تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه حلیم بادمجان

حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایران است که به روش های مختلفی پخته می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حلیم بادمجان
 معروفترین نوع حلیم بادمجان مربوط به شهرهای اصفهان، شیراز و کرمان می شود.این غذای خوشمزه را می توان هم با گوشت قرمز درست کرد و هم با مرغ.

 حلیم بادمجان را می توان یک نوع آش به حساب آورد که برای روزهای سرد سال مناسب  می باشد.از نشانه های خوب پخته شدن این غذا،کش آمدن آن است که در نتیجه ی استفاده از گوشت گردن می باشد.

 این غذا بسیار مقوی  و کامل است ، اما در مهمانی های خود می توانید آنرا مانند کشک و بادمجان به عنوان پیش غذا هم سرو کنید. در ادامه طرز تهیه این غذای پرخاصیت و مقوی را بیان می کنیم:

مواد لازم برای حلیم بادمجان:


بادمجان

سیر ۴ حبه

برنج ۱۰۰ گرم

عدس ۵۰ گرم

پیاز ۳ عدد

کشک ۱۰۰ گرم

گوشت سردست ۳۰۰ گرم

نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع به اندازه کافی

نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

 مقدار آبی که داخل گوشت می ریزید تا بپزد باید به میزانی باشد که گوشت بپزد و بعد از پختن هم مقداری از آب آن باقی بماند. اینکار باعث می شود در وسط پخت مجبور نشوید آب اضافه کنید که روی طعم غذا تاثیر منفی بگذارد.


طرز تهیه حلیم بادمجان:


 برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در مرحله بعد گوشت را بشویید ، سپس به قابلمه اضافه کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

 بعد از اینکه گوشت هم تفت خورد و تغییر رنگ داد، چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. توجه داشته باشید که برای تهیه حلیم بادمجان باید از گوشت یکدست و لخم مانند گوشت سردست و فیله استفاده کنید.

 نکته:مقدار آبی که داخل گوشت می ریزید تا بپزد باید به میزانی باشد که گوشت بپزد و بعد از پختن هم مقداری از آب آن باقی بماند. اینکار باعث می شود در وسط پخت مجبور نشوید آب اضافه کنید که روی طعم غذا تاثیر منفی بگذارد.

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آنرا از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید ،و دوباره آن را  به قابلمه اضافه کنید. در مرحله بعدی بادمجان ها را پوست بگیرید و با روغن تفت دهید تا سرخ شوند سپس به قابلمه ای که درون آن گوشت است، اضافه کنید.

در مرحله بعدی برنج را به همراه عدس در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برنج و عدس به طور کامل بپزند. در همین حین دو پیاز باقیمانده ، سیرها و نعناع خشک را به صورت جداگانه با روغن تفت دهید.

پس از آماده شدن نعناع داغ ، سیر داغ و پیاز داغ نصف آنها را داخل قابلمه بریزید و نصف دیگرشان را برای تزیین حلیم بادمجان نگه دارید. در مرحله بعدی پس از اینکه برنج و عدس پختند آنها را بکوبید و به قابلمه ی گوشت اضافه کنید.

حرارت زیر قابلمه را کم کنید و مداوم مواد را هم بزنید تا بادمجان کاملا له شود. پس  از اینکه حلیم بادمجان به روغن افتاد و تقریبا آماده شد کشک را اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از ده دقیقه غذا آماده سرو است.

روش دیگر برای پخت حلیم:


همانطور که گفتیم این غذای خوشمزه را به روش های مختلفی درست می کنند . برخی در این غذا به جای عدس از لوبیای سفید استفاده می کنند و زعفران دم کرده را هم به آن اضافه می کنند.

 در این روش برای تهیه حلیم بادمجان،لوبیای سفید را از شب قبل خیس دهید تا نفخ آن گرفته شود.

بادمجان ها را پوست بکنید. در این روش حتما نیازی نیست که آنها را سرخ کنید ؛ اینکار کاملا سلیقه ای است.

 مانند مرحله قبل گوشت را با پیاز تفت دهید و سه لیوان آب روی آن بریزید و بعد از پخته شدن آن را ریش ریش کنید و ورز دهید.

در مرحله بعدی لوبیا و برنج و بادمجان ها را باچند لیوان آب بگذارید تا کاملا بپزد و آب آن کامل گرفته شود و غلیظ شود. بهتر است مقداری از آب گوشت را هم به آن اضافه کنید. نمک و فلفل سیاه و مقداری از زعفران را اضافه کنید. حتما به اینکه آب آن کامل گرفته شود توجه کنید زیرا در آخر آب می اندازد و شل می شود.سپس مقداری پیاز سرخ شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

بهتر است ادویه ها را در روغن تفت بدهید تا خوش عطر شود. بعد از کشیده شدن آب مواد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید از حرارت بیفتد و داخل غذاساز بریزید و آن را کاملا میکس کنید. تا مواد خوب نرم و یکدست شوند. دوباره روی حرارت قرار دهید و در این مرحله گوشت و زعفران دمکرده را به مواد اضافه کنید.زمانی که مواد روی حرارت قرار دارند،مرتب آنها را هم بزنید تا مواد به طور کامل مخلوط شوند بعد از چند دقیقه کشک را اضافه کنید و مواد را  با کشک هم بزنید.

و در آخر با نعنا داغ و پیاز داغ و گردوی خرد شده و کشک تزیین کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .