تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه چیپس سرکه ای

یکی از تنقلات خوشمزه که طرفدار ان زیادی در بین افراد و مخصوصا کودکان دارد، چیپس سیب زمینی می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چیپس سرکه ای

چیپس سیب زمینی یکی از انواع اسنک ها می باشد که با برش های نازکی که بر روی سیب زمینی صورت میگیرد، در روغن فراوان تهیه می شود . برای مزه دار کردن چیپس از نمک و دیگر ادویه های استفاده می کنند.

  سیب زمینی منبع ویتامین (ث) و (ب6) می باشد و برای سلامتی مفید است. سیب زمینی غنی از فیبر و پتاسیم است که بیشترین فایده را دارد.


تاریخچه ی چیپس


جورج گرام، سرآشپزی در منطقه مون لیک نیویورک بود ،می گویند که چیپس را اولین بار او ، در 24 آگوست سال 1853م تهیه کرد. روزی یکی از مشتریان گرام، سیب زمینی سرخ شده او را نخورد، به این دلیل که برش های سیب زمینی خیلی کلفت بود. بنابراین گرام تصمیم گرفت تا برش های سیب زمینی را آن قدر نازک تهیه کند که برای خوردنشان، حتی نیازی به چنگال نباشد. بر خلاف انتظار گرام، مشتریان از این ابتکار او هیجان زده شدند و خیلی از چیپس خوششان آمد. از آن پس، چیپس جای خود را در لیست غذاهای آن منطقه باز کرد.

 خواص سیب زمینی

 همانطور که گفتیم، چیپس از برش های نازک سیب زمینی تهیه می شود. سیب زمینی منبع ویتامین (ث) و (ب6) می باشد و برای سلامتی مفید است. سیب زمینی غنی از فیبر و پتاسیم است که بیشترین فایده را دارد. آن ها به کاهش فشار خون کمک و از قلب محافظت می کنند و حتی به درمان التهاب و بیماری های ناشی از سرطان و روماتیسم کمک می کنند.

انواع چیپس

چیپس سیب زمینی انواع مختلفی دارد ، چیپس سرکه ای ، پیاز جعفری ، ساده، فلفلی، کچاپ . در این مطلب می خواهیم طرز تهیه چیپس سرکه ای را بگوییم.

مواد لازم:

سیب زمینی 2 عدد

سرکه 3 قاشق غذاخوری

نمک نصف قاشق غذاخوری

بکینگ پودر یک قاشق غذاخوری

یخ یک لیوان

آب به میزان لازم

 توجه داشته باشید زمانی که سیب زمینی ها را در روغن می ریزید ، آن ها به هم نچسبد.


طرز تهیه:


برای تهیه چیپس سیب زمینی در ابتدا سیب زمینی را خوب بشویید و پوست آن را بگیرید و سپس آنها را به صورت ورقه های نازک برش بزنید.

سرکه، نمک، بکینگ پودر و یخ را در یک ظرف گود برزید و هم بزنید تا نمک و بکینگ پودر خوب و به صورت کامل با هم ترکیب شوند و بعدکمی آب اضافه کنید.

در مرحله بعد سیب زمینی ها را به مخلوط سرکه اضافه کنید. در صورتی که مخلوط سرکه کم بود و بر روی سیب زمینی ها نرفت، می توانید کمی دیگر آب اضافه کنید.
سیب زمینی را حدودیک ساعت در سرکه نگه دارید و پس از آن درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

در مرحله بعد از تهیه چیپس سرکه ای، درون یک ظرف گود، کمی روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا روغن داغ شود، سپس حرارت را متوسط کنید و ورقه های سیب زمینی را یکی یکی در روغن بیندازید تا رنگ آنها طلایی شود و حالت ترد پیدا کنند.

نکته: توجه داشته باشید زمانی که سیب زمینی ها را در روغن می ریزید ، آن ها به هم نچسبد.

حالا پس از سرخ شدن سیب زمینی، از روغن خارج کنید و روی یک پارچه تمیز و یا کاغذ مخصوص بگذارید تا روغن چیپس ها گرفته شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .