تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با سه کتاب آسمانی

خداوند متعال برای هدایت بندگان ،پیامبران خود را همراه با کتاب آسمانی و قوانین به سوی مردم فرستاد تا راه ورسم زندگی را به مردم نشان دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب اسمانی
پیامبران با قوانین و کتاب های خود آمدند تا مردم را  به راه و رسم زندگی درست آشنا سازند و آنها تعلیم و تربیت و تزکیه کنند. در واقع این راه درست ،تأمین کننده سعادت ابدی آنهاست و آنها از کج روی انحراف و متابعت هوی نفس و شیطان باز دارند.

 پیامبران با آشنا کردن مردم با راه درست و با تعلیم و تربیت آنها راه شیطان را برای منحرف کردن انسان بستند. آنها کتاب هایی را برای هدایت بشر از سوی خدا به ارمغان آوردند. از جمله کتابهای مهم انبیاء که تاکنون آثاری از آنها بر جای مانده، کتاب عهد عتیق و کتاب عهد جدید مجموعه ای تحت عنوان تورات و انجیل است که در تورات کتابهایی منتسب به انبیای دیگر هم وجود دارد. در این کتاب های آسمانی تحریف و تغییراتی ایجاد شده است .

مهمترین کتاب آسمانی که بدون هیچ نقص و کاستی تا این زمان در دسترس بشر است قرآن کریم است که آخرین کتاب آسمانی است.
در ادامه مطلب می خواهیم شما را به سه کتاب آسمانی ، تورات، انجیل و قرآن کریم آشنا کنیم.

تورات:


تورات نام کتاب یهودیان است که توسط حضرت موسی به سوی مردم فرستاده شده است. تورات کلمه ی عبری است و معانی مختلف و نام های متعددی  از جمله تورات عبری، تورات ماشع و تورات توکوم دارد. در این کتاب آسمانی تحریف ایجاد شده است.

  این کتاب شامل قوانین و آداب عبادت در معبد و قوانین قربانی و آیین تقدس کاهنان و درباره ی طهارت و پاکی و نهی از زنا با محارم و سایر روابط جنسی سخن به میان آورده است.


نام دیگر تورات کتاب شریعت است. گاهی به عهد عتیق که مجموعه‌ای از کتب آسمانی یهودیان است، تورات نیز گفته می‌شود درحالی که پنج کتاب نخست عهد عتیق توراتی است که بر موسی نازل شده‌است .در واقع تورات نام پنج کتاب اول از کتاب مقدس یا به عبارت دیگر پنج کتاب [سفر] اول از عهد عتیق که به اسفار خمسه هم شهرت دارد، و گاهی به کل عهد عتیق هو گفته می شود. به باور یهودیان این کتاب به به‌وسیله یهوه (خداوند) به موسی وحی شده‌است.

این کتاب به اعتقاد یهودیان و همچنین مسلمانان در کوه سینا، به زبان عبری، به صورت وحی بر موسی کلیم‏الله (ع) نازل شده است.

 پنج کتاب (سفر):
1- سفر تکوین یا «سفر پیدایش» که از تاریخ اول خلقت تا فوت یعقوب گفت‏وگو می‏کند.

2- سفر خروج «از تأسیس احکام دینیه بر کوه سینا سخن می‏گوید»  و همچنین  از رویدادهایی از آغاز روزگار اسارت و بردگی بنی‏اسرائیل پیمان می‏بندد و تورات را به موسی (ع) می‏بخشد.

3- در سفر لاویان «از نظم و نظام احکام دینیه و شرایع و قواعد و حدود سبط لاوی  سخن می گوید. این کتاب شامل قوانین و آداب عبادت در معبد و قوانین قربانی و آیین تقدس کاهنان و درباره ی طهارت و پاکی و نهی از زنا با محارم و سایر روابط جنسی سخن به میان آورده است.

4- در این کتاب  از سفر اعداد ، مسافرت چهل ساله‏ بنی اسرائیل در دشت و فتح اراضی کنعان گفت و گو می‏کند. در این سفر، گزارش سرگذشت قوم بنی‏اسرائیل در صحرا پس از سال دوم خروج از مصر تا وفات هارون آمده است.

5- این سفر هم سفر تثنیه است. سفر تثنیه ،تکرار شرایع را به طور اختصار ذکر می کند. گاهی آن را «تکرار تورات» یا «تورات مکرر» می‏گویند.

 مجموع این پنج کتاب ،نظام و قواعد دین حضرت موسی و قوم یهود را به طور واضح بیان می کند
انجیل

انجیل :

انجیل نام کتابی است که توسط حضرت عیسی برای مسیحیان فرستاده شد. این کتاب شرحی از زندگی و آموزه های حضرت عیسی (ع) است. چهار انجیل اصلی، یعنی انجیل متی، مرقس، لوقا و یوحنا، در کنار هم عهد جدید از کتاب مقدس را تشکیل می‌دهند و احتمالاً بین سال‌های ۶۶ تا ۱۱۰ میلادی نوشته شده‌اند، اما نویسنده این کتاب ها مشخص نیست و گویی این نویسندگان حضرت عیسی (ع) را از نزدیک نمی‌شناختند و هر چهار انجیل پس از نقل سینه به سینه مکتوب شده‌اند.

 در واقع مسیحیان این کتاب (عهد جدید) را به عنوان کتاب آسمانی قبول دارند و آن را مطالعه می کنند. در بخشی از کتاب به پیمانی اشاره دارد که دورهٔ جدیدی از ارتباط خداوند با انسان را نشان می دهد و خداوند هم طبق این پیمان ، شریعتی را که از طریق موسی عطا کرده بود برداشت و ایمان به مسیح را شرط بخشیدن گناهان انسان و رستگاری او قرار داد.
 انجیل هم بر کل کتاب «عهد جدید» و هم بر چهار بخش ابتدایی کتاب یعنی زندگی‌نامه‌های مسیح، اطلاق می‌شود.عهد جدید علاوه بر چهار انجیل اصلی، کتاب اعمال رسولان، نامه‌های رسولان مسیح و کتاب مکاشفه را هم دربرمی‌گیرد. انجیل‌های دیگری هم در طول تاریخ نوشته شده‌است که همگی متاخرتر از چهار انجیل اصلی هستند. انجیل در تمام دنیا به صورت گسترده در دسترس است. «انجیل» به عنوان کتاب‌مقدس مسیحیان مشهور است.مسیحیت بر این نکته تأکید دارند که انجیل پیامی الهی دارد  و پر از محتوا است.
قرآن

 قرآن:

 آخرین و کاملترین کتاب آسمانی خداوند، قرآن است. این کتاب آسمانی برخلاف کتاب های آسمانی دیگر که تحریف شده اند،به هیچ وجه تحریف نشده و حتی یک حرف هم به آن اضافه و یا از آن کم نشده است.

 قرآن آخرین کتاب آسمانی خداوند ، توسط حضرت محمد (ص) برای مسلمانان فرستاده شده است. این کتاب از 114 سوره تشکیل شده است.این کتاب آسمانی مسلمانان کتاب نور ، هدایت است که نزد تمام مسلمانان جهان، نسخه مضبوط کامل ، درست و ازروی امانت همه آن چیزی است که به صورت وحی به پیامبر (ص) نازل شده است.

مسلمانان، قرآن را بزرگترین معجزهٔ محمد و روشن‌ترین دلیل بر پیامبری او می‌دانند. این کتاب آسمانی به زبان عربی نوشته شده است. کلمهٔ قرآن در لغت به معنی «قرائت کردن» و «خواندن» است و مسلمانان معمولاً به آن با اسم هایی  مانند «قرآن کریم» و «قرآن مجید» اشاره می‌کنند.

 یکبار به طور کامل قرآن به صورت کامل توسط جبرئیل در شب قدر بر محمد(ص) نازل شده و سپس بار دیگر به صورت تدریجی و کم کم .سوره هایی که در شهر مکه بر پیامبر نازل شده ، به سوره های مکی معروف اند و سوره هایی که در مدینه نازل شده، مدنی می گویند.


 محتوای این کتاب آسمانی توحید خدا و یگانگی او می باشد.قرآن پدیده های طبیعی را نشانه ای از خداوند می داند و دین و حقیقت را یکی دانسته و تنوع ادیان را حاصل تنوع در مردم می‌داند.کتاب قرآن ، مومنان را به جهاد در راه خدا فرا می خواند و از آنها می خواهد که دربرابر یتیمان، ضعیفان و مسکینان، نیکوکار باشند.حقوق و قوانین جامعه ی اسلامی در این کتاب آسمانی آمده است.

همه مسلمانان اعتقاد دارند که قرآن دوبار بر پیامبر نازل شده است . یکبار به صورت دفعی و بار دیگر تدریجی . یعنی یکبار به طور کامل قرآن به صورت کامل توسط جبرئیل در شب قدر بر محمد(ص) نازل شده و سپس بار دیگر به صورت تدریجی و کم کم .سوره هایی که در شهر مکه بر پیامبر نازل شده ، به سوره های مکی معروف اند و سوره هایی که در مدینه نازل شده، مدنی می گویند.

 قران در چند جا خودش را آخرین کتاب آسمانی معرفی کرده است. در سوره ی انعام آیه 115 آمده است: وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ یعنی: و سخن پروردگارت [: قرآن] در حال راستی و عدالت، تمام شده‌است، و هیچ تغییر دهنده‌ای (حتی خدا) برای کلمات او نیست، و او بسی شنوای بسیار دانا است.
 همه مسلمانان ، قرآن را معجزه ای از جانب خداوند می دانند که از طرف روح الامین (جبرئیل) بر آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) نازل شده است.

فرق قرآن با تورات و انجیل:


 کتاب هاى آسمانى در مسائل اصولى با یک دیگر هماهنگى دارند و  همه آنها  برای تربیت و تکامل انسانها نازل شده اند ولى در مسائل دیگر به مقتضاى تکامل تدریجى بشر، باهم تفاوت هایى دارند و هر آیین تازه، مرحله بالاترى را مى پیماید و برنامه جامع ترى دارد.

در ادامه برخی از این تفاوت ها را می گوییم:

قرآن معجزه ی حضرت محمد (ص) است که همانند آن کسى مانند آن را نیاورده و نمى تواند بیاورد، ولى تورات و انجیل معجزه نبوده و نیستند.

همانطور که گفتیم قرآن دوبار بر پیامبر نازل شد . به صورت دفعی و تدریجی . در نزول دفعی یکبار قرآن بر قلب پیامبر نازل شده و در تدریجی هم در طول بیست و سه سال پیامبری بر طبق شرایط و حوادث ، آیات قرآن نازل شده است.

 تفاوت دیگری که قرآن با دیگر کتاب های اسمانی دارد این است که به هیچ وجه تحریف نشده است. در واقع قرآن برپیامبر نازل شده و زیر نظر آن حضرت جمع آوری شده است و به صورت کتاب درآمده و بدون کم و زیاد به دست ما رسیده است.چون نگهبانی آن را خود خدای متعال به عهده گرفته است. ولى تورات و انجیل فعلى این گونه نیستند. شواهد تاریخى نشان مى دهد که تورات و انجیل اصلى از بین رفته و فقط قسمت هایى از آن دو کتاب آسمانى را پیروان حضرت موسى و عیسى(ع) مدت ها بعد از وفات آنها نوشته اند که آن هم متأسفانه با خرافات فراوان آمیخته شده است.این دو کتاب ،کتاب هاى تاریخى است که به وسیله یهودیان و مسیحیان نوشته شده، نه این که کتاب آسمانى حضرت موسى و عیسى باشند.

 تفاوت دیگر آنها از حیث محتوای آنهاست که محتوا و معارف قرآن کریم با تورات و انجیل متفاوت است و اصلاً با آن دو قابل مقایسه نیست.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .