تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه نان کدو حلوایی

نان کدو حلوایی ، یکی از نان های خوشمزه با ارزش غذایی بالاست که می توان آن را در وعده صبحانه استفاده کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نان کدو حلوایی
 کدو حلوایی گیاهی است با ارزش که میوه ی آن شبیه خربزه می باشد و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است.

این گیاه خوراکی حاوی اکسید های قدرتمند آنتی هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند.

علاوه بر این کدو حلوایی به خاطر اینکه بتاکاروتن  بالایی دارد ، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تاثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می دهد. کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.

از این میوه ی با ارزش استفاده های زیادی می شود، برخی از آن خورشت درست می کنند و همراه با برنج مصرف می کنند، برخی از تخم آن استفاده می کنند ، برخی با آن ترشی و مربای های خوشمزه درست می کنند. امروز می خواهیم با این گیاه با ارزش نان درست کنیم. در ادامه طرز تهیه نان کدو حلوایی را بیان کنیم:

 این نان خوشمزه و پرمغذی را هم می توان به صورت ساده درست کرد و به مغز دار. نان کدو حلوایی نیز از نان‌های معطر و ادویه دار است که می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که علاقه‌ای به خوردن کدو حلوایی ندارند. این نان به راحتی و در زمان کوتاهی آماده می‌شود و نیازی به صرف وقت زیاد برای ور آمدن خمیر نیست.

مواد لازم برای تهیه نان کدو حلوایی ساده:


پوره کدو حلوایی

روغن گیاهی یا کره مارگارین

شکر سفید

شکر قهوه‌ای

تخم مرغ

آرد چند منظوره

بیکینگ پودر

جوش شیرین

نمک

پودر دارچین

پودر جوز هندی

وانیل (اختیاری)

  کدو حلوایی به خاطر اینکه بتاکاروتن بالایی دارد ، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تاثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می دهد. کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می کند.


طرز تهیه:


برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا کدو حلوایی را بشویید، آن را از وسط نصف کنید و ریشه‌ها و دانه‌های وسط آن را خارج کنید. کدو را پوست بگیرید و آن را به قطعات درشتی برش بزنید.

کدوهای تکه تکه شده را در قابلمه‌ای بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا کدو‌ها پخته و نرم شوند و آب آن کاملا تمام شود و بعد کدو‌های پخته را له کنید تا به شکل پوره درآیند.

در مرحله بعد فر را روی حرارت ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. کف و دیواره‌های قالبی را با کمی کره یا روغن چرب کنید.

آرد، نمک، بیکینگ پودر، جوش شیرین، دارچین و جوز هندی را در کاسه‌ای بریزید و خوب مخلوط کنید و بعد روغن، شکر، تخم مرغ و پوره کدو حلوایی را در کاسه دیگری بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. مخلوط آرد را کم کم به مخلوط تخم مرغ اضافه  کنید و هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست بیاید.

خمیر را در قالبی که از قبل چرب کرده‌اید،بریزید و با لیسک روی آن را صاف کنید. قالب را به مدت یک ساعت در فری که از قبل گرم کرده‌اید قرار دهید و صبر کنید تا بپزد.

پس از گذشت ۳۵ دقیقه از پخت، روی قالب را فویل بکشید و وسط فویل را به شکل خیمه دربیارید تا نان، فضای کافی برای پف کردن داشته باشد. اگر دوست دارید روی نان برشته شود، فویل را از روی آن بردارید. پس از پخته شدن، اجازه دهید نان به مدت ۱۵ دقیقه در قالب بماند تا کمی خنک شود. در انتها نان خوش‌عطر کدو حلوایی را روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شود و سپس برش بزنید.
نان کدو حلوایی


نان کدو حلوایی مغز دار


 این نوع از نان کدو حلوایی به صورت ساده است و اگر خواستید نان کدو حلوایی را به صورت مغزدار درست کنید ، از روش زیر استفاده کنید.

 مواد لازم برای تهیه نان کدو حلوایی مغز دار:

پوره کدو حلوایی

آرد سه صفر

کره ذوب شده 

شکر سفید

تخم مرغ

نمک

خمیر مایه

مواد میانی:

مغز گردوی خرد شده

شکر

پودر هل

پودر دارچین

پوره کدو حلوایی

 از این میوه ی با ارزش استفاده های زیادی می شود، برخی از آن خورشت درست می کنند و همراه با برنج مصرف می کنند، برخی از تخم آن استفاده می کنند ، برخی با آن ترشی و مربای های خوشمزه درست می کنند.


 طرز تهیه نان کدو حلوایی مغزدار:


برای تهیه این نوع از نان کدو حلوایی ابتدا مانند نان ساده، کدو را پوست بگیرد و به تکه های کوچک تقسیم کنید و روی آن آب بریزید و اجازه دهید تا کاملا بپزد و نرم شود و به صورت پوره در بیاید.

در مرحله بعدی شکر و خمیر مایه را در فنجان کوچکی بریزید، یک چهارم پیمانه آب گرم به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند تا خمیر مایه عمل آید و پف کند.

زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را جدا کرده و در دو ظرف جداگانه بریزید. زرده تخم مرغ‌ها را هم بزنید، و بعد مخلوط آرد و نمک، کره ذوب شده، خمیر مایه پف کرده و مقداری از پوره کدو حلوایی را به آن اضافه کنید.چند دقیقه مواد را هم بزنید تا یکدست شوند و به شکل خمیر درآیند.

در مرحله بعدی کف کاسه‌ای با روغن چرب کنید، سپس خمیر به دست آمده را گرد کنید و در آن قرار دهید. روی کاسه را با پارچه بپوشانید و اجازه دهید خمیر به مدت یک ساعت استراحت کند تا پف کند و حجم آن دو برابر شود.
 حالا نوبت مواد میانی آن است. مواد میانی را در کاسه‌ای بریزید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند، سپس آن را به صورت توپک‌های کوچک به اندازه یک گردو درآورید.

پس از ور آمدن خمیر، آن را به تکه‌هایی تقسیم کنید و سپس به شکل گرد درآورید. روی سطح کار کمی آرد بپاشید و خمیر‌ها را روی آن قرار دهید، سپس آن‌ها را با دست کمی پهن کنید. وسط هر یک از خمیر‌ها یک توپک از مواد میانی قرار داده و خمیر را گرد کنید.

حالا خمیر را فشار دهید تا کمی پهن شود و  اگر دوست داشتید می توانید روی آن را خط‌هایی به شکل کدو حلوایی بیاندازید. خمیر‌ها را در سینی فر بچینید، روی آن‌ها را با پارچه نخی تمیزی بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه دیگر استراحت کنند.

بعد از سی دقیقه استراحت ، فر را روشن کنید تا گرم شود و خمیر ها را درون فر قرار دهید تا بپزد. بعد از اینکه نان پخت و آنها را از فر در آوردید ،روی آن‌ها کره ذوب شده بمالید و پودر شکر بپاشید. نان کدو حلوایی مغز دار آماده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .