تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه رب انار در طب اسلامی

رب انار ماده‌ای است که در برخی از غذاها و سالادهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ماده خوراکی خوشمزه از جوشاندن آب انار تهیه می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رب انار
رب انار آماده دارای مواد افزودنی و طعم دهنده های مختلفی است، به همین دلیل تهیه رب انار خانگی نه تنها بسیار خوش طعم تر است بلکه از مرغوبیت بیشتری نیز برخوردار می باشد.

برای به صرفه بودن رب از انارهای شکسته و کوچک استفاده می کنند که ظاهر خوبی ندارد و قیمت آن ارزان تر است. این مسأله از کیفیت رب کم نمی کند و آن چه مهم است اینکه انار آبدار و قرمز رنگ باشد بنابراین دانه انار نباید کهنه، فاسد و خراب، سفید یا قهوه ای رنگ و خشک باشد.

خواص مصرف انار در روایات

در خصوص خواص مصرف انار امام علی(ع) می فرمایند: به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز می‌نماید. و نیز فرمود: انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی می‌کند. در هر دانه‌ای از انار، موقعی که در معده مستقر گردید، حیات قلب و روشنگر نفس و برنده وسواس، نیز شیطان را چهل روز مریض و ضعیف می‌نماید.

امام صادق(ع) فرمود: هر کس انار بخورد، پس جان او تا صبح در امان است.

امام رضا(ع) فرمود: انار بخورید تا دهان‌تان پاکیزه و خوش‌بو شود.

رب انار

خواص انار در طب سنتی


- طبیعت انار سرد و تر است و قوت قابضه دارد.

- در منابع طب ایرانی و اسلامی به توانمندی انار در باز کردن عروق و تعدیل مزاج اشاره شده است و مصرف آب انار در بهبود جریان خون و کاهش میزان خستگی، ناشی از فعالیت‌های بدنی و همینطور سوختگی خون ناشی خوردن ادویه‌جات تند و شور نقش بسیار مؤثری دارد.

- انار میخوش در سردی و تری مایل به اعتدال است و در سایر افعال مشابه انار شیرین است و در تسکین تیزی صفرا و ثوران آن اثری بیشتر دارد و برای صفراوی مزاجان مناسب تر است.

- آشامیدن آب انار ترش و آب انار شیرین که با پیه ی داخل آن گرفته باشند با شکر، برای اسهال صفرا و تقویت معده و یرقان و جرب و خارش مفید است.

- انار را با عسل مخلوط کنید و هر روز چند قطره در بینی بچکانید از رشد پولیپ در بینی پیشگیری می‌کند.

- مفتح، ملین و ادرار آور است.

- غذائیت کمی دارد ولی خلط صالح تولید می کند.

- انار اشتهار آور است و قدرت باروری را بالا می برد.

- مصرف انار سبب ایجاد خون تازه و سالم در بدن است.

- انار با افزایش اشتها، سبب افزایش وزن کودکان می گردد.

- نفّاخ است بنابراین در گرم مزاجان باعث نعوظ می گردد.

- خوردن آن بعد از غذا در گرم مزاجان سبب تخلیه معده می گردد.

- مصرف انار،‌ حتی در کوتاه مدت می‌تواند رشد سلول‌های چربی اطراف معده را متوقف و باعث چربی سوزی در بدن می شود.

رب انار

خواص رب انار در طب سنتی

در طب سنتی طبع انار و رب انار تر و قابض و و سرد است و بهتر است با مسهل میل شود.طبع رب انار ترش سرد و خشک است ولی رب انار شیرین طبع معتدلی دارد.

- رب انار و انار برای کبد و درمان و پاکسازی کبد چرب بی‌نظیر است.

- رب انار برای رفع یبوست به خاطر فیبر فراوان موجود در آن از قدیم‌الایام مورد توجه بوده است.

- مصرف رب انار برای لاغری به خاطر پلی فنول‌های موجود در آن است که کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. در رژیم‌های لاغری و کاهش وزن بهترین زمان خوردن رب انار به صورت ناشتا به همراه کمی گلپر است.

- تصفیه خون
- کاهش فشار خون
- رفع سردردهای میگرنی
- تقویت سیستم ایمنی بدن
- تقویت سیستم عصبی بدن
- درمان بیماری های قلبی عروقی
- بر طرف کردن تهوع و ویار حاملگی
- درمان آفت و جوش دهان از طریق استفاده موضعی
- درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا

رب انار

خواص انار پخته شده

برای تهیه انار پخته شده می توانید یک عدد انار را روی شعله پخش کن با حرارت خیلی کم قرار داده تا آهسته داخل خودش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و پخته شود.

- با پختن انار آنتی بیوتیک خیلی قوی بوجود می‌آید.

- انار پخته شده هر نوع عفونت ناشی از سرما خوردگی مانند گلودرد، گوش درد، عفونت‌های ریه را درمان می کند.

 

رب انار

خواص مصرف شربت رب انار

شربت رب انار یکی از نوشیدنی مفید و طبیعی است که خواص آن شامل:  

- شادی آور
- صاف کننده خون
- درمان جوش صورت
- شفافیت پوست
- باز کننده رخسار
- تقویت کبد و کلیه
- رفع کم خونی 

رب انار

طرز تهیه مرحله به مرحله  رب انار خانگی


مواد لازم:
- انار         16 کیلو
- نمک     یک قاشق غذا خوری
- آب       به میزان لازم

طرز تهیه:
قبل از شروع کار باید بدانید که اگر انارها تازه و آب دار باشند به ازای هر هشت کیلو گرم می توان از آن تقریبا یک کیلو رب درست کرد.دانه کردن انارها
ابتدا انارها را بشورید و دان کنید. در واقع به نظر می‌رسد سخت‌ترین قسمت درست کردن رب انار همین دانه کردن انارهاست. بهترین و راحت‌ترین روش دانه کردن انار این است که سر و ته انار را با چاقو جدا کنید و سپس آن را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید.

حالا با استفاده از یک گوشتکوب یا پشت قاشق به پشت انار ضربه بزنید تا دانه انار جدا شده و فقط پوست انار باقی بماند. خواص پوست انار هم برای سلامت بدن بی‌نظیر است، پوست‌های انار را دور نیندازید. اگر دانه خراب یا قهوه‌ای در بین دانه‌های انار بود آن را دور بریزید تا طعم رب انار شما خراب نشود.

آب گرفتن انار
برای گرفتن آب انار هم می‌توانید از آبمیوه‌گیری دستی استفاده کنید و هم غذاساز و مخلوط کن. در این صورت بعد از آبگیری دانه‌های انار را از صافی باید جدا کنید تا فقط آب انار باقی بماند. روش سنتی هم این ست که دانه‌های انار را در یک قابلمه بزرگ بریزید و ۳ لیوان آب برای این مقدار دانه انار اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز دانه انارها آب بیندازند و نرم شوند.

سپس دانه‌های انار را در یک قابلمه بزرگ آبکش کنید. آب انار را از تفاله‌ها جدا کنید. سپس با پشت دست یا ته یک کفگیر یا قاشق دانه‌های انار را به کف آبکش بسابید تا خوب آب‌شان گرفته شود. کمی هم با دست فشار دهید تا کاملا آب انار جدا شود و فقط هسته سفید انار باقی بماند.

پختن آب انار
آب انارها را در همان قابلمه بزرگ روی حرارت گاز بگذارید تا بجوشد. وقتی آب انار جوش آمد کف روی آن را جمع کنید و آب انار را مرتب هم بزنید تا سر نرود. آب انار را ۵ یا ۶ ساعت روی شعله ملایم گاز هم بزنید. زمانی که رنگ آب انار تغییر کرد و شروع به قل زدن کرد رب انار کم کم در حال آماده شدن است. رب انار در این مرحله در حال غلیظ شدن است پس مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

مقداری نمک در این مرحله اضافه کنید تا رب انار کپک نزند. یادتان باشد رب انار بعد از سرد شدن غلیظ‌تر می‌شود پس اجازه ندهید روی گاز بیش از حد غلیظ شود. اگر رب انار بیش از حد غلیظ شود خیلی سفت می‌شود و اگر هم شل و آبکی باشد در یخچال هم کپک می‌زند پس آن را به غلظت مناسب برسانید.

رب انار

طرز تهیه بهترین و خوشمزه ترین رب انار خانگی


مواد لازم:
- انار          هشت کیلو
- آب          3 پیمانه
- نمک       1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا انار را دانه دانه کنید و سعی کنید که پوست سفید و غلاف سفید آنرا کاملا جدا نمایید که با دانه های انار مخلوط نشود

داخل یک قابلمه دانه های انار را ریخته سه لیوان آب را داخل آب بریزید و روی حرارت قرار بدهید تا آب شروع به جوشیدن کند بعد از اینکه آب جوشید حرارت را کم کرده و زمان دهید تا آب انار خارج شود توجه کنید که هر چند دقیقه یک بار انار را به هم  بزنید و با گوشت کوب انارها را له کنید تا آب آنها خارج شوند.

در مرحله ی بعدی آنرا روی صافی بریزید و با فشار آب انار را کامل خارج کنید، حالا نوبت غلیظ کردن رب انار است بعد از اینکه انار را صاف کردید و تفاله آن را خارج نمودید آب انار را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید تا آب اضافه آن تبخیر شود و رب انار غلیظ گردد توجه کنید که در این مرحله می بایست مدام آن را هم بزنید تا ته نگیرد چون در این مرحله آب اضافی سریعا تبخیر میشود.

بعد از چند ساعت که رب انار به اندازه کافی غلیظ شد و به غلظت مناسب رسید ، نمک را اضافه کرده و چند دقیقه هم زمان دهید تا با نمک رب بپزد. حالا رب انار خالص و درجه یک خانگی شما آماده شده است.

نکته مهم: غلظت رب انار بسیار مهم است نباید زیادی سفت شود چون بعد از قرار گرفتن در یخچال نیز کمی سفت تر میشود پس بهتر است قبل از سفت شدن زیاد از روی حرارت بردارید.
 

طرز تهیه صنعتی رب انار

اگر زمان کمی دارید و برای آماده شدن سریع رب انار می توانید بعد از دان کردن انار ، دانه های انار را داخل چرخ گوشت و یا آبمیوه گیرهایی که مخصوص این کار هستند ریخته و آب انار را بگیرید.

آب انار را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شودو دقت داشته باشید که در حین پخت مدام هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی رب انار شما به غلظت مناسب رسید آن را از روی شعله بردارید تا سرد شود. اگر میخواهید رب انارتان کمی ترش باشد در مرحله آخر نمک را اضافه کنید. برای نگهداری طولانی مدت رب انار آن را حتما در یخچال نگهداری کنید چون باعث میشود دیرتر فاسد شود و دیرتر تغییر رنگ دهد. 

رب انار

بهترین غلظت برای رب انار

رب انار شما بسته به حجم آب انار، در طول یکی دو ساعت به غلظت مناسب می‌رسد. دقت کنید که سرعت تبخیر رب انار بیشتر از رب گوجه فرنگی است و نباید یک لحظه از آن غافل شوید. بهترین غلظت زمانی است که قاشق به راحتی داخل رُب حرکت می‌کند. هرچه رب غلیظ‌‌تر باشد دیرتر فاسد می‌شود ولی مراقب باشید در این مرحله رب ته نگیرد چون تمام زحماتتان هدر می‌رود.

اما از روی رنگ رب انار هم می‌توانید تشخیص دهید وقت خاموش کردن شعله رسیده یا نه. بهترین رنگ برای رب انار قرمز تیره یا قهوه‌ای است. هروقت رب انار شما به این رنگ رسید می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید؛ در ظرف‌ شیشه‌ای بریزید و بگذارید سرد شود. اگر رنگ رب انار سیاه شد نشان دهنده این است که در مرحله پخت، ته گرفته است. این رب انار کیفیت خوبی ندارد و نباید استفاده شود.

رب انار

نکاتی کلیدی در تهیه بهترین رب انار خانگی 

رب انار ماده‌ای است که در برخی از غذاها و سالادهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ماده خوراکی خوشمزه از جوشاندن آب انار تهیه می‌شود.

هر چه رب غلیظ تر شود دیرتر خراب و فاسد می شود و رنگ آن تیره تر میشود، البته مراقب باشید که ته نگیرد.برای به صرفه بودن رب از انارهای شکسته و کوچک استفاده می کنند که ظاهر خوبی ندارد و قیمت آن ارزان تر است. این مسأله از کیفیت رب کم نمی کند و آن چه مهم است اینکه انار آبدار و قرمز رنگ باشد بنابراین دانه انار نباید کهنه، فاسد و خراب، سفید یا قهوه ای رنگ و خشک باشد.

بهترین رنگ رب انار قهوه ای کمرنگ تا قهوه ای پر رنگ و قرمز تیره است و اگر رنگ رب به سیاهی زد یا نشانه این است که رب سوخته است و یا اینکه مواد دیگری مثل آلوچه به آن اضافه کرده اند.

رب انار را داخل ظروف شیشه ای ریخته و در یخچال نگهداری کنید. برای هر بار مصرف از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید و بعد از هر بار مصرف درب شیشه یا ظرف را محکم ببندید تا رب کپک نزند.

رب انار را در یخچال نگهداری کنید و در صورتی که در بیرون از یخچال باشد بایستی نمک بیشتری اضافه کنید تا از فساد و کپک زدگی رب جلوگیری شود.

در برخی رب انارهای بازاری برای به صرفه بودن رب در کنار انار از آلو یا آلوچه نیز استفاده می کنند که هم طعم رب را ترش تر می کند و هم شکل بافت رب انار را تغییر می دهد در این مواقع شما دانه های ریز سیاه رنگی را در رب مشاهده می کنید که همان تفاله پوست آلوچه است.

از یک قابلمه بزرگ برای درست کردن رب انار استفاده کنید. به این ترتیب رب انار شما خوشرنگ‌تر می‌شود. رب انار را در مقدار کم در حد همان یک کیلوگرم برای مصرف خانگی درست کنید. چون هر چه مقدار انار کمتر باشد رب انار کمتر روی حرارت می‌ماند و قرمزتر و خوشرنگ‌تر می‌شود. 

رفع تلخی رب انار کار آسانی نیست. در واقع علت اصلی تلخ شدن رب انار ته گرفتن آن است. اگر در حال پخت رب انار متوجه تکه‌های سوخته و ته گرفتی شدید سریعا آن‌ها را از رب انار خارج کنید.

اگر می‌خواهید یک رب انار سیاه رنگ و غلیظ داشته باشید یک قطعه آهن تمیز را روی شعله ملایم گاز داغ و سرخ کنید. زمانی که رب انار را می‌پزید تکه آهن گداخته را داخل رب انار بیندازید. این مدل رب انار سیاه را شمالی‌ها برای درست کردن خورش فسنجان مجلسی استفاده می‌کنند.

رب انار قجری تیره و سفت است و به قول معروف رب انار گوشتی است. برای تهیه رب انار قجری آنقدر رب انار را می‌جوشانند که رب کاملا سفت و تیره شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .