تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه حلیم با بلغور گندم

حلیم از غذاهای سنتی و خوشمزه است که ماده اصلی آن گندم ، جو ، بلغور است و در وعده صبحانه خورده می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حلیم
 برای تهیه حلیم فرقی ندارد که از خود گندم استفاده شود و یا بلغور آن، فقط اینکه گندم زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد ؛ ولی حلیم با بلغور  در طی سه تا چهار ساعت آماده می شود.

این غذای خوشمزه را  هم می توانید با گوشت قرمز گوسفند و گوساله  درست کنید  و هم گوشت سفید  مرغ و بوقلمون.

حلیم غذای ماه رمضان در وعده افطار هم می باشد و بهتر است خودمان آن را در منزل درست کنیم، چون قطعا طعم حلیمِ خانگی را در هیچ حَلیم فروشی ای نمی توان پیدا کرد.

مواد لازم برای تهیه حلیم با بلغور گندم:


بلغور گندم  400 گرم

گوشت گوساله 300 گرم

نمک

دارچین

زردچوبه

شیر یک لیوان

کنجد برای تزیین

شکر برای تزیین

کره آب شده

  توجه داشته باشید که در داخل حلیم در زمان پختن، حتما نمک به مقدار کم بریزید، چون اگر نمک نریزید، حلیم طعم نمی گیرد ، حتی اگر بخواهید که به آن شکر بنزید و آن را شیرین بخورید.


 طرز تهیه حلیم:


برای تهیه حلیم ، ابتدا باید برای چند ساعت بلغور گندم را در آب خیس دهید. بعد از خیس خوردن، آبی که بلغور با آن خیس خورده را خالی کنید و بلغور را در قابلمه ای بریزید و بعد روی ان دو تا سه برابر آب  اضافه کنید و بگذارید روی شعله گاز تا بجوشد.

 بهتر است شعله ی اولیه آن زیاد باشد تا بجوش بیاید و بعد از اینکه آب جوشید ، شعله را متوسط کنید و آن را هم بزنید . توجه داشته باشید که در قابلمه را نگذارید ، چون ممکن است سر بیاید.

در مرحله بعدی ،گوشت را  هم با یک پیاز و مقداری زردچوبه از قبل  بپزید. بهتر است آب گوشت هم با گوشت بماند ،چون باید آب گوشت را در حلیم  بریزید و خود گوشت را بکوبید و داخل غذا بریزید . البته همانطور که گفتیم می توانید از دیگر گوشت ها هم استفاده کنید ، اما باید از قبل آنها را بپزید.بعد از اینکه گوشت پخت، آن را کاما با گوشت کوب له کنید و یا آن را ریش ریش کنید.

نکته : بهتر است از گوشت گوساله استفاده کنید، چون وقتی آن را له یا ریش ریش می کنید و داخل حلیم می ریزید ، چسبندگی بیشتری دارد.

 بعد از اینکه بلغور گندم  کامل پخت و از هم باز شد ؛ شعله ی آن را کم کنید و تند تند هم بزنید تا ته نگیرد.چون اگه ته بگیرد، طعم حلیم بد می شود. در این مرحله می توانید به مقدار کمی نمک بریزید .

نکته: توجه داشته باشید که در داخل حلیم در زمان پختن، حتما نمک به مقدار کم بریزید، چون اگر نمک نریزید، حلیم طعم نمی گیرد ، حتی اگر بخواهید که به آن شکر بنزید و آن را شیرین بخورید.

 همانطور که بلغور گندم در حال پختن است، ممکن است آب آن خشک شود، ولی بلغور هنوز به خوبی نپخته باشد، در این مرحله توجه داشته باشید که آب به حلیم اضافه نکنید ، چون خوش طعم نمی شود. در این مرحله بهتر است آب گوشت را به بلغور اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید تا با آب گوشت پخته و طعم دار شود.

 بهتر است از گوشت گوساله استفاده کنید، چون وقتی آن را له یا ریش ریش می کنید و داخل حلیم می ریزید ، چسبندگی بیشتری دارد.


 فقط باید توجه داشته باشید که شعله خیلی کم باشد، چون به سرعت سر می رود و مواد بیرون می ریزد.

 بعد از اینکه بلغور کاملا پخت و به آن غلظت کامل رسید،می توایند با غذا ساز و یا مخلوط کن آن را له کنید تا یک دست شود. البته این مرحله به دلخواه شما صورت می گیرد و اگر نخواستید می توانید آن را انجام ندهید.اگر خواستید که حلیم خیلی صاف و یکدست باشد، می توانید آن را در صافی بریزید و آن را از صافی رد کنید.

 در مرحله بعد گوشت له شده و یا ریش ریش شده را داخل بلغور گندم بریزید و تند تند هم بزنید تا گوشت به خورد حلیم برود و کش دار شود و بعد قابلمه را روی  شعله  کم گاز قرار دهید و باز هم تند تند هم بزنید تا گوشت ها باز شود و با حلیم مخلوط شود.

 اگر بخواهید که حلیم خیلی خوب کشدار شود، باید آن را خیلی زیاد هم بزنید.بعد از اینکه به خوبی گوشت با حلیم مخلوط شد، یک لیوان شیر را به حلیم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شیر هم به خورد حلیم برود و یک حلیم خوشرنگ و صافی داشته باشید.

وقتی که شیر با هم زدن خوب به حلیم اضافه شد،شعله گاز را خاموش کنید و حلیم آماده شده را درون ظرفی بریزید و با کنجدو دارچین و شکر آن را تزیین کنید و در کنار حلیم مقداری کره آب شده هم بریزید و آن را میل کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .