تبیان، دستیار زندگی

راه های مثبت اندیشی کودک

مثبت اندیشی رویکردی عاطفی و ذهنی است که بر جنبه‌های روشن زندگی تمرکز می‌کند و باعث شادی و موفقیت در زندگی می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کودک
زمانی که فرد مثبت اندیش باشد و به شادی و سلامتی خود فکر کند، باعث موفقیت خود می شود و می‌تواند بر هر مانعی غلبه کند.

مثبت اندیشی یکی از مهارت‌های زندگی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند وضعیت جسمی و روانی خود را بهبود ببخشند و ارتباط مستقیمی با برآورده شدن خواسته‌ها و رسیدن به موفقیت دارد. در واقع مثبت اندیشی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و شغلی به افراد برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و زندگی سالم‌تر کمک می‌کند.

 بعضی از افراد مثبت اندیشی را یک واقعیت می دانند و به اثرات آن اعتقاد دارند.این تفکر صحیح و مثبت اندیشی فقط در بزرگسالان صدق نمی کند و فرد از همان دوران کودکی باید در امور زندگی خود مثبت فکر کند.

در حقیقت اگر بتوانید کودکتان را به گونه‌ای تربیت کنید که مثبت‌ اندیش باشد به او هدیه بزرگی داده‌اید.

 اهمیت مثبت اندیشی کودک


بهتر است کودک در زندگی مثبت فکر کند ، چون این افراد در مواجهه با مشکلات بهتر می توانند از پس مشکلات برآیند و با آن کنار بیایند.

 در حقیقت کودک مثبت اندیش می‌تواند، در  رویارویی با مشکلات و دشواری‌های زندگی، درمورد ابعاد و جنبه‌های مختلف آن فکر کند و در نتیجه، راهکارهای مناسبی برای آن‌ها پیدا کند.

 چنین فردی ناامید نمی‌شود و می‌دانند در پس هر سختی، آسانی و آسایش وجود دارد.کودک مثبت اندیش می‌‌داند چالش‌ها پایان هر چیزی نیست، بلکه با صبر و تفکر راه‌های برون‌رفت از آن را می‌یابد. در عین حال، مثبت اندیشی تاب‌‌آوری و تحمل کودک را در برابر مشکلات زیاد می کند.

 یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن کودکی مثبت اندیش و شاد این است که به او اجازه دهید احساساتش را تمام و کمال ابراز کند. احساساتی مانند غم، ترس، شرم، شادمانی و اضطراب.


منظور از  اینکه کودک را مثبت اندیش تربیت کنید تا کودک مثبت اندیش داشته باشید ، این نیست که فرزند معنای تلخی و سختی را درک نکند و با ناامیدی و احساسات منفی مواجه نشود. بلکه پرورش کودک باید طوری باشد که یاد بگیرد با سختی‌ها و سیاهی‌ها به خوبی مواجه شود و شرایط را مدیریت کند.

راه های تقویت مثبت اندیشی در کودکان

روش های زیادی وجود دارد که می تواند کودکان را در یک مسیر عالی در زندگی راهنمایی کند. در ادامه نکاتی را که والدین برای تقویت مثبت اندیشی کودک باید به آن توجه داشته باشند را بیان می کنیم:

یک الگوی عالی باشید


 والدین برای اینکه کودک مثبت اندیشی داشته باشند ، باید یک الگوی نمونه و خوبی برای آنها باشند.در واقع کودک رفتار ها، گفتارها و عملکردها را از والدین خود  تقلید می کند. در واقع کودک ، والدین خود را به طور خواسته یا ناخواسته الگوی خود قرار می دهد.

 والدین باید دیدگاه مثبتی در تجربیات خود پیدا کنند، و توضیح دهند که چرا انتخابی که انجام داده اند مهم است.

 به کودک اجازه دهید تا احساساتش را نشان دهد

یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن کودکی مثبت اندیش و شاد این است که به او اجازه دهید احساساتش را تمام و کمال ابراز کند. احساساتی مانند غم، ترس، شرم، شادمانی و اضطراب. احساسات کودک را درک کنید و به او کمک کنید احساساتش را بشناسد و با آن‌ها ارتباط برقرار کند تا بتواند مدیریت احساساتش را یاد بگیرد.

به کودک یاد دهیدکه  احساسات و عواطف انسان طیف‌های متفاوتی دارد، تجربه هر احساسی در زندگی کاملا طبیعی است و هر شخص در طول زندگی خود با عواطف و احساسات گوناگونی روبه‌رو می‌شود.

در بین افراد این تصور وجود دارد که پسر گریه نمی کند و دختر هم ،همیشه باید لطیف باشد.در واقع این تصور مانع خلاقیت و توانایی کودک در استفاده از عشق به خود و دیگران می شود.

 در واقع نشان داده شده است که پرورش احساسات عاطفی در بین کودکان، به همراه بسیاری از مزایای بهداشتی و اجتماعی، از “بیماری روانی” در آینده زندگی جلوگیری می کند.

پدر و مادر باید به کودک خود آموزش دهند که چگونه بخندد و شادی خود را نشان دهد و یا چطور گریه کند و ناراحت باشد. اجازه دهند در محیطی زندگی کنند که به اندازه کافی احساس امنیت دارند تا بتوانند آنچه را که احساس می کنند و آنچه را در زندگی می خواهند برقرار  کنند.

 آموزش قانون جذب به کودک


قانون جذب به راحتی بیان می کند که فرد سرانجام به نوعی فرصت دستیابی به آنچه در همسو با غالب ترین افکار اوست را به دست خواهد آورد.

 اگر کودک بتواند این مفهوم را درک کند، می تواند یاد بگیرد که برای  رسیدن  به همه چیز، از آموزش های کوچک تا رئیس جمهور شدن، باید تمرکز کند.

بهتر است به فرزندان آموزش دهید همانطور که حالشان خوب است ، خوب هم فکر کنند. به آنها یاد دهید که نسبت به دیگران مهربان و دلسوز باشند.

همچنین، از فرزند بخواهید هر روز افکار و اظهارات مثبت را در آینه با خودش تکرار کند. جملاتی مانند من خلاق هستم، من قوی هستم، دوست خوبی هستم و در دنیا تغییر ایجاد می کنم،بذر مثبت را در قلب آنها می کارد و زندگی آنها را به طرز فوق العاده ای تحت تأثیر قرار می دهد.

 زمانی که کودک به مثبت فکر کردن عادت کند ، هیچ چیز نمی تواند مانع رسیدن به عظمتش شود.
کودک

 آزادی دادن به کودک


آزادی دادان به کودک ، از مهمترین نکاتی است که باعث می شود کودک مثبت اندیشی داشته باشید.

وقتی کودک احساس کند که می تواند آزادانه، اما در چارچوب تربیت صحیح ، آرزوها و خواسته هایش را دنبال کند ، زندگی برایش  امیدوارتر خواهد شد. پس لازم است در تربیت فرزندان خود،  به آنها حق انتخاب و آزادی دهید .یادتان باشد کودکان افراد مستقلی هستند که باید مسیر زندگی‌شان را مطابق میل خود و منطبق بر استعدادها و علایقشان طی کنند. در این مسیر، شما باید مسیر را برای آنها آسان کنید تا آنها راه درستی را انتخاب کنند.

 تشویق و ترغیب کردن آنها

 یکی دیگر از راه های تربیت کودک برای مثبت اندیشی این است که انگیزه ی آنها را زیاد کنید و در واقع آنها را تشویق و ترغیب کنید.

 تشویق کردن کودکا و ایجاد انگیزه در آنها باعث می‌شود که  در مسیر مثبت اندیشی قرار بگیرند. به آن‌ها نشان دهید تلاش‌هایشان دیده می‌شود و اگر شکست بخورند، باز هم فرصت جبران دارند.

ایجاد انگیزه در شخص ، از خسته‌ترین روح‌ها هم انسانی پرتلاش و موفق می‌سازد. به کودکان خود انگیزه دهید و به هیچ وجه از تنبیه کلامی و بدنی استفاده نکنید.

می‌توانید خواسته‌های خود را مؤدبانه، قاطع و با مهربانی با کودک در میان بگذارید. وقتی به کودک نشان می‌دهید راه جبران همیشه باز است، در واقع تفکر مثبت را در او نهادینه می‌کنید.

 معاشرت با افراد مثبت

 برای اینکه مثبت اندیشی را در کودک ایجاد شود  و  به صورت نهادینه در وجود او بماند، بهتر است با افراد مثبت معاشرت داشته باشد.منفی گرایی ممکن است انگیزه را در کودک از بین ببرد.

والدین باید سعی کنند دوستان و معاشرانی برای خانواده‌ انتخاب کنند که شاداب، موفق و پرتلاش هستند. منظور از دوستی با افراد موفق لزوما به این معنا نیست که با کسانی دوست شوید که در زندگی دستاوردهای زیادی دارند. بلکه منظور این است که با افرادی معاشرت کنید که مثبت و امیدوار هستند و در هر شرایطی، به رشد و حرکت به جلو فکر می‌کنند.

همانطور که گفتیم کودکان از بزرگ‌ترها الگوبرداری می‌کنند و اگر با کسانی در ارتباط باشند که انرژی مثبت و مطلوبی دارند، بهتر می‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند و آن را شکل دهند.

 آموزش ارزش های و اخلاق خوب به کودک

 یکی دیگر از راه های تربیت مثبت اندیشی در کودک این است که ارزش های و اخلاق خوب را به کودک یاد دهید. اینکه چه چیزهایی در زندگی با ارزش و چه اخلاقهایی خوب و پسندیده است.

کودکی که با ارزش ها و مفاهیم معنوی آشنایی داشته باشد آرامش بیشتری در زندگی خود پیدا می‌کند، چون می‌تواند از تردیدهایی که در انتخاب مسیر درست یا غلط برایش پیش می‌آید به خوبی عبور کند.

کودک با شناخت ارزش‌ها و اخلاق پسندیده و خوب می تواند در زندگی تکیه‌گاهی امن و آرام پیدا کند. بنابراین، بهتر است والدین این موارد را، براساس چارچوب‌های ذهنی و اعتقادی خود، به فرزندانشان یاد دهند. ارزش‌ها و اخلاقیات سبب می‌شود شک، حس گناه و ترس از زندگی دور شود و در غیاب چنین احساساتی، کودکان تفکر مثبت‌تری به دست آورند.

 زمانی که کودک در انجام کاری ضعیف است، نباید این مشکل را پیش دیگران بازگو کنید. این کار، باعث ایجاد افکار منفی و نوعی ناامیدی در مورد حس دائمی کمبودهای او می شود. او تصور می کند که باهوش نیست


آموزش مثبت اندیشی در قالب بازی و داستان


سکس دیگر از روش های تربیت مثبت اندیشی در کودکان ، این است که مثبت اندیشی را در قالب بازی، فعالیت و داستان آموزش دهید. در بازی کردن با کودک باید نکات مثبت را به او یاد دهید. همیشه در بازی‌ها روندی را در نظر بگیرید که طی آن، افکار و انرژی‌های مطلوب به روح کودک تزریق می‌شود.

بازی‌ها بسیار اثرگذار هستند؛ علت این است که در بازی، آموزش‌ها غیرمستقیم است و به کمک آموزش‌هایی به این سبک، می‌توان مفاهیم و احساسات شاد و مثبت را بهتر به ناخودآگاه کودک منتقل کرد.

غلبه بر افکار منفی

والدین باید به کودک آموزش دهند تا بر افکار منفی خود غلبه کنند.برای اینکار ابتدا  باید بر افکار منفی، ناامیدی و بدبینی خود غلبه کنند. هرچه بیشتر در مورد مشکلات مالی یا یک روز سخت در خانه شکایت کنند، بیشتر احتمال دارد که کودکان همین رفتار را از پدر و یا مادر یاد بگیرند. در عوض سعی کنید از موارد مثبت صحبت کنید به عنوان مثال بگویید که: من امروز یک پروژه موفق کاری داشتم و یا اینکه امروز خیلی خوشحال و شاد هستم.

 برای اینکه بر افکار منفی غلبه کنید می توانید تمام اتفاقات خوب یا بد را که برایتان در طول روز پیش آمده را در خود ذخیره کنید.اینکار باعث می شود که بر افکار مثبت تمرکز داشته باشید و از افکار منفی دوری کنید. در حقیقت به جای اینکه فقط از چگونگی روزشان بپرسید، از آنها درباره اتفاقات مثبتی که در طول روز افتاده است بپرسید. این سئوالات خاص به آنها کمک می کند تا بیش از ناامیدی، روی دستاوردهای خود تمرکز کنند.

 داشتن انتظارات بالا از کودک

 یکی دیگر از راه های تربیت مثبت اندیشی در کودک این است که والدین از آنها انتظارات بالا داشته باشند. در واقع آنها باید در خانه مدیریت خوبی در مورد تقسیم کار داشته باشند و به کودک خود یادآوری کنند که وظایف خود را به خوبی انجام دهد. به عنوان مثال، کودکان باید در حد توان اسباب بازی های خود را مرتب کنند، دندان های خود را  مسواک بزنند و حس استقلال در آنها ایجاد شود.
تقویت حس مبارزه در کودکان

زمانی که کودک در انجام کاری ضعیف است، نباید این مشکل را پیش دیگران بازگو کنید. این کار، باعث ایجاد افکار منفی و نوعی ناامیدی در مورد حس دائمی کمبودهای او می شود. او تصور می کند که باهوش نیست، خجالتی است و نمی تواند در هیچ کاری شرکت کند و به این ترتیب، افکار مثبت از او دور می شوند.

برنامه های آموزشی به کودکان کمک می کند تا دیدگاه فرزند شما تغییر کند. برای ایجاد افکار مثبت در کودکان، موضوعات مثبت را به آن ها معرفی کرده و اجازه دهید تا در آن ها مشارکت داشته باشد.

تقویت رویارویی با واقعیت

 زمانی که کودک شما کاری انجام می دهد که از نظر شما پسندیده نیست و آن را مناسب نمی دانید، به سرعت او را بازخواست نکنید و اجازه دهید تا از پیامد های رفتار خود آگاهی پیدا کند. شما بدون در نظر گرفتن واقعیت، ممکن است بر موضوع اصلی سرپوش گذاشته و فکر کودک را به سمت دیگری حرکت دهید.

کودکان به راحتی می توانند با واقعیت های زندگی واقعی، مواجه شوند و با کمک والدین  می توانند در ذهن خود به تجزیه و تحلیل بپردازند. آن ها می توانند با دریافت واقعیت، رفتار مثبت را کشف کنند و به این سمت گرایش پیدا کنند و همین موضوع در مثبت اندیشی کودکان تاثیر گذار خواهد بود.

 فواید مثبت اندیشی در کودکان


مثبت اندیشی در کودکان کمک می کند که آنها در مدرسه و محیط های دیگر موفق تر باشند، و سالم زندگی کنند و در آینده به موفقیت های بالاتری برسند و از افسردگی کمتر رنج ببرند.

 در واقع کودکان مثبت اندیش، کمتر مضطرب هستند. مثبت اندیشی کودکان علاوه بر موارد بالا ، فواید زیادی دارد، زیرا علاوه بر تاثیر گذاری بر دوران کودکی می تواند در آینده هم بازتاب داشته باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .