تبیان، دستیار زندگی

اهمیت و اصول ناخن گرفتن در سالمندی

با بالا رفتن سن، بافت، ضخامت، شکل و رنگ ناخن هم دچار تغییراتی می‌شود. رشد ناخن کم می‌شود تا جایی که ممکن است ناخن دست یک سالمند تا مد‌ت‌های طولانی نیاز به کوتا‌ه کردن هم نداشته باشد. ضمن این که ناخن‌ها به دلیل کمبود آب میان‌بافتی بدن سالمندان، شکننده هم می‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ناخن گرفتن سالمندان
روزنامه خراسان

بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها بعد از استحمام است چون رطوبت حمام، ناخن را نرم و آماده کوتاه شدن با حداقل فشار به صفحه ناخن می‌کند. در غیر این‌صورت برای دقایقی انگشتان را در آب ولرم قرار دهید تا ناخن‌ها نرم و منعطف شوند.
مکان ناخن گرفتن باید پرنور باشد تا به‌راحتی به انگشتان دست و پای خود دسترسی داشته باشید و دچار اشتباه کمتری در گرفتن ناخن‌های‌تان شوید.
بهتر است همیشه ناخن‌ها را صاف بگیرید. ایجاد قوسی کوچک در ناخن‌های دست مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در ناخن‌های پا احتمال رویش ناخن در گوشت پا را افزایش می‌دهد.
برای سوهان کشیدن ناخن‌ها، سوهان را تنها در یک جهت حرکت دهید. این کار هم لبه ناخن‌ها را صاف‌تر و نرم‌تر می‌کند، هم در سالم و قوی نگه‌داشتن بافت کلی ناخن مؤثر است.
پوسته دور ناخن در محل اتصال آن به انگشتان را نکنید. این کار باعث می‌شود باکتری‌ها بسیار آسان‌تر به ریشه ناخن برسند و بدین ترتیب احتمال ابتلا به عفونت بالا می‌رود.
پس از کوتاه‌کردن، تمیزکردن و سوهان‌زدن ناخن‌ها، لازم است به دستان و ناخن‌هایتان کرم مرطوب‌کننده بزنید.
ناخن‌گیر، قیچی، سوهان و هر وسیله‌ای را که برای رسیدگی به ناخن‌ها استفاده شده با آب و الکل استریلیزه کنید.

منبع:salamatnews
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .