تبیان، دستیار زندگی

۱۷ کاربرد جالب جوش شیرین در خانه که نمی‌دانستید

همان قدر که چسب نواری و چسب مایع برای خانه ضروری هستند، جوش شیرین نیز برای آشپزخانه ضروری است. در کنار پاک کردن کثیفی‌ها، می‌تواند در آشپزی نیز استفاده شود و همچنین در درمان‌های خانگی و نیز ازبین‌بردن بوهای نامطبوع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بخشی از فواید و مزایای استفاده از جوش شیرین اشاره خواهیم کرد.این کاربردهای جوش شیرین زندگی را برای شما آسان‌تر می‌کند. 
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاربردهای جوش شیرین
درست کردن املتی خوشمزه
برای این که غذای‌تان مانند غذاهای رستورانی پف کند به ازای هر سه تخم مرغ یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین در املت خود بریزید. این کار باعث می‌شود املت خوشمزه‌تر و روشن‌تر شود.

همچنین می‌توانید با استفاده از جوش شیرین در هنگامی که تخم‌مرغ‌ها را می‌شکنید باعث شوید لخته‌های نرمی تشکیل شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید مقدار زیادی جوش شیرین اضافه کنید چرا که باعث می‌شود زیادی شیرین شود و از طرفی نباید نمک زیادی نیز به غذای خود بزنید چرا که جوش شیرین اندکی طعم شور به غذا نیز اضافه می‌کند.

نرم کردن لوبیا
اگر بخواهید برای تهیه غذا لوبیاهای خود را خیس کنید و مدت زمان زیادی خشک بوده‌اند اندکی جوش شیرین به آب اضافه کنید و لوبیاها را درون آن بریزید.

از بین بردن بوی بد ماهی
احتمالاً بارها مجبور شده‌اید سیر و یا ماهی و موارد مشابه آنها را خرد کنید و پس از آن بوی بد آن‌ها روی انگشتانتان مانده است. بوی بدی که بسیار آزاردهنده است. برای ازبین‌بردن بوهای بد می‌توانید دست خود را به جوش شیرین آغشته نمایید و سپس با آب گرم آن را بشویید. بعد از این کار دستان شما نرم می‌شود و بوی بد نیز از بین می‌رود.

 

برای این که غذای‌تان مانند غذاهای رستورانی پف کند به ازای هر سه تخم مرغ یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین در املت خود بریزید. این کار باعث می‌شود املت خوشمزه‌تر و روشن‌تر شود.


یک روزه جذاب با فرزندانتان بسازید
اگر از خانه ماندن خسته شده‌اید و یا آخر هفته تفریحی برای کودکان خود ایجاد کنید دو لیوان جوش شیرین را به همراه یک لیوان نشاسته ذرت یک چهارم لیوان آب بجوشانید این کار را ادامه بدهید تا محلول غلیظ شود. پس از آن محلول را از روی گرما برداشته و اجازه بدهید سرد شود. ترکیب به دست آمده یک ترکیب انعطاف پذیر و نرم شبیه خاک رس است که یک روز جذاب را برای شما می‌سازد.

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی بدبو و کثیف
ماشین‌های ظرف‌شویی پس از مدتی بو می‌گیرند و به خاطر آشغال‌های ظرف‌ها کثیف می‌شوند به همین خاطر می‌توانیم یک لیوان آب جوش شیرین را در آنها قرار داده و دکمه شروع به کار آن را بزنید. اگر باز هم بود از بین نرفت چند قاشق غذاخوری جوش شیرین دیگر در ماشین ظرف‌شویی بریزید. البته نیازی نیست دوباره یک دوره شما کار کند بلکه می‌توانیم تا دفعات بعدی صبر کنید.

کاربردهای جوش شیرین
ظرف غذایتان را نجات بدهید
احتمالاً بارها شده که بوی خاصی به مشامتان برسد و پس از آن یادتان بیاید که ظرف غذا روی گاز بوده و حالا غذا سوخته است و ظرف غذا سیاه شده است. برای اینکه از این موقعیت با موفقیت بیرون باید انجام بدهید تا اندازه‌ای که می‌توانیم غذاها را از ظرف خارج کرده و آب و نصف لیوان جوش شیرین را درون ظرف بجوشانید. پس از این زیر ظرف را خاموش کرده و اجازه دهید تا صبح آب در ظرف باشد. پس از گذشت چند ساعت می‌توانید قسمت‌های سیاه ظرف را جدا کنید.

خوش طعم کردن گوجه
اگر از طعم گوجه‌هایی که خودتان کاشتید راضی نیستید برای از بین بردن این مسئله و خوش‌طعم کردن آنها می‌توانید از الان دست به کار شوید. ریختن مقداری جوش‌شیرین پای بوته‌های گوجه فرنگی باعث می‌شود بتوانید در هنگام برداشت گوجه‌های خوش‌طعم‌تری داشته باشید.

تمیز کردن کتاب‌ها
قطعاً شما نیز در کتابخانه‌تان کتاب‌های قدیمی و مورد علاقه‌ای دارید که آسیب دیده‌اند و دوست دارید بتوانید آثار خرابی آنها را از بین ببرید. برای این کار جوش شیرین را بین صفحات مختلف کتاب بریزید و اجازه بدهید چند روز در همین وضعیت باشد. پس از آن کتاب را تکان داده و جوش شیرین‌ها را بیرون بریزید و کتاب را زیر نور آفتاب قرار بدهید. اگرچه این کار باعث نمی شود که کپک‌های کتاب از بین برود اما اگر آن را در جای خشک قرار دهید دیگر کپک‌ها رشد نخواهند کرد.

کم کردن اثر آفتاب سوختگی
اگر بدنتان آفتاب سوخته شده است در وان حمام جوش شیرین ریخته و سپس داخل آن بروید و اندکی استراحت کنید. این کار باعث می‌شود که درد آفتاب سوختگی کمتر شود.

کاربردهای جوش شیرین
کنترل کردن بیماری کلاه گهواره
این بیماری باعث می‌شود سر نوزاد پوست شود و در اثر به وجود می‌آید برای از بین بردن آن باید این را هم امتحان کنید: اگرچه این بیماری‌ ضرر زیادی ندارد اما بسیاری از پدر و مادران نمی‌توانند آثار آن را تحمل کنند و می‌خواهند آنها از بین ببرند. برای این کار چند قاشق جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید و آرام بر روی مناطق پوست‌پوست شده بمالید و توجه کنید که هرگز نباید به چشمان کودک از این محلول بمالید. سپس بدون استفاده از صابون و شامپوی نوزاد این محلول را بشویید. ۲ تا ۳ روز این کار را تکرار کنید تا اثرات این بیماری کمتر شود. اگر سر کودک پس از این کار زیادی سرخ می‌شود به جای جوش شیرین از روغن بچه استفاده کنید.درمان کردن زخم دهان و لب
زخم‌های روی لب و درون دهان درد زیادی دارند به همین خاطر همه دوست داریم فوراً برطرف شود. برای درمان زخم‌های دهانی یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم هم بزنید و هر چند ساعت یکبار به لبهای خود بمالید.

درخشندگی مایکروویو
احتمالاً مایکروویو شما نیز پس از مدتی استفاده بسیار کثیف می‌شود. برای حل این مسئله یک لیوان آب را به همراه چند قاشق غذاخوری جوش شیرین در ظرف شیشه‌ای قرار داده و مایکروویو را در دمای بالا به مدت ۳ دقیقه روشن کنید. پس از آن با یک اسفنج نم‌دار جرم شل شده را از دیواره‌های مایکروویو از بین ببرید.

 

اگر بدنتان آفتاب سوخته شده است در وان حمام جوش شیرین ریخته و سپس داخل آن بروید و اندکی استراحت کنید. این کار باعث می‌شود که درد آفتاب سوختگی کمتر شود.
تمیز کردن کاغذ دیواری
اجازه ندهید جای انگشتان کثیف روی کاغذ دیواری شما را ناراحت کند چرا که می‌توانید با جوش شیرین این مسئله را نیز حل کنید. اسفنج نم‌دار را با جوش شیرین ترکیب کرده و آرام روی آن بمالید سپس آب بکشید و اجازه بدهید که خشک شود.

تسکین دادن معده حساس
خوردن جوش شیرین می‌تواند به هضم برخی از غذاهای مشکل‌ساز کمک کند. البته نباید در استفاده از جوش شیرین برای خوردن احتیاط کنید. به مقدار بسیار اندک در قهوه یا آب‌میوه خود جوش شیرین بزنید تا حالت اسیدی معده‌تان کمتر بشود. به هیچ وجه جوش شیرین را به میزان زیاد استفاده نکنید و یا آن‌قدر جوش شیرین استفاده نکنید که غذا یا قهوه و آبمیوه طعم شیرین بگیرد.

مقابله با نیش حشره
اگر حشره نیشتان زد این فاصله اندکی جوش شیرین روی دست خود قرار دهید و سپس با کمی آب خیسش کنید. پس از آن روی محل نیش قرار داده و اجازه بدهید که خشک و پوست‌پوست شود. انجام این کار باعث می‌شود که ورم و قرمزی ناشی از نیش حشره کم شود و سوزش و خارش نیز کاهش پیدا کند. اگر زنبور نیز شما را نیش زد پس از بین بردن نیش هم این کار را می توانید تکرار کنید.از بین بردن علف های هرز
برای از بین بردن علف‌های هرزی که در میان ترکهای سنگ و یا طرح‌های موزاییک‌های خانه دار به وجود می‌آید می‌توانید جوش شیرین روی آنها ریخته تا باعث از بین رفتن آنها بشوید.

از بین بردن بوی بد پا
اگر پای شما بوی بد می‌دهد و یا مدت زمان زیادی در کفش بوده است می‌توانید با استفاده از جوش شیرین و آب سرد این بو را از بین ببرید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پایتان را در این محلول قرار داده و سپس پا را بشویید و خشک کنید. این کار باعث می‌شود بوی بد از بین رفته و پا نیز التیام یابد. ورزشکاران نیز می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .