تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه بورانی اسفناج

بورانی اسفناج خوراکی بسیار خوشمزه و مغذی است که از ترکیب اسفناج، ماست، سیر و گردو تهیه می‌شود، این خوراکی را می‌توان با مواد غذایی متنوعی تهیه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طرز تهیه بورانی
بورانی اسفناج یکی از پیش غذاها و یا میان وعده های سالم به شمار می رود، با افزودن موادی مانند سیرو گردو به آن می توانید طعم و عطر بهتری به این خوراکی ایرانی بدهید.

در اینجا باید اشاره کنیم که بورانی یک غذای کاملا گیاهی محسوب می شود و برای تهیه بورانی نوع ماستی که انتخاب می کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا طعم ماست در طعم کلی بورانی تاثیر زیادی دارد.  

آب اسفناج پخته شده یک نوشیدنی پر خاصیت است که از مزایایی فراوانی برای سلامتی و پوست و مو برخوردار است به همین دلیل با نوشیدن هر روزه یک لیوان آب اسفناج از مزایای فراوان این گیاه پرخاصیت بهره مند شوید.


دقت داشته باشید برای خوش طعم تر شدن بورانی اسفناج از ماست موسیر استفاده کنید و همچنین برای تهیه بورانی بادمجان بهترین گزینه ماست خامه ای است.  

توصیه می شود، اگر قصد کاهش فشار خون دارید به دلیل وجود خواص بی نظیر اسفناج باید از بورانی اسفناج استفاده کنید. یا اگر لاغر هستید و می خواهید وزن خود را افزایش دهید، از بورانی لبو و بورانی کدو حلوایی استفاده کنید.

 

طرز تهیه بورانی

روش طبخ و تهیه بورانی اسفناج

بورانی اسفناج را می توان به روش‌های متفاوتی تهیه کرد. اگر آن را با سیر و گردو مخلوط کنید عطر و مزه آن فوق العاده  عالی و بسیار هم مقوی می شود.

مواد لازم:
- اسفناج                        1 کیلو
- ماست                         500گرم
- سیر تازه                       3 حبه
- گردوی خرد شده            4 قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل و زردچوبه    به مقدار کافی

طرز تهیه:
در مرحله اول اسفناج ها را پاک کرده و خوب بشویید و سپس سیر را پوست گرفته و آنها را نیز به خوبی شستشو دهید. بعد از اینکه سیر و اسفناج را شستید اجازه دهید تا کاملا آب آنها گرفته شود و آنها را خرد کنید و در یک ماهی تابه تفت دهید. در حین تفت دادن سیرو اسفناج کمی نمک و زردچوبه به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا بپزد.  

بعد از پخت آنها را از روی حرارت بر میداریم  تا خنک شوند، ماست را هم با قاشق کاملا هم بزنید تا یکدست شود بعد مقداری نمک، فلفل و گردوی خرد شده را به همراه اسفناج های سرد شده داخل ماست بریزید و خوب مخلوط کنید. بعد این پیش غذای خوشمزه را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

طرز تهیه بورانی

طرز تهیه بورانی اسفناج مجلسی


مواد لازم:
- اسفناج                                    ۱ کیلوگرم
- ماست موسیر چکیده                  ۵۰۰ گرم
- سیر                                         ۲ حبه
- مغز گردو                                  ۴ قاشق غذاخوری
- نعنای خشک                              برای تزیین
- پودر گل سرخ                            برای تزیین
- نمک، فلفل سیاه و زردچوبه          به اندازه کافی

طرز تهیه:
برای تهیه بورانی اسفناج مجلسی ابتدا سیرها را پوست گرفته و بشویید و خرد می کنیم. سپس اسفناج ها را پاک کرده و در قابلمه ای پر از آب برای ۱۰ دقیقه قرار می دهیم تا اگر خاک لابه لای اسفناج ها هست کامل از بین برود و بعد می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.

حالا اسفناج های را خردکرده و داخل یک قابلکه به همراه سیر تفت می دهیم و در حین تفت دادن به آن نمک و زردچوبه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. این کار را انقدر ادامه می دهیم که آب اسفناج ها به طور کامل گرفته شود بعد از اینکه اسنفاج پخته و آب گرفته شد آن را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم تا خنک شود.

در این مرحله ماست موسیر را خوب هم می زنیم تا یکدست شود و کمی نمک ، فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و گردوهای خرد شده را نیز داخل ماست می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم و در آخر اسفناج و سیر خنک شده را نیز اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم تا مواد کاملا با هم ترکیب شود.

بعد از آماده شدن بورانی را در ظرف مخصوص سرو ریخته و روی آن را با پودر نعنا خشک و پودر گل سرخ تزیین می کنیم.

طرز تهیه بورانی

طرز تهیه انواع بورانی

بورانی یکی از غذاهای خوشمزه است که از مخلوط خوراک سبزی پخته و ماست تهیه می شود و انواع مختلفی دارد. بورانی یکی از غذاهای سالم و گیاهی است و برای افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند، یک گزینه فوق العاده به شمار می رود.

 بورانی کنگر

طرز تهیه بورانی کنگر


مواد لازم:
- کنگر                  ۱ کیلو گرم
- ماست               ۲ پیمانه
- نمک و فلفل       به مقدار لازم
- روغن زیتون       به مقدار لازم

طرز تهیه:
برای تهیه بورانی کنگر ابتدا کنگرها را با دقت پاک کنید و تیغ های آن را جدا کنید. سپس آن را به خوبی بشویید. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و کنگرها را به همراه چند پیمانه آب با حرارت ملایم بپزید. بعد از پخته شدن کنگر آن ها را در یک صافی بریزید تا آب آن ها گرفته شود.

سپس یک ماهی تابه بردارید و داخل آن مقداری  و مقداری روغن زیتون در آن بریزید و کنگر ها را در روغن سرخ کنید.
حالا در یک ظرف مناسب ماست بریزید و کنگرهای سرخ شده را به آن اضافه کنید و نمک و فلفل به بورانی کنگر اضافه کنید. به همین سادگی بورانی کنگر شما آماده است، نوش جان
 
طرز تهیه بورانی

طرز تهیه بورانی اسفناج فوق العاده خوشمزه


مواد لازم:
- اسفناج               ۱ کیلو گرم
- ماست               ۱ پیمانه
- سیر                  ۳ حبه
- نعناع خشک      ۱ قاشق غذا خوری
- نمک و فلفل       به میزان لازم
- روغن مایع        ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه:
در ابتدا باید اسفناج را پاک کنید و سپس با دقت بشویید. سپس آن را به صورت درشت خرد کنید. در ادامه اسفناج های خرد شده را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب و کمی نمک به آن اضافه کنید با حرارت متوسط بپزید.

بعد از پخت اسفناج ها را از قابلمه خارج کنید و داخل یک صافی قرار دهید تا آب آن کاملا خارج شود. سپس با یک گوشت کوب اسفناج ها را بکوبید.

در گام بعدی یک ماهیتابه مناسب را انتخاب کنید و درون آن دو قاشق غذا خوری روغن مایع بریزید و بگذارید تا مقداری روغن داغ شود. سپس اسفناج های کوبیده شده را در ماهیتابه بریزید و تفت دهید.

سپس سیر ها پوست بگیرید و با رنده ریز آن ها را رنده کنید و یا با گوشت کوب له کنید. یا می توانید از پودر موسیر استفاده کنید. سیر را در یک کاسه مناسب به همراه پیاز و نعناع خشک شده بریزید و اسفناج تفت داده شده را در آخر به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

بورانی بادمجان

طرز تهیه بورانی بادمجان

مواد لازم:
- بادمجان            ۲ عدد
- ماست               ۲ پیمانه
- سیر                  ۲ حبه
- نمک و فلفل       به میزان لازم

طرز تهیه: 
برای تهیه بورانی بادمجان، بادمجان ها را بشویید و سپس بر روی منقل یا اجاق گاز کباب کنید. (حتما بادمجان ها را کباب کنید، زیرا مزه بسیار بهتری نسبت به بادمجان سرخ شده دارد و سالم تر است، زیرا که روغنی در تهیه آن مصرف نمی شود.)

سپس با استفاده از یک چاقو پوست بادمجان ها را بگیرید. و روی تخته بادمجان ها را ساطوری کنید تا به حالت پوره در آید. در ضمن می توانید برای این کار از گوشت کوب نیز استفاده کنید.

در گام بعدی سیرها را پوست بگیرید و آن ها را نیز به صورت ساطوری خرد کنید و یا با گوشت کوب له کنید. سپس سیر و بادمجان را در کاسه ماست بریزید و خوب مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند. و در آخر نمک و فلفل را نیز به آن اضافه کنید.

 

بورانی کدو حلوایی

طرز تهیه بورانی کدو حلوایی


مواد لازم:
- کدو حلوایی              ۱ عدد متوسط
- ماست خامه ای        ۲ پیمانه
- کره                         ۱ قاشق غذا خوری
- زعفران دم کرده         به میزان لازم

طرز تهیه:
کدو حلوای را در ابتدا بشویید و به چند قسمت تقسیم کنید و در یک قابلمه به همراه مقداری آب بریزید و اجازه دهید بر روی اجاق گاز با حرارت متوسط پخته شود.

بعد از پخته شدن کدو حلوایی آن را با یک گوشت کوب له کنید تا به صورت پوره در بیاید. در ادامه یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و مقداری کره را در آن بریزید و اسفناج را در آن تفت دهید. و در ادامه زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در نهایت مواد را با ماست در یک کاسه مخلوط کنید تا بورانی کدو حلوایی آماده شود.

 بورانی لبو خوشمزه

طرز تهیه بورانی لبو خوشمزه


مواد لازم:
- لبو        4 عدد
- ماست   2 پیمانه

طرز تهیه:
طرز تهیه بورانی لبو بسیار ساده است. در ابتدا لبو ها را بشویید و آن ها را در یک قابلمه قرار دهید و چند پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با شعله متوسط قرار دهید تا پخته شوند.

بعد از اینکه لبوها به طور کامل پخته شد، آن را به صورت نگینی خرد کرده و با ماست همزده مخلوط کنید. حتی می توانید لبوها را بعد از پخت رنده کرده و با ماست مخلوط کنید و یا لبوها را به صورت پوره در آورده و به ماست اضافه کنید ولی به صورت نگینی خرد کرده به بورانی شما ظاهر بهتری می دهد. نوش جان

 بورانی لبو خوشمزه

خواص بی نظیر اسفناج پخته

بورانی اسفناج خوراکی بسیار خوشمزه و مغذی است که از ترکیب اسفناج، ماست، سیر و گردو تهیه می‌شود، این خوراکی را می‌توان با مواد غذایی متنوعی تهیه کرد.

اسفناج یک سبزی برگ دار است که دارای ویتامین ها،مواد مغذی(پتاسیم، منیزیم، منگنز، کاروتن و فولیک اسید) فراوانی است.
آب اسفناج پخته شده یک نوشیدنی پر خاصیت است که از مزایایی فراوانی برای  سلامتی و پوست و مو برخوردار است به همین دلیل با نوشیدن هر روزه یک لیوان آب اسفناج از مزایای فراوان این گیاه پرخاصیت بهره مند شوید.

- مبارزه با سلول های سرطانی: کلروفیل، فلاونوئید ها و لوتئین موجود در اسفناج،به مبارزه با تشکیل سلول های سرطانی کمک میکنند.

- درمان مشکلات گوارشی: از آنجا که اسفناج غنی از فیبر است، به رفع مشکلات شکم و معده مانند:کولیت، زخم، هضم ضعیف و یبوست کمک میکند و برای کاهش مشکل یبوست مزمن موثر بوده و مشکلات هضم را رفع می کند. مصرف آب اسفناج طبیعی برای زخم معده و کولیت مفید بوده و برای ایجاد یک سیستم ایمنی سالم بدن موثر است.

- کمک به کاهش وزن: اسفناج حاوی یک ماده بیولوژیکی است که توانایی کاهش گرسنگی را دارد و باعث کاهش وزن می شود ؛ اگر قبل از خوردن غذا، آب اسفناج را بنوشید، باعث کاهش اشتهای شما می شود.

- پیشگیری از کم خونی: سطح بالای مواد مغذی در اسفناج به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کند و در کل یک تولید کننده مهم خون می باشد.بنابراین با مصرف منظم آن،هرگز مستعد ابتلا به کم خونی نمی باشید. آب اسفناج دارای آهن بالایی است و به کم خونی کمک میکند؛ آب اسفناج مخلوط با با آب هویج می تواند به مشکل کم خونی در زنان کمک کند.

- مفید برای زنان باردار: اسفناج برای زنان باردار بسیار مفید است، زیرا مواد مغذی ضروری برای رشد جنین را فراهم میکند.علاوه بر این، میزان و کیفیت شیر را در بدن مادر افزایش میدهد.

- کاهش فشار خون: یکی از بهترین و مهم ترین مزایای آب اسفناج این است که با فشار خون بالا مبارزه میکند. مصرف آب اسفناج به کاهش فشار خون بالا کمک میکند به این دلیل که آب اسفناج سرشار از منگنز است. برای پایین آوردن فشار خون کمک میکند. مصرف آب اسفناج یک یا دو بار در هفته می تواند میزان فشار خون طبیعی بدن را حفظ کند.

- تقویت بینایی: آب اسفناج با داشتن ویتامین A و کاروتنوئید، برای سلامت چشم ها مناسب و مفید است و علاوه بر این،حاوی لوتئین و زاکسانتین است که برای محافظت از چشم دو برابر آسیب های خورشیدی مناسب است.

آب اسفناج بینایی را تقویت می کند و سرشار از ویتامین A است. برای کاهش مشکل شب کوری خوب است . غنی از کاروتنوئیدها، است از آب مروارید جلوگیری میکند. مصرف روزانه آب اسفناج می تواند به افزایش دید چشم کمک کند. برای درمان فشار چشم موثر است.

- درمان آب مروارید: ویتامین A و کارتنوئیدهای موجود در اسفناج با مشکلات مربوط به دید، مانند شب کوری و آب مروارید مبارزه میکند.- درمان آرتریت روماتوئید: با توجه به قلیایی بودن اسفناج، آرتریت روماتوئید به طور کامل بهبود می یابد.

 بورانی لبو خوشمزه
- درمان خونریزی لثه: مصرف آب اسفناج از خونریزی لثه پیشگیری میکندآب اسفناج طبیعی دارای ویتامین C بالایی است. مصرف منظم آب می تواند به مشکل خونریزی لثه کمک کند. غنی از ویتامین C است ، با سرماخوردگی و آنفولانزا در بدن مقاومت میکند.

- سرشار از آنتی اکسیدان: سطح بالای اسید فولیک و آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج، به کاهش سطح هوموستئین بدن و خطر ابتلا به آترواسکروز کمک میکند.

- مبارزه با پوکی استخوان: ویتامین K موجود در اسفناج ، همانند کلسیم به استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک میکند. آب اسفناج علاوه بر ویتامین K دارای کلسیم است. به کاهش بیماری ورم مفاصل و درد مفاصل کمک میکند. آب اسفناج با دانه کتان نیز به کاهش درد ناشی از پوکی استخوان کمک می کند . مصرف آب اسفناج به طور منظم از درد مفاصل جلوگیری می کند.

- کمک به سلامت استخوان: آب اسفناج حاوی مقدار مناسبی از ویتامین K است ؛ نوشیدن یک لیوان آب اسفناج به صورت روزانه و منظم، نیاز روزانه شما به ویتامین K را تامین میکند.همانطور که قبلا گفته شد، ویتامین K برای سلامتی استخوان ها ضروری است. آنها را تقویت میکند و سلامت بافت استخوانی را بهبود می بخشد.

- پاکسازی بافت های بدن: اسفناج باعث پاک سازی بافت های بدن میشود و به حفظ سطح قلیایی خون کمک میکند.

- کمک به هضم: اسفناج حاوی فیبر است، به همین دلیل میتواند سموم بدن را از بین ببرد و به جلوگیری از یبوست و آسانی هضم کمک میکند. کارکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

- کمک به سلامت پوست: با گذشت زمان پوست شما درخشندگی و نرمی خود را از دست میدهد و شروع به ایجاد چین وچروک و لک های تیره میکند. اسفناج با میزان آنتی اکسیدان بالایی که دارد، سلامت پوست شما را تضمین میکند و آن را هیدراته نگاه می دارد، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج نقش مهمی در درخشندگی و سلامت پوست ایفا میکنند.

- سلامت مو: اگر ریزش مو دارید، ممکن است که برای شما به یک نگرانی تبدیل شده باشد؛ به جای استفاده از تونیک های موی شیمیایی و شامپوهای مختلف، هر روز یک لیوان آب اسفناج بنوشید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .