دانلود کنید.

و با این روش حافظه کش اپلیکیشن مورد نظر پاک می‌شود و همچنین می‌توانید اطلاعات کش هر یک از برنامه هایی را که می خواهید  ،از روی حافظه آیفون یا آیپد حذف کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .