تبیان، دستیار زندگی

چرا ازدواج نکردی؟ گفتگو با جوانان مجرد

در این گزارش خبرنگار مهر با جوانان در مورد ملاک‌ها و مشکلاتشان در راه ازدواج صحبت کرده است. هر یک از افراد مطابق ویژگی‌های رفتاری و سلیقه ای، ملاک‌های مختلفی را برای انتخاب همسر در نظر دارد. برخی از افراد برای انتخاب همسر تنها به ملاک‌های مادی توجه می‌کنند و بعضی معنویات را هم در انتخاب همسر پر اهمیت می‌دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دختران مجرد
مهرنوش ۳۰ ساله/کارشناسی ارشد / کارپرداز شرکت عمرانی: ملاک او در درجه اول اخلاق خوب، اصالت خانوادگی، شرایط اقتصادی و شغل مناسب، داشتن حداقل‌های ظاهری است.

با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان انتظار داشت که یک جوان مسکن، خودرو و درآمد بالایی داشته باشد اما همت و روحیه تلاشگری برای بدست آوردن این موارد را داشته باشد، کفایت می‌کند. کاهش سطح تعهدات اخلاقی در جامعه و افزایش برخی مفاسد اخلاقی، باعث شده که دختران نتوانند مثل گذشته به خواستگارها اعتماد کنند و مجبورند حداقل با مهریه حمایت نسبی برای خود ایجاد کنند.

پسر مجرد
انصاری ۳۰ ساله، کارشناسی، فروشنده موبایل:  او می‌گوید سن مناسب ازدواج کمتر از سی سال است اما بزرگترین عامل تجرد خود را موانع اقتصادی می‌داند،  به جز موارد اخلاق و چهره، انتخاب همسر را امری حسی می‌داند و می‌گوید گزینه مطلوب باید حس دلنشینی برایش داشته باشد.

حتی مهریه ۱۰ سکه نیز برای جوانان مشکل شده و سطح توقع خانواده‌ها تعداد قابل توجهی سکه و طلاست که با قیمت بسیار زیاد نمی‌توان به ازدواج فکر کرد. هزینه‌های حداقلی یک زندگی متاهلی با کرایه مسکن و هزینه‌های جانبی بسیار بالاتر از درآمد او می‌باشد.

مسکلات مجردین
رضا ۲۵ ساله، فوق دیپلم، کافه دار:  ملاک برای انتخاب همسر نجابت همسر آینده. آدم برنامه دار و با مسئولیتی باشد. با اخلاق و مهربان و دارای ظاهر زیبا. مشکلات مالی. از لحاظ فکر هنوز آمادگی زندگی در کنار کسی را پیدا نکردم.

مشکلت دختران مجرد
خانم بینش، ۳۰ ساله، لیسانس وخبرنگار: وی دلیل تجرد خود را نیافتن عشق حقیقی می‌داند،/ اگرچه تابحال خواستگارهایی با شرایط مطلوب اقتصادی داشته است اما هیچ یک از آنها از نظر حسی برایش مطلوب نبوده!

جوانان امروز نمی‌توانند با همان شیوه پدر و مادران خود و یک جلسه خواستگاری همدیگر را انتخاب کنند تا عشق را در زندگی به وجود آورند. اگرچه در گذشته مسائل مالی را ملاک انتخاب خود قرار نداده بود اما با شرایط اقتصادی امروزه نمی‌تواند از این مورد مثل گذشته صرف نظر کند.

ازدواح
پیمان و اکتای هر دو ۲۴ساله، پیمان در حال تحصیل در رشته کامپیوتر در مقطع فوق لیسانس و اکتای لیسانس مدیریت دارد و طراحی سایت و برنامه نویسی انجام می‌دهند: از جمله معیارهایی که برای ازدواج دارندهم سطح بودن خانواده هاست. اخلاق‌ها هم خوانی داشته باشند. تحصیلات خیلی مهم نیست، دلیل اصلی برای ازدواج نکردن مشکلات مالی است و از نظر آنها شجاعت می‌خواهد که در این زمانه ازدواج کنی. شاغل هستند اما چون شغلشان آزاد است درآمدشان نوسان دارد. از طرف دیگر هردو هنوز به خدمت سربازی نرفته‌اند.

دختر مجرد
مونا ۳۱ ساله، لیسانس صنایع غذایی، مربی مهد کودک است: از نظر او شخصیت و احترام طرف مقابل خیلی مهم است. انسان خوبی باشد و خوبی کردن رو دوست داشته باشد. آینده نگر باشد. خانواده‌ها هم سطح هم باشند. مواردی که باعث شده تا الان ازدواج نکند اهمیت استقلال فردی برای اوست و مورد مهم دیگر در جامعه فعلی به شناخت درستی از انسان‌ها نرسیدن است که ترسی را برای انتخاب و اعتماد و تکیه کردن به افراد در هر شخصی ایجاد می‌کند. مسائل مالی نیز بی تاثیر نیست ولی در درجات اهمیت بعدی قرار می‌گیرد.

چرا زن نگرفتی
حسن ۲۵ ساله، در حال تحصیل در رشته عمران در مقطع ارشد، در سازمان نوسازی مدارس مشغول به کارمی باشد: از جمله معیارهای او برای ازدواج احترام متقابل است. خانواده خیلی مهم است و نظر هر دو خانواده خیلی اهمیت دارد. فرهنگ و سطح خانواده‌ها بهتر است بهم نزدیک باشد. ترس از خدا در دلش باشد. دانشگاه دیده باشد و شاغل بودنش خیلی مهم نیست. خانواده حامی من است و مشکلی از نظر مالی وجود ندارد اما چون خود را آماده برای ازدواج نمی‌بینم ازدواج نکرده‌ام.

دختر چادری مجرد
بهارک ۳۳ ساله، کارشناسی ارشد پژوهش هنر، عکاس خبری: ملاک برای انتخاب همسر خصوصیات شخصیتی فرد، خصوصیات فرهنگی، تعهد و مسئولیت پذیری / دلایل ازدواج نکردن اعتماد نداشتن، شرایط اقتصادی نامناسب جامعه

ازدواج
میلاد ۲۵ ساله، به دلیل کار کردن تحصیلات خود را ادامه نداده است وخیاط است: به ازدواج فکر نمی‌کند به خاطر شرایط پر از نوسان جامعه. پس انداز دارد اما می‌گوید همین برای خودش کافی باشد.

ازدواج
فاطمه ۳۲ ساله، دیپلم، طراحی کار می‌کند: در معیارهای او برای ازدواج هم سطح بودن برای من خیلی مهم است. از هر نظر چه اقتصادی و چه دینی و چه فرهنگی بهم نزدیک باشیم. از نظر اقتصادی هم دستش به دهنش برسد و اینکه تا این سن که رسیده یه کارهایی کرده باشد هر چند ناچیز هم باشه حداقل در یه حد معقولی باشد. علت ازدواج نکردن را پیدا نکردن فرد مناسب برای ازدواج عنوان کرد.

علل ازدواج نکردن جوانان
حسین ۳۰ ساله، لیسانس مدیریت، عکاس صنعتی:  هم سطح بودن خانواده از لحاظ مالی و اخلاقی مهمترین ملاک برای ازدواج من هست، گرانی قیمت ملک چه برای خرید و ‌چه برای اجاره و همچنین خرج مراسم حاشیه ای ازدواج

ازدواج
محسن ۲۴ ساله، فوق دیپلم، شغل آزاد:  نجابت، اخلاق و خانواده ملاک‌های او برای انتخاب همسر است، ولی شرایط بد اقتصادی، توقع بالا خانواده‌ها، نداشتن مسکن، درآمد کافی، تورم، گرانی، اجاره بالای مسکن مانع ازدواج او شده است.

دلایل تجرد دختران
ریحانه ۲۵ ساله، لیسانس حسابداری، درحال حاضر مربی ( بدنسازی) است:  ریحانه می گوید دوست دارم طرف مقابلم شرایط مالی خوب و شغل مناسبی داشته باشد مسئولیت پذیر و مثل خودم اهل شوخی و مسافرت باشد. خواستگارهای زیادی دارم ولی دلیل ازدواج نکردنش این است که شخص مورد اعتماد را پیدا نکرده که بتواند به او تکیه کند و نگرانی دیگرش تهیه جهیزیه با گرانی موجود در جامعه است.

بنابر نظر کارشناسان در نگاه بسیاری از خانواده‌ها، گرایش جوانان به زندگی مجردی، ناشی از ترس جوانان از مشکلات اقتصادی است اما این موضوع یکی از کمرنگ‏‏‌ترین علل دوری افراد از امر ازدواج است و در واقع تغییر سبک زندگی و جانشینی باورهای اشتباه در میان این افراد، عامل اصلی افزایش سن ازدواج در بین جوانان است.

منبع: خبرگزاری مهر