تبیان، دستیار زندگی

عارضه‌ای دیگر از کرونا

ارتباط بین کووید 19 و سندروم قلب شکسته چیست؟

استرس و اضطراب مرتبط با کووید 19، ممکن است احتمال بروز سندروم قلب شکسته، که می‌تواند علائمی شبیه حمله قلبی نشان دهد، را بالا ببرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کووید 19 و سندروم قلب شکسته
علاوه بر شروع علائم بیماری تنفسی در برخی افراد، کووید 19 ممکن است در افراد سالم، دیابت ایجاد کند که احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و در کودکان موجب گسترش التهاب آسیب‌زننده به ارگان‌های بدن شود و اکنون، در یک مطالعه در جولای 2020، محققان افزایش در احتمال بروز یک بیماری دیگر مرتبط با استرس کووید 19 را گزارش دادند: سندروم قلب شکسته.

سندروم قلب شکسته چیست؟

قلب شکسته می‌تواند با موسیقی و رمان عاشقانه و فیلم‌های رمانتیک تجربه شود، اما سندروم قلب شکسته، که با نام‌های کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو یا کاردیومیوپاتی ناشی از استرس نیز شناخته می‌شود، یک بیماری فیزیکی واقعی است که در زمان بروز یک اتفاق آسیب زننده، رخ می‌دهد و باعث ضعیف شدن عضلات قلب شما می‌گردد.
این اتفاق می‌تواند احساسی باشد، مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق و یا از دست دادن شغل. و یا می‌تواند شامل استرس فیزیکی باشد مانند استرس به علت بیماری یا حمله آسم. حتی یک شوک خوب مانند برنده شدن در قرعه‌کشی نیز می‌تواند باعث سندروم قلب شکسته شود. برخی داروها نیز ممکن است سبب بروز علائم این سندروم شوند مانند: اپی نفرین، دارویی که برای واکنش‌های شدید آلرژیک یا حمله آسم استفاده می‌شود، که می‌توانند باعث افزایش آدرنالین شوند.

علائم سندروم قلب شکسته می‌تواند شامل:

· درد قفسه سینه
· تنگی نفس
· ضربان نامنظم قلب
· غش کردن
· کاهش فشارخون
· تهوع
این علائم معمولاً خیلی زود پس از اتفاق، خود را نشان می‌دهند. سندروم قلب شکسته مانند حمله قلبی دیده و احساس می‌شود.

ارتباط بین سندروم قلب شکسته و کووید 19 چیست؟

محققان، افرادی را که در طی همه‌گیری کرونا (بین 1 مارس تا 30 آوریل) مبتلا به سندروم قلب شکسته تشخیص داده شده بودند را با کسانی که در سه نقطه دیگر، از قبل از همه‌گیری، به این بیماری دچار شدند، مقایسه کردند. افراد بیشتری در دوران کروناویروس، با سندروم قلب شکسته شناسایی شدند.
هیچ یک از افرادی که در طی همه‌گیری به سندروم قلب شکسته مبتلا شده بودند، مبتلا به کووید 19 نبودند، که نشان می‌دهد این فشار روانی است که باعث افزایش ابتلا به این سندروم می‌شود نه خود ویروس.

چه چیزی محرک افزایش سندروم قلب شکسته است؟

افرادی که موقتاً در طی همه‌گیری به بیماری سندروم قلب شکسته مبتلا هستند، در مقایسه با همتایان خود که قبل از کووید 19 با این سندرم تشخیص داده شده بودند، به مدت هشت روز در مقابل چهار یا پنج روز، بیشتر در بیمارستان‌ها بستری شدند. استرس اقتصادی-اجتماعی-روانی ناشی از همه‌گیری، منجر به افزایش سندرم قلب شکسته یا استرس کاردیومیوپاتی شده است.

استرس و اندوه، خطر سندروم قلب شکسته را افزایش می‌دهند

همه‌گیری کووید 19، یک عامل استرس‌زای مداوم است و تعجبی ندارد که با افزایش حوادث قلبی که به استرس حساس هستند، مرتبط است. این مقاله نشان می‌دهد که یک عامل استرس‌زای مزمن مانند همه‌گیری می‌تواند باعث ایجاد حوادث متعدد سندرم قلب شکسته شود.

چه کسانی در معرض سندروم قلب شکسته قرار دارند؟

زن‌ها با احتمال بیشتری نسبت به مردان، این را بیماری تجربه می‌کنند. بیشتر افراد دچار سندروم قلب شکسته، هیچ فاکتور خطر مرسوم بیماری‌های قلبی، مانند فشارخون بالا، دیابت یا چاقی، را ندارند. در حالی که این بیماری می‌تواند موقتاً عضله قلب را ناکارآمد کند، اما مرگ بر اثر ابتلا به این سندروم نیز، نادر است. این بیماری به طور معمول، قابل درمان بوده و بهبودی کامل می‌تواند طی چند هفته حاصل شود.

هیچ یک از افرادی که در طی همه‌گیری به سندروم قلب شکسته مبتلا شده بودند، مبتلا به کووید 19 نبودند، که نشان می‌دهد این فشار روانی است که باعث افزایش ابتلا به این سندروم می‌شود نه خود ویروس


سندروم قلب شکسته در مقایسه با حمله قلبی

سندروم قلب شکسته، مانند حمله قلبی احساس می‌شود. با این وجود، ماهیچه قلب در بیشتر موارد بهبود پیدا می‌کند، به طور دقیق آنچه باعث این سندروم می‌شود، کاملاً ناشناخته است؛ اما محققان گمان می‌کنند برخی هورمون‌ها که در هنگام استرس ترشح می‌شوند، می‌توانند به طور موقت مانع از توانایی قلب برای پمپاژ خون در بدن شوند.
سندروم قلب شکسته اغلب با رد حمله قلبی تشخیص داده می‌شود. پزشک شما ممکن است EKG یا الکتروکاردیوگرام را برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب و همچنین سایر آزمایشات تصویربرداری قلب را تجویز کنند. همچنین معاینه فیزیکی و آزمایش خون برای بررسی موادی که در هنگام آسیب دیدن قلب یا فشارخون در خون آزاد می‌شوند، انجام می‌شود. در سندروم قلب شکسته، میزان این مواد بالاتر از حد طبیعی است اما بیش از آنچه در طی حمله قلبی آزاد می‌شود، نیست.
تشخیص سندروم قلب شکسته از حمله قلبی در خانه غیرممکن است. اگر دچار استرس‌های عاطفی هستید و این علائم را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه نمایید. این یک بیماری خوش‌خیم و بی‌خطر نیست. داروها و نظارت از نزدیک می‌توانند به درمان برخی از علائم مرتبط با سندروم قلب شکسته کمک کنند.

چگونه خطر ابتلا به سندروم قلب شکسته را کاهش دهیم؟

اگرچه برخی استرس‌ها، به ویژه در دوران همه‌گیری، اجتناب‌ناپذیر است، شما می‌توانید گام‌هایی برای تغییر در چگونگی کنار آمدن با آن، که برای سلامتی‌تان مفید است، بردارید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند، بدنتان را با انجام ورزش، تعلیم دهید. از ذهنتان با مدیتیشن، تکنیک‌های تنفس و آرامش مواظبت کنید و معنویات را در زندگی‌تان افزایش دهید.
کارهایی که به شما آرامش می‌دهند را پیدا کنید و هر روز انجام دهید، این کار می‌تواند به‌سادگی یک تنفس عمیق، پیاده‌روی یا گوش دادن به یک موسیقی ملایم باشد. اگر سابقه افسردگی یا اضطراب دارید یا در افکارتان غرق می‌شوید، با یک پزشک یا درمانگر صحبت کنید.
رفتاردرمانی شناختی، یک دوره درمانی کوتاه‌مدت که به شما یاد می‌دهد که چگونه نحوه واکنش در برابر استرس را تغییر دهید، نیز می‌تواند مؤثر باشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.