تبیان، دستیار زندگی

ضدسرفه‌ها و خلط‌آورهای خانگی

آشنایی با 3 ضدسرفه طبیعی

افزایش مخاط در مواقعی که سرما می‌خوریم یا دچار آنفلوانزا می‌شویم باعث ایجاد سرفه می‌شود. اکثر افراد در این مواقع به سراغ شربت‌های خلط‌آور می‌روند تا علائم مشکلشان را برطرف کنند. اما اگر اهل درمان‌های طبیعی هستید می‌توانید خودتان خلط آورهای طبیعی تهیه کنید و سرفه‌هایتان را کاهش دهید. کافی است با مواد اولیه طبیعی به جنگ مخاط بروید و علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی را تسکین دهید. در این مطلب شما را با 3 شربت سینه طبیعی بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شربت ضدسرفه

دمنوش شیرین بیان و رازیانه

ترکیب دو خلط آور طبیعی یعنی شیرین بیان و رازیانه باعث دفع مخاط شده و سرفه‌ها را تسکین می‌دهد. بدانید که شیرین بیان یک درمان طبیعی و خانگی برای درمان مشکلات متعدد است. این گیاه خاصیت خلط آوری دارد، ضدسرفه و ضدویروس است و سینه را نرم می‌کند. بنابراین با یک گیاه دارویی ضدمیکروب بسیار مناسب طرف هستیم که برای درمان مشکلات تنفسی مؤثر عمل می‌کند. از این گذشته رازیانه نیز یک خلط آور خوب است و برای درمان و تسکین سرفه‌های ناشی از آنفلوانزا و سرماخوردگی فوق‌العاده عمل می‌کند. در نتیجه شما می‌توانید با ترکیب این دو گیاه دارویی دمنوشی تهیه کنید که برای تسکین علائم سرماخوردگی‌تان مؤثر است.
مواد لازم:
ریشه شیرین بیان      1 قاشق کوچک معادل 5 گرم
تخم رازیانه               1 قاشق کوچک معادل 5 گرم
آب                          1 لیوان معادل 250 میلی‌لیتر
روش تهیه و استفاده:
ابتدا به مدت 5 دقیقه ریشه شیرین بیان و تخم رازیانه را در آب بجوشانید. سپس در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه استراحت کند.
می‌توانید این نوشیدنی را به‌صورت گرم میل کنید تا تأثیر آن بیشتر شود. بهتر است این دمنوش را به‌صورت ناشتا و دو تا سه مرتبه در روز میل کنید.
توجه داشته باشید: افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند باید قبل از مصرف چنین دمنوش‌هایی با پزشک مشورت کنند چون شیرین بیان باعث افزایش فشارخون می‌شود.

بخور

بخور اکالیپتوس سفید برای مقابله با خلط و سرفه

در مواقع سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌توانید به کمک بخور با کیپ شدن بینی مقابله کنید چون بخور باعث روان شدن مخاط جمع شده در بینی می‌شود. اکالیپتوس سفید یک گیاه درمانگر پرکاربرد است که استفاده از آن به عنوان بخور با مشکلات تنفسی مقابله می‌کند. این گیاه برای درمان علائم سرماخوردگی، از بین بردن مخاط، سرفه، تسکین علائم آسم و گلودرد مؤثر است. علاوه براین باید بدانید که روغن اکالیپتوس برای ماساژ موضعی بالای کمر و قفسه سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مواد لازم:
برگ اکالیپتوس       2 قاشق معادل 18 گرم
آب                       4 فنجان معادل 1 لیتر
روش تهیه و استفاده:
ابتدا به مدت 10 دقیقه برگ‌های اکالیپتوس را در آب بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش کنید و با فاصله حداقل 30 سانتی‌متری بخور بگیرید. یادتان باشد قرار نیست خودتان را بسوزانید. صرفاً سرتان را روی بخار بگیرید و نفس عمیق بکشید. در حین بخور گرفتن می‌توانید از راه بینی و همچنین دهان نفس بکشید. یادتان باشد که در حین بخور گرفتن یک حوله یا ملحفه‌ای روی سرتان بکشید تا بخار هدر نرود. همچنین می‌توانید گردن و قفسه سینه‌تان را نیز در معرض بخار قرار دهید تا نرم شود. توصیه می‌شود روزانه چندین مرتبه بخور بگیرید. یادتان باشد که بعد از هر بار بخور به‌خوبی خودتان را بپوشانید.

شربت ضدسرفه خانگی

شربت زنجبیل، دارچین و فلفل کائن

این شربت طبیعی و خانگی برای مقابله با آنفلوانزا و سرماخوردگی همراه با سرفه بسیار مؤثر است. در واقع این شربت می‌تواند خلط‌ها را دفع کرده و از بین ببرد. ترکیبات این نوع شربت خانگی طبیعی و خواص درمانی زیادی دارند. اگر از خواص ترکیبات این شربت بگوییم باید بدانید که زنجبیل یک ریشه درمانگر است که خاصیت خلط آوری دارد و قفسه سینه را به‌خوبی گرم و نرم می‌کند. دارچین خلط آور، ضدالتهاب و ضدویروس است. فلفل کائن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با احتقان بینی مقابله می‌کند. عسل نیز یک آنتی‌بیوتیک، ضدباکتری و ضدعفونی‌کننده طبیعی است و باعث رفع سرفه و تسریع دفع خلط‌ها می‌شود.
مواد لازم:
ریشه زنجبیل رنده شده    4 قاشق غذاخوری معادل 40 گرم
پودر دارچین                   1 قاشق غذاخوری معادل 15 گرم
فلفل کائن                      نصف قاشق چای‌خوری معادل 2 گرم
عسل                             1 لیوان معادل 340 گرم
آب                               2 لیوان معادل 500 میلی‌لیتر
روش تهیه:
برای شروع تمام ترکیبات اشاره شده به‌جز عسل را به مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و گیاهان را خارج کرده و عسل را اضافه کنید و دوباره بجوشانید. در ظرف را بردارید و اجازه دهید آب محلولتان تبخیر و به بافت شربت تبدیل شود. برای این کار لازم است که حداقل 15 دقیقه صبر کنید تا شربتتان آماده شود. زمانی که غلظت شربت به اندازه مطلوب رسید اجازه دهید تا خنک شود و آن را داخل یک شیشه تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید.
روش استفاده:
توصیه می‌شود این شربت خانگی را حدود نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی میل کنید. می‌توانید آن را به‌صورت خالص و یا همراه با مقداری آب گرم میل کنید.

حرف آخر

در این مطلب سه درمان طبیعی برای رفع خلط و بهبود سرفه ارائه شد که می‌توانید به راحتی در منزل آماده و استفاده کنید. این روش‌های طبیعی معمولاً برای تسکین علائم تنفسی مؤثر عمل می‌کنند. با این حال اگر بعد از چند روز استفاده هیچ تغییری در روند بهبودی‌تان حاصل نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید و یا شرایط ویژه‌ای دارید قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی و یا روش خانگی حتماً با پزشکتان مشورت کنید.


 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.