تبیان، دستیار زندگی

پسر 4 ساله‌ام، همه را با مشت و لگد می‌زند

پسری چهار ساله دارم که مدام اطرافیانش، من و پدرش و حتی فامیل را با مشت و لگد می‌زند. هرچه به او می‌گوییم که زدن خوب نیست، فایده ندارد. خسته شدیم از دست این رفتارش. چه کار کنیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پرخاشگری-کودکان
نویسنده : عبدالحسین ترابیان | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

اظهار داشته‌اید که فرزند شما پرخاشگر است و دیگران و حتی والدینش را می‌زند. طبیعتا این موضوع، اسباب نگرانی شما را فراهم کرده است. در ادامه در همین باره، چند توصیه به شما خواهیم کرد.


نصیحت کافی نیست

در پیامک‌تان گفته‌اید که هرچه به او می‌گوییم که زدن خوب نیست، فایده ندارد. توجه داشته باشید برای حل این مشکل، نصیحت کافی نیست و بهتر است به موضوع پرخاشگری کودک نگاه سیستمی داشته باشید. فراموش نکنیم کودکان بیشتر تحت تاثیر مشاهده ها و واکنش‌های اطرافیان به خصوص والدین، رفتار و واکنش نشان می‌دهند. پس برای خاموش کردن رفتار پرخاشگرانه کودک دنبال علت‌هایی باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

اگر کودک شما در جمع خانوادگی که کودکان دیگری هم حضور دارند، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد یا به کودکان دیگر بیشتر توجه می‌شود، این خطا نیز می‌تواند به احساس ناکامی و پرخاشگری کودک بینجامد



شما یا پدرش پرخاشگر نیستید؟

کودکان پرخاشگر احتمالا اطرافیان پرخاشگری دارند و کودک در برابر پرخاشگری بزرگ ترها، احساس ناکامی یا به تقلید از آنان برای رسیدن به خواسته های خود پرخاشگری می‌کند. بنابراین و در این شرایط، برخورد آرام و پرهیز از پرخاشگری با کودک رویه او را تغییر می‌دهد.


شاید دنبال جلب توجه است

علت دیگر پرخاشگری کودک و زدن دیگران شاید به دلیل فقدان توجه به او باشد و در این شرایط با زدن دیگران می‌خواهد در کانون توجه شما و اطرافیانش قرار گیرد بنابراین به این رفتار اشتباه خود ادامه می‌دهد. در همین خصوص توصیه می‌شود که به اندازه و به هنگام، نیاز عاطفی کودک را تامین کنیم تا با پرخاشگری دنبال جلب توجه نباشد.

اطرافیان به این رفتارش می‌خندند؟

برخی کودکان همه رفتارهایشان حتی زدن دیگران موضوع خنده و سرگرمی بزرگ‌ترها تلقی می‌شود و این خنده در قبال رفتار کودک باعث تشویق وی و تقویت رفتار پرخاشگرانه‌اش می‌شود. همان گونه که توجه به رفتارهای مثبت کودک و تشویق او باعث تقویت و افزایش تکرار آن رفتار می‌شود، بی‌توجهی به رفتارهای نامطلوب مثل زدن و... می‌تواند به صورت تدریجی رفتار نامناسب کودک را از بین ببرد.

نوزادی به جمع‌تان اضافه نشده؟

گاهی علت پرخاشگری کودک ناشی از تولد فرزند دوم است که برای کودک 4 ساله یک حادثه است چون به طور ناگهانی همه توجه‌ها به سوی نوزاد جلب می‌شود و کودک احساس ناامنی می کند و برای جلب توجه، پرخاشگر خواهد شد. در این صورت، ضرورت دارد والدین بیش از گذشته، کودک اول را مورد توجه قرار دهند.


در جمع هم به او توجه کنید

اگر کودک شما در جمع خانوادگی که کودکان دیگری هم حضور دارند، مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد یا به کودکان دیگر بیشتر توجه می‌شود، این خطا نیز می‌تواند به احساس ناکامی و پرخاشگری کودک بینجامد. در نهایت فراموش نکنیم برای هر تغییر در کودکان باید والدین رفتار خود را بررسی کنند وآن را تغییر دهند چون کودکان از عمل ما الگو می‌گیرند، پیروی می‌کنند و صرفا نصیحت زیاد کارساز نیست.
 
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .