تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مرغ سوخاری در خانه

مرغ سوخاری یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها در سراسر دنیا است، برای تهیه این غذای خوشمزه می‌توانید از مرغ و آرد سوخاری استفاده کرده و آن را طبق ذائقه خود آماده کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرغ سوخاری
مرغ سوخاری جزء غذاهای فست فودی محسوب می شود ولی این غذا از سایر غذاهای فست فودی سالم تر است. اگر مرغ سوخاری را در خانه تهیه کنید می توانید از مواد اولیه تازه استفاده کنید و به همین دلیل سالم تر و خوش طعم تر خواهد شد البته باید اشاره کنیم که مهمترین اصل در تهیه مرغ سوخاری در خانه، مزه دار کردن مرغ است.برای تهیه یک مرغ سوخاری خوش طعم خانگی در ابتدا بهتر است پوست مرغ ها را جدا کنید، زیرا پوست مرغ حاوی مواد مضر می باشد و برای سلامتی مناسب نیست. سپس مرغ ها را نیم پز کنید زیرا در این صورت مرغ شما سریعتر آماده می شود و نیاز به سرخ کردن بیش از حد و استفاده از روغن زیاد نیست.

مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری خانگی ساده


مواد لازم:

نکته مهم این است که روغنی که برای سرخ کردن استفاده می کنید نباید زیاد داغ باشد تا مرغ ها نسوزد و یا آنقدر سرد نباشد که برای سرخ کردن مدت زیادی در روغن بماند. بهترین روش برای فهمیدن اندازه دمای روغن برای سرخ کردن مرغ، این است که یک تکه نان کوچک در روغن داغ بیندازید چنانچه ظرف مدت 60 ثانیه نان ترد و طلایی شد، حرارت روغن مناسب است.


- مرغ                                            به مقدار دلخواه
- تخم مرغ                                     2 عدد
- آرد سفید                                     1 پیمانه
- پیاز                                            1 عدد
- سیر له شده                                 1 حبه    
- آرد سوخاری یا پودر نان خشک      1 پیمانه
- ترخون خشک                             1 قاشق غذاخوری
- جعفری خشک                            1 قاشق غذاخوری   
- پونه کوهی (اورگانو)                    1 قاشق غذاخوری
- ادویه کاری، زردچوبه                   هر کدام 1 قاشق چایخوری
- فلفل قرمز                                 بسته به ذائقه
- دانه کنجد                                 1 قاشق غذاخوری       
- روغن                                       به میزان لازم
- نمک و فلفل                              به میزان دلخواه

مواد لازم برای مایه خواباندنی:
- روغن زیتون         2 قاشق غذاخوری
- زعفران دم کرده     1 قاشق چایخوری
- برگ بو                1 عدد
- آبلیمو                 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
قطعات مرغ را به  روغن زیتون، آبلیمو، زعفران دم کرده، برگ بو و نمک و فلفل آغشته کرده و به مدت حداقل 1 ساعت در یخچال قرار دهید (در این صورت گوشت مرغ پس از پختن سفت نمی شود). سپس پیاز را از وسط نصف کرده و به همراه قطعات مرغ درون آب جوش قرار دهید. نمک و فلفل و کمی سیر به دلخواه زده و به مدت 20 تا 30 دقیقه مرغ ها را نیم پز کنید(می توانید کمی زردچوبه و ادویه کاری نیز بیفزایید). سپس مرغ ها را آبکش کرده و اجازه دهید تا خنک شوند.

به ترتیب، آرد ساده را در بشقابی بریزید، تخم مرغ ها را در یک کاسه با چنگال کمی هم بزنید، آرد سوخاری یا پودر نان خشک را هم با سبزیجات خشک، ادویه کاری، زردچوبه، سیر له شده، فلفل قرمز و دانه کنجد به همراه نمک مخلوط کرده و در بشقاب دیگری قرار دهید. قطعات مرغ را کمی با آب خیس کنید تا آرد و مواد به راحتی به آن بچسبد (زیاد هم نباید خیس باشد که آب از آن بچکد فقط کمی تر شود). ابتدا قطعات مرغ را در آرد ساده بغلطانید تا اطراف مرغ ها کاملا” آغشته شود. سپس در تخم مرغ قرار دهید تا کامل آغشته شود. در آخر اطراف مرغ ها را به طور کامل در مخلوط پودر سوخاری بغلطانید تا سرتاسر قطعات مرغ آغشته به پودر سوخاری شود. (چنانچه لازم بود مقدار بیشتری آرد ساده یا سوخاری اضافه کنید. بسته به تعداد مرغ ها و درشتی آن ها دارد)

روغن را با توجه به توضیحات داده شده در شیرجوش کوچک عمیقی با حرارت بالا حرارت داده و قطعات مرغ را درون آن بگذارید. حرارت را متوسط کنید و درب آن را بگذارید حدود 2 تا 5 دقیقه کافی است تا کاملا” اطراف مرغ ها سوخاری شود. مرغ ها را هرازگاهی بچرخانید تا همه جای آن ها طلایی شود. سپس دستمال آشپزخانه را روی روزنامه قرار دهید و مرغ ها را روی کاغذ آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی آن خارج شود(روزنامه را برای جذب بیشتر روغن بگذارید). در ظرف مورد نظر قرار داده و با سبزیجات بخارپز شده تزیین کنید.

مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری خانگی


مواد لازم:
- ران یا کتف مرغ                         ۵ عدد
- آرد الک شده                              ۱ پیمانه
- آرد سوخاری                               ۱ پیمانه
- تخم مرغ                                   ۲ عدد
- پونه کوهی یا آویشن و پودر سیر   به مقدار دلخواه
- نمک                                         به مقدار لازم

طرز تهیه:
در ابتدا اگر می خواهید مرغ ها در انتهای کار مغز پخت باشد می توانید در مرحله اول تکه های مرغ را با یک عدد پیاز و کمی نمک و فلفل نیم پز کنید و بعد از پخت اجازه دهید تا مرغ ها خنک شده و سپس آنها را با یک دستمال خشک کنید

در این مرحله تخم مرغ ها را داخل یک ظرف بشکنید و با یک چنگال خوب هم بزنید و کمی نمک و در صورت دلخواه فلفل سیاه و آویشن به آنها اضافه کنید.(برای رفع بوی بد تخم مرغ)

تکه های مرغ را اول داخل آرد بغلتانید و سپس به تخم مرغ آغشته کنید. در آخر داخل آرد سوخاری غلتانده به صورتی که تمام  سطح مرغ به آرد سوخاری آغشته شود. ( اگه دوست داشتید مرغ سوخاری شما اسپایسی باشه مقدار بیشتری فلفل به آرد سوخاری اضافه کنید.)

داخل ظرف گود و نسوزی روغن مخصوص سرخ کردنی بریزید و اجازه دهید تا حسابی داغ شود. (هر چه روغن بیشتر داغ شود مرغ روغن کمتری جذب میکند.)

تکه های مرغ را داخل روغن شناور سرخ کنید پس از سرخ شدن آنها را روی حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه آنها گرفته شود.

در هنگام سرو مرغ سوخاری می توانید به دلخواه روی مرغ‌ها پونه کوهی یا پودر سیر بپاشید و با انواع سبزیجات  آب پز و سس‌ سرو کنید.

مرغ سوخاری

طرز تهیه آرد سوخاری خانگی

برای درست کردن آرد سوخاری خانگی میتوانید از انواع نان‌های حجیم مانند نان باگت یا تست استفاده کنید. به چند روش می توان پودر سوخاری تهیه کرد:  

- از کناره های نان تست که گاهی دور انداخته میشود می توان استفاده کرد به این صورت که بعد از خشک شدن کناره های نان تست آنها را کوبیده و به صورت پودر در آورید.

- نان های باگت بیاتی که دیگر استفاده نمی کنید(دقت کنید که کپک زده نباشند) را خشک کرده و آنها را داخل غذاساز ریخته و پودر کنید.

- همچنین می توانید از خمیر داخل نان باگت که معمولا خورده نمی شود استفاده کنید. خمیر نان باگت را مدتی در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود و بعد از خشک شدن آنها را کوبیده و پودر کنید.  

برای آماده سازی پودر سوخاری خانگی بعد از اینکه پودر نان را خودتان در خانه تهیه کردید، آنها را داخل یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا تغییر رنگ دهد و به طور یکنواخت طلایی شود. حالا حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید تا خنک شود.در این مرحله پودر سوخاری شما آماد شده و می توانید به دلخواه ادویه های مخصوص را به آن اضافه کنید. (میتوانید داخل پودر سوخاری از ادویه هایی مانند زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، پودرآویشن و نمک استفاده کنید.) پودر سوخاری آماده شده را حتما داخل یخچال نگه داری کنید.

مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری خوشمزه


مواد لازم:
- سینه مرغ                   به مقدار لازم
- آرد سوخاری                به مقدار لازم
- تخم مرغ                     2 عدد
- آرد سفید                     یک و نیم پیمانه
- پودر پاپریکا                  1 قاشق مربا خوری
- پودر کرفس                  1 قاشق چایخوری
- پودر نعنا                      1 قاشق چایخوری
- پودر سیر                     1 قاشق مرباخوری
- پودر ریحان                  1 قاشق مربا خوری
- پودر پیاز                     1 قاشق غذاخوری
- فلفل قرمز                   به میزان دلخواه
- نمک و فلفل سیاه        به میزان لازم

طرزتهیه:
سینه ی مرغ را شسته و آن را به اندازه های دلخواه برش بزنید فقط دقت داشته باشید که زیاد ضخیم نباشد تا مغز آن خوب پخته شود.  آردسوخاری (برای تهیه مرغ سوخاری به این روش بهتر است از آردسوخاری درشت استفاده کنید، زیرا به آن حالت کرانچی می دهد.)

برای شروع مرحله پخت در ابتدا مرغ های خرد شده را با کمی نمک و زعفران غلیظ و فلفل مزه دار کنید ترجیحا از شب قبل یا اگر از ران مرغ استفاده می کنید با مقداری نمک و فلفل و آبلیمو و پیاز بگذارید تا نیم پز شود بعد از سرد شدن کامل کار را شروع کنید.(اگر از سینه ی مرغ استفاده می کنید دیگر نیازی به آبپز شدن ندارد.)

در این مرحله سه ظرف گود انتخاب کنید؛ داخل یکی دو عدد تخم مرغ را خوب هم بزنید، داخل ظرف دیگر آرد و ادویه هایی مخلوط شده را اضافه کنید و در ظرف دیگرآرد سوخاری بریزید.

تکه های مرغ را به ترتیب داخل آرد معمولی و سپس داخل تخم مرغ مجددا داخل آرد و دوباره تخم مرغ و در مرحله آخر در آرد سوخاری بغلتانید و روی یک سینی بچینید یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا منسجم شوند.

بعد با حرارت متوسط رو به پایین آن ها را سرخ کنید، پخت هر تکه حدود پنج دقیقه زمان می برد.

مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری با جو پرک


مواد لازم:
- ران مرغ                      به مقدار دلخواه
- جو پرک نیم کوب          یک دوم پیمانه
- تخم مرغ                     2 عدد
- آرد سفید                     یک دوم پیمانه
- آویشن                         به مقدار لازم
- زعفران آبکرده               به مقدار لازم
- زردچوبه                       به مقدار لازم
- پودر لیمو                     به مقدار لازم
- نمک و فلفل سیاه         به مقدار لازم

طرز تهیه: 
برای پخت مرغ سوخاری به سبک رستورانی باید ابتدا مرغ را حدود 15 دقیقه با نصف پیاز و نصف پیمانه آبلیمو بپزید.

در یک ظرف مخلوطی از آرد و تمام ادویه ها بریزید. و در یک ظرف تخم مرغ ها را بزنید و در ظرف دیگر جوپرک بریزید.

سپس داخل ماهیتابه ای گود روغن بریزید تا داغ شود. اکنون مرغ ها را بردارید و داخل آرد و بعد داخل تخم مرغ و در اخر داخل جوپرک بغلتانید و سپس داخل روغن داغ قرار بدهید تا زمانی که مرغ ها طلایی شوند آن ها را سرخ کنید، جوپرک طعم بی نظیری به مرغ سوخاری شما می دهد. نوش جان

مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری پفکی


مواد لازم:
- سینه مرغ                   3 الی 4 تکه
- تخم مرغ                    1 عدد
- شیر                           نصف پیمانه
- آرد                            به مقدار لازم
- بکینگ پودر                2 قاشق غذاخوری
- زعفران آبکرده              به مقدار لازم
- نمک و فلفل سیاه         به مقدار لازم 

طرز تهیه:
ابتدا سینه مرغ را شسته و به صورت نواری برش بزنید، سپس تخم مرغ را داخل ظرفی بشکنید و شیر را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید سپس بکینگ پودر را اضافه کرده و بعد آرد را آرام آرام اضافه کنید و نمک و فلفل و زعفران آبکرده بریزید و به آرامی هم بزنید مرغ ها را داخل این مواد به مدت 2الی 3 ساعت بخوابانید.

بعد داخل قابلمه ای نسبتا کوچک روغن فراوان بریزید و فیله های مرغ را یکی یکی با همان خمیر اطراف آن سرخ کنید تا خمیری ترد اطراف مرغ را بگیرد.( دقت داشته باشید که اگر روغن کم بریزید اصلا خمیری اطراف آن به وجود نمی آید.)مرغ سوخاری پفکی شما بعد از اینکه به رنگ طلایی شد آن را از روغن خارج کرده و روی یک دستمال حوله ای کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه آن گرفته شود سپس آن را با سس های دلخواه سرو کنید.

 

مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری رستورانی در خانه

راز خوشمزه شدن "مرغ سوخاری رستورانی" لذیذ در مزه دار کردن مرغ با انواع ادویه ها و پوشاندن آن با تکه های نان خشک است.

مواد لازم:

مرغ سوخاری یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها در سراسر دنیا است، برای تهیه این غذای خوشمزه می‌توانید از مرغ و آرد سوخاری استفاده کرده و آن را طبق ذائقه خود آماده کنید.


- تخم مرغ                      1 عدد
- نمک و فلفل سیاه           یک چهارم قاشق چایخوری
- آرد سوخاری                  1 پیمانه
- فلفل قرمز                     1 قاشق چایخوری
- پودر سیر                      1 قاشق چایخوری
- پودر زنجبیل                  1 قاشق چایخوری
- پونه کوهی                   1 قاشق چایخوری
- پودر ریحان                  1 قاشق چایخوری
- ران مرغ                      6 عدد
- نان خشک خرد شده      به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای مزه دار کردن مرغ  می توانید تخم مرغ را در کاسه بشکنید و کاملا بزنید. نمک و فلفل را آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید. 

حالا آرد سوخاری را در کاسه ای دیگر بریزید. پودر فلفل قرمز، نمک، زنجبیل، پودر سیر به همراه پودر پیاز، پونه کوهی، فلفل چیلی و ریحان خشک را اضافه کنید. همه چیز را به طور کامل مخلوط کنید .

ران مرغ را درظرف ریخته نمک و فلفل سفید را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. یک ساعت کنار بگذارید تا خوب مزه دار شود.

برای آماده کردن مرغ بعد از مزه دار کردن، تکه های مرغ را یکی پس از دیگری بردارید و به ترتیب با مخلوط ادویه، تخم مرغ و خرده های نان به طور کامل پوشش دهید. بعد از پوشاندن تکه مرغ، آن را در تابه داغ سرخ کنید. مرغ داغ و ترد، سرخ شده آماده سرو است.

نکته مهم: روغنی که برای سرخ کردن استفاده می کنید نباید زیاد داغ باشد تا مرغ ها نسوزد و یا آنقدر سرد نباشد که برای سرخ کردن مدت زیادی در روغن بماند. بهترین روش برای فهمیدن اندازه دمای روغن برای سرخ کردن مرغ، این است که یک تکه نان کوچک در روغن داغ بیندازید چنانچه ظرف مدت 60 ثانیه نان ترد و طلایی شد، حرارت روغن مناسب است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .