تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه نان شیرمال خانگی

نان شیرمال نانی خوشمزه و شیرین است که با مواد اولیه‌ای مانند آرد گندم، شیر، شکر و روغن تهیه می‌شود. این نان برای وعده صبحانه گزینه بسیار مناسبی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طرز تهیه نان شیرمال خانگی بدون فر
نان شیرمال مانند نان فطیر است و در بسیاری از شهرهای ایران با روش‌های متفاوتی آن را تهیه می‌کنند، برای طبخ این نان به جای آب از شیر استفاده می‌شود به همین دلیل به آن نان شیرمال می‌گویند.

برای رومال نان ها زرده تخم مرغ را با کمی زعفران مخلوط کرده و هم بزنید و روی نان ها بمالید و روی آنها کنجد بپاشید

البته باید متذکر شد که نان شیر مال ارزش غذایی کمی دارد زیرا از آرد سفید تهیه می شوند و آرد سفید فاقد سبوس کافی است.

از طرفی به دلیل داشتن شکر و روغن در ترکیبات خود با بالابردن کالری بدن، باعث چاقی و اضافه وزن فرد می شود. همچنین باید دقت شود که روغن استفاده شده برای تهیه آنها مرغوب باشد و منجر به ایجاد کلسترول بدخون نشود.

نان شیرمال

طرز تهیه نان شیرمال ساده


مواد لازم:
- آرد                    به اندازه ای که خمیر به دست نچسبد
- ماست                   1 پیمانه
- شکر                     یک چهارم پیمانه
- تخم مرغ                ۲ عدد
- جوش شیرین         ۱٫۴ قاشق مرباخوری
- بکینگ پودر           ۲ قاشق مرباخوری
- وانیل                    ۴/۳ لیوان

 
طرز تهیه:
شکر را همراه با تخم مرغ و وانیل مخلوط کرده و هم می زنیم تا کاملا ترکیب شود.

در این مرحله روغن را اضافه کرده هم می زنیم.

حالا ماست و بکینگ پودر و جوش شیرین را اضافه کرده آرد را کم کم می ریزیم و با دست مخلوط می کنیم تا خمیری یکدست تهیه شود. دقت داشته باشید که آرد را به حدی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد.

خمیر را در ظرفی ریخته و روی آن را یک پلاستیک بکشید و به خمیر یک ساعت استراحت بدهید تا حجم آن دو برابر شود.

بعد از اینکه خمیر را آماده شد از خمیر گلوله های به اندازه یک پرتقال جدا کنید و روی سطح کار آرد بپاشید و آنها را به شکل بیضی پهن کنید.  

سپس خمیر های گلوله شده را با وردنه به ضخامت نیم سانت پهن کنید. یک سینی را برداشته و کف آن را چرب کنید و خمیر ها را داخل آن بچینید.

برای رومال نان ها زرده تخم مرغ را با کمی زعفران مخلوط کرده و هم بزنید و روی نان ها بمالید و روی آنها کنجد بپاشید و در فر با حرارت 350 درجه سانتیگراد به مدت 30 دقیقه بگذارید تا سطح نان ها طلایی رنگ شود.  

 
نان شیرمال

طرز تهیه نان شیرمال خانگی خوشمزه


مواد لازم:
- آرد گندم                 سه پیمانه
- پودر خمیر مایه       یک قاشق غذاخوری
- شیر                      یک پیمانه
- شکر                      نصف پیمانه
- تخم مرغ               یک عدد
- زرده تخم مرغ        یک عدد
- کره                       ۱۰۰ گرم
- نمک                     کمی

طرز تهیه:
ابتدا تخم مرغ و کره را از یخچال خارج کرده و اجازه دهید تا به دمای محیط برسد. حالا خمیر مایه را با ۲ قاشق آب ولرم داخل یک ظرف بریزید و نصف قاشق شکر به آن اضافه کنید و 10 دقیقه به آن زمان دهید.

در این مرحله تخم مرغ، کره آب شده، شیر، شکر، خمیر مایه آماده شده و کمی نمک را با هم مخلوط کنید سپس آرد الک شده را کم کم به آن اضافه کنید و آن را به اندازه‌ای ورز دهید تا یک خمیر لطیف به دست آید. این خمیر به دلیل لطافتی که دارد ممکن است کمی چسبندگی داشته باشد اما نیازی نیست به آن آرد اضافه کنید.

خمیر را سه ساعت داخل ظرفی که روی آن پلاستیک کشیده اید قرار داده و اجازه دهید استراحت کند. بعد از یک ساعت که حجم خمیر دو برابر شد، آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. هر تکه را به صورت نوار بلند در آورید و به شکل‌های مختلف مدل بدهید. می‌توانید به شکل یک مار در هم تنیده یا موهای بافته شده در بیاورید.

فر را یک ساعت زودتر روی حرارت ۱۸۰ درجه بگذارید و اجازه دهید تا گرم شود. داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و خمیرهای شکل داده شده را داخل سینی بچینید.

حالا برای رومال نانها، زرده تخم مرغ و کمی از کره آب شده را مخلوط کنید و با قلمو یا پنبه روی خمیرها بمالید، در صورت تمایل می‌توانید از کنجد یا دانه خرفه برای تزئین آن استفاده کنید. دوباره حدود ۲۰ دقیقه به خمیر استراحت دهید. حالا سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا نان‌ها پخته و روی نانها طلایی رنگ شوند.

طرز تهیه نان شیرمال کرمدار

طرز تهیه نان شیرمال کرمدار


مواد لازم:
- آرد سفید سه صفر               400 گرم
- خمیر مایه                          1 قاشق غذا خوری
- تخم مرغ                           1 عدد
- شکر                                 یک چهارم پیمانه
- نمک                                1 قاشق چایخوری
- وانیل                              ‏ 1/4 قاشق چای خوری
- روغن مایع                        1/5 پیمانه
- آب ولرم                            1 پیمانه سرخالی

مواد لازم کرم داخل نان:
- آرد                   2 قاشق سوپخوری
- زرده تخم مرغ    4 عدد
- شکر                  یک دوم پیمانه
- کره                   30 گرم
- شیر                2 پیمانه سرخالی

طرز تهیه:
آرد را ۳ بار الک کنید. تخم مرغ+شکر+نمک+روغن مایع را در کاسه با چنگال هم بزنید تا یکدست شود.

خمیر مایه فوری با۱قاشق چایخوری شکر و آب ولرم را مخلوط و روی ظرف را بپوشانید و ۵ دقیقه صبر کنید تا عمل بیاید.

خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. آرد را کم کم اضافه و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیر در کاسه جمع شود.

سپس روی سطح کار کمی آرد پاشیده و خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید تا چسبندگی خمیر برطرف شود(اگر چسبندگی خمیر زیاد بود کم کم به آن آرد اضافه و دوباره خوب ورز دهید). خمیر نهایی نباید خشک و سفت باشد و باید کاملا لطیف بوده در عین حال به دست نچسبد.

خمیر را در کاسه چرب قرار داده و یک دور آنرا در کاسه بچرخانید تا اطراف خمیر هم چرب شود و بعد +با کارد روی آن ایجاد کرده و سلفون بکشید و ۱ تا ۱/۵ ساعت در جای گرم استراحت دهید تا حجم آن ۲ برابر شود.

طرز تهیه کرم:
زرده تخم مرغ را با نصف شکر مخلوط کرده و کاملا با همزن هم بزنید تا کرم رنگ و روشن شود.

سپس آرد را اضافه و با همزن مخلوط کنید. بقیه شکر، شیر را روی حرارت ملایم قرار دهید در حدی که شکر حل شود و بعد کم کم به مخلوط زرده اضافه و مدام هم بزنید.

این مخلوط را در قابلمه روی حرارت ملایم مدام هم زده و وقتی غلیظ شد کره و وانیل را اضافه و حرارت را خاموش کنید و روی سطح کرم نایلون بیندازید تا رویه نبندد و کاملا خنک شود.

حالا بعد از اینکه خمیر پفت کرد پف آن را بخوابانید و از خمیر گلوله کوچکی بردارید و در دست پهن کنید و ۱ قاشق مرباخوری پر از کرم وسط آن گذاشته و دور خمیر را جمع کرده و آرام توپی کنید و با فاصله در ظرف فر که از قبل کف آن را روغن مالیده اید قرار دهید.

حالا روی نانها را بپوشانید و آن را استراحت دهید تا حجمشان ۲ برابر شود. سپس با مخلوط ۱ عدد زرده و۲ قاشق چایخوری خامه رومال کنید. در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزید و در آخر چند لحظه گریل بزنید تا روی نان طلایی شود.بعد از اینکه نان ها را از فر خارج کردید روی آن پودر نارگیل و یا کنجد بپاشید.

طرز تهیه نان شیرمال کشمشی خوشمزه

طرز تهیه نان شیرمال کشمشی خوشمزه


مواد لازم:
- آرد گندم                    سه پیمانه سر خالی
- پودر خمیرمایه             یک قاشق غذاخوری
- تخم مرغ                   یک عدد
- کشمش                     یک دوم پیمانه
- شیر                          یک پیمانه
- شکر                         یک دوم پیمانه
- کره                          100 گرم
- نمک                         به مقدار لازم

طرز تهیه:
پودر خمیر مایه را داخل آب ولرم بریزید و نصف قاشق شکر به آن اضافه کنید و 10 دقیقه به آن زمان دهید. سپس تخم مرغ، کره آب شده، شیر، شکر، خمیر مایه آماده شده را با کمی نمک مخلوط کنید،  حالا آرد را کم کم به آن اضافه کنید تا یک خمیر لطیف که به دست نمی چسبد تهیه شود و در آخرآید کشمش را به آن اضافه کنید.

خمیری که به دست آمده را خوب ورز دهید. (این خمیر ممکن است کمی چسبندگی داشته باشد اما نیازی نیست به آن آرد اضافه کنید.)

خمیر را به مدت سه ساعت داخل کاسه‌ای بگذارید و روی آن را بپوشانید. پس از ور آمدن خمیر، آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. هر تکه را به صورت نوار بلند در آورید و مانند موهای بافته شده آن‌ها را در هم بپیچید.

مقداری کره آب شده و ۱ عدد زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با قلمو روی خمیرها بزنید، در صورت تمایل می‌توانید مقداری کنجد نیز روی آن بپاشید، خمیرهای آماده را داخل سینی فر قرار داده و دوباره به مدت 20 دقیقه به خمیر استراحت بدهید.  

پس از استراحت سینی را درون فری که از قبل روشن کرده‌اید و گرم شده  قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه بدهید تا بپزد. اگر روی نان شما طلایی نشده باشد در انتهای پخت شعله بالای فر را روشن کرده و صبر کنید تا روی نان شیرمال شما نیز طلایی رنگ شود. بعد از آن نانها را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود.  

دقت کنید خمیر را تا حدی باید ورز دهید که مواد باهم ترکیب شوند، ورز دادن بیش از حد باعث خشکی خمیر و ترک خوردن نان‌ها می شود.

 نان شیرمال خانگی نرم و پنبه ای

طرز پخت نان شیرمال خانگی نرم و پنبه ای 


مواد لازم:
- آرد                     سه الی چهار لیوان
- پودر خمیر مایه    یک قاشق غذا خوری
- شکر                   ٧ قاشق غذاخوری
- شیر                    یک لیوان
- کره                     ۵٠گرم
- تخم مرغ              ٢ عدد
- نمک                    نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه:
شیر را گرم کرده طوری که انگشتمان نسوزد بعد با خمیر مایه و شکر مخلوط کنید و به مدت 10 دقیقه استراحت دهید تا خمیر مایه پف کند.

در این مرحله تخم مرغ،  شکر، کره نرم شده و نصف قاشق چایخوری نمک و کمی آرد الک شده را به همراه شیر با همزن دستی مخلوط کنید.

آرد را سه بار الک کنید و کم کم به مواد اضافه کرده و مواد را با قاشق هم زده و بعد با دست آن را خوب ورز دهید. آرد را کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر به دست نچسبد.

خمیر بدست آمده باید کمی  نرم باشد، اگه چسبنده بود دستتون را چرب کنید و خمیر را ورز بدید. سپس یک کاسه راچرب کنید و خمیر را در آن قراردهید و روی آن را با سلفون بپوشانید و روی آن یک پارچه بکشید دو ساعت در جای گرم استراحت دهید.

نکته مهم: اگر خمیر سفت باشد زمان  پف کردن خمیرطولانی تر می شود و کیفیت نان را خراب می کند.

بعد از اینکه خمیر پف کرد و به دو برابر اندازه قبل رسید، پف خمیر را با ورز دادن بگیرید. در قالب مورد نظر کاغذ روغنی قرار داده، خمیر را به اندازه های یکسان تقسیم کنید و با فاصله در قالب بگذارید.

روی آن را بپوشانید و به مدت نیم ساعت استراحت دهید، سپس روی نانها را رومال بزنید. (مواد رومال یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به اضافه ی زرده ی تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن مایع در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کنید) و در آخر روی نانها کنجد بپاشید.

فر را با درجه ی ١٨٠گرم کرده،داخل فر کأسه ی آب بگذارید و قالب را در طبقه ی وسط فر به مدت بیست دقیقه قرار دهید. این نان بعد از پخت بافت بسیار نرم و پنبه ایی خواهد داشت.

 

طرز تهیه نان شیرمال ترکیه ای

طرز تهیه نان شیرمال ترکیه ای  


مواد لازم:

نان شیرمال نانی خوشمزه و شیرین است که با مواد اولیه‌ای مانند آرد گندم، شیر، شکر و روغن تهیه می‌شود. این نان برای وعده صبحانه گزینه بسیار مناسبی است.


- آرد الک شده                  5 الی 6 پیمانه
- خمیر مایه                      1قاشق سوپخوری
- آب ولرم                         به مقدار لازم
- زرده تخم مرغ                2 عدد
- شیر                              1 پیمانه
- شکر                             دوسوم پیمانه
- نمک                            1 قاشق چایخوری
- زنجبیل در صورت تمایل   1 قاشق چایخوری
- کنجد                            به مقدار لازم
- روغن                            دوسوم پیمانه
- کره                             30 گرم

طرز تهیه:
خمیر مایه را با یک قاشق مربا خوری شکر، در آب ولرم حل کنید و بگذارید تا 10 دقیقه ای بماند و به اصطلاح به عمل بیاید.

آرد را هم با بقیه شکر، روغن، زرده تخم مرغ، نمک و کمی زنجبیل مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. خمیر مایه به عمل آمده را به همراه شیر به مخلوط آرد اضافه کرده و خوب هم بزنید تا خمیر یکدستی به وجود آید. خمیر را خوب ورز دهید تا کاملا نرم شود. (این خمیر کمی چسبندگی دارد که نیاز به اضافه کردن آرد ندارد) بعد خمیر را به 4 تا 6 قسمت تقسیم کنید و به حالت گلوله در بیاورید.

ظرفی را چرب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید و روی آن را بپوشانید و بگذارید تا استراحت کند و حجمش دو برابر شود. بعد از پف کردن خمیر ها، آنها را با وردنه به قطر یک و نیم سانتی متر پهن و به شکل بیضی در بیاورید.

خمیر ها را داخل سینی چرب شده قرار دهید و با قالب های دایره ای شکل روی خمیر را طرح دهید. با کمک یک قلمو زرده تخم مرغ را با کنجد روی خمیر بمالید.فر را با حرارت 350 درجه فارنهایت یا 175 درجه سانتی گراد روشن کنید تا خوب گرم شود .سپس سینی شیرمال را در طبقه وسط فر قرار دهید تا نان به مدت 15 دقیقه پخته شود. بعد از پخته شدن و سرد شدن نان شیرمال ها، کره را روی نان ها بمالید تا براق و نرم شوند.

طرز تهیه نان شیرمال خانگی بدون فر

طرز تهیه نان شیرمال خانگی بدون فر


مواد لازم:
- شیر ولرم                    ۱ لیوان
- آرد                            ۲تا۳ لیوان
- خمیر مایه فوری           ۱ قاشق سوپخوری
- تخم مرغ                    ۱ عدد
- روغن مایع                 ۲ قاشق سوپخوری
- شکر                          ۳ تا ۵ قاشق سوپخوری
- نمک                         کمی

مواد رومال:
- زرده تخم مرغ      ۱ عدد
- شیر                    ۱ قاشق سوپخوری
- زعفران                کمی
- کنجد                برای تزیین

طرز تهیه:
ابتدا تخم مرغ و شیر ولرم و شکر و خمیر مایه و نمک و روغن مایع را در ظرفی مخلوط کرده کم کم آرد اضافه کنید، تا جایی که خمیر به دست نچسبد ورز دهید.

خمیر ورز داده شده را در کاسه ای چرب شده قرار دهید و ری آن را بپوشانید تا حجم آن دو برابر شود. بعد که خمیر پف کرد و آماده شد پف خمیر را بگیرید و آن را به صورت چونه های گرد در آورید.  

کف قابلمه یا تابه نچسبی را چرب کرده خمیرها را با فاصله در آن قرار دهید و روی آن را دوباره بپوشانید و به مدت 15 دقیقه استراحت دهید.

حالا روی نان ها را با برس رومال کرده و کنجد بپاشید. در این مرحله از دمکنی و شعله پخش کن استفاده می کنیم، ماهیتابه روی شعله پخش کن بگذارید و حرارت را کم کنید و روی آن دمکنی گذاشته و به مدت یک ساعت بپزید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .