تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه عدسی خوشمزه

عدسی یکی از غذاهای مقوی ایرانی است که با عدس تهیه می شود. این غذای خوشمزه مناسب  برای صبحانه روزهای سرد زمستانی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خوراک عدسی
خوراک عدسی سرشار از خواص بی نظیر است، این غذا را می توان به عنوان وعده اصلی نیز استفاده کرد، عدس به دلیل داشتن پروتئین بالا و اسید آمینه‌های ضروری بدن به تولید ماهیچه کمک می‌کند.

خواص تغذیه ای خوراک عدسی

حتما خیلی از شما نیز جزء افرادی هستید که عدسی را در رژیم غذایی خود گنجانده اید، عدسی سرشار از آهن بوده و یک غذای بسیار مقوی برای کودکان محسوب می شود.

عدسی دارای خواص فراوانی است و تنها رفع کم خونی و افزایش فسفر بدن می‌تواند علت استفاده افراد از آن باشد، والدین می توانند استفاده بسیار زیادی از عدس برای بهبود اخلاق و رفتار کودکان خود کنند.

اگر می‌خواهید این غذا مقوی‌تر و خوش طعم‌تر شود می‌توانید به جای استفاده از آب از آب مرغ یا گوشت برای پخت آن استفاده کنید.



در ترکیبات دانه عدس علاوه بر فسفر که سبب بهبود عملکرد مغز می شود مواد دیگری مانند فولات وجود دارد که عامل مهمی برای بهبود خلق و خو و برطرف کردن استرس در افراد است.

اکثر افرادی که دچار افسردگی حاد هستند، از کمبود فولات در جریان خون خود رنج می‌برند و لذا فولات به عنوان یک داروی ضد افسردگی برای درمان مشکل این افراد کاربرد دارد.

همچنین عدس فیبر فراوانی دارد و به بهبود گوارش کمک می‌کند، به طوری که یک فنجان عدس ۶۳ درصد از فیبر روزانه مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. فیبر نه تنها برای کاهش کلسترول مفید است، بلکه به طور شگفت انگیزی به تنظیم عملکرد سیستم گوارش نیز کمک می‌کند.
 
به علاوه فیبر در تنظیم میزان قند خون نیز موثر است. اغلب افراد در طول روز احساس می‌کنند انرژی کافی ندارند. عدس حاوی مقدار زیادی کربوهیدارت‌های پیچیده کربن، فیبر و آهن است، از اینرو می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را تامین کند.

عدس علاوه بر آنکه حاوی فیبر است، مقادیری از فولات و منیزیم را نیز دارد که برای حفظ سلامت قلب بسیار مهم است. به علاوه این ماده غذایی پروتئین نیز دارد.

اگر شما گیاهخوار هستید و تمایل چندانی به استفاده از گوشت ندارید، عدس را فراموش نکنید. یک فنجان عدس می‌تواند ۳۶ درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند. جالب است بدانید که این ماده مقوی کم کالری نیز است، به طوری که هر فنجان عدس تنها ۲۳۰ کالری دارد. اگر صبح خود را با خوردن عدسی شروع کنید، حتما روز با نشاط و پرانرژی را تجریه خواهید کرد.

خوراک عدسی

طرز تهیه عدسی خوشمزه


مواد لازم:
- عدس                             3 پیمانه
- پیاز                                 1 عدد
- آب                                 3 پیمانه
- نمک و فلفل و دارچین        به مقدار لازم
- روغن                               برای سرخ کردن پیاز

طرز تهیه:
در ابتدا عدس‌ها را پاک کرده و خوب بشویید تا هرگونه گرد و خاک و آلودگی آن رفع شود. بعد از شستن عدس‌ها روی آن‌ها آب بریزید و بگذارید به مدت 3 الی 4 ساعت بخیسد، در حین خیساندن عدس آب آن را چند بار عوض کنید.

در این مرحله پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید و حالا یک ماهیتابه برداشته و داخل آن کمی روغن بریزید و پیاز خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ پیاز کمی طلایی شده و نرم شود.زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا خامی زردچوبه از بین برود، حالا یک قابلمه مناسب بردارید و عدس را در آن بریزید و پیاز و نمک و دارچین را به عدس اضافه کرده و روی آن آب بریزید به طوری که آب روی عدس ها را بگیرید و قابلمه را روی حرارت قرار داده و بعد از به جوش آمدن آب عدسی زیر آن را کم کنید و اجازه دهید تا عدسی شما با حرارت ملایم پخته و لعاب دار شود. نوش جان

خوراک عدسی

طرز تهیه عدسی با سیب زمینی


مواد لازم:
- عدس                                 دو نیم پیمانه
- پیاز متوسط                         ۱ عدد
- سیب زمینی                        ۱ عدد
- رب گوجه فرنگی                   ۱ قاشق غذاخوری
- آرد                                     ۱ قاشق غذاخوری
- روغن زیتون                         ۲ قاشق غذاخوری
- نمک، فلفل سیاه و زردچوبه    به مقدار لازم

طرز تهیه:
در مرحله اول عدس را شسته و به مدت چند ساعت صبر کنید تا کمی خیس بخورند،سپس آب آن را خارج می کنیم. (آب آن را ۲ بار عوض کنید تا اگر خاکی سنگی چیزی لابه لای عدس ها بود کاملا خارج شود.)

پیاز را شسته و  پوست می گیریم و به صورت نگینی خرد می کنیم و در تابه ای ۱قاشق از روغن زیتون را می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و پیاز را در روغن تفت می دهیم تا نرم شود و کمی رنگ طلایی بگیرد سپس زردچوبه روی پیاز داغ می ریزیم و تفت می دهیم.

آنگاه رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و عدس را به همراه نمک، فلفل سیاه مخلوط می کنیم و ۶الی ۸ پیمانه آب روی مواد عدسی می ریزیم.

حرارت را زیاد کرده تا آب عدسی جوش بیاید. حالا در یک تابه کوچک کمی روغن می ریزیم و کمی که داغ شد آرد را در روغن تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند و بوی خامی آن برود و بعد زمان جوش آمدن آب عدسی به مواد اضافه می کنیم تا عدسی لعاب بیشتری بگیرد.

حرارت را کم می کنیم تا عدسی با حرارت ملایم خوب لعاب بیندازد و جا بیفتد. در مرحله بعدی سیب زمینی را پوست می گیریم سپس می شوییم و به اندازه دلخواه نگینی خرد می کنیم در ۲۰ دقیقه آخر پخت عدسی سیب زمینی ها را اضافه کرده و می گذاریم تا خوب بپزد.

توجه داشته باشید اگر سیب زمینی را زودتر اضافه کنید چون سریع می پزد در پایان پخت له می شود و ظاهر عدسی را خراب می کند.

در آخر روغن زیتون اضافه کرده و عدسی را سرو می کنیم. اضافه کردن سیب زمینی به عدسی باعث می‌شود این غذا مغذی و سیر کننده‌تر شود. همچنین عدسی بدون سیب زمینی غذایی سبک است که می‌تواند به عنوان پیش غذا یا یک ناهار و صبحانه سبک در نظر گرفته شود ولی عدسی با سیب زمینی یک وعده غذای کامل است.

طرز تهیه عدسی با قارچ

قبل از پخت عدس‌ها را چند ساعت خیس کنید. پیازهای خرد شده را با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند. عدس و سیب زمینی خرد شده و ادویه را به پیازها اضافه کنید.

چند لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید عدسی به خوبی بپزد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید در این مرحله کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید.

سپس ۲۰۰ گرم قارچ را بشویید و برش بزنید و کمی درون روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس قارچ‌ها را را نیز به عدسی اضافه کنید و اجازه دهید عدسی ۲۰ دقیقه هم بعد اضافه کردن قارچ بپزد.

خوراک عدسی

طرز تهیه عدسی اصفهان

عدسی یکی از غذاهای محبوب اصفهان است، که به عنوان صبحانه سرو می شود.

مواد لازم:
- عدس                           3 پیمانه
- پیاز بزرگ                       1 عدد
- سیب زمینی بزرگ           1 عدد
- رب گوجه فرنگی             1 قاشق غذاخوری
- روغن                            به میزان لازم
- نمک، فلفل و زردچوبه      به مقدار لازم
- آرد                               1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا یک کاسه بزرگ را از آب پر می کنیم و عدس را به مدت ۱۵ دقیقه در آب می خیسانیم. پس از گذشت این زمان عدس را آبکشی و تمیز می کنیم. اگر از عدس محلی استفاده می کنید حتما با دقت آنرا با پاک کنید زیرا در میان عدس های محلی سنگ ریزه زیاد وجود دارد.

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سپس با ۱ قاشق غذاخوری از روغن زیتون در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیاز سبک و شفاف شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند.

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رب گوجه فرنگی به خوبی سرخ شود. سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم و بوی خامی آنرا می گیرد باعث می شود در پایان عدسی خوشرنگ تری داشته باشیم.

حالا عدس را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و در صورت تمایل عدس را هم کمی تفت می دهیم.

در ادامه آب به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا عدس به آرامی بپزد. در ادامه آرد سفید را به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در یک تابه کوچک تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی آرد گرفته شود و در نهایت رنگ آن کرمی شود.

پس از اینکه آرد را خوب تفت دادیم آنرا به قابلمه عدسی اضافه می کنیم. این کار باعث می شود عدسی لعاب خوبی بگیرد. در ادامه سیب زمینی را به صورت مکعب های کوچک خرد می کنیم تا راحت تر پخته شوند ، سپس با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.پس از اینکه عدس ها نیم پز شد سیب زمینی های خرد شده را به قابلمه اضافه می کنیم. برای پخت سیب زمینی ها ۳۰ دقیقه زمان کافی است و اگر آنها را خیلی زود داخل عدسی بریزیم له می شوند و در نهایت وقتی عدسی پخته شد آن را به وسیله یک گوشکوب برقی یا دستی خوب می کوبیم تا همه مواد با هم مخلوط شود.

خوراک عدسی

طرز تهیه عدسی شیراز

تهیه عدسی به روش شیرازها کاری راحت است و به زمان اندکی نیاز دارد.

مواد لازم:
- عدس                                      250 گرم
- سیب زمینی                              یک عدد
- پیاز                                         یک عدد
- پودر شنبلیله                             یک قاشق سوپخوری سرخالی
- رب گوجه فرنگی                        یک قاشق غذاخوری
- پونه خشک، نمک و زردچوبه        به مقدار لازم

طرز تهیه:
عدس را باید از پنج الی شش ساعت قبل خیس کنید. عدس را خوب بشویید و در قابلمه بریزید. سیب زمینی را پوست بگیرید و آن را به عدس اضافه کنید.

اکنون مقداری آب اضافه کنید تا سطح عدس و سیب زمینی را بپوشاند.عدسی را روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید و صبر کنید تا عدس و سیب زمینی کاملا بپزند. توجه داشته باشید سیب زمینی باید کاملا پخته شود تا مغز آن کاملا نرم شده باشد.

هنگامی که عدس و سیب زمینی کاملا پخته شد، سیب زمینی را جدا کنید و با گوشتکوب کاملا له کنید. سپس مجددا به عدس اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید عدس را نیز با گوشتکوب برقی بزنید تا یک دست و یکنواخت شود. پیاز را نگینی ریز خرد و سرخ کنید. سپس رب را به پیاز اضافه نمایید و تفت دهید.

در آخر شنبلیله را به پیاز داغ و رب گوجه فرنگی اضافه کرده و بعد از چند ثانیه از روی حرارت بردارید، بهم بزنید تا شنبلیله با حرارت روغن سرخ شود.

اگر شنبلیله زیاد حرارت ببیند، تلخ خواهد شد. پیاز داغ، رب گوجه و شنبلیله را به عدسی اضافه کنید و اجازه دهید که چند جوش بزند، آن را در ظرف سرو کنید و مقداری پونه خشک روی آن بریزید.

 

خوراک عدسی

نکات کلیدی در پخت عدسی

عدسی یکی از غذاهای مقوی ایرانی است که با عدس تهیه می شود. اینغذای خوشمزه مناسب  برای صبحانه روزهای سرد زمستانی است.

- اگر تمایل دارید می‌توانید به عدسی، قارچ نیز اضافه کنید. در هنگام اضافه کردن سیب زمینی قارچ‌ها را هم به صورت نگینی یا ورقه‌ای نازک خرد کرده و به مواد اضافه کنید تا بپزند.

- عدس مانند نخود و لوبیا نیاز به خیساندن ندارد، ۱۵ دقیقه خیساندن عدس برای نرم شدن و تمیز کردن آن کافی است.

- از موادی که باعث خوشمزه تر شدن عدسی می شوند می توان به سیر و پیاز اشاره کرد.

- وجود سیب زمینی در عدسی علاوه بر اینکه به خوشمزه تر شدن آن کمک می کند ، باعث می شود عدسی لعاب بیشتری داشته باشد.

- برای لعاب دار شدن عدسی می توان آرد تفت داده شده به آن اضافه کرد.

- اگر دوست دارید عدسی غلیظ نباشد می‌توانید هنگام پخت مقدار بیشتری آب به آن اضافه کنید.

- اگر می‌خواهید این غذا مقوی‌تر و خوش طعم‌تر شود می‌توانید به جای استفاده از آب از آب مرغ یا گوشت برای پخت آن استفاده کنید.

- اضافه کردن رب گوجه فرنگی به عدسی سلیقه‌ای است و می‌توانید این غذا را بدون رب گوجه فرنگی نیز امتحان کنید.

- عدسی را با لیمو ترش و سبزی و نان تازه می‌توانید سرو کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .