تبیان، دستیار زندگی

تست مثبت بارداری کاذب

عواملی که می‌توانند سبب نادرست شدن تست بارداری شوند

بیشتر تست‌های بارداری خانگی ادعا می‌کنند که 99 درصد درست هستند. سونوگرافی معمولاً نمی‌تواند بارداری را خیلی زود نشان دهد و به همین دلیل تست‌های خانگی خیلی بهترند. اما گاهی عواملی می‌توانند باعث شوند نتیجه‌ی این تست‌ها نادرست اعلام شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تست بارداری
انجام تست بارداری، انتظار هر نتیجه‌ای را که داشته باشید، معمولاً تجربه‌ی سختی است. اما نادرست بودن نتیجه‌ی تست بارداری می‌تواند دردسرساز باشد، خصوصاً برای کسانی که برای باردار شدن مشکل دارند یا سعی دارند باردار شوند. فرض کنید تست بارداری نشان دهد باردار هستید و خوشحال و هیجان‌زده شوید، اما کمی بعد متوجه شوید اشتباه شده و باردار نیستید.
البته اشتباه شدن تست بارداری وقتی که واقعاً مراقبت می‌کنید باردار «نشوید» هم می‌تواند وحشتناک باشد. خوشبختانه به ندرت پیش می‌آید نتیجه‌ی تست بارداری نادرست از آب در بیاید اما به هر حال غیرممکن نیست.

تست بارداری چیست؟

تست بارداری به شما می‌گوید باردار هستید یا نه. اما جزئیات اینطور است که ممکن است کمی گیج شوید. تست‌های خانگی بارداری، هورمون HCG را چک می‌کنند. HCG مخفف گونادوتروپین کوریونیک انسانی است که بدن طی بارداری تولید می‌کند.
دقیقاً بعد از اینکه یک تخمک بارور به دیواره‌ی رحم می‌چسبد، جفت تشکیل می‌شود و هورمون HCG تولید می‌کند. یک آزمایش خون می‌تواند تقریباً یازده روز بعد از لقاح، HCG را شناسایی کند و نشان دهد. آزمایش ادرار نیز 12 تا 14 روز بعد از لقاح می‌تواند این هورمون را نشان دهد. سطح HCG طی هفته‌ی هشتم تا یازده بارداری، معمولاً هر 72 ساعت دو برابر می‌شود. سپس این هورمون ثابت می‌ماند و بعد از زایمان کاهش پیدا می‌یابد.

اگر از تست استاندارد بارداری خط‌دار استفاده می‌کنید، خیلی مهم است در همان زمانی که روی دستور آن ذکر شده، نتیجه را چک کنید. اگر خیلی صبر کنید و تأخیر داشته باشید، ادراری که روی تست است، تبخیر شده و این‌طور به نظر می‌رسد که به جای یک خط، دو خط وجود دارد


تست بارداری چگونه عمل می‌کند؟

یک تست بارداری خانگی جوری طراحی شده که HCG را در ادرار تشخیص دهد. اگر این هورمون در ادرار موجود باشد، سبب یک واکنش شیمیایی شده و این تست، بارداری‌تان را اعلام خواهد کرد و اگر HCG در ادرار موجود نباشد، تست نشان خواهد داد که باردار نیستید. در خیلی از تست‌ها، دو خط به این معنی است که شما باردارید و یک خط یعنی اینکه باردار نیستید. بعضی از تست‌ها از علامت مثبت و منفی برای اعلام وضعیت استفاده می‌کنند. بعضی از تست‌های دیجیتال بارداری نیز دارای یک اسکرین هستند که دقیقاً اعلام می‌کند «باردارید» یا «باردار نیستید».
ساده به نظر می‌رسد، نه؟ بیشتر تست‌های بارداری خانگی ادعا می‌کنند که 99 درصد درست هستند. سونوگرافی معمولاً نمی‌تواند بارداری را خیلی زود نشان دهد و به همین دلیل تست‌های خانگی خیلی بهترند. اما گاهی عواملی می‌توانند باعث شوند نتیجه‌ی این تست‌ها نادرست اعلام شود.


علت‌های اینکه تست بارداری اشتباهاً مثبت می‌شود

در ادامه به معمول‌ترین دلایلی می‌پردازیم که باعث می‌شوند یک تست بارداری خانگی اشتباهاً مثبت شود:

در نگاه کردن به تست تأخیر دارید
اگر از تست استاندارد بارداری خط‌دار استفاده می‌کنید، خیلی مهم است در همان زمانی که روی دستور آن ذکر شده، نتیجه را چک کنید. اگر خیلی صبر کنید و تأخیر داشته باشید، ادراری که روی تست است، تبخیر شده و این‌طور به نظر می‌رسد که به جای یک خط، دو خط وجود دارد. خیلی وقت‌ها افراد، خط به جا مانده از ادرار تبخیر شده را می‌بینند. در نتیجه خط کم‌رنگ و محوی به عنوان خط دوم دیده می‌شود و اشتباهاً تست شما مثبت به نظر می‌رسد، در حالی که واقعاً این طور نیست و فقط یک خط وجود دارد.
بهترین راه این است که دستورالعمل تست بارداری را خوب بخوانید طبق آن عمل کنید. مثلاً بعضی از برندها توصیه می‌کنند سه دقیقه بعد از انجام تست صبر کرده و سپس فوراً نتیجه را بخوانید.

تاریخ مصرف تست بارداری گذشته است
دومین دلیل شایع اشتباه شدن نتیجه‌ی تست بارداری این است که تاریخ مصرف تست گذشته است. وقتی تاریخ مصرف تست بارداری می‌گذرد، ماده شیمیایی که HCG را شناسایی می‌کند، آن‌گونه که باید عمل نمی‌کند و احتمال اشتباه شدن نتیجه افزایش می‌یابد.

نوعی داروی بارداری مصرف می‌کنید که سبب بالا رفتن سطح HCG تان می‌شود
اگر تست بارداری را خیلی زود بعد از مصرف داروی بارداری که حاوی HCG است انجام دهید، ممکن است نتیجه‌ی تستتان اشتباهاً مثبت شود.
خانم‌هایی که اشتیاق زیادی برای باردار شدن دارند و اغلب تست بارداری را خیلی زود انجام می‌دهند، نتیجه را اشتباهاً مثبت می‌بینند و بدیهی است که این مسئله در ابتدا برایشان بسیار هیجان‌انگیز است؛ اما در واقع این نتیجه‌ی مثبت به دلیل دارویی است که مصرف می‌کنند.

بعد از زایمان یا سقط جنین، هنوز هورمون HCG در بدنتان دارید
بیشتر موارد سقط جنین، طی سیزده هفته‌ی اول بارداری رخ می‌دهند. هر چند آمار دقیق و واقعی وجود ندارد اما تخمین زده می‌شود که خیلی از موارد سقط جنین، پیش از اینکه خود فرد بداند باردار است روی می‌دهند.
بعد از زایمان یا سقط جنین، HCG می‌تواند تا ماه‌ها در بدنتان باقی بماند. مطالعه‌ای نشان داده بعد از زایمان یا سقط جنین، چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا سطح HCG به اندازه‌ی نرمال برگردد. دلیلش هم این است که بخشی از جفت می‌تواند در بدن باقی مانده باشد و این اتفاق سبب می‌شود جفت همچنان و تا مدت کوتاهی همچنان HCG تولید کند.

بارداری خارج از رحم داشته‌اید
بارداری خارج از رحم زمانی روی می‌دهد که یک تخمک بارور، در جایی خارج از رحم، معمولاً در لوله‌ی فالوپ، رشد می‌کند، نه در داخل رحم. یک بارداری خارج از رحم می‌تواند در نواحی دیگر مانند تخمدان یا دهانه رحم نیز روی دهد. بارداری خارج از رحم، موفق و شدنی نیست زیرا جنین، داخل رحم نیست تا بتواند رشد کرده و بقا پیدا کند. اما این جنین همچنان HCG تولید می‌کند و می‌تواند منجر به اشتباه شدن نتیجه‌ی تست بارداری شود.
بارداری خارج از رحم می‌تواند خطرناک باشد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید فوراً با پزشکتان تماس بگیرید:
. درد شدید در شکم یا لگن در بارداری
. خونریزی واژینال
. سرگیجه‌ی شدید یا احساس سبُکی در سر
. هر علامت دیگری که شما را نگران می‌کند

یک سقط جنین خیلی زود هنگام داشته‌اید
این دلیل را به عنوان آخرین دلیلِ اشتباه شدن نتیجه‌ی تست بارداری آورده‌ایم چون از نظر تکنیکی، دلیل اشتباهاً مثبت شدن تست بارداری نمی‌تواند باشد، اما باید آن را یادآوری کنیم زیرا خیلی از افراد دچار این اشتباه می‌شوند. ممکن است شما چند روز بعد از مثبت شدن تست بارداری‌تان پریود شوید و تصور کنید تستتان اشتباهاً مثبت شده است. اما مسئله می‌تواند این باشد که شما باردار بوده‌اید اما خیلی خیلی زود سقط کرده‌اید. پس نتیجه‌ی تست شما نادرست اعلام نشده، بلکه کاملاً هم درست بوده و در زمان انجام تست، سطح هورمون HCG تان بالا بوده است. به این بارداری، بارداری شیمیایی می‌گویند. یک بارداری شیمیایی زمانی رخ می‌دهد که بارداری خیلی زود بعد از لقاح به پایان می‌رسد. افرادی که بارداری شیمیایی دارند، اغلب دچار خونریزی می‌شوند (وقتی که سقط جنین می‌کنند)، و این خونریزی دقیقاً همان زمانی است که انتظار پریود دارند. به همین دلیل به راحتی ممکن است تصور کنید نتیجه‌ی تست بارداری‌تان اشتباهاً مثبت شده است.

قدم بعدی بعد از یک تست بارداری که اشتباهاً مثبت شده چیست؟

هر چند بیشتر تست‌های بارداری نتیجه را درست نشان می‌دهند، اما کار سختی است که فوراً بفهمید نتیجه‌ی تستتان درست است یا نه؛ اما پزشک متخصص زنان می‌تواند با انجام یک آزمایش خون، سطح HCG تان را دقیقاً مشخص کرده و باردار بودن یا باردار نبودنتان را اعلام نماید.
تست بارداری خانگی را می‌توان یک تست غربالگری دانست و آزمایش خون را می‌توان یک تست تشخیصی تلقی کرد که در واقع تائید می‌کند باردار هستید یا نه. اگر آزمایش خون تائید کند که باردارید، پزشک متخصص شما می‌تواند کنترل و بررسی سطح HCG تان را در زمان‌های مختلف ادامه دهد تا مطمئن شود بارداری شما به‌درستی پیش می‌رود و سپس برای آشکار کردن جزئیات بیشتر، سونوگرافی انجام دهد.
و اگر تست بارداری‌تان منفی شد، باید بدانید که این احتمال هم وجود دارد که یک تست بارداری خانگی، اشتباهاً منفی شود. اگر تست بارداری خانگی‌تان را خیلی زود انجام دهید، ممکن است سطح HCG تان آن اندازه بالا نرفته باشد که در تست معلوم شود. اما همان‌طور که گفتیم، این هورمون، در یک بارداری سالم، هر 72 ساعت دو برابر می‌شود. هر چه بیشتر صبر کنید، احتمال اینکه بارداری‌تان را مشخص کنید هم بیشتر خواهد بود. پس توصیه می‌کنیم اگر تست بارداری خانگی‌تان منفی شد، دو روز بعد نیز دوباره تست بارداری را تکرار کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.