تبیان، دستیار زندگی

چرا انسان تا پایان عمر نیازمند یادگیری است؟ سبک زندگی پایه هفتم

یادگیری به معنای تغییرات نسبتا پایدار در رفتار هر انسانی است که در اثر تجربه در توانایی بالقوه ی او ایجاد می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یادگیری
در خصوص فرآیند یادگیری باید اشاره کنیم که مغز و ذهن انسان بسیار پیچیده است و یادگیری به عنوان یک یک عملکرد پایه برای مغز پیچیدگی های خاص خود را دارد. یادگیری کارکردی است که با آن دانش، رفتارها و یا انتخاب‌های نو، تقویت می‌شوند.

 هر لحظه علوم تکنولوژی در حال پیشرفت است بنابراین انسان همواره باید از جریان علم به روز با خبر باشد.

یادگیری چیست؟

نقش یادگیری در موفقیت فردی و جمعی بر کسی پوشیده نیست و یادگیری نقش زیادی در موفقیت انسان و جامعه دارد. در جوامعی که انسانها از یادگیری فاصله می گیرند آمار جرم و جنایت بیشتر می شود و همنطور درگیری های خانوادگی نیز افزایش می یابد.

یادگیری نیز مانند سایر مفاهیم، تعریفی دارد که عبارت است از تغییر نسبتا پایدار در رفتار حاصل از تجربه است. یادگیری منجر به تغییر می شود یعنی وقتی یک دانش آموز ضرب کردن را یاد می گیرد هر وقت از او سوال در خصوص ضرب پرسیده می شود به راحتی می تواند پاسخ دهد. پس می فهمیم که هر یادگیری ای تغییر است ولی هر تغییری به معنای یادگیری نمی باشد.

یادگیری در انسان می‌تواند بخشی از فرایند تحصیل، توسعه فردی، و تمرینات باشد که ممکن است هدفمند یا انگیزشی باشد. یادگیری ممکن است در نتیجهٔ خوگیری انجام شود یا اینکه می‌تواند نتیجهٔ کارهای پیچیده‌ای مانند بازی باشد. همچنین یادگیری ممکن است خودآگاه یا ناخودآگاه انجام شود.

یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده باشد.  "یادگیری یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها در روانشناسی امروز و در عین حال یکی از مشکل‌ترین مفاهیم برای تعریف کردن است".

 

یادگیری

ویژگی های مهم یادگیری در زندگی

هنوز تعریف واحدی از یادگیری ارائه نشده است، اما تقریبا می توان گفت سه ویژگی مشترک بین همه دیدگاه ها دربارۀ یادگیری وجود دارد، و زمانی که یادگیری رخ می دهد، این سه ویژگی را با خود همراه دارد:

- تغییر: اولین و مهمترین ویژگی تغییر است. وقتی رانندگی یاد می گیریم یعنی به مهارت های مان اضافه شده و تغییری در رفتارمان رخ داده است.

- تجربه: دومین ویژگی تجربه است، یادگیری بر اثر تجربه رخ می دهد. یعنی زمانی که ما تعاملی با محیط بیرون از خود داشته باشیم. برای مثال ما آداب معاشرت را از طرق مختلفی چون تعامل و ارتباط با والدین و افراد جامعه و یا حتی از مطالعه و اطلاعاتی که کسب می کنیم، یاد می گیریم. بنابراین اگر هیچ گونه تجربه ای که همان تعامل و ارتباط ذهنی و جسمی فراتر از خود نداشته باشیم یاد نخواهیم گرفت.

- نسبتا پایدار: سومین ویژگی، نسبتا پایدار بودن یادگیری است. تغییری که دربارۀ آن صحبت کردیم، لحظه ای نباشد. یعنی چیزهایی که بطور لحظه ای به خاطر می سپاریم را نمی توان یادگیری قلمداد کرد. رفتار یادگرفته شده و تغییر انجام شده باید برای مدتی دوام داشته باشد.

بنابراین یادگیری تغییر نسبتا پایداری است که بر اثر تجربه به وجود می آید. همانطور که اشاره کردیم سه ویژگی بیان شده را می توان در غالب دیدگاه ها و نظریات بیان شده درباره یادگیری مشاهده کرد.

یادگیری

فرایند یادگیری چگونه رخ می دهد؟

دو رویکرد اصلی درباره ایجاد یادگیری وجود دارد: 

- رویکرد رفتار گرایی
-  رویکرد شناختی

رویکرد رفتار گرایی معتقد است شناخت و تفکر هیچ نقشی در یادگیری ندارند و یادگیری از طریق تعامل با محیط و تقویت ها و تنبیه هایی است که فرد دریافت می کند. برای فهم این جمله لازم است به مفهوم شرطی شدن یا شرطی سازی که یکی از مفاهیم اصلی در نظریه رفتارگرایی است، بپردازیم. 

شرطی سازی کلاسیک یعنی اینکه یاد بگیریم یک چیز خاص در محیط را با پیش بینی خود از اتفاق پس از آن تداعی کرده و ارتباط دهیم. ما معمولا تصمیم می گیریم که به انجام رفتارهایی ادامه دهیم که پس از آنها یک پاداش به ما می دهند، و از رفتارهایی که به تنبیه منتهی می شوند اجتناب می کنیم.

مثلا، ممکن است یاد بگیرید وقتی از یکی از معلم ها زیاد سوال بپرسید واکنش مثبتی نشان می دهد، درنتیجه شما تشویق می شوید که به انجام این کار ادامه دهید. اگر یک معلم دیگر، وقتی سوال می پرسید اخم کند و چیزهای بدی به شما بگوید، این تنبیه اجتماعی به شما می آموزد که در آن کلاس سوال نپرسید.

یادگیری

چرا انسان تا پایان عمر نیازمند یادگیری است؟


زگهواره تا گور دانش به جوی؛ یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن بسیاری افراد مجهول باشد دلایل یادگیری تا پایان عمر است .حتما شنیده اید که اگر با یک وسیله یا عضوی از بدن کار نکنید و یا کمتر از آن استفاده کنید به مرور زمان ضعیف یا از کار افتاده می شود .

مغز انسان نیز به همان صورت عمل می کند بطوریکه بسیاری از دانشمندان توصیه می کنند که کارهای فکری ( مثل حل کردن جدول ) انجام دهید .

وقتی شما در حال یادگیری چیزی هستید، به آن فکر می کنید و مغز در حال پردازش اطلاعات است پس احتمال کمتری وجود دارد در سنین بالاتر به آلزایمر مبتلا شوید .علاوه بر آن علم همیشه و به صورت پیوسته در حال پیشرفت است . ما نیز باید خود را با علم جدید وفق داده و از آن بهره مند شویم پس به یادگیری نیاز داریم . بهتر است سعی کنیم در میان کارهای روزمره خود، ساعاتی را به مطالعه و یادگیری علم روز اختصاص دهیم و مطالب جدید یاد بگیریم .

در کنار تمام این ها خلقت انسان به نوعی است که به یادگیری علاقه مند و از مجهولات بیزار است .پس همواره سعی می کند چیزهای جدید را در زندگی از اطرافیان و یا  از طریق رسانه ها، اینترنت، تلویزیون و غیره بیاموزد. به همین دلیل

سوالات درس تفکر وسبک زندگی پایه هفتم

یادگیری به معنای تغییرات نسبتا پایدار در رفتار هر انسانی است که در اثر تجربه در توانایی بالقوه ی او ایجاد می‌شود.

معنای واژه های عقل دانش و تجربه را بنویسید 

- عقل: یا خرد به نیروی درونی انسان گفته میشود که کنترل و مهار کننده امیال اوست.
- دانش: عبارتست ازمجموعه دانستنی هایی که بشر برای زندگی خود از آنها بهره می گیرد.
- تجربه: عبارتست از بررسی و آزمایش چیزی برای کشف مجهول یا مجهولاتی که در آن چیز وجود دارد.

مفهوم یادگیری چیست؟
- یادگیری عبارتست از تغییر طولانی مدت در احساس تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده است. یادگیری یعنی تغییرات نسبتا پایدار در رفتار که براثر تجربه در توانایی های بالقوه فرد بوجود می آید، به عبارت دیگر یادگیری تغییراتی است که در دانش، رفتار و نگرش های ما ایجاد می شود.

چرا انسان تا پایان عمر نیازمند یادگیری است؟
- چون هر لحظه علوم تکنولوژی در حال پیشرفت است بنابراین انسان همواره باید از جریان علم به روز با خبر باشد. چون دانش بشر همواره رو به افزایش است و انسان نمی تواند همه دانش های مورد نیاز را در زمان کوتاهی یاد بگیرد.

انسان از چه راه هایی یاد می گیرد؟
- دیدن شنیدن تجربه کردن سفرکردن از کتابهای دیگران استفاده کردن و غیره. انسان از طریق تفکر، مشاهده، گفتگو، مطالعه، تجزیه و تحلیل، آزمایش و ساختن یک وسیله می تواند یاد بگیرد.

هدف خود را از تحصیل در دوره متوسطه بنویسید.
- رفتن به دانشگاه و داشتن تحصیلات عالیه ایجاد شغل از طریق تحصیلات دانشگاهی 

چرا اهمیت عمر از پول و ثروت بیشتر است و در صرف کردن عمر باید بسیار زیاد دقّت کنیم؟
- چون پول و ثروت اگر از دست برود مجددا با تلاش به دستمی آید اما عمر اگر تلف شود و بگذرد دیگر بر نمی گردد و باید از لحظات عمر به بهترین صورت استفاده کرد.

ارتباط یعنی چه؟
- فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معنای بین آنهاست ارتباط به یک فرستنده پیام و گیرنده در نظر گرفته شده نیاز دارد.

با چه چیز هایی در طول شب و روز ارتباط برقرار می کنید؟
- با افراد خانواده معلم دوستان و اقوام به صورت انسانی و ارتباط غیر کلامی با لباس مداد و خودکار و غیره همه اشیایی که استفاده می کنیم ارتباط تصویری با اینترنت و تلویزیون ارتباط کلامی مثل تلفن کردن به دوست یا اقوام.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .