تبیان، دستیار زندگی

چرا با آنکه که خدا حافظ بندگان است گاهی مورد حوادث قرار می‌گیریم؟

خداوند همواره محافظ بندگان خود است و تنها راه تداوم این حفاظت و مراقبه، شاکر بودن در برابر نعمت های الهی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یاد خدا
امروزه این موضوع که انسان‌ها بر اساس جامعه‌ای که در آن رشد می‌کنند و بر مبنای فرهنگ و ادیان مختلف با جهان بینی متفاوتی تربیت می‌شوند، بر همگان واضح و مبرهن است.ادیان مختلف سبکِ نگرش به زندگی متفاوتی را در افراد جوامع سراسر جهان تقویت می‌کنند که تفاوت‌های مشهود و حائز اهمیتی با یکدیگر دارند. اما اسلام که کامل‌ترین ادیان عنوان دارد، همواره بندگان را در کنار خداوند عنوان کرده و خالق جهان را نگهدار و محفوظ آنها برشمرده است.

در آیات مختلف قرآن کریم چنین آمده است که پروردگار عالمیان، نگهدار و محفوظ بندگان از شرّ شیطان و حوادث جاری در زندگی بشر است.

نشانه های محبت خداوند نسبت به بندگان؛ گماشتن محافظان ویژه برای همه انسان ها، بذل نعمت های ارزشمند به تمام مخلوقات و دادن توانایی برای انسان ها به جهت انجام اعمال نیک و شایسته است



وعده مراقبه و حفاظت پروردگار از بندگان

«ذلکم الله رَبکم لا اله الا هُو خــلَق کُل شَیء فاعبُدوه وهُو عَلی کلِ شَیء وَکیل» آری، این است پروردگار شما! هیچ معبودی جز او نیست؛ آفریدگار همه چیز است؛ او را بپرستید. او نگهبان و مدّبر و محافظ همه موجودات است. (سوره انعام آیه 102)

درست است! از این آیه کاملا آشکارا در می‌یابیم که خداوند فرموده: در همه حال محافظ و مراقب همه بندگان خود است. اما شاید برای برخی جای این سوال پیش آید که اگر چنین است چرا گاهی ما دچار حوادثی در زندگی می‌شویم؟

باید متذکر شویم که گاهی انسان‌ها با بی دقتی یا سهل نگاری و یا حتی از سر نادانی، خودشان را در برابر حوادث مختلف و ناگوار زندگی قرار می‌دهند.

به بیان دیگر این افراد با خطاها، اشتباهات و یا گناهانی که خواسته و ناخواسته مرتكب آنها می‌شوند، خودشان را از حفاظت و مراقبت پروردگار و همچنین حمایت فرشتگان الهی محروم می کنند.

باید توجه داشت که خداوند توسط فرشتگان خود خطرها و حوادث را از بندگان دور می‌سازد اما در برخی موارد خود انسان با اهمال کاری و دور شدن از مسیر مستقیم الهی خود را در برابر حوادث ناگوار زندگی قرار داده و از حمایت و مراقبه فرشتگان الهی محروم می‌شود و این بزرگ ترین خسران زندگی بشر است.

در اینجا ممکن است این سوال برای برخی افراد پیش آید که چگونه می‌توان جلوی محرومیت از مراقبت و حفاظت از سوی فرشتگان الهی را گرفت؟

بر اساس آیات قرآن کریم؛ بزرگترین و مهمترین رکنی که همواره حفاظت خدا و فرشتگان را مستمر می‌سازد، شکر نعمت‌ها و بر زبان آوردن ذکر «الحمد الله» می‌باشد که در قرآن و آیات الهی بسیار به آن اشاره شده است. بی‌شک شاکر بودن و شکر خدا کردن، یکی از کوچک‌ترین و کمترین کارهایی است که بندگان در برابر نعمت‌های بی‌کران پروردگار عالم انجام می‌دهند.

در واقع، تا زمانی که بندگان نسبت به نعمت‌های پروردگار شاکر باشند و نداشته‌های خود را از سر تدبیر و حکمت الهی بدانند، مشمول رحمت و حفاظت خداوند قرار دارند و در غیر این صورت دچار حوادث گوناگونی خواهند شد که عبور از آنها با دشواری همراه است و عرصه را بر افراد تنگ خواهد کرد.باید توجه داشت که شکر نعمت تنها به بر زبان آوردن واژه شکر و الحمد الله محدود نمی شود، شکر واقعی در برابر نعمت ها این است که از نعمت های الهی در راه حرام استفاده نکنیم و هر نعمتی را در جای مناسب خود مورد استفاده قرار دهیم. بر تمامی بندگان خدا واجب است که از نعمات الهی در مسیر مشخص و درستی که خدا تعیین کرده استفاده نمایند.

یاد خدا

انواع شکر در برابر نعمت های الهی

بر اساس آیات مختلف قرآن و همچنین احادیث و روایات دینی؛ شکر پروردگار انواعی دارد که مهمترین آنها عبارتند از «شکر زبانی» و «شکر عملی».

شکر زبانی: یعنی در برابر نعمت ها با زبان خود از پرودگار عالم تشکر کنیم و بگوییم: «الحمدلله».

شکر عملی: یعنی در برابر نعمت های الهی رفتار شایسته ای داشته باشیم، یعنی از نعمت هایی که خداوند به ما داده است درست و به بهینه استفاده کنیم. در این راستا امام صادق (علیه السلام) می فرماید: بزرگ ترین شکر آن است که از آن چه که خداوند حرام کرده دوری کنید.


چرایی حفاظت خداوند از تمامی آفریده ها

اینک این سوال که پیش می آید که به راستی چرا خداوند باید از تمامی مخلوقات و آفریده های خود محافظت کند؟ از آن چه که در قرآن و احادیث ذکر شده چنین بر می آید که خداوند مهربان ترین است و به مخلوقات خود عشق می ورزد و از این آفرینش هدفی دارد.

همانطور که مادر نسبت به فرزندان خود عشق و مهربانی می ورزد و مراقب آنها است تا کوچکترین خطری فرزندان را تهدید نکند، خالق عالمیان نیز مراقب است تا به بندگان و مخلوقاتش آسیبی نرسد اما گاهی مخلوقات با کج روی و قدم گذاشتن در مسیر خطا و گناه خود را از این محافظت الهی محروم می کنند.

البته این خطاکاری به آن معنا نیست که دیگر بندگان راه بازگشتی نداشته و از این پس خداوند آنها را به حال خود واگذاشته است، خیر! خداوند بارها در کتاب آسمانی خود فرموده است که برای بازگشت بندگان خطاکار راه وجود دارد و من پذیرای توبه واقعی آنها خواهم بود.

در واقع، نشانه های محبت خداوند نسبت به بندگان؛ گماشتن محافظان ویژه برای همه انسان ها، بذل نعمت های ارزشمند به تمام مخلوقات و دادن توانایی برای انسان ها به جهت انجام اعمال نیک و شایسته است و زمانی که بنده در برابر این همه لطف و مهربانی پروردگار شاکر می شود؛ موجب جلب رضایت خداوند و اعطای پاداش اخروی می شود چرا که بر اساس وعده خداوند عظیم؛ شکر، باعث ازدیاد و وفور نعمت برای بندگان خواهد شد.

از این آیات سوره انعام و نکات موشکافانه آن چنین در می یابیم که خداوند و پروردگار شما چنین کسی است و چون هیچ‌کس دارای چنین صفات نیست، هیچکس غیر او نیز شایسته عبودیت نخواهد بود، پروردگار اوست و آفریدگار هم اوست؛ بنابراین معبود هم تنها او می‌تواند باشد، پس او را بپرستید.بنابراین کلید حل مشکلات شما فقط در دست او می‌باشد و هیچکس غیر از او توانایی بر این کار ندارد؛ زیرا غیر او همه نیازمندند و چشم بر احسان او دوخته ‌اند، با این حال معنی ندارد کسی مشکلات خود را نزد دیگری ببرد و حل آن را از او بخواهد.

یاد خدا

پرسش و پاسخ های درس پیام های آسمان کلاس هفتم

 خداوند همواره محافظ بندگان خود است و تنها راه تداوم این حفاظت و مراقبه، شاکر بودن در برابر نعمت های الهی است.


- چرا برخی از انسان ها با وجود اینکه خدا از آنها مراقبت می کند دچار حادثه می شوند؟

زیرا گاهی افراد با بی دقتی و یا سهل انگاری از یر نادانی دچار حادثه می شوند.در حقیقت این افراد با گناهانی که مرتکب می شوند خودشان را از حفاظت خداوند محروم می کنند.

- مناسب ترین راه جلوگیری از محروم شدن محافظت خدا از خویش چیست؟

شاکر بودن در برابر نعمت های الهی.

- شکر واقعی نعمت چیست؟

شکر واقعی در برابر نعمت ها این است که از نعمت ها در راه حرام استفاده نکنیم و هر نعمتی را در جای مناسب خود مورد استفاده قرار دهیم.

- آثار و فواید شکر عملی را توضیح دهید؟

زمانی که ما شکر واقعی خداوند را به جا آوردیم، این مهم موجب جلب رضایت خداوند و چاداش اخروی نیز شده ایم. بر اساس وعده خداوند شکر باعث ازدیاد نعمت می شود.

- بر اساس فرمایش امام صادق (ع) شکر واقعی نعمت در چیست؟

آن است که از آنچه خداوند حرام کرده است دوری کنیم.

- از آیه «هوَ مَعَکُم اَینَ ما کُنتُم» چه برداشتی می کنید؟

خداوند در همه حال و در همه ی شرایط از حال ما با خبر است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .