تبیان، دستیار زندگی

این ۱۱ وسیله را هرگز با جوش شیرین پاک نکنید

جوش شیرین یکی از مواد چندمنظوره است که هم می‌توانید با آن آشپزی کنید و هم می‌توانید برخی از بیماری‌ها را با آن درمان کنید و یا حتی برای کودک خود با استفاده از آن کاردستی بسازیم اما برخی از اوقات استفاده از جوش شیرین باعث مضرات متعددی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوش شیرین
اگرچه ممکن است فکر کنید با جوش شیرین می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید و همه این وسایل را به خوبی پاک کنید اما مالیدن جوش شیرین به برخی از اجسام می‌تواند آنها را خراب کند.

در حالی که می‌توانید برای استفاده‌های روزمره در آشپزخانه از جوش‌شیرین استفاده کنید باید توجه کنید که در مواردی که پس از این گفته می‌شود از جوش شیرین استفاده نکنید.شیشه
احتمالاً به ذهنتان رسید که برای پاک کردن شیشه از جوش شیرین استفاده کنید اما باید بدانید که جوش شیرین ماده‌ای ساینده محسوب می‌شود و استفاده از آن برای پاک کردن شیشه و یا عینک خود می‌تواند روی آن خراش بیندازد. به جای اینکه از جوش شیرین برای پاک کردن عینک خود استفاده کنید می‌توانید سرکه را برای این کار امتحان کنید.

 

در حالی که می‌توانید برای استفاده‌های روزمره در آشپزخانه از جوش‌شیرین استفاده کنید باید توجه کنید که در مواردی که پس از این گفته می‌شود از جوش شیرین استفاده نکنید.


آلومینیوم
استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن ظروف آلومینیومی می‌تواند باعث اکسید شدن آنها و قهوه‌ای شدن سطوح آنها شود به همین خاطر اگر می‌خواهید ظروف و یا ماهی تابه آلومینیومی خود را با جوش شیرین تمیز کنید باید حتماً پس از آن آنها را آب بکشید.
جوش شیرین

اجاق گاز سرامیکی
اگر صفحه اجاق گاز شما از جنس سرامیک شیشه‌ای است نباید از جوش شیرین برای تمیز کردن استفاده کنید. استفاده از جوش شیرین در این موارد باعث می‌شود روی این اجاق گاز خط بیفتد و از بین بردن خط سفید ایجاد شده نیز بسیار سخت است. اما اگر خط سفید ایجاد شد می‌توانید با استفاده از سرکه آن را از بین ببرید و همچنین توجه داشته باشید که نباید برای تمیز کردن آون توستر خود از جوش‌شیرین استفاده کنید.

سنگ مرمر
هرگز نباید سنگ مرمر و یا شبیه آن را با استفاده از جوش‌شیرین پاک کنید چرا که لایه محافظتی بالایی آن را از بین برده و خطوط سفیدی روی آن بر جای می‌گذارد و باعث خراش افتادن بر روی سنگ می‌شود. برخی از سایت‌ها استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن این نوع سنگ‌ها را به نام آن می‌دانند اما تولیدکنندگان سنگ مخالف این مسئله هستند چرا که منتقدان در دراز مدت این کار بر روی سنگ‌ها اثر بدی خواهد گذاشت.

وسایل چوبی
استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن وسایل چوبی می‌تواند تأثیر شدیدی بر روی آنها بگذارد و درزها و یا چسب‌های آنها را از بین ببرد. استفاده از جوش شیرین در این موارد حتی می‌تواند باعث کنده شدن این درزگیرها شود و وسایل چوبی را کاملاً خراب کند. می‌توانید از مایع ظرف‌شویی رقیق شده برای این کار استفاده کنید.

جوش شیرین
نقره جات قدیمی و آنتیک
اگرچه غوطه‌ورکردن وسایل نقره قدیمی در محلولی از جوش شیرین می‌تواند فوراً لکه‌های آن را برطرف کند و کدری آن را از بین ببرد اما ساییدن جوش شیرین و طولانی بودن این فرایند ممکن است باعث شود لایه بالایی این وسایل از بین برود و آسیب ببینند. توصیه می‌شود برای پاک کردن و تمیز کردن وسایل نقره قدیمی و یا گران قیمت خود حتماً به متخصصان این کار مراجعه کنید.
همه وسایلی که ترک و یا گودی زیاد دارند
پس از آن که جوش شیرین را خشک کنید لکه‌های سفیدی باقی می‌گذارد و به همین خاطر نباید وسایلی که ترک و یا گودی زیاد دارند را با آن پاک کنید چرا که برای مثال اگر کیبورد خود را با جوش شیرین پاک نمایید باقیمانده‌های آن در قسمت‌های بین دکمه‌ها باقی مانده و نمی‌توانید آنها را برطرف کنید.

 

همانند پوست استفاده از جوش شیرین برای مو نیز باعث می‌شود میزان اسیدی بودن آن به هم بخورد و با از بین بردن روغن‌های طبیعی مو آن را خشک و شکننده کند.


پوست
پوست انسان اندکی اسیدی است اما ph جوش شیرین ۸ است و استفاده از آن برای پاک کردن پوست باعث می‌شود که خاصیت اسیدی بودن پوست کمتر شود و پوست شما ترک بردارد و یا خشک شود.

مو
همانند پوست استفاده از جوش شیرین برای مو نیز باعث می‌شود میزان اسیدی بودن آن به هم بخورد و با از بین بردن روغن‌های طبیعی مو آن را خشک و شکننده کند.

جوش شیرین
ظروف و بشقاب‌های طلاکاری شده
چرا که بسیار نرم و حساس است و استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن ظروف و بشقاب‌هایی که طلاکاری شدن باعث می‌شود که خطوط و شیارهای بدی بر روی این ظروف ایجاد شود و به تدریج باعث فرسوده شدن و خراب شدن این ظروف خواهد شد.

سطوح چوبی
جوش شیرین می‌تواند به سطوح چوبی نیز آسیب برساند. بنابراین برای پاک کردن این سطوح نباید از جوش شیرین استفاده کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .