تبیان، دستیار زندگی

گفتگو با فرشته کریمی، خانم گل آسیا

آشنایی با حرفه فوتسال از زبان فرشته کریمی، فوق ستاره فوتسال آسیا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 فرشته کریمی، خانم گل آسیا،
نویسنده : مهدیس مرادیان| روزنامه نگار


من کی ام؟

فرشته کریمی هستم، 30 ساله، عضو تیم ملی فوتسال زنان ایران و یکی از ۱۰ بازیکن برتر فوتسال زنان جهان در سال2013 به انتخاب سایت «فوتسال پلنت».


چطور وارد این رشته شدم؟

در دوران مدرسه با همه توپ‎ها فوتسال بازی می‎کردم. در 15سالگی بنا به علاقه و استعداد ذاتی‎ام در فوتسال، وارد این حرفه شدم اما به‎دلیل کم‌ بودن سنم و این‌که آن زمان نه تیم ملی فوتسال زنان داشتیم و نه باشگاه‌های تمرینی به شکل مرسوم کنونی وجود داشت، خانواده نگران این تصمیم و علاقه بودند. به‎هرحال تمام تلاشم را برای ورود به این رشته کردم و موفق هم شدم.

برخلاف باور عموم این رشته اصلا پسرانه نیست. با حمایت خانواده، دختران فوتسالیست می‌توانند از خودشان شخصیتی بسازند که هم درون زمین برای موفقیت تیم بجنگد و هم بیرون زمین، لطافت‌های زنانه‌اش را حفظ کند



یک فوتسالیست خانم باید چه ویژگی‌هایی داشته‌باشد؟

برای فوتسال، وضعیت جسمانی و روحیه خاصی نیاز نیست. هرکسی 30درصد استعداد بازی کردن داشته‎باشد، با تمرین می‌تواند تجربیات موردنیازش را کسب کند و سطحش را بالا ببرد. البته سختی‎ها کم نیست و باید بتوانید ازپسش بربیایید. من در اولین اردوی تیم ملی فقط 15سال داشتم و به‎دلیل دوری از خانواده، ازنظر روحی تحت فشار بودم اما مشکلات به‎مرور حل شد.

فوتسالیست بودن چه سختی‌هایی دارد؟
یک فوتسالیست باید همیشه آمادگی جسمانی داشته‌باشد و مرتب با ورزش، شنا، بدن‌سازی و فیزیوتراپی بدنش را آماده نگه دارد. تبعیض‌ها و تفاوت قائل شدن‌ها بین بازیکنان زن و مرد کمی آدم را دلسرد می‌کند اما اتحاد بازیکن با هم‌تیمی‌هایش همیشه به او احساس قدرت می‌دهد و این سختی‎ها را کمرنگ می‎کند.

شما چطور می‌توانید فوتسالیست شوید؟
تا جایی که من می‌دانم خیلی از بازیکنان ملی‌پوش در شهر خودشان یک مدرسه فوتبال یا فوتسال تاسیس کرده‎اند و علاقه‌مندان به این رشته با تهیه یک جفت کفش و یک توپ و مانع می‌توانند با هزینه‌ای جزئی کارشان را شروع کنند. به‌تازگی در مدارس هم تیم‌های فوتسال تشکیل می‎شود که بچه‎ها از این طریق می‌توانند خودشان را به چالش بکشند و استعدادشان را کشف کنند. یادتان باشد جلب اعتماد و حمایت خانواده، راه را برای پیشرفت هموارتر خواهدکرد.

 فرشته کریمی، خانم گل آسیا،

این ورزش بر پایه کارِ گروهی است و عوامل فردی در آن چندان اهمیت ندارد، این جنبه از فوتسال، به رشد شخصیتی افراد کمک می‌کند


ویژگی های جالب این حرفه چیست؟
به‎نظر من این‎که می‌توانید در چندثانیه با یک پاس، گل زیبایی بزنید خیلی جذاب است. برخلاف باور عموم این رشته اصلا پسرانه نیست. با حمایت خانواده، دختران فوتسالیست می‌توانند از خودشان شخصیتی بسازند که هم درون زمین برای موفقیت تیم بجنگد و هم بیرون زمین، لطافت‌های زنانه‌اش را حفظ کند. ما به‌عنوان الگو در این ورزش طوری زندگی می‌کنیم که این موضوع مشهود باشد و از دل‌نگرانی خانواده‌هایی که فرزندان‌شان به این رشته علاقه دارند، کاسته شود. زنان فوتسالیست درون زمین بازیکن هستند و بیرون از آن باید بلد باشند نقش‎شان را به‎عنوان مادر یا دختر درست انجام بدهند.

چه آینده‌ای پیش روی یک خانم فوتسالیست است؟
فوتسال، اعتمادبه‎نفس را بالا می‎برد. از آن‎جایی که این ورزش بر پایه کارِ گروهی است و عوامل فردی در آن چندان اهمیت ندارد، بازیکن با هدف کمک کردن به رشد دیگران تلاش می‌کند و موفقیت جمعی را موفقیت خودش می‎داند؛ این جنبه از فوتسال، به رشد شخصیتی افراد کمک می‌کند. ازلحاظ حرفه‎ای هم وقتی یک بازیکن تازه‌کار در زمین خودش را خوب نشان بدهد، سال بعد می‌تواند قراردادهایی با بار مالی نسبتا خوب ببندد. البته این را هم بگویم که فوتسال یک حرفه تمام‎وقت است و نمی‎شود در کنار آن شغل دیگری داشت. ملی‎پوش‎های این حرفه ،وضعیت مالی چندان خوبی ندارند اما مطمئن هستم این قبیل مشکلات در آینده رفع خواهدشد.
منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .