تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه حلوا ساده و خوشمزه

حلوا،یکی از خوراکی ها و دسرهای خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد و بیشتر در افطاری ها و در مراسم های عزاداری درست می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حلوا

حلوا را هم با آرد گندم درست می کنند و هم آرد برنج . بیشتر افراد سعی می کنند حلوا را با آرد گندم درست کنند.اما تهیه حلوا با آرد برنج هم بسیار خوش طعم می باشد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه حلوا با آرد برنج را بگوییم:

 مواد لازم برای تهیه حلوا با آرد برنج:


 برنج

 روغن

 آب

شکر

زعفران

 گردو خرد شده

گلاب

 طرز تهیه: برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا برنج را خوب بشویید و آن را چند ساعتی خیس دهید. بعد از خیس دادن آب برنج را خالی کنید و در صافی بریزید و تا آب برود.

بعد از اینکه آب آن رفت روی پارچه ی تمیزی برنج را پهن کنید تا نیمه خشک شود و بعد آن را آسیاب کنید.

 در مرحله بعد از آسیاب دوباره برنج آسیاب شده را روی پارچه پهن کنید تا هوا بخورد و سپس شروع به پختن حلوا کنید.

برای پختن حلوا ابتدا روغن را در ماهیتابه داغ کنید و بعد روی آن برنج را بریزید و تفت دهید تا جایی که رنگ برنج به قهوه ای برسد.

 در ظرفی دیگری آب را بجوشانید و بعد از جوشیدن شکر  را به آن اضافه کنید تا شهد آماده شود.

 در ظرف دیگری زعفران را بکوبید و روی آن آب بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد.گردوها را هم بشکنید و آن را بکوبید تا کاملا خرد شوند.

  حلوای درست شده را تا زمانی که از کفگیر جدا شود و یا موقع هم زدن از ته ماهیتابه یا قابلمه جدا شود ، باید روی شعله قرار دهید.


زمانی که برنج کاملا تفت خورد و رنگ ان قهوه ای شد ، ابتدا در یک بشقاب مقداری آرد برنج پخته شده را بریزید و یک قاشق هم شهد آن را بریزید ، اگر دیدید حلوا خوش رنگ می شود و به قهوه ای می زند، بقیه شهد را هم روی آرد برنج پخته شده بریزید ، اما اگر رنگ آن روشن بود، بهتر است کمی دیگر آرد برنج را تفت دهید.

 اگر رنگ آن خوب بود ، ماهیتابه را از روی شعله بردارید و کمی هم بزنید ، کمی که بخار آن رفت ، شهد حلوا را بریزید و هم بزنید ، زمانی که به خوبی هم بزنید و شهد به همه قسمتهای آرد برنج رسید، دوباره آن را روی شعله قرار دهید و دوباره تفت دهید.

 حلوای درست شده را تا زمانی که از کفگیر جدا شود و یا موقع هم زدن از ته ماهیتابه یا قابلمه جدا شود ، باید روی شعله قرار دهید. ده دقیقه تا یک ربع مانده به اینکه بخواهید شعله گاز را خاموش کنید، گلاب و زعفران و گردوی خرد شده را هم روی حلوا بریزید و خوب هم بزنید تا به همه حلوا این مواد برسد و بعد از چند دقیقه شعله را خاموش کنید و حلوا را در ظرفهای مخصوص بریزید.
حلوا

 تهیه حلوا با آرد گندم


همانطور که گفتیم حلوا را می توانیم با آرد گندم هم درست کنیم. در ادامه طرز تهیه حلوا شیری با آرد گندم را بیان می کنیم:

مواد لازم برای تهیه حلوا با آرد گندم:

 آرد گندم

 شیر

 شکر

کره

 روغن

 زعفران

 گلاب

 عرق هل

طرز تهیه :

 برای اینکار شیر را داغ کنید و شکر را درون شیر بریزید و هم بزنید تا شکر در شیر حل شود و بعد از روی شعله بردارید تا زمان آماده شدن آرد گندم ؛ آن را روی آرد گندم بریزید.


 این نوع حلوا بسیار خوشمزه است . برای تهیه حلوا ، ابتدا آرد گندم را چند سری الک کنید . سپس در ظرفی مقداری روغن بریزید و روی روغن یک لیوان شیر بریزید و هم بزنید. آنقدر هم بزنید که شیر در روغن بجوش بیاید. بعد از جوش آمدن شیر، آرد الک شده را روی آن بریزید و تقت دهید .

آرد و روغن و شیر را هم بزنید تا جایی که آرد درون شیر  به صورت نرم و آبکی می شود.

 در زمانی که مشغول تفت دادن آرد گندم با شیر و روغن هستید ، شهد حلوا را در ظرف دیگری درست کنید. برای اینکار شیر را داغ کنید و شکر را درون شیر بریزید و هم بزنید تا شکر در شیر حل شود و بعد از روی شعله بردارید تا زمان آماده شدن آرد گندم ؛ آن را روی آرد گندم بریزید.

زمانی که آرد و شیر و روغن آماده شد و به صورت نرم و آبکی شد ؛ آن را از روی شعله گاز بردارید و بعد آرام آرام شهد آن را که از شیر و شکر تشکیل شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

بعد از اضافه کردن شهد ، دوباره حلوا را روی گاز قرار دهید و در این روش هم حلوا را تا زمانی که از کفگیر و یا قابلمه جدا شود ، آن را هم بزنید و در آخر کمی کره روی آن بریزید و گلاب و زعفران و عرق هل را هم به اضافه کنید و دوباره کمی هم بزنید تا همه مواد باهم مخلوط شوند و بعد حلوا را از روی شعله بردارید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .