تبیان، دستیار زندگی

آموزش ساخت گلدان سرامیکی

از سیمان، انواع بتن و ملات ساختمان‌سازی تهیه می‎شود اما با همین ماده می‎شود دست‎سازه‎های زیبا و دکوراتیو هم ساخت؛ مثل یک گلدان هنرمندانه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ساخت گلدان سرامیکی، سیمان،
نویسنده : مهسا فارسی | روزنامه نگار
نمی‌دانم با سیمان و دست‌سازه‌های سیمانی آشنایی دارید یا نه. این هفته قرار است شما را با این متریال سفت و سخت آشنا کنم. همان‌طور که می‌دانید از سیمان، انواع بتن و ملات ساختمان‌سازی تهیه می‎شود اما با همین ماده می‎شود دست‎سازه‎های زیبا و دکوراتیو هم ساخت؛ مثل یک گلدان هنرمندانه.

همه آن‌چه نیاز دارید: مقداری سیمان، ظرفی برای مخلوط کردن سیمان و آب، بیلچه باغبانی یا وسیله‌ای مشابه، دو عدد قالب پلاستیکی یا مقوایی، ماسک و دستکش

سیمان را می‌توانید از مصالح‌فروشی‌ها تهیه کنید. این‌روزها در هر کوچه‌، خانه‌ای درحال ساخت یا بازسازی پیدا می‎شود. اگر همسایه‎تان را می‎شناسید، می‌توانید سری بزنید و مقداری سیمان از آن‌ها بخواهید. برای ساخت گلدان به دو عدد قالب نیاز دارید که می‌تواند لیوان و ظرف پلاستیکی یک‌بارمصرف باشد یا پاکت مقوایی دورریختنی. در ظرفی جداگانه سیمان و آب را با نسبت یک به دو مخلوط کنید (دو پیمانه سیمان و یک پیمانه آب) و تا زمانی که مخلوط یک‌دستی ایجاد شود، به هم‎زدن ادامه دهید. در این مرحله حتما ماسک بزنید و از دستکش استفاده کنید. قالب را کمی چرب کنید تا بعدا سیمان به‌راحتی از آن جدا شود. حالا قالب اولی را تا دوسوم از مخلوط پر کنید و قالب دومی را روی آن قرار بدهید. جسم سنگینی مانند سنگ درون قالب دوم بریزید تا سنگین شود و پایین برود. بقیه مخلوط را به قالب اضافه کنید و کنار بگذارید. بعد از 24ساعت می‌توانید ظرف سیمانی را از قالب جداکنید. گلدان شما آماده است. اگر در گوشه و کنار آن قسمت‌های تیزی وجود دارد می‌توانید با کاغذ سنباده آن‌ها را نرم و صاف کنید.

این آموزش نکته‌هایی دارد که نمی‌شد تمامش را در این ستون بگنجانم. اگر علاقه‌مند بودید یا در درست کردن آن سوال یا مشکلی داشتید پیامک بزنید.

منبع: روزنامه خراسان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .